Презентація є супроводом до конспекту уроку, містить фотоматеріали відповідної доби, плакати та карикатури епохи "Застою". Може стати в нагоді під час підготовки до уроків та ЗНО.
Мета: вивчити етносоціальні зміни , що були складовою назріваючої системної кризи в республіці у 60-80-х роках ХХст;розвивати вміння пояснювати, аналізувати,узагальнювати історичні факти, явища, спираючись на здобуті знання; продовжити розвивати вміння роботи з документами, карикатурами та плакатами, вчитись критично їх осмислювати;виховувати почуття поваги до протилежних думок; виховувати зацікавленість і повагу до складних періодів історії України.
Харчування жителів міст поліпшилось, хоча і там були перебої з постачанням м’яса, молока, кондитерських виробів.«Народні ЗМІ»- анекдоти:Іноземний кореспондент запитує Брежнєва:- Як ви вирішуєте проблему постачання такої величезної країни ?- Через її централізацію. Ми все звозимо до Москви, а вже з Москви населення саме розбирає. З’явилися так звані «ковбасні потяги»
З’являються «Цехи» - підпільні виробництва. Що пропонували населенню «ліві», не враховані державою товари, що вироблялись з державної сировини і часто на державних підприємствах. В 70-80-х рр. вони об’єднались в межах СРСР, налагодили постачання і збут готової продукції. Так виникла тіньова економіка, яку часто прикривали правоохоронці. Невдовзі відбулось її зрощення з криміналітетом.
Привілейоване становище партійно-радянської номенклатури Прочитайте те текст параграфу, пункт 4, дайте визначення за допомогою словника в кінці підручника, що таке номенклатура?1. Яким було її становище? 2. Як це впливало на настрої в суспільстві?Перед робітниками на заводі виступає Брежнєв:“ У майбутній п'ятирічці, коли ми подолаємо всі труднощі, у нас буде все!” Робочий із залу запитує:- І у нас?
Моральний стан радянського суспільства. Більшість населення сприймала радянський режим як природній. Але, вглибині соціального устрою СРСР зріло невдоволення:за сприяння освоєння Сибіру та Середньої Азії за рахунок України. Керівництву республіки не подобалось всевладдя Москви на ухвалу рішень. Культурна еліта виступала проти русифікації. Згасала марксистсько-ленінська ідеологія, хотілось «буржуазних» речей: престижної роботи та побутового комфорту. Молодь не хотіла освоювати робітничі професії , працювати в сільському господарстві. Почався моральний занепад суспільства.
Моральний стан радянського суспільства. Вище керівництво оточило себе комфортом і не заважало те саме робити і чиновникам рангом нижче. Вони були поза критикою, серед них процвітала корупція . В суспільстві поширилась подвійна мораль: офіційна - як жити при «розвиненому соціалізмі» та неофіційна - як незаконними способами задовольнити потреби людини.
Моральний стан радянського суспільства. Нечуваних масштабів набуло таке явище як «несуни» (тобто, ті, хто ніс з роботи додому). Дрібних просто висміювали а крупних , бувало навіть судили як «розкрадачів народної власності». Було навіть поновлено смертну кару. якщо робітник крав на сотню, то верхівка на мільйони.
Домашнє завдання. Опрацювати текст підручника на с. 162-179(теми 21-22 «Етносоціальні процеси в суспільстві та рівень життя суспільства»);Заповніть таблицю Рівень життя населення{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Досягнення. Кризові явищазростання життєвого рівня населення України;відставання за якістю життя від сусідніх європейських країн;