Презентація "Феномен козацької культури"
Духовна культура українського народу досягла високого рівня в період
існування козацької держави (1648–1781 pp.).
Духовна культура українського народудосягла високого рꢀвня в перꢀодꢀснування козацької держави (1648–1781 pp.). Запорозьке козацтво впродовж трьохстолꢀть визначало напрямиекономꢀчного, полꢀтичного ꢀкультурного розвитку України. Високорозвинута самобутня культура. Сꢀчꢀ домꢀнувала тут у XVI –XVIII ст. ꢀмала величезний вплив на нацꢀональнусамосвꢀдомꢀсть українського народу.
Номер слайду 3
Культура Запорозької Сꢀчꢀ формуваласьу руслꢀ українських генетичних джерел. В її основꢀ мꢀстилися глибокꢀ традицꢀїукраїнського народу. Запорозька Сꢀч формувалась ꢀз втꢀкачꢀв вꢀд крꢀпацтва,нацꢀональних та релꢀгꢀйних переслꢀдувань не лише з рꢀзнихрегꢀонꢀв України, а й з усꢀєї Росꢀйської ꢀмперꢀї, а також зꢀнших країн. Внаслꢀдок переплетення цих ꢀндивꢀдуальнихкультур сформувалась оригꢀнальна, яскрава, рꢀзнобарвнасамобутня культура, яка справила величезний вплив нарозвиток культури всꢀєї України.
Номер слайду 4
Визвольна вꢀйна середини XVII ст., постꢀйнꢀ вꢀйськовꢀ походи, перебування на межꢀжиття ꢀ смертꢀ породили в козацькому середовищꢀ типово бароковий свꢀтогляд. Йогоособливꢀстю було сприйняття свꢀту, людського життя як швидкоплинного ꢀ скоро-минущого явища своєрꢀдної гри, сповненої ꢀлюзꢀй, химер ꢀ вигадок.
Номер слайду 5
У "химернꢀй" бароковꢀй козацькꢀйтрадицꢀї завжди було мꢀсце дляподвигу, вчинку, який цꢀною,можливо, найдорожчого, мавпринести добро громадꢀ, користь дляспꢀльної справи. Козацькꢀй культурꢀблизький тип активної людини,героя, лицаря. Республꢀканськийустрꢀй, демократичнꢀ засадиспꢀвжиття козацької спꢀльноти даютьдослꢀдникам пꢀдстави трактуватикозакꢀв як лицарꢀв-воїнꢀв, своєрꢀдневꢀйськово-чернече братство.
Номер слайду 6
Запорожцꢀ були професꢀйними воїнами й одним ꢀз головних завдань вважалиоборону церкви та вꢀри. Звꢀдси – засвоєння чернечих звичаїв, традицꢀй. Культпобратимства, товаришування у свꢀдомостꢀ козака був нерозривно пов'язаний ꢀзхристиянською ꢀдеєю самопожертви заради ближнього.
Номер слайду 7
Спосꢀб життя козацтва, постꢀйне перебування векстремальних ситуацꢀях, бурхливꢀ пригоди та подꢀїсповнювали людську душу суперечливими пристрастямиꢀ непримиренними бажаннями. Бароковꢀсть козацтвапꢀдкреслювалася складнꢀстю духовного свꢀту запорожця. Глибока релꢀгꢀйнꢀсть та духовнꢀстьразом ꢀз нестримним потягом до волꢀ,свободи, бурхливим, запальнимтемпераментом, прагненням до"Смꢀховий", бароковий характержиттєвих задоволень дають пꢀдставу козацької культури пꢀдтверджуєтьсяхарактеризувати козацькене зовсꢀм серйозною, сповненоюꢀскрометного ꢀумору традицꢀєюкозацької ꢀнꢀцꢀацꢀї, практикою замꢀниꢀменꢀ жартꢀвливим прꢀзвиськом тощо.середовище як типово барокове,зꢀткане ꢀз поєднання протирꢀч ꢀсуперечностей, чеснот ꢀ вад
Номер слайду 8
12 Двꢀчꢀ на рꢀк козаки вирушали напрощу до Києво-Печерського,Самарського, Мотронинського,Межигꢀрського та ꢀншихправославних монастирꢀв. Запорожцꢀ надзвичайно ревностежили за "чистотою" вꢀри усвоїх рядах. Як зазначаєНа окрему увагу заслуговуєпроблема церковно-релꢀгꢀйного життязапорозького козацтва. Релꢀгꢀйнꢀсть ꢀ духовнꢀсть булинадзвичайно вагомимикритерꢀями вꢀдбору в козацькесередовище, своєрꢀдноювꢀзитꢀвкою,самоꢀдентифꢀкацꢀєю козака якправославного християнина йукраїнця. Д. Яворницький, у їхньомусередовищꢀ нꢀколи не було "нꢀрозкольникꢀв, нꢀ лжевчень,заборонялися пропаганда чисповꢀдування ꢀновꢀр'я.
Номер слайду 9
Козаки за власний кошт утримували лꢀкарнꢀ, шпиталꢀ,рꢀзнꢀ ꢀнституцꢀї при монастирях, а також цꢀлꢀ церковнꢀпарафꢀї, робили значнꢀ матерꢀальнꢀ внески у храми,прихожанами яких себе вважали.
Перед Великим постом було заборонено страчуватизлочинцꢀв. Чꢀтко окреслювались традицꢀїꢀндивꢀдуальної релꢀгꢀйностꢀ – кожен козак мав носитипри собꢀ "тꢀлесний" хрест, будь-яка важлива справапочиналася лише пꢀсля молитви. Всꢀ найважливꢀшꢀпитання церковного життя, будꢀвництва храмꢀввирꢀшувались на загальновꢀйськовꢀй радꢀ з участювсꢀх запорожцꢀв.
Номер слайду 12
Одним ꢀз найстарꢀших церковних осередкꢀв козацтва став заснований запорожцями1602 р. Самарський Пустельно-Миколаївський монастир. Пꢀсля переходу Мазепи такозацької старшини на бꢀк шведського короля у 1709 р. росꢀйськꢀ вꢀйська зруйнували на. Сꢀчꢀ Покровський козацький храм, а ꢀншꢀ церкви, хоч ꢀ залишилися цꢀлими, втратилидуховенство, тимчасово призупинили функцꢀонування.
Номер слайду 13
Запорозький уряд на чолꢀ зкошовим отаманом постꢀйновиявляв пꢀклування простворення розгалуженоїсистеми освꢀти. Загалом усистемꢀ шкꢀльництва на. Запорꢀжжꢀ можемо видꢀлити тритипи шкꢀл: сꢀчовꢀ, монастирськꢀта церковно-парафꢀяльнꢀ.
Номер слайду 14
У сꢀчовꢀй школꢀ навчалися дꢀти, якꢀ за певних обставин опинилися на Сꢀчꢀ – приходилисамꢀ або ж були звꢀдкись вивезенꢀ й усиновленꢀ козаками. Сꢀчових школярꢀв навчаличитанню, спꢀву, письму, а також основ вꢀйськового мистецтва. Головним учителемсꢀчової школи був ꢀєромонах-уставник, котрий не лише навчав азам грамоти, а й бувдухꢀвником хлопцꢀв, опꢀкувався їхнꢀм здоров'ям.
Номер слайду 15
Монастирська школа на Сꢀчꢀ ꢀснувала при Самарсько-Микола-ївському монастирꢀ ще ꢀз70-х рокꢀв XVI ст. На чолꢀ з самарським ꢀєромонахом хлопцꢀв навчали грамоти, письма,молитов та Закону Божого.
Номер слайду 16
Церковно-парафꢀяльнꢀ школи дꢀяли при всꢀх сꢀчових парафꢀяльних церквах. їх щеназивали школами "вокальної музики та церковного спꢀву". Найвꢀдомꢀшим навчальнимзакладом такого зразка була школа в слободꢀ ррловщина (на лꢀвому березꢀ р. Орелꢀ). В1770 р. її було перенесено на Сꢀч. Учнꢀ цꢀєї школи вивчали мистецтво партесного спꢀву. Тут готували читачꢀв ꢀ спꢀвакꢀв для Православної церкви України.
Номер слайду 17
В 1754 р. з ꢀнꢀцꢀативи кошового отамана Якима Гнатовича була створена школа, якавпродовж 15 рокꢀв готувала писарꢀв для вꢀйськових канцелярꢀй усꢀєї України. Окрꢀмчернецтва та духовенства викладачами у низцꢀ запорозьких шкꢀл були випускники тастуденти Києво-Могилянської академꢀї. Високого рꢀвня досягла освꢀта ꢀ на Гетьманщинꢀ. У 1740 р. дꢀяло 866 початкових шкꢀл, уяких в обсязꢀ трирꢀчного курсу викладалися основи читання ꢀ письма. Ця структурасуттєво вꢀдрꢀзнялася вꢀд освꢀти на Правобережжꢀ. Тут бꢀльшꢀсть шкꢀл контролювалиєзуїти, а польська початкова освꢀта для селян була практично недоступною.
Номер слайду 18
В духовнꢀй культурꢀ козацькоїдержави високого розвиткудосягло хорове мистецтво. Впродовж багатовꢀковогоперꢀоду нацꢀонально-визвольної боротьбиукраїнський народ поряд зпꢀснями творив думу – героїчну,драматизовану ꢀ водночаспройняту великим лꢀризмомпоезꢀю. Вони мали своєрꢀднухудожню форму ꢀ виконувалисяпꢀд акомпанемент бандури(кобзи) або лꢀри.
Номер слайду 19
Особливою популярнꢀстю в козацькомусередовищꢀ користувалися танцꢀ. Найулюбленꢀшим з них був гопак. Йоговиконували лише чоловꢀки. Основу танцюстановила ꢀмпровꢀзацꢀя, пꢀд час якоїтанцюристи демонстрували, хто на щоздатний. У технꢀцꢀ танцю проста присядкапов'язана з образом хвацького вершника,який, пꢀдстрибуючи в сꢀдлꢀ, нестримномчить на ворога. Аналогꢀчнꢀ за характеромвиконання танцювальнꢀ рухи "повзунець","яструб", "присядка" з розтяжкою внизу. Танцꢀ виконувались у супроводꢀ бандури йꢀнструментальних ансамблꢀв.
Номер слайду 20
Однак козацтво, будучи великою вꢀйськовою та суспꢀльно-полꢀтичною силою, витвориловласне творче середовище. Красу козацького мистецтва засвꢀдчують численнꢀоригꢀнальнꢀ козацькꢀ собори. Козацький собор – п'ятиверхий хрещатий храм – типовеявище у традицꢀйному народному будꢀвництвꢀ. Вꢀн не мав чꢀтко вираженого фасаду(однаковий з усꢀх чотирьох бокꢀв). У цьому полягає демократизм ꢀ бароковꢀсть споруди, депростежується вꢀдчуття неподꢀльної єдностꢀ конечного ꢀ безконечного, складностꢀдовкꢀлля. Храм нꢀби не має стꢀн – вони розчленованꢀ у просторꢀ, заповненꢀ декоромархꢀтектури, форми виражають чꢀткꢀ контури
Номер слайду 21
ЗРАЗКИ ТАКИХ АРХІТЕКТУРНИХ ПАМ'ЯТОК – ЦЕРКВИ УНІЖИНІ, ВИДУБИЦЬКОМУ МОНАСТИРІ В КИЄВІ, РОМНАХ,ГЛУХОВІ, КОЗЕЛЬЦІ, ІЗЮМІ ТА БАГАТЬОХ ІНШИХ МІСТАХКОЗАЦЬКОЇ УКРАЇНИ.
Номер слайду 22
Отже, культура козацької держави булабагатогранною ꢀ самобутньою. З плиномчасу вона увꢀйшла як складова частина вдуховне життя сучасної української нацꢀї. Художнꢀ вподобання, демократичнꢀнастрої козацького середовищавизначили колорит козацького розвиткуукраїнської духовної культури. Козацтвоакумулювало величезний духовний досвꢀд. XVII –XVIII ст., вꢀдтак залишивши вкультурнꢀй свꢀдомостꢀ нашого народунайглибший слꢀд.