Залежно від завдань дослідження звукової будови мови фонетику поділяють на: описову (вивчає всі наявні в конкретній мові звукові одиниці, закономірності їх уживання, звукові чергування та ін. особливості мови певного періоду); історичну (з'ясовує шляхи формування звукового боку мови з найдавнішого часу її існування, вивчає виникнення та занепад звуків, еволюцію окремих звукових явищ тощо).
У мові є основні звуки, т. зв. звукові типи (еталони), які відіграють важливу роль у творенні, розпізнаванні й розрізненні слів, та різновиди основних звуків, їхні варіанти. Такі звукові типи дослідники назвали фонемами. Фонема — це найменша звукова одиниця, здатна розрізняти слова та їхні форми.
Весела граматика Любі діти! Сьогодні ми розпочинаємо вивчати правила української мови. Але на сторінки «Веселих картинок» можуть потрапити тільки сміх і дива. Тому й наша граматика стала веселою. Учити такі правила – суцільне задоволення! Згідно законам науки У мові ми маємо Букви та звуки. Як же їх швиденько розрізнити? Звуки – чуємо і можем говорити. Ну, а букви – не складніше: Око бачить – рука пише.
ЦІКАВА ГРАМАТИКА У зоомагазині на полиці, в клітці, Іван набачив опис мудрості папуги. «А вміє цей пернатий розмовляти?» «Ич, як воно, - сказав папуга, - пояснювать я мушу кожній цяці: От, вмію говорити, безперечно, Ей, а чи вміє хоч хтось із вас літати?» Кожен рядок починається на літеру, що позначає голосний звук. Порахуй скільки голосних в українській мові.
Парні приголосні Тари-бари! Тари-бари! Букви дружно стали в пари. Позначають вони звуки І тримаються за руки. Звуки дружать ось такі: В ряд стоять дзвінкі й глухі. Всього шістнадцять їх таких. Парними назвали їх. Щоб усі порахувать , Треба цапа нам згадать . [Ц, П, Х, Ч, Ф, С, Т, Ш, К]
СЛОВА З ПОДВОЄНИМИ ЛІТЕРАМИ В житті бувають чудеса! Із мови у мову мандрують слова. Підручники їх іншомовними звуть. Як з написанням їхнім нам буть? У деяких з них по 2 букви (тих самих!) стоїть. Треба про це трішки поговорить. Якщо слово з великої букви напишемо, То 2 літери обов’язково залишимо. Як з букви малої слово почати, То лише 1 літеру варто писати. З Марокко професор кросівки надів, Пропелер завів, над шосе пролетів,
Зі сміхом сипнув навкруги конфеті, А дітям цукерок роздав асорті. Як гарно про хобі в суботу згадать, Коли на роботу можна не поспішать. У нашого класу є своє хобі. Любимо піцу – хоч кричи «пробі ! » Апетит у нас до неї гарний. Папараці скажуть: «Ірреальний ! » Та їхніх фото ми не боїмося, Навіть коли від пуза наїмося. Виділені слова у цьому віршику - іншомовні.
ЗАУВАЖТЕ! Слова, у яких особливо часто спостерігається порушення акцентуаційних норм: Арахіс, каталог, партер, кілометр, подруга ,видання, квартал, предмет, вимова, корисний, приятель, вимога, котрий, псевдонім, випадок, кропива, ремінь ,виразний, лапки ,решето ,вірші,легкий, різновид,вітчим, медикамент, рукопис,документ, металургія, терези,
Основні правила й позначки транскрипції такі: 1. У транскрипції немає великих літер, усі слова пишуться з малої літери. Текст чи слово, що транскрибується, береться у квадратні дужки . [ / ] — скісна рисочка над голосним або після нього позначає наголос: (голова], [літера], [думка]. 4. [ ‘ ] — менша скісна рисочка вгорі після приголосного позначає м'якість попереднього приголосного: [ден'], [т'ін'], [н'іс], [л'іто]. 5. Кожен звук треба позначати одним окремим знаком (літерою), і кожна літера має позначатися тільки одним звуком. Тому в транскрипції немає йотованих букв я, ю, є, ї, і літери щ, які позначають два звуки [йа, йу, йе, йі, шч]: яма — [йама], юність — [йун'іс'т'], єдність — [йед'н'іс'т'], їжак — [йіжа'к], щастя — [шчас'т'а].
6. Знак [' ] після приголосних передає напівпом'якшення: [в' ітер],[ж ' інка]. 7.На позначення довготи звука вживається двокрапка [:]: [жит:'а], [знан:'а], [розр ' іс‘:а]. 8.Для позначення злитої вимови африкатів [дз, дж] використовується дужка вгорі над літерами: [дзв'інок], [джм'іл']. 9.[е, и ] — маленькі літери збоку вгорі вказують, до якого звука наближається звучання: [се ло], [че рвоні], [ви шнева]. и е и и е
йо, ьо ЙО пишеться для позначення звукосполучення й + о: а) На початку слова й після голосного: його, йому, привілейований,район. б) Після приголосного, переважно на початку складу: батальйон,бульйон, вйокати, Воробйов, курйоз, мільйон, серйозний, Соловйов. ЬО пишеться після приголосного для позначення м'якості приголосного перед о: всього, Ковальов, Линьов, льон, сьогодні, сьомий,трьох, цього.
У вживається для того, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови: а) між приголосними: Наш учитель; Десь у хлібах кричав перепел ; б) на початку речення перед приголосним: У присмерку літають ластівки так низько (Д. Павличко); Увійшли до хати; У лісі стояв гамір, пахло квітами ; в) незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-і под.: Сидимо у вагоні; Не спитавши броду, не сунься у воду (Приказка); Велике значення у формуванні характеру має самовиховання; Одягнена у хвою, шумить дрімуча тайга ; г)після паузи, що на письмі позначається комою, крапкою з комою, двокрапкою, тире, дужкою й крапками, перед приголосним: Стоїть на видноколі мати — у неї вчись. Це було... у Києві; До мене зайшла товаришка, учителька із сусіднього села.
В уживається для того, щоб уникнути збігу голосних: а) між голосними: У нього в очах засвітилась відрада (Панас Мирний); Була в Одесі; Прочитала в оголошенні ; б) на початку речення перед голосними: В очах його світилася надія; В Антарктиді працюють наукові експедиції ; в) після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-,-св-, -хв- і под.): Пішла в садок вишневий (Т. Шевченко); Люди врозкид розляглися в траві (К. Гордієнко).
У — В не чергуються: а) у словах, що вживаються тільки з в або тільки з у: вдача, вклад,вправа, вступ (і удача, уклад, управа, уступ — з іншими значення- ми); увага, ударник, узбережжя, указ, умова, а також у похідних утвореннях: вступний, владар, уважність, ударницький, умовний та ін. б) У власних іменах і в словах іншомовного походження: Вдовенко,Врубель, Владивосток; Угорщина, Удовиченко, Урал, увертюра,ультиматум, утопія та ін.
Чергування І - Й Сполучник і та початковий ненаголошений і в ряді випадків чергуються з й у тих же позиціях, що й у — в. І вживається, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови: а) після приголосного або паузи, що на письмі позначається крапкою, комою, крапкою з комою, двокрапкою, крапками, перед словами з початковим приголосним звуком: Нема вже тієї хатини. І я в сивині, як у сні (Д. Павличко); Вірю в пам'ять і серце людське (Б. Олійник); б) на початку речення: / долом геть собі село понад водою простяглось (Т. Шевченко).
І — Й не чергуються: а) при зіставленні понять: Дні і ночі; батьки і діти; війна і мир. б) Перед словом, що починається на й, є, ї, ю, я: Ольга і Йосип — друзі; І раптом людська тінь майнула. Куди, для чого, хто і як? (М. Рильський) в) Після паузи: Щось такеє бачить око, і серце жде чогось (Т. Шевченко).
Використана література Бібліотечка « Дивослова» № 9, 2010. Новий довідник: Українська мова та література.- К.: ТОВ « Казка» , 2005.- 864 с. Українська мова та література.Комплексний довідник: 2-ге вид., зі змінами./ укладачі Марченко А.С.,Марченко О.Д. та ін.- Харків: ФОП Співак В.Л. 2010.- 704 с. Українська мова. Практичний довідник ./ укладач Попко О.Г. .- Харків: ФОП Співак В.Л. 2009.- 404 с. ( А також досвід роботи Вдовенко Людмили Іллівни)