Формування ключових компетентностей на уроках української мови та літератури
Номер слайду 2
Освіта — найпотужніша зброя, аби змінити світ. Нельсон Манделла
Номер слайду 3
Компетенція — сукупність знань, умінь та навичок, які необхідні для конкретної роботи, здатність та готовність ефективно використовувати знання на практиці, у конкретній ситуації. Компетентність — це володіння людиною певною компетенцією, як нормою освітньої підготовки, реально сформовані освітні якості та мінімальний досвід діяльності.
Номер слайду 4
Формування компетентностей в освітній галузі «Мови й літератури» у відповідності до вимог Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти відбуваються за двома напрямками:1. Ключові компетентності2. Предметні компетентності
Номер слайду 5
Ключові компетентності учня — це запорука його успішного входження в систему соціальних, економічних, політичних та культурних відносин
Номер слайду 6
Вид компетентностей. Шляхи формування компетентностей1. Комунікативна. Вироблення в учнів умінь комунікативно виправдано користуватись засобами мови в різних ситуаціях. Формування й вдосконалення вмінь та навичок в усіх видах мовленнєвої діяльності2. Соціальна Виховання свідомого ставлення учнів до свого майбутнього. До громадянського та суспільного життя міста, країни. Формування компетентнісно свідомого ставлення до свого здоров’я.3. Полікультурна. Прилучення учнів через мову до культурних надбань українського народу і людства в цілому. Привчання учнів критично оцінювати події і вчинки людей, розуміти нестандартність кожної особистості, її неповторність, самобутність.4. Саморозвитку та самоосвіти. Стимулювання до самостійного здобування знань, виховання самостійності учнів у пізнавальній діяльності. Саморозвиток особистості відповідно до вимог життя5. Здатність до творчостіСтворення умов для активної пошукової, дослідницької роботи, яка за своєю сутністю є творчою діяльністю6. Інформаційна. Формування дослідницьких умінь й навичок, які передбачають використання допоміжної літератури, комп’ютерних інформаційних джерел – бажання й уміння орієнтуватися в інформаційному просторі
Номер слайду 7
Для формування комунікативної компетентності учнів на уроках можна використовувати різні види мовленнєвої діяльності: аудіювання, письмо, говоріння, читання. Практикують різні за характером діалогічні висловлювання: - діалог-обмін думками;- діалог-розпитування;- діалог-спонукання;- діалог етикетного характеру;- ситуативні завдання; Нестандартні уроки:- урок-подорож;- урок-суд;- урок-творчий звіт;- прес-конференція
Номер слайду 8
Соціальна компетентність визначається за такими параметрами: вміння робити вибір і уміння приймати рішення; вміння брати відповідальність, безконфліктно співіснувати; вміння оцінювати себе і товаришів. Практикують на уроках різні форми групової роботи Методи і прийоми: - «Дебати, ток-шоу»;- «Прес»;- «Обери позицію»;- Робота в малих групах: у парах, змінні трійки;- Рольові ігри;- Дистанційний диктант
Номер слайду 9
Полікультурна компетентність — виховання любові до рідного слова, поваги до історії народу, його звичаїв, традицій. На уроках доцільно використовувати різноманітний матеріал краєзнавчого та літературознавчого характеру, різні твори мистецтва: музику, живопис, кіномистецтво. Вдало можна використовувати інтегровані уроки. Інтеграція сприяє розвитку вміння бачити синтез мови, літератури, живопису, пісні, музики.
Номер слайду 10
Компетентність саморозвитку та самоосвіти. Створення мультимедійних презентацій, буклетів, бюлетнів, паспортів літературних персонажів, кросвордів, вікторин, рекламування художніх творів, добір музики, яка б відповідала настрою літературного твору
Номер слайду 11
Творча компетентність. Методи і прийоми:- фанфік (метод придумування);- співавтор (написання власної строфи);- майстер слова (скласти твір-мініатюру або речення, слова в яких починалися на одну й ту саму літеру;- метод емпатії (перевтілення);- метод порівнянь;- словесне порівняння
Номер слайду 12
Інформаційна компетентність. Передбачає володіння новими інформаційними технологіями, уміння відбирати, аналізувати, оцінювати інформацію, систематизувати її, використовувати джерела інформації для власного розвитку
Номер слайду 13
Формування ключових компетентностей учнів на уроках української мови та літератури підвищує інтерес до предмета, розкриває потенціальні можливості учнів, уміння самостійно, усвідомлено розв`язувати життєві проблеми, забезпечує творчий аспект освіченості