Картка 1
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Звертання підкреслити.
Ой чого ти, дубе, на яр похилився? Молодий козаче, чого зажурився? Годі, коню, в стайні спати, пора ляхів налякати! Та сходьтеся, хлопці, славні запорожці, плече під плече! Та не даймо, мужні запорожці, ворогові Січі! Чи був ти, орле, в моїй стороні? Чи журиться матінка по мені? Чи ти будеш, дівчинонько, по мені тужити? Скоро сяду та поїду у військо служити!
Народна творчість.
Картка 2
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Звертання підкреслити.
Не рости, берізко, при дорозі близько! (Б. Лепкий.) Ой не гнися, не хилися, явороньку зелененький! (О. Маковей.) Ой чого ти, дубе, на яр похилився? Ой чого, козаче, не спиш, зажурився? (С. Черкасенко.) Нехай гнеться лоза, а ти, дубе, кріпись! Ти рости та рости, не хились, не кривись! (С. Руданський.) Здоровенька була, Лисичко! Поласуй з нами, молодичко! (Л. Глібов.)
Картка 3
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Звертання підкреслити.
Хвилюють, маюють, квітують поля. Добридень тобі, Україно моя! (П. Тичина.) В мені звучиш ти, мово пісенна, лунаєш шумом рідного гаю! (І. Кращук.) Шевченку! Відгук дум своїх чи чуєш ти у нашім співі? (М. Рильський). Співаночки мої любі, де я вас подіну? (М. Підгірянка.) На траві, зоря, хустину не забудь! (В. Сосюра.)
Самостійна робота. Переписати, вставляючи пропущені букви та розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Звертання підкреслити.
1. Ось промінь останній!.. Прощай, в..селеє сонечко ясне! (Леся Українка.) Дощик, дощик голубий, колосків не оббий... (А. Малишко). В..сну шануй, не спи, воркуй, наш голуб зозулястенький! (Л. Глібов.) Тужу за вами, солов’ї Вкраїни! (М. Рильський.)
2. Не щ..бечи, соловейку, під вікном бл..зенько! Не щ..бечи, малюсенький, на зорі раненько! (В. Забіла.) О гуси, гусенята! Прилиньте нині взяти на кр..лята з..мних дітей! (М.Рильський.) А ви, орли, в небі майте, мою шаблю пригадайте! (Олександр Олесь.) Я не заздрю соколові, друзі, бо і сам кр..лату душу маю. (П. Воронько.)
Переписати речення, на місці крапок уставляючи вибране з довідки звертання. Розставити розділові знаки.
Ой чому ти не літаєш … ? Ой чому ти не гуляєш …? (С. Руданський) Чи слово виросло з любові? Світися … в батьківському слові! (Р. Лубківський.) Зашуми … високими травами про тяжіння земне до великої правди! (О. Князенко.) Не загублю тебе я …! Волошково, барвінково, терново повік ти будеш у мені цвісти. (Л. Литвинчук.) …! Які ви дорогі мені! (Б. Лепкий.)
Довідка.
Орле сивокрилий; хлопче чорнобривий. Правдо. Наша пісне. Рідна мово. Згадки з дитячих ранніх літ.
Додаткове завдання (для тих, хто швидше впорався). Самостійно скласти речення, у яких подані слова та словосполучення виступали б звертаннями.
Моя земля; вітчизна; матінка; народ рідний.