Відкритий урок з української мови "Правила вживання знака м’якшення. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Відкритий урок з української мови 5 клас "Правила вживання знака м'якшення. тренувальні вправи"
Перегляд файлу

Відкритий урок з української мови                                                                                                                                          у  5 класі

Тема: Правила вживання знака м’якшення. Тренувальні вправи.                                     Мета: поглибити й узагальнити знання учнів про правила вживання знака м’якшення, виробляти   навички правильної вимови та написання слів з орфограмою «Знак м’якшення»; розвивати орфографічне чуття, пам'ять, логічне мислення, уміння зіставляти та аналізувати мовні явища, приймати нестандартні рішення, працювати в команді; виховувати повагу до скарбів рідної мови                                                                                                                          Очікувані результати: учні правильно пишуть слова зі знаком м’якшення, обґрунтовують вивчену орфограму                                                                                    Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця, картки, аркуші паперу А – 4, маркери                                                                                                                      Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Хід уроку                                                                                                                                          I. Організаційний момент уроку                                                                                                                            1. Емоційна підготовка до уроку (слайд 1)

Слово вчителя

Зараз я звертаюся до вас:                                                                                                       подайте мені ваші долоньки, на одну я покладу вам яскраве сонечко з теплими промінцями, а на другу – зелену травичку, що проростає навесні; складіть долоньки і прикладіть до свого серденька. Нехай сонечко  зігріє ваші серця, й травичка кольору надії буяє, а ви ніколи не втратите пильності, завжди будете бачити тих, хто потребує вашої допомоги, підтримаєте їх.

II. Повідомлення теми, мети

Лінгвістична вправа «Плутатнина»(слайд 2 )

Розплутайте заплутані слова та назвіть тему уроку

Лаправи ваннявжи казна шення´мяк

Повідомлення учителем теми, мети, ознайомлення з особливостями уроку.

III. Актуалізація опорних знань

  1. Складання характеристики знака м’якшення                                                                                         Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про знак м’якшення (зліва запитання вчителя, справа – відповіді учнів (Слайд 3)

Ім’я

Знак м’якшення

Зовнішній вигляд

Ь

Місце розташування

31 літера алфавіту

Характер

М’який

Улюблені літери, з якими товаришує

д, т, з, с, ц, л, н

Намагається бути подалі від літер

б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш

Улюблене заняття

Пом’якшувати

ІV. Сприйняття та засвоєннянавчальногоматеріалу. (слайд 4)

1.Бесіда з учнями. Лист від Алі

Діти, сьогодні зранку, коли я збиралася на роботу,то на мою сторінку Інстаграм надійшло повідомлення від однієї дівчинки. Ця дівчинка – головна героїня твору, який ми вже вивчали в першому семестрі, на уроках українській літератури. Спробуйте здогадатися хто це, а я вам трішки допоможу: повне її ім’я – Галя, вона не доїдала, не допивала, а ще не встигла вишити рушник бабусі на день народження. Ну що здогадалися хто це, як її звати? Так правильно, це Аля! А хто згадає з якого твору ця героїня та хто автор цієї казки? («Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Галина Малик). Послухайте, що пише Аля:

  • Привіт, мої любі дітки 5 – В класу! Змушена звернутися до вас за допомогою, без вас мені не справитися! Благаю вас, допоможіть мені! Пам’ятаєте, що в кінці казки я пообіцяла виконувати всі справи до кінця, щоб не потрапити більше до країни Недоладії. Так от, сьогодні у мене накопичилося багато справ, купа домашнього завдання. Завтра у мене контрольна з природознавства та математики,а з української мови ми вивчали нову тему: «Вживання м’якого знака» і вчителька задала нам декілька вправ. А ще я пообіцяла мамі, що допоможу їй спекти пиріг до вечері. Я знаю, що ви вже декілька уроків вивчали знак м’якшення, я впевнена, що  зможете допомогти мені з домашкою з укр.мови. Я буду вам дуже вдячна! Ну все, я побігла робити інші уроки! Завчасно дякую вам!Обіймаю вас! З повагою ваша Аля.

Ну що, допоможемо Алі? Добре, тоді не гаємо часу і розпочинаємо виконувати завдання.

  1. ДИКТАНТ ІЗ ТАЄМНИЦЕЮ (АКРОДИКТАНТ) (слайд 5)

Запишіть слова в  дві колонки : в першу зі знаком м’якшення                                     ( І група),  у другу – без знака м’якшення ( ІІ група).

 Холодец.., осін.., тюр..ма, чест.., аркуш.., ін..ший, гіст.., ніч.., ідут.., різ..ба, шукач.., шіст.., економіч..ний, емал.. .                                                 Із перших літер кожного слова складіть вислів та запишіть його.

Ключ: Хоч гірше, та інше

3.ЛІНГВІСТИЧНА ВПРАВА    (слайд 6)                                                                                                    «Четверте зайве»
Закресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.

І ГРУПА

  • Мен..ший, буд..те, вишен..ці, ґедз.. .
  • Ковз..кий, індійс..кий, заход..те, павіл..йон.
  • Смієт..ся, борот..ба, ател..є, Уман..щина
  • Гон..щик,камін..чик,тон..ше,нен..чин                                                                                   

ІІ ГРУПА

  • Т..охкати, брен..кіт, спал..ня, промін..чик.
  •  Різ..бяр, , тонен..кий, багац..ко, біл..ці.
  • Л..он , дон..ці , по-француз..кому, Хар.ків.
  • Куз..ня, чотир..ма, снігурон..ка , Уман.щина

 

Фізкультхвилинка (слайд 7)

Слово зі знаком м’якшення – узятися за вуха;

слово без знака м’якшення – погладити по голові

Тонший, доньчин, щастя, дьоготь, Харків, молотьба, тонюсінький, промінчик, гуцульський, волинський, неньчин, свято, жінці, схованці, ляльці, мотузці.

2. Виправити помилки

- Подивіться на екран, є текст, у якому допущені помилки. Вам потрібно списати цей текс, виправивши помилки і підкреслити в словах ь.

Зема – чарівна пора року. Мені подобаєт_ся, коли надворі ясна морозна пагода та падає сніг. Безлічьлюдей любит_ зиму більше ніж літо, оскільки її краса заварожує.

  • Ну що ж, давайте перевіримо. Які ви розумні, молодці!

Всього 6 помилок, біля цього завдання поставте цифру, скільки ви допусти помилок, якщо жодної, то 0.

  1. ВПРАВА «ВИЗБИРУВАЧІ» (слайд 8)

Випишіть з речень слова, в яких пишемо знак м’якшення. Усно поясніть його наявність.

І ГРУПА

1.Виносить батько на поріг пшеничний хліб і сіль. (Я. Шпорта)

2. За узліссям починається поле. (І. Нечуй-Левицький)

        ІІ ГРУПА

1.  Шелестить лист гарбузовий, гойдається висока кукурудза й соняшники.

(І. Нечуй-Левицький)

2. З краю неба насувались білі, неначе молочні хмари. (М. Коцюбинський)

 

V. Підсумок уроку.

1. Гра «Спіймай слово» (слайд 9)

Інструкція: учні плещуть у долоні, коли вчитель називає слово зі знаком м’якшення.

Маленький, найменший, козацький, вітерець, вінця, бджілці, різьбяр, няньчити, спальня, Наталчин, сьогодні, тьмяний, радість, сміх, камінчик, робиться.

2. Пам'ятка для Алі (слайд 10)

Ось і скінчилися завдання, які треба було виконати Алі. Вона безмежно вам вдячна за допомогу. А зараз давайте допоможемо нашій героїні скласти пам´ятку як швидко і правильно виконувати домашню роботу з української мови:

  1. Відпочити після уроків, краще на свіжому повітрі.
  2. Повторити правила та згадати про що говорили на уроці.
  3. Відкрити зошити і записати число, домашня робота, обов’язково буквами, а не цифрами, потім вправа №.
  4. Прочитати уважно завдання.
  5. Приступити до виконання вправи, якщо треба, то спочатку зробити її на чернетці.
  6. Перевірити виконане.

 

3. Домашнє завдання (слайд 11)

- Сьогодні ви всі дуже гарненько попрацювали, а оціночки отримаєте, коли я перевірю  ваші зошитки, я обов’язково врахую вашу роботу на уроці! Дуже вдячна вам за роботу, ви – молодці!

- А зараз відкрийте щоденники і запишіть ДЗ.

1. Підготуйте словниковий диктант із 12 слів, у яких є слова зі знаком м’якшення

2. Творче завдання

Напишіть невеличку  казку, оповідання чи вірш на тему «Як подружилися слова зі знаком м’якшення та без нього

 

docx
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
2112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку