Відкритий урок з української мови у 5 класі
Тема: Правила вживання знака м’якшення. Тренувальні вправи. Мета: поглибити й узагальнити знання учнів про правила вживання знака м’якшення, виробляти навички правильної вимови та написання слів з орфограмою «Знак м’якшення»; розвивати орфографічне чуття, пам'ять, логічне мислення, уміння зіставляти та аналізувати мовні явища, приймати нестандартні рішення, працювати в команді; виховувати повагу до скарбів рідної мови Очікувані результати: учні правильно пишуть слова зі знаком м’якшення, обґрунтовують вивчену орфограму Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця, картки, аркуші паперу А – 4, маркери Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Хід уроку I. Організаційний момент уроку 1. Емоційна підготовка до уроку (слайд 1)
Слово вчителя
Зараз я звертаюся до вас: подайте мені ваші долоньки, на одну я покладу вам яскраве сонечко з теплими промінцями, а на другу – зелену травичку, що проростає навесні; складіть долоньки і прикладіть до свого серденька. Нехай сонечко зігріє ваші серця, й травичка кольору надії буяє, а ви ніколи не втратите пильності, завжди будете бачити тих, хто потребує вашої допомоги, підтримаєте їх.
II. Повідомлення теми, мети
Лінгвістична вправа «Плутатнина»(слайд 2 )
Розплутайте заплутані слова та назвіть тему уроку
Лаправи ваннявжи казна шення´мяк
Повідомлення учителем теми, мети, ознайомлення з особливостями уроку.
III. Актуалізація опорних знань
Ім’я |
Знак м’якшення |
Зовнішній вигляд |
Ь |
Місце розташування |
31 літера алфавіту |
Характер |
М’який |
Улюблені літери, з якими товаришує |
д, т, з, с, ц, л, н |
Намагається бути подалі від літер |
б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш |
Улюблене заняття |
Пом’якшувати |
ІV. Сприйняття та засвоєннянавчальногоматеріалу. (слайд 4)
1.Бесіда з учнями. Лист від Алі
Діти, сьогодні зранку, коли я збиралася на роботу,то на мою сторінку Інстаграм надійшло повідомлення від однієї дівчинки. Ця дівчинка – головна героїня твору, який ми вже вивчали в першому семестрі, на уроках українській літератури. Спробуйте здогадатися хто це, а я вам трішки допоможу: повне її ім’я – Галя, вона не доїдала, не допивала, а ще не встигла вишити рушник бабусі на день народження. Ну що здогадалися хто це, як її звати? Так правильно, це Аля! А хто згадає з якого твору ця героїня та хто автор цієї казки? («Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Галина Малик). Послухайте, що пише Аля:
Ну що, допоможемо Алі? Добре, тоді не гаємо часу і розпочинаємо виконувати завдання.
Запишіть слова в дві колонки : в першу зі знаком м’якшення ( І група), у другу – без знака м’якшення ( ІІ група).
Холодец.., осін.., тюр..ма, чест.., аркуш.., ін..ший, гіст.., ніч.., ідут.., різ..ба, шукач.., шіст.., економіч..ний, емал.. . Із перших літер кожного слова складіть вислів та запишіть його.
Ключ: Хоч гірше, та інше
3.ЛІНГВІСТИЧНА ВПРАВА (слайд 6) «Четверте зайве»
Закресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.
І ГРУПА
ІІ ГРУПА
Фізкультхвилинка (слайд 7)
Слово зі знаком м’якшення – узятися за вуха;
слово без знака м’якшення – погладити по голові
Тонший, доньчин, щастя, дьоготь, Харків, молотьба, тонюсінький, промінчик, гуцульський, волинський, неньчин, свято, жінці, схованці, ляльці, мотузці.
2. Виправити помилки
- Подивіться на екран, є текст, у якому допущені помилки. Вам потрібно списати цей текс, виправивши помилки і підкреслити в словах ь.
Зема – чарівна пора року. Мені подобаєт_ся, коли надворі ясна морозна пагода та падає сніг. Безлічьлюдей любит_ зиму більше ніж літо, оскільки її краса заварожує.
Всього 6 помилок, біля цього завдання поставте цифру, скільки ви допусти помилок, якщо жодної, то 0.
Випишіть з речень слова, в яких пишемо знак м’якшення. Усно поясніть його наявність.
І ГРУПА
1.Виносить батько на поріг пшеничний хліб і сіль. (Я. Шпорта)
2. За узліссям починається поле. (І. Нечуй-Левицький)
ІІ ГРУПА
1. Шелестить лист гарбузовий, гойдається висока кукурудза й соняшники.
(І. Нечуй-Левицький)
2. З краю неба насувались білі, неначе молочні хмари. (М. Коцюбинський)
V. Підсумок уроку.
1. Гра «Спіймай слово» (слайд 9)
Інструкція: учні плещуть у долоні, коли вчитель називає слово зі знаком м’якшення.
Маленький, найменший, козацький, вітерець, вінця, бджілці, різьбяр, няньчити, спальня, Наталчин, сьогодні, тьмяний, радість, сміх, камінчик, робиться.
2. Пам'ятка для Алі (слайд 10)
Ось і скінчилися завдання, які треба було виконати Алі. Вона безмежно вам вдячна за допомогу. А зараз давайте допоможемо нашій героїні скласти пам´ятку як швидко і правильно виконувати домашню роботу з української мови:
3. Домашнє завдання (слайд 11)
- Сьогодні ви всі дуже гарненько попрацювали, а оціночки отримаєте, коли я перевірю ваші зошитки, я обов’язково врахую вашу роботу на уроці! Дуже вдячна вам за роботу, ви – молодці!
- А зараз відкрийте щоденники і запишіть ДЗ.
1. Підготуйте словниковий диктант із 12 слів, у яких є слова зі знаком м’якшення
2. Творче завдання
Напишіть невеличку казку, оповідання чи вірш на тему «Як подружилися слова зі знаком м’якшення та без нього