Визначення компетентності та ключових компетентностей Компетентність – динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, проводити професійну та подальшу навчальну діяльність. Ключові компетентності – це компетентності, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, працевлаштування і які здатні забезпечити особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя
Уміння вчитися впродовж життя. Уміння спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами. Математична компетентність. Компетентність у галузі природничих наук, техніки та технологій. Екологічна компетентністьІнформаційно-комунікаційна компетентність. Соціальна компетентність. Культурна компетентність. Підприємливість і фінансова грамотність. Здоров’язбережувальна компетентність. Види ключових компетентностей
учень володіє стилем мислення, його абстрактністю, строгістю, доказовістювміє використовувати математичні підходи для розв’язування задач, що виникають в навколишньому світівміє логічно доводити твердження, висувати гіпотези і розуміти необхідність їх перевіркивміє ясно, точно та грамотно висловлювати свої думки в усному та письмовому виглядівміє самостійно використовувати різноманітні інформаційні джерела Соціальна компетентність
учень розуміє, що математика як наука виникла з потреби людської практики і розвивається, виходячи з цих, а також власних внутрішніх закономірностейрозуміє, що математика дає можливість розв’язувати задачі, які виникають у повсякденній практичній діяльності людинирозуміє, що математика є невід’ємною частиною загальнолюдської культури, впливає на інші галузі культурирозуміє, що математична символіка і формули дозволяють описувати загальні властивості об’єктів практики і науки та відношення між ними Загальнокультурна компетентність
Математична компетентність Математична компетентність це спроможність учня:бачити та застосовувати математику в реальному життірозуміти зміст і метод математичного моделювання будувати математичну модель досліджувати її методами математики аналізувати отримані результатиоцінювати похибку обчислень
Компетентнісно-орієнтовані математичні завдання. Для формування основних компетентностей у учнів на уроках математики необхідно застосовувати компетентнісно-орієнтовані математичні завдання. Для складання компетентнісно-орієнтованих завдань розділимо їх на три рівні: рівень відтворення рівень встановлення зв’язківрівень міркування
Перший рівень - Рівень відтворення. Включає відтворення математичних фактів, методів та виконання обчислень. Учні можуть застосовувати базові математичні знання у стандартних, чітко сформульованих ситуаціях. Вони можуть вирішувати однокрокові текстові задачі, розуміють прості алгебраїчні залежності, стандартну систему позначень. Можуть читати й інтерпретувати дані, представлені в таблицях, на графіках, картах, різних шкалах
Приклад завдань: Задача 1 “Збільшення зросту” На графіку показаний середній зріст дівчат і хлопців. Питання 1: Поясніть, як можна за графіком визначити, що збільшення зростання дівчат у середньому сповільнюється після 12 років. Питання 2: Користуючись графіком, визначте, в якому віці дівчата в середньому вище юнаків того ж віку.
Другий рівень - Рівень встановлення зв’язків. Включає встановлення зв'язків та інтеграцію матеріалу з різних математичних тем, необхідних для вирішення поставленого завдання. Учні можуть застосовувати свої знання в різноманітних, достатньо складних ситуаціях. Вони можуть упорядковувати, співвідносити і робити обчислення,вирішувати багатокрокові текстові задачі Учні можуть виконувати нескладні алгебраїчні завдання, що включають складання виразів, розв'язування систем лінійних рівнянь, використовуючи відомі формули Вони можуть інтерпретувати інформацію, представлену в таблицях і на графіках
Приклад завдань: Задача 2 “Скейтборд”Ціни на частини до скейтборду: Питання 1: Сергій хоче сам зібрати для себе скейтборд. Яку найменшу ціну і яку найбільшу ціну можна заплатити в цьому магазині за всі складові частини скейтборду? Питання 2: У магазині пропонують на вибір три різні види дошок, два різні комплекти коліс, два різні комплекти металевих і гумових деталей. При цьому є тільки один вибір комплекту власників коліс. Скільки різних скейтбордів може зібрати Сергій із пропонованих складових частин?
Третій рівень - Рівень міркування. Учні можуть організовувати інформацію, робити узагальнення, вирішувати нестандартні проблеми, робити висновки на основі вихідних даних та обґрунтувати їх. Вони можуть застосувати знання алгебраїчних понять і залежностей, скласти алгебраїчну модель нескладної ситуаціїУ завданнях третього рівня, перш за все, необхідно самостійно виділити в ситуації проблему, яка вирішується засобами математики, і розробити відповідну їй математичну модель. Розв'язувати поставлену задачу, використовуючи математичні міркування та узагальнення, та інтерпретувати рішення з урахуванням особливостей розглянутої в завданні ситуації
Приклади практично-орієнтованих завдань, які можна використовувати на уроках математики:1. Сім’я має річний бюджет 240000 гривень. На проживання вона витрачає 12000 гривень щомісяця Чи має можливість ця сім’я придбати товари: газову плиту вартістю 10200 грн., сімейну оздоровчу путівку ціною 35 000 грн.?2. Здоровий сон десятирічної дитини становить 9-11 годин на добу. Іванко ліг спати о 10 год вечора і прокинувся о 8 год ранку. Скільки годин спав Іванко? Чи можна вважати сон хлопчика здоровим?3. Яку масу макулатури потрібно зібрати щоб зберегти життя 240000 дерев, якщо відомо, що 60 кг макулатури зберігає від вирубування одне дерево? 4. Таксі за посадку пасажира стягує 25 грн. Надалі пасажир додатково оплачує 3 грн. за кожний кілометр. Складіть функцію, яка визначає вартість поїздки на таксі в залежності від проїханої відстані. Знайдіть вартість поїздки, якщо пасажир проїхав 20 км. Яку суму за поїздку повинен сплатити таксисту пасажир, якщо він проїде ще 5 км?5. Одна пляшка йогурту містить 180000 калорій. Скільки калорій отримує щодня Віка з цього продукту, якщо до її щоденного раціону входять три такі пляшки йогурту. Відповідь запишіть у стандартному вигляді.6. Під час екологічного заходу “Чиста водойма” дві групи студентів 4 години працювали разом над очищенням берегів озера. За скільки годин може виконати такий самий обсяг робіт кожна група окремо, якщо відомо, що продуктивність праці першої групи у 1,5 рази вища від продуктивності другої?
Отже, одним з головних завдань математичного курсу є забезпечення умов для формування у учнів основних компетентностей. Для досягнення цієї мети необхідно:урок проводити у досить високому темпі, який допомагає мобілізувати увагу;створювати проблемні ситуації на уроках;застосовувати алгоритмічний підхід;розвивати надпредметні навички;враховувати психологічні особливості дітей;залучати учнів до роботи з довідниковою та додатковою літературою;використовувати різні форми та види діяльності на урокахінтерактивні технологіїметод синтезу і аналізунестандартні уроки з презентацією досліджень з теми
Якщо сучасний вчитель математики у процесі навчання шкільного курсу акцентує увагу учнів на зв’язок математики з життям, то він викликає у дітей інтерес до навчання, досягає формування таких важливих рис характеру як: послідовність у роботінаполегливість кмітливість уважністьколективізмлюбов до працікритичне ставлення до своєї роботи культуру письма й усної мови
Матеріали, використані для підготовки презентації1. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf2. Колієва Т. К., Грушко М.І. Формування ключових компетентностей учнів на . уроках математики. «Навчально–методичний посібник»/ М.І. Грушко, Колієва Т. К.,. – Вінниця: ММК, 2019.3. Родигіна І. В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. Харків: Основа, 2005