Викладання громадянської освіти в світлі вимог державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, Концепції розвитку громадянської освіти.
Вимоги до навчально-програмного, навчальнометодичного забезпечення.
Методологія деліберації.
Інформаційні ресурси, планування, оцінювання.
.
Переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-404 від 09.08.2021 року.
програма підручники – де шукати?
Програма на сайті МОНУ за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
Електронні версії підручників на сайті ДНУ “ІМЗО” за посиланням: https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/10-klas/8-gromadyanska-osvta-10-klas/
Концепція розвитку громадянської освіти в Україні, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 року № 710-р
Завдання громадянської освіти: правова освіта; громадянська активність.
Випускник ЗП(ПТ)О: навички пошуку інформації, критичного мислення, використання
необхідних засобів для участі у публічних дискусіях, процесах прийняття рішень; здатності до комунікації з іншими людьми, досягнення порозуміння і
компромісу, публічно висловлювати і доводити свою точку зору, брати відповідальність за власне життя та життя інших осіб;
КЕРУЄМОСЯ
Національна стратегія сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021 – 2026 роки, затверджена Указом Президента України від 27 вересня 2021 року №487/2021
Громадська участь у вирішенні питань місцевого значення через
інструменти місцевої демократії.
Модель ЮНЕСКО про виміри навчання ХХІ століття: учитися знати – творчість, критичне мислення, вирішення проблем: учитися діяти – співпраця, переговори, прийняття рішень; учитися бути – саморегуляція, стійкість, комунікація; учитися жити разом – емпатія, повага до різноманіття, участь.
Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021-2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22 вересня 2021 року.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
Викладач: складає з урахуванням навчальних можливостей здобувачів освіти, довільна форма (допускається використання друкованих, електронних джерел),
формат, обсяг, структура, зміст, оформлення - індивідуальна справа викладача (встановлення універсального стандарту в межах закладу, району, області неприпустимо),
самостійно вибудовує послідовність формування очікуваних результатів навчання, враховуючи послідовність розгортання змісту предмета в підручнику,
відповідно до рівня засвоєння навчального матеріалу здобувачами освіти, визначає місце теми в системі уроків, кількість годин на вивчення окремих тем,
за необхідності може планувати уроки узагальнення і тематичного контролю,
враховує можливість організації освітнього процесу в межах навчального року в умовах карантину.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
1.Мати чітке планування своєї роботи: знати як проводити дистанційне навчання, які цифрові сервіси використовувати, підготувати якісні навчальні матеріали, як організовувати зворотній зв’язок. .
2.Розробити, підготувати:
відеоуроки, презентації власні чи від освітніх ресурсів, матеріал на самостійне опрацювання, розробити критерії його оцінювання, домашні завдання - посильні для самостійного виконання з чіткими порадами й інструкціями;
3.На сайті закладу розмістити записи відеоуроків, презентації, інформування про освітні ресурси. Учні мають мати чіткі інструкції до завдань, які необхідно виконати, вільний доступ до навчальних матеріалів.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ СФОРМУВАТИ ПОВАГУ ДО
СОЦІАЛІЗАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ ПРАВ ЛЮДИНИ
ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ САМОСВІДОМОСТІ ПЛЮРАЛІЗМУ
ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ ДЕМОКРАТІЇ
ЗАГАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ВЕРХОВЕНСТВА ПРАВА
СВІТОГЛЯДНИХ ОРІЄНТИРІВ
КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ВИХОВАТИ НЕСПРИЙНЯТТЯ
ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ НАСИЛЬСТВА
ДОСЛІДНИЦЬКИХ НАВИЧОК КСЕНОФОБІЇ
АНАЛІТИЧНИХ НАВИЧОК РАСИЗМУ
НАВИЧОК ЖИТТЄЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АГРЕСІЇ
ПРОФЕСІЙНИХ ЯКОСТЕЙ НЕТЕРПИМОСТІ
ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА РІВНЯХ
ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ, ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ СТАВЛЕНЬ, ЗДОБУТТЯ ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
ДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ – ВИМІРИ НАВЧАННЯ: ЗНАТИ, ДІЯТИ, БУТИ, ЖИТИ |
|
Використовувати активні, інтерактивні форми, методи роботи |
Формуються вміння і навички командної роботи, аргументовано представляти власну позицію, сприймати думки інших, активного слухання, налагодження рівноправної взаємодії всіх учасників |
Передбачити аналіз актуальних суспільних проблем сьогодення, життєвих прикладів |
Вмотивовуватиме, формуватиме критичне мислення, вміння орієнтуватися у складних суспільних процесах |
Проводити зустрічі з особами з активною, відповідальною громадянською позицією |
Сприяє залученню до участі у соціальних проєктах місцевих громад |
Залучати до використання ІКТ |
Розширення кола спілкування, ознайомлення з додатковою інформацією |
Практичні заняття |
застосування набутих знань, навичок у практичній площині – проєкт, петиція, лист, плакат, лепбук, акція |
Навчальна програма, наказ МОНУ від 23.10.2017 року №1407
Активні, інтерактивні форми, методи роботи |
Рольові, ділові ігри – моделювання відносин, вивчення ситуацій. |
Аналіз документів громадянознавчої тематики. |
|
Проєктна робота, соціальні проєкти. |
|
Дискусії з актуальних соціальних проблем. |
|
Конференції, круглі столи з обговорення та прийняття рішень |
|
Спільні заходи із місцевою спільнотою. |
|
Онлайн спілкування – обговорення на форумі, розміщення інформаційних ресурсів на сайтах, обмін досвідом. |
|
Організація рефлексії – обговорення, твори-роздуми |
|
Урочна, позаурочна, виховне середовище закладу, соціальне партнерство з місцевою громадою |
МЕДІАГРАМОТНІСТЬ
ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
Основи медіаграмотності: Навчальнометодичний посібник для вчителя 8(9) клас.
Плани-конспекти уроків, режим доступу: https://www.aup.com.ua/uploads/lessons-5.pdf
Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін”, посібник, режим доступу:
https://www.aup.com.ua/upd/mo.pdf
Медіаграмотність та критичне мислення на уроках суспільствознавства” під час вивчення курсу “Громадянська освіта”, електронний посібник для вчителя, режим доступу:https://www.aup.com.ua/uploads/MO _na_yrokax_syspilstvoznavstva_2016_1.pdf
Вправи, завдання, запитання, словникова робота, коментар вчителя, джерела, додатки
ВИКЛИК
СИСТЕМНА І ЦІЛЕСПРЯМОВАНА РОБОТА ПО ОБ’ЄДНАННЮ КРАЇНИ, РОЗВИТКУ
МІЖРЕГІОНАЛЬНИХ ЗВ’ЯЗКІВ, ІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ І СПІВПРАЦІ
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА РОЗДІЛ 3 формування моделей поведінки, спрямованої на повагу до різноманіття, вчити приймати світ у всьому його різноманітті - культурному, етнічному, конфесійному,
культурне різноманіття є спільною спадщиною людства, кожен має право на повагу до культурної ідентичності, на культурне, релігійне, мовне різноманіття,
увага до регіональних особливостей, їх представлення у загальноукраїнському контексті,
Міжнародний культурно-соціальний проєкт «Таємниці України для тебе», травень 2021 року: «…мозаїка української культури, яка складається з культур корінних народів і національних меншин, що населяють Україну, регіональних відмінностей, якими славиться Україна”-Д.Кулеба, міністр закордонних справ України.
21 травня Всесвітній день культурного розмаїття в ім’я діалогу та розвитку.
ВИКЛИК
ЛОБІЮВАННЯ ІНТЕРЕСІВ ТА КОРУПЦІЯ
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, лист МОНУ № 1/9-482 від 22.09.2021 року.
ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА РОЗДІЛ 6
Завдання: під час проведення уроків врахувати рекомендації МОНУ звернути увагу на поняття доброчесності та доброчесної поведінки; акцентувати увагу на необхідності дотримання доброчесної поведінки у повсякденному житті;
звернення до доброчесності - це дотримання правових та етичних стандартів замість корупції, що підриває суспільний устрій;
ознайомити з наявними інструментами запобігання корупції, можливостями їх використання.
Скористатися матеріалами на сайті Офісу розбудови доброчесності при НАЗК https://prosvita.nazk.gov.ua/
Провести практичне заняття на рекомендовану тему “Створення “Кодексу доброчесності класу/групи”
Навчальна програма “Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту), затверджена наказом МОНУ від 23.10.2017 року №1407
Їх призначення:
засвоїти знання, розвинути вміння, сформувати ставлення, утвердити цінності через особистий практичний досвід.
Спрямовані на:
формування навичок соціальної взаємодії, вироблення вміння самостійно аналізувати різноманітні ситуації, вміння самостійно приймати відповідальні рішення і діяти у правовому полі, конструктивно взаємодіяти з суспільством.
Рекомендації:
можна пропонувати свої теми з врахуванням потреб здобувачів освіти, урізнюманітнювати форми організації і проведення, включати групові, дискусійні, дослідницькі, інші методики (перелік у програмі).
Навчальна програма “Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту), затверджена наказом МОНУ від 23.10.2017 року №1407
Головна увага приділяється вироблення навичок, умінь та формування ціннісних орієнтацій людини і громадянина.
Оцінюється поступ у розвитку громадянських компетентностей з орієнтацією на діяльнісний компонент навчання, як-от вміння дебатувати, написання есе, проведення дослідження, організації кампаній з адвокації тощо.
При оцінюванні надавати учням можливість самим аналізувати власний поступ, приймати рішення щодо вдосконалення власних навичок.
Види оцінювання:
Постійне (формувальне) оцінювання:
відслідковувати розвиток компетентностей кожного у процесі навчання, спланувати траєкторію досягнення навчальних цілей відповідно до потреб та поступу кожного учня.
Підсумкове оцінювання, тестування: оцінити рівень сформованої компетентності.
Самооцінювання: брати на себе відповідальність за власне навчання.
Взаємне колегіальне оцінювання: сприяє ознайомлення із критеріями оцінки, активному засвоєння вивченого.
ІНФОРМАЦІЙНІИЙ РЕСУРС “НОВА ДОБА” https://www.novadoba.org.ua/gromadska-osvita-ua
Календарне планування
Оцінювання Рамка компетентностей Розділи:
1. ідентичність
2. права людини
3. людина у соціокультурному просторі
4. демократичне суспільство
5. світ інформації, мас-медіа
6. економіка
7. Україна, Європа, світБібліотека: Підручники
Онлайн платформа підручника з громадянської освіти з навчальними матеріалами
ДИСКУСІЯ ДЕЛІБЕРАЦІЇ
Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін,
сайт https://www.novadoba.org.ua/projects-diskusiya-deliberacii-ua
ЦІКАВІ КЕЙСИ ВИКЛАДАННЯ КУРСУ ВІД ПЕДАГОГІВ УКРАЇНИ
ЯК ГОВОРИТИ ПРО КОРУПЦІЮ
ВИКЛАДАННЯ ЧУТЛИВИХ ТЕМ
ГРОМАДСЬКИЙ АКТИВІЗМ та інші
МОЖЕ ЗАЦІКАВИТИ:
ОСВІТНЯ ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМА eduki https://eduki.com/ua#about
Сайт НМЦ ПТО у Волинській області, вектори інновацій, дистанційна освіта.
Онлайн-матеріали для роботи викладачам курсу “Громадянська освіта”: Курс лекцій на платформі
Prometheus
Асоціація «Нова ДОБА»
Платформа «На урок»
До уроку, платформа «На урок»
Для самоосвіти
Відмінено проведення Всеукраїнського тижня права Указом Президента України від 5 лютого 2020 року № 39/2020.
Закрито проєкт «Я маю право!», розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 січня 2020 року № 28-р
Написати в чаті цифру, яка відповідає Вашій емоції
Переважно працюю на уроці Активно використовую інтерактивні методи та форми роботи Все супер 1а Трішки пробуксовує 1б |
Перевагу надаю позаурочній роботі Активно залучаю до проєктної роботи Все супер 2а Бракує досвіду 2 б |
Пробую сумістити урок та позаурочну роботу Ефективність висока 3а Ефективність середня 3б Ефективність не задовільняє, могло б бути і краще 3в |