Читання - це психофізіологічний процес, що полягає у складній аналітико - синтетичній діяльності.
Формування навичок читання передбачає роботу над підвищенням темпу, виразності, усвідомлення прочитаного. Для удосконалення техніки читання використовують спеціальні вправи, які включаються до кожного уроку.
Пам’ятка 1 Взявши у руки книжку, прочитай:а) заголовок;б) прізвище автора (чи відомі тобі його книжки?);в) де і коли видана книжка, для якого віку;г) анотацію, зміст, передмову(якщо вони є). Розглянь ілюстрації. Хто художник?Подумай:а) про що і про кого може йти мова у книжці?б) чи хотілося б тобі прочитати її?
Пам’ятка 2 Ти прочитав книжку. Після цього: Познач слова, смисл яких тобі невідомий. Яка основна думка книжки (що хотів сказати автор)?Чого вчить цей твір?Назви дійових осіб. Чи охоче ти читав книжку? Чому?Чи хотілося б тобі прочитати інші твори цього автора або книжку на подібну тему?
Пам’ятка 4 Вчись читати виразно!Пам’ятай: не можна прочитати виразно, якщо не розумієш змісту. Спробуй уявити собі те, про що читаєш. Визнач своє (та автора) ставлення до подій, персонажів, постарайся при читанні передати його інтонацією, виділяй голосом важливе. Визнач основне завдання читання (що ти хочеш передати). Читай, чітко вимовляючи слова, дотримуйся пауз у кінці речень, між абзацами й частинами тексту.
Риси характеру. Агресивність. Активність. Акуратність. Балакучість. Безвідповідальність. Безстрашність безтурботність. Благородство. Боягузтво. Брехливість. Буркотливість. Ввічливість. Веселість. Витривалість. Відвертість. Вірність. Впертість. Гордість. Грубість. Делікатність. Дисциплінованість. Діловитість. Доброта. Довірливість. Догідливість
Егоїстичність. Жадібність. Жорстокість. Заздрість. Запальність. Злорадність. Зухвальство. Лагідність. Лукавість. Мовчазність. Мрійливість. Мстивістьм’якість. Наївність. Наполегливість. Нахабство. Незалежність. Неохайність. Нерішучість. Неуважливість. Обережність. Ощадливість. Пильність. Пихатістьпокірність
Порядність. Працьовитість. Привітність. Рішучість. Розв’язність. Розсудливість. Самовпевненість. Самокритичність. Самостійність. Скритність. Скромність. Слабовілля. Сміливість. Справедливість. Старанність. Стриманість. Тактовність. Товариськість. Уважливість. Уразливість. Хвалькуватість. Хитрість. Хоробрість. Цікавість. Цілеспрямованість. Чесність
Розчитування. Для того, щоб дитина підготувалася до читання на уроці, змогла одразу швидко та чітко вимовляти слова в тексті, на початку кожного уроку пропоную використовувати таблиці для розчитування. Подані в них склади ми читаємо поодинці, групами, колективно. Рухаємося при читанні по рядку або по стовпчику. Можемо відшукати та читати рядки із певною голосною чи приголосною буквою.
Вправи на розвиток мовленнєвого апарату. Дихальна гімнастика. Ця гімнастика сприяє розвитку вміння регулювати своє дихання (не губити закінчення слів, на робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення):● задути свічку;● здути пушинку;● погудіти, наче пароплав;● зобразити свист вітру;● зробити язичком рухи маляра, що фарбує стіну;● продзижчати, наче жук;● зобразити шум лісу;● зобразити шум мотору, що працює.
Вправа «Скоромовку скоро скажемо»Мета: відпрацьовувати навички правильного та швидкого вимовляння найуживаніших слів. Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні, а в такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції. Також скоромовки збагачують словниковий запас та сприяють підвищенню культури мовлення.
У книзі Всеволода Зайцева подано рекомендації з формування швидкого читання, що працюють у будь-яких умовах.1. Не довготривалість, а частота тренувальних вправ2. Напівголосне читання (читання-гудіння)3. Поурочні п'ятихвилинки читання4. Читання перед сном5. Режим помірного читання6. Читання в темпі скоромовки7. Проведення «самозамірів» читання
Використана література1. Бугрименко Е. А., Цукерман Г. А Чтение без принуждения. — М.: Творческая педагогика, 1993.2. Едігей В. Вчися читати, малюк! — К.: Гранд, 1993.3. Зайцев В. Н. Резервы обучения чтению. — М.: Просвещение, 1991.4. Інтернет-ресурси:аbetka.ukrlife.org>skoromov.htmtraditions.оrg.ua>usna-narodna...skоrоmоvkyреtrуk.соm.uа>uа/аrtісlеs/327.htmlаbеtkа.ukrlіfе.оrg>turсhуnа3.htmlhttp://fаmіlуtіnеs.соm.uа/sоn-u-ruku.httphttp://сhіtаlосhkа-ru.ru5. Квашнина Н. С. Развитие элементов ритмического чтения // Начальная школа. —1991. — № 8. — С. 22-25.6. Костромина С. Н., Нагаєва Л. Г. Как преодолеть трудности в обучении чтению. — М.: Изд. «Ось-89», 1999.7. Фролова В. Д. Развитие интереса к чтению // Начальная школа. —1989. — № 12.8. Всеукраїнська газета для вчителів початковихкласів «Початкова освіта» № 6 (726), березень 2014