Презентація «Функціонування відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання як ефективного засобу мотивації навчання»

Про матеріал
Чи завжди ваші учні задоволені своїми оцінками? А їхні батьки? Упевнені, що ситуації бувають різні. Насправді саме невдоволення шкільними оцінками є однією з причин виникнення напруження між учителем, учнями та їхніми батьками. Як вирішувати цю проблему? Як перетворити оцінювання з покарання на мотивацію? Найчастіше причиною непорозумінь є недостатня обізнаність у ключових моментах: що саме, як і з якою метою оцінюється. Тому варто ознайомлювати школярі та їхніх батьків із критеріями оцінювання, а також із цілями на певний період (наприклад, урок, тиждень, період роботи над навчальною темою тощо). Прозора система оцінювання, аргументація виставлених оцінок та налагоджена комунікація з учасниками освітнього процесу – все це допоможе створити атмосферу довіри.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Функціонування відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання як ефективного засобу мотивації навчання. Білоус Ірина Іванівна, Касьяненко Наталія Олександрівна, учителі української мови та літератури

Номер слайду 2

Оцінювання – стимул для навчання. У новому Держстандарті базової середньої освіти чітко визначені обов'язкові вимоги до результатів навчання учнів з кожної галузі. Цим документом конкретизовано навчальні досягнення школярів і виокремлено важливі складові: результати навчання та поступ у навчанні, робочі навички та поведінка учнів (робота в команді, комунікація, креативність). Варто розуміти: важливою є оцінка кожного компоненту! Адже вона може як надихнути школяра, так і знецінити його роботу. Допомогти відчути успіх та радість від навчання допоможе оцінювання, яке: надає підтримку;спрямовує;допомагає бачити майбутнє;концентрується на сильних сторонах особистості;розширює права та можливості;сприяє різноманітності;допомагає зосередитися на завданнях. Об’єктивне та справедливе оцінювання допоможе побудувати ефективну індивідуальну траєкторію розвитку та налаштувати кожного на успіх.  

Номер слайду 3

 Як оцінити виконання критерію?  Чи оприлюднена у закладі освіти інформація про критерії оцінювання навчальних досягнень учнів?  Чи систематично інформуються учні про критерії оцінювання навчальних досягнень при виконанні обов’язкових видів роботи, різних організаційних формах навчальних занять?  Чи розуміють учні пропоновані критерії оцінювання?  Чи вважають учні оцінювання навчальних досягнень у закладі освіти справедливим?  Чи поінформовані учні і батьки про правила і процедури оцінювання з предмету або курсу (спецкурсу, курсу за вибором)?ІНСТИТУЦІЙНИЙ АУДИТ

Номер слайду 4

Підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів:  вимоги до оцінювання результатів навчання мають визначатися з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності;  оцінювання має ґрунтуватися на позитивному підході, що, передусім, передбачає врахування рівня досягнень учня.

Номер слайду 5

ВИМОГА 2.1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень

Номер слайду 6

Вимога 2.1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень. Критерій 2.2.1. Здобувачі освіти отримують від педагогічних працівників інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень

Номер слайду 7

Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 13.04.2011 року № 329 [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0566-11 Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 року № 1222 [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1222729-13/stru

Номер слайду 8

Оцінювання результатів навчання української мови здійснюється на основі функціонального підходу до шкільного мовного курсу, який насамперед має забезпечити учням уміння ефективно користуватися мовою як засобом пізнання, комунікації; високу мовну культуру особистості; сприяти формуванню громадянської позиції, національної самосвідомості.

Номер слайду 9

Оцінювання результатів навчання мови здійснюється на основі:а) врахування основної мети, що передбачає різнобічний мовленнєвий розвиток особистості;б) освітнього змісту навчального предмета, який розподіляється на чотири елементи - знання, вміння й навички, досвід творчої діяльності і досвід емоційно-ціннісного ставлення до світу;в) функціонального підходу до шкільного мовного курсу, який передбачає вивчення мовної теорії в аспекті практичних потреб розвитку мовлення.

Номер слайду 10

Об'єктами оцінювання є:  мовленнєві вміння й навички з чотирьох видів мовленнєвої діяльності; знання про мову й мовлення; мовні вміння та навички; досвід творчої діяльності; досвід особистого емоційно-ціннісного ставлення до світу.

Номер слайду 11

Критерії оцінювання твору. Рівень. Бали. Характеристика змісту виконаної роботи. Грамотність. Орфографічних і пунктуаційних лексичних, грама-тичних істилістичних. Початковий(Бали  цього рівня одержу-ють учні, які не досягають значного успіху за жодним із визначених критеріїв)1 Учень будує лише окремі, не пов'язані між собою речення; лексика висловлювання дуже бідна*.15-16і більше 9-102 Учень будує лише окремі фрагменти висловлювання; лексика і граматична будова мовлення бідна й одноманітна.13-14 9-103 За обсягом робота складає менше половини від норми; висловлювання не є завершеним текстом, хибує на непослідовність викладу, пропуск фрагментів, важливих для розуміння думки; лексика і граматична будова збіднені.11-12 9-10

Номер слайду 12

Середній(Балів цього рівня заслуго-вують учні, які будують текст, що за критерієм обсягу, повноти відтворення інформації і зв’язності значною мірою задовольняє норму, але за іншими критеріями результати істотно нижчі)4 Усне чи письмове висловлювання за обсягом складає дещо більше половини від норми і характеризується уже певною завершеністю, зв’язністю; проте є недоліки за рядом показників(до семи), наприклад: характеризується неповнотою і поверховістю в розкритті теми; порушенням послідовності викладу; не розрізняється основна та другорядна інформація; добір слів не завжди вдалий (у разі переказу – не використано авторську лексику).9-107-85 За обсягом робота наближається до норми, у цілому є завершеною, тема значною мірою розкрита, але трапляються недоліки за низкою показників( до шести): роботі властива поверховість  висвітлення теми, основна думка не проглядається, бракує єдності стилю та ін.7-86 За обсягом висловлювання сягає норми, його тема розкривається, виклад загалом зв’язний, але робота характеризується недоліками за кількома показниками (до п’яти): помітний її репродуктивний характер, відсутня самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий тощо.5-6

Номер слайду 13

Достатній(Балів цього рівня заслуго-вують учні, якідосить вправно будують текст за більшістю критеріїв, але за деякими з них ще припускаються недоліків)7 Учень самостійно створює достатньо повний, зв’язний, з елементами самостійних суджень  текст (у разі переказу – з урахуванням виду переказу), вдало добираються лексичні засоби (у разі переказу – використовує авторські засоби виразності, образності мовлення), але в роботі є недоліки (до чотирьох),  наприклад: відхилення від теми, порушення послі-довності її викладу; основна думка не аргументується тощо.48 Учень самостійно будує достатньо повне (у разі переказу – з урахуванням виду переказу), осмислене, самостійно і в цілому вдало написане висловлювання, проте трапляються ще  недоліки за певними показниками(до трьох).39 Учень самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст (у разі переказу – з урахуванням виду переказу); розкриває тему, висловлює основну думку (у разі переказу – авторську позицію); вдало добирає лексичні засоби (у разі переказу – використовує авторські засоби виразності, образності мовлення); однак припускається окремих недоліків (за двома показниками): здебільшого це відсутність виразної особистісної позиції чи належної її аргументації тощо.1+1(негруба)

Номер слайду 14

Високий(Балів цього рівня  заслуго-вують учні, яківправно за змістом і формою будують текст; висловлюють і аргументують свою думку; вміють зіста-вляти різні погляди на той самий предмет, оцінювати аргументи на їх доказ, обирати один із них; окрім того, пристосову-ютьвисловлюван-ня до особли-востей певної мовленнєвої ситуації, комунікатив-ного завдання)10 Учень самостійно будує послідовний, повний (у разі переказу – з урахуванням виду переказу) текст, ураховує комунікативне завдання, висловлює власну думку, певним чином аргументує різні погляди на проблему; (у разі переказу – зіставляє свою позицію з авторською), робота відзначається багатством словника, граматичною правильністю, додержанням стильової єдності і виразності тексту; але за одним з критеріїв допущено недолік.1311 Учень самостійно будує послідовний, повний (у разі переказу – з урахуванням виду переказу) текст, ураховує комунікативне завдання; висловлює власну думку, зіставляє її з думками своїх однокласників (у разі переказу – враховує авторську позицію), вміє пов’язати обговорюваний предмет із власним життєвим досвідом, добирає переконливі докази для обґрунтування тієї чи іншої позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; робота в цілому відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю.1 (негруба)212 Учень самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою висловлювання відповідно до мовленнєвої ситуації; аналізує різні погляди на той самий предмет, добирає переконливі аргументи на користь тієї чи іншої позиції, усвідомлює можливості використання тієї чи іншої інформації для розв’язання певних життєвих проблем; робота відзначається багатством слововживання, граматичною правильністю.–1

Номер слайду 15

Нормативи оцінювання диктанту по класах:

Номер слайду 16

Критерії оцінювання переказів

Номер слайду 17

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при виконанні обов’язкових видів робіт: Оцінювання результатів мовленнєвої діяльностіI. Аудіювання (слухання - розуміння  )II. Говоріння та письмо (діалогічне та монологічне мовлення) Монологічне мовлення. Говоріння (усні переказ і твір);письмо ( письмові переказ і твір)А. Переказ. Переказ із творчим завданням. Б. Твір.

Номер слайду 18

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при виконанні обов’язкових видів робіт: III. Читання. Читання вголос. Читання мовчкиІV. Оцінювання мовних знань і вмінь

Номер слайду 19

Оцінювання навчальних досягнень учнів з української та світової літератури має здійснюватися за такими критеріями:

Номер слайду 20

Методи збору інформації Спостереження (за проведенням навчальних занять). Опитування (анкетування учнів). Вивчення документації (оприлюднені критерії оцінювання).

Номер слайду 21

Вимога 2.1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень. Критерій 2.1.3. Здобувачі освіти вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об’єктивним

Номер слайду 22

Що потрібно зробити у закладі освіти, щоб система оцінювання сприймалась учнями як об’єктивна і справедлива?

Номер слайду 23

На основі критеріїв, розроблених МОН, вчителі можуть розробляти критерії оцінювання для виконання обов’язкових видів роботи. 2. Розроблення критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів при використанні інших, крім класно-урочної, форм організації освітнього процесу та форм роботи з учнями: дистанційного, змішаного, кооперативного (групового) навчання.

Номер слайду 24

Кількість тестів. Бали112233445566778899101011111212 Критерії оцінювання тестових завдань

Номер слайду 25

Кількість тестових завдань. Бали2-114-325-637-849-10511-12614-13715-16817-18919-201021-221123-2412 Критерії оцінювання тестових завдань

Номер слайду 26

Критерії оцінювання тестових завдань. Кількість тестових завдань. Бали1-2-3-415-6-728-9-10311-12413-14-15516-17-18619-20-21722-23-24825-26-27928-29-301031-32-331134-35-3612

Номер слайду 27

Критерії оцінювання тестових завдань. Кількість тестових завдань. Бали1-2-3-4-516-7-8-9210-11-12-13314-15-16-17418-19-20521-22-23-24625-26-27-28729-30-31-32833-34-35-36937-38-39-401041-42-43-441145-46-47-4812

Номер слайду 28

Вираховування балів за формулою пропорціїНаприклад:  Із 17 тестових завдань виконано правильно 10.17 -100%10-х%Х=10 х 100=10001000 : 17=59%Х=59%12 б. -100%х б. – 59%12 х 59%=708 : 100%Х=7 б. 

Номер слайду 29

Оцінювання словникових диктантів 12 слів – у 5 класі, 24 слова – у 6-7 класах, 36 слів – у 9-10 класах, 48 слів – в 11 клас

Номер слайду 30

Кількість правильних слів. Бали112233445566778899101011111212 Критерії оцінювання словникових диктантів5 клас

Номер слайду 31

Кількість правильних слів. Бали2-114-325-637-849-10511-12614-13715-16817-18919-201021-221123-2412 Критерії оцінювання словникових диктантів6-7 класи

Номер слайду 32

Кількість правильних слів. Бали1-2-3-415-6-728-9-10311-12413-14-15516-17-18619-20-21722-23-24825-26-27928-29-301031-32-331134-35-3612 Критерії оцінювання словникових диктантів8-9 класи

Номер слайду 33

Кількість правильних слів. Бали1-516-7-8-9210-11-12-13314-15-16418-19-20521-22-23-24625-26-27-28729-30-31-32833-34-35-36937-38-39401041-42-43-441145-46-47-4812 Критерії оцінювання словникових диктантів10-11 класи

Номер слайду 34

3. Обов’язкове оприлюднення критеріїв оцінювання.4. Спільне з учнями розроблення критеріїв.5. Впровадження самооцінювання і взаємооцінювання учнів. 6. Отримання постійного зворотного зв’язку від учнів у процесі оцінювання.

Номер слайду 35

7. Використання учнівського портфоліо як способу оцінювання навчальних досягнень. 8. Впровадження формувального оцінювання.

Номер слайду 36

 мати у своїй основі чіткі і зрозумілі вимоги до навчальних результатів;  дозволяти гарантовано досягти і перевищити ці результати;  заохочувати учнів апробувати різні моделі досягнення результату без ризику отримати за це негативну оцінку;  розвивати в учнів впевненість у своїх здібностях і можливостях;  використовувати самооцінювання і взаємооцінювання як важливий елемент навчальної діяльності. Система оцінювання навчальних досягнень учнів повинна

Номер слайду 37

оцінювати не лише результат роботи, але й процес навчання, індивідуальний поступ кожного учня; позитивно оцінювати досягнення учнів, незалежно від того, значні вони чи скромні, якщо вони є результатом справжніх зусиль дитини. У цьому є мотивуюча роль оцінювання; оцінювати рівень аргументації та уміння учнів висловлювати свою думку. Підходи до формування критеріїв оцінювання

Номер слайду 38

Список використаних джерелhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0566-11https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1222729-13/stru Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5-11 класів з української мови та української літератури (naurok.com.ua)https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

Номер слайду 39

Дякую за увагу!

pptx
Додано
2 лютого
Переглядів
166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку