Оцінювання – стимул для навчання. У новому Держстандарті базової середньої освіти чітко визначені обов'язкові вимоги до результатів навчання учнів з кожної галузі. Цим документом конкретизовано навчальні досягнення школярів і виокремлено важливі складові: результати навчання та поступ у навчанні, робочі навички та поведінка учнів (робота в команді, комунікація, креативність). Варто розуміти: важливою є оцінка кожного компоненту! Адже вона може як надихнути школяра, так і знецінити його роботу. Допомогти відчути успіх та радість від навчання допоможе оцінювання, яке: надає підтримку;спрямовує;допомагає бачити майбутнє;концентрується на сильних сторонах особистості;розширює права та можливості;сприяє різноманітності;допомагає зосередитися на завданнях. Об’єктивне та справедливе оцінювання допоможе побудувати ефективну індивідуальну траєкторію розвитку та налаштувати кожного на успіх.
Як оцінити виконання критерію? Чи оприлюднена у закладі освіти інформація про критерії оцінювання навчальних досягнень учнів? Чи систематично інформуються учні про критерії оцінювання навчальних досягнень при виконанні обов’язкових видів роботи, різних організаційних формах навчальних занять? Чи розуміють учні пропоновані критерії оцінювання? Чи вважають учні оцінювання навчальних досягнень у закладі освіти справедливим? Чи поінформовані учні і батьки про правила і процедури оцінювання з предмету або курсу (спецкурсу, курсу за вибором)?ІНСТИТУЦІЙНИЙ АУДИТ
Підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів: вимоги до оцінювання результатів навчання мають визначатися з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності; оцінювання має ґрунтуватися на позитивному підході, що, передусім, передбачає врахування рівня досягнень учня.
Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 13.04.2011 року № 329 [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0566-11 Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 року № 1222 [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1222729-13/stru
Оцінювання результатів навчання української мови здійснюється на основі функціонального підходу до шкільного мовного курсу, який насамперед має забезпечити учням уміння ефективно користуватися мовою як засобом пізнання, комунікації; високу мовну культуру особистості; сприяти формуванню громадянської позиції, національної самосвідомості.
Оцінювання результатів навчання мови здійснюється на основі:а) врахування основної мети, що передбачає різнобічний мовленнєвий розвиток особистості;б) освітнього змісту навчального предмета, який розподіляється на чотири елементи - знання, вміння й навички, досвід творчої діяльності і досвід емоційно-ціннісного ставлення до світу;в) функціонального підходу до шкільного мовного курсу, який передбачає вивчення мовної теорії в аспекті практичних потреб розвитку мовлення.
Критерії оцінювання твору. Рівень. Бали. Характеристика змісту виконаної роботи. Грамотність. Орфографічних і пунктуаційних лексичних, грама-тичних істилістичних. Початковий(Бали цього рівня одержу-ють учні, які не досягають значного успіху за жодним із визначених критеріїв)1 Учень будує лише окремі, не пов'язані між собою речення; лексика висловлювання дуже бідна*.15-16і більше 9-102 Учень будує лише окремі фрагменти висловлювання; лексика і граматична будова мовлення бідна й одноманітна.13-14 9-103 За обсягом робота складає менше половини від норми; висловлювання не є завершеним текстом, хибує на непослідовність викладу, пропуск фрагментів, важливих для розуміння думки; лексика і граматична будова збіднені.11-12 9-10
Середній(Балів цього рівня заслуго-вують учні, які будують текст, що за критерієм обсягу, повноти відтворення інформації і зв’язності значною мірою задовольняє норму, але за іншими критеріями результати істотно нижчі)4 Усне чи письмове висловлювання за обсягом складає дещо більше половини від норми і характеризується уже певною завершеністю, зв’язністю; проте є недоліки за рядом показників(до семи), наприклад: характеризується неповнотою і поверховістю в розкритті теми; порушенням послідовності викладу; не розрізняється основна та другорядна інформація; добір слів не завжди вдалий (у разі переказу – не використано авторську лексику).9-107-85 За обсягом робота наближається до норми, у цілому є завершеною, тема значною мірою розкрита, але трапляються недоліки за низкою показників( до шести): роботі властива поверховість висвітлення теми, основна думка не проглядається, бракує єдності стилю та ін.7-86 За обсягом висловлювання сягає норми, його тема розкривається, виклад загалом зв’язний, але робота характеризується недоліками за кількома показниками (до п’яти): помітний її репродуктивний характер, відсутня самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий тощо.5-6
Достатній(Балів цього рівня заслуго-вують учні, якідосить вправно будують текст за більшістю критеріїв, але за деякими з них ще припускаються недоліків)7 Учень самостійно створює достатньо повний, зв’язний, з елементами самостійних суджень текст (у разі переказу – з урахуванням виду переказу), вдало добираються лексичні засоби (у разі переказу – використовує авторські засоби виразності, образності мовлення), але в роботі є недоліки (до чотирьох), наприклад: відхилення від теми, порушення послі-довності її викладу; основна думка не аргументується тощо.48 Учень самостійно будує достатньо повне (у разі переказу – з урахуванням виду переказу), осмислене, самостійно і в цілому вдало написане висловлювання, проте трапляються ще недоліки за певними показниками(до трьох).39 Учень самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст (у разі переказу – з урахуванням виду переказу); розкриває тему, висловлює основну думку (у разі переказу – авторську позицію); вдало добирає лексичні засоби (у разі переказу – використовує авторські засоби виразності, образності мовлення); однак припускається окремих недоліків (за двома показниками): здебільшого це відсутність виразної особистісної позиції чи належної її аргументації тощо.1+1(негруба)
Високий(Балів цього рівня заслуго-вують учні, яківправно за змістом і формою будують текст; висловлюють і аргументують свою думку; вміють зіста-вляти різні погляди на той самий предмет, оцінювати аргументи на їх доказ, обирати один із них; окрім того, пристосову-ютьвисловлюван-ня до особли-востей певної мовленнєвої ситуації, комунікатив-ного завдання)10 Учень самостійно будує послідовний, повний (у разі переказу – з урахуванням виду переказу) текст, ураховує комунікативне завдання, висловлює власну думку, певним чином аргументує різні погляди на проблему; (у разі переказу – зіставляє свою позицію з авторською), робота відзначається багатством словника, граматичною правильністю, додержанням стильової єдності і виразності тексту; але за одним з критеріїв допущено недолік.1311 Учень самостійно будує послідовний, повний (у разі переказу – з урахуванням виду переказу) текст, ураховує комунікативне завдання; висловлює власну думку, зіставляє її з думками своїх однокласників (у разі переказу – враховує авторську позицію), вміє пов’язати обговорюваний предмет із власним життєвим досвідом, добирає переконливі докази для обґрунтування тієї чи іншої позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; робота в цілому відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю.1 (негруба)212 Учень самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою висловлювання відповідно до мовленнєвої ситуації; аналізує різні погляди на той самий предмет, добирає переконливі аргументи на користь тієї чи іншої позиції, усвідомлює можливості використання тієї чи іншої інформації для розв’язання певних життєвих проблем; робота відзначається багатством слововживання, граматичною правильністю.–1
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при виконанні обов’язкових видів робіт: Оцінювання результатів мовленнєвої діяльностіI. Аудіювання (слухання - розуміння )II. Говоріння та письмо (діалогічне та монологічне мовлення) Монологічне мовлення. Говоріння (усні переказ і твір);письмо ( письмові переказ і твір)А. Переказ. Переказ із творчим завданням. Б. Твір.
На основі критеріїв, розроблених МОН, вчителі можуть розробляти критерії оцінювання для виконання обов’язкових видів роботи. 2. Розроблення критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів при використанні інших, крім класно-урочної, форм організації освітнього процесу та форм роботи з учнями: дистанційного, змішаного, кооперативного (групового) навчання.
мати у своїй основі чіткі і зрозумілі вимоги до навчальних результатів; дозволяти гарантовано досягти і перевищити ці результати; заохочувати учнів апробувати різні моделі досягнення результату без ризику отримати за це негативну оцінку; розвивати в учнів впевненість у своїх здібностях і можливостях; використовувати самооцінювання і взаємооцінювання як важливий елемент навчальної діяльності. Система оцінювання навчальних досягнень учнів повинна
оцінювати не лише результат роботи, але й процес навчання, індивідуальний поступ кожного учня; позитивно оцінювати досягнення учнів, незалежно від того, значні вони чи скромні, якщо вони є результатом справжніх зусиль дитини. У цьому є мотивуюча роль оцінювання; оцінювати рівень аргументації та уміння учнів висловлювати свою думку. Підходи до формування критеріїв оцінювання
Список використаних джерелhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0566-11https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1222729-13/stru Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5-11 класів з української мови та української літератури (naurok.com.ua)https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas