Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь. Мета: -учні мають засвоїти зміст понять честь, гідність, уміти тлумачити їх та наводити власні приклади; підвести дітей до осмислення таких проблем: чому не можна принижувати людську гідність; чому кожна людина варта поваги; як не втратити гідність; виховувати у п'ятикласників почуття гідності й честі, уміння поважати ці почуття в інших людях та бажання й уміння зберігати власну гідність;-розвивати естетичне мислення, вміння аналізувати твори, виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки, формувати пізнавальний інтерес у кожного учня;-виховувати шану до людей, гідних поваги.
Цікаво знати. Людина честі XVII ст. мала додержувати таких вимог:не терпіти образи;не поступатися суперникам, викликати їх на дуель;захищати свої права, своє суспільне становище;не підкорятися чужій волі;піклуватися про честь сім'ї;дбати про військову честь: не чинити нападів без оголошення війни, відрізняти цивільне населення від озброєних людей, не втікати з полону, не приймати ганебних умов;сплачувати борги, виконувати зобов'язання;бути правдивим, лояльним (доброзичливим) до законної влади;відмовлятися від хабарів, насильства, віроломства, підступів;залишилися актуальними для нашого часу?
«Гідність – у маленьких вчинках»Гідна людина – та, яка робить корисні справи, є патріотом своєї держави, вона чесна, справедлива, розсудлива й завжди чинить совісно. Звичайно, в Україні є такі люди, можливо, їх навіть багато, але їхня гідність проявляється у маленьких, буденних учинках, тому вони залишаються непомітні. Також гідними людьми є вояки АТО, бо вони боряться за нас, нашу незалежність і сонце над нашими головами.
«Приклад гідності – моя вчителька» Прикладом гідної людини є моя вчителька з гімнастики. Вона пропрацювала у школі вже 40 років і, незважаючи на інвалідність І групи, присвятила своє життя учням. Кожного дня вона залишається після уроків і проводить факультативні заняття, завжди підбадьорює учнів, заохочує брати участь у конкурсах, готує до олімпіад, надихає працювати й розвиватися.
Гідність людини як підстава обмеження прав людини«людина, як така є соціальною істотою, живе в суспільстві серед подібних їй людей, які рівні у їх гідності та правах; кожна людина має обов'язки перед суспільством, в якому її особистість може розвиватися вільно і цілісно, тоді як головним обов’язком серед них – не обмежувати права та свободи інших людей». «Таким чином, люди повинні реалізовувати права і свободи, надані їм, таким чином, щоб не порушувати людську гідність, а тому для захисту цієї конституційної цінності – навіть правомірна поведінка при здійсненні цих прав і свобод, які їм надані, може бути обмежена».
Кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканість та захист гідності. Дисципліна і порядок у сім'ї, навчальних та інших дитячих закладах мають забезпечуватися на принципах, що ґрунтуються на взаємоповазі, справедливості і виключають приниження честі та гідності дитини (Стаття 10 Закону України "Про охорону дитинства").
Запишіть у словничок. Гідність - сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості людини; достойність. Честь - сукупність вищих моральних принципів (положень, правил, засад), якими людина керується у своїй громадській та особистій поведінці. Честь - це незаплямована репутація, авторитет людини, її чесне ім'я. Честь є професійною (ученого, учня, робітника, учителя), громадською (громадянина, сім'янина), статево-віковою (дівчинки, жінки, хлопчика, чоловіка) та ін. Кажуть, що честь нас вчить солідарності з ближніми, а гідність – відповідальності перед дальніми.
ЛЕБЕДЬ I ГУСИНа ставі пишно лебедь плив,А гуси cipiї край його поринали.«Xiбa оцей біляк вас з глузду звів? -Один гусак загомонів, -Чого ви, братці так баньки повитріщали?Ми попелясті вci, а він один між нас. Свое пиндючить пір'я біле!Коли б ви тілько захотіли,Щоб разом, стало бить, вся бесіда взялась,Ми б панича сього якраз перемастили». I завелась на ставі геркотня,Гусине діло закипіло: Таскають грязь i глей зо дна. Да мажуть лебедя, щоб пір'я пocipілo. Обмазали кругом - i трохи галас стих;А лебедь плись на дно - i випурнув, як сніг.
Негідно бути боязким, розслабленим, ганебно виявляти нерішучість, відступати перед небезпекою, скиглити. Боязкість і нерішучість породжують боягузтво, підлість і зрадництво. Хоробрість і відвага – джерело мужності. Негідно давати волю потребам і пристрастям, що ніби вийшли з-під контролю людського духу. Тобі хочеться їсти або пити, відпочити або погрітися біля вогнища цього потребує твоє тіло, але не забувай, що ти – людина! Задовольняючи свої потреби, ти повинен проявляти благородство, стриманість, витримку. Це не тільки скромність. Це щось вище і значніше: владарюючи над своїми потребами й пристрастями, ти підносиш свою духовну суть.
Негідно мовчати, коли твоє слово – це чесність, благородство і мужність, а мовчання - легкодухість і підлість. Негідно говорити, коли твоє мовчання – це чесність, благородство і мужність, а слово – легкодухість, підлість і навіть зрада. Про гідність людини свідчить її вміння бути мудрим володарем слова, майстром, що володіє цим тонким інструментом. Бережи таємницю, яку довірили тобі. Є безліч речей, про які не можна говорити вголос. Благородне мовчання – теж своєрідна мужність.
Негідно справжньої людини обманювати, лицемірити, підлаштовуватися під чужу волю. Огидно і гидко нашіптувати. Обмовляти товариша - рівнозначно пострілові в спину. Негідно легковажно розкидатися словами, давати нездійсненні обіцянки. Справжнє людське слово завжди важке - в тому розумінні, що воно неможливе без праці душі. Школа повинна бути святим місцем, де панує чесне, правдиве, тверде і мужнє слово. Це один із наріжних каменів виховання людської гідності. Негідна надмірна жалісливість до самого себе, як і безжальне ставлення, байдужість до іншої людний. Негідне надмірне перебільшення особистих кривд, горя, страждання. Людину прикрашає витримка. Тобі боляче, а ти тримайся, не послаблюй душі, будь витриманим
Негідно бути спокійним, байдужим, коли поруч із тобою важко жінці. Жінка втілює велич роду людського. На особливе піклування і захист вона мас право тому, що вона ніжна і сильна, тому що їй дуже тяжко. Жінка має особливе право на те, щоб чоловіки на кожному кроці полегшували їй життя вже тому, що вона - жінка. Без розуміння того, що жінці важче, немислиме лицарське ставлення до жінки. Негідне пияцтво й обжерливість. Алкоголь затуманює свідомість і дає волю інстинкту, приводячи людину до тваринного стану.
Цікаво знати. Людина честі XVII ст. мала додержувати таких вимог:не терпіти образи;не поступатися суперникам, викликати їх на дуель;захищати свої права, своє суспільне становище;не підкорятися чужій волі;піклуватися про честь сім'ї;дбати про військову честь: не чинити нападів без оголошення війни, відрізняти цивільне населення від озброєних людей, не втікати з полону, не приймати ганебних умов;сплачувати борги, виконувати зобов'язання;бути правдивим, лояльним (доброзичливим) до законної влади;відмовлятися від хабарів, насильства, віроломства, підступів;залишилися актуальними для нашого часу?
Знайдіть етичну істину в народній моралі. Як ворона дітей правди навчала Казка. Рубали ліс. Ворона переносила своїх дітей через річку на другий берег. Несе вона перше вороненя й питає: "Чи ти мене будеш так любити, як я тебе?" Воно їй відказує: "Буду". Ворона і пустила його у воду. Те ж сталося й з другим. Несе вона третє й питає: "Чи будеш ти мене так любити, як я тебе?" А воно й каже: “Ні, мамо, ж я буду мати своїх дітей, то їх любитиму так, як ти мене". Ворона й перенесла його на нове місце. А брехунів потопила
Підсумок уроку. Закінчіть речення словами чесно, нечесно, гідно, негідно. Не говорити правду – це... Не кривдити менших і слабших – це... Не брати того, що тобі не належить, – це... Не виконати домашнє завдання – це... Не допомогти батькам у домашній роботі – це... Не пояснити товаришеві завдання – це... Не реагувати на зауваження вчителя – це... Не помічати неповаги до людини – це... Не помічати старших, які стоять біля тебе в міському транспорті, коли ти сидиш біля вікна, зачарований міським пейзажем, – це... Не вміти терпляче вислуховувати тих, із ким розмовляєш. – це...
3. Складіть розповідь про своє розуміння честі сина (доньки), своєї родини, товариша, громадянина України (на вибір).4. Складіть повідомлення про людину, яка кидає сміття під ноги, пише брутальні слова в ліфтах, на парканах, на будинках, лузає насіння і обпльовує лушпинням зупинки, громадські місця, лихословить. Доведіть, що така людина принижує гідність усіх людей. Які аргументи наведете?