Презентація хімія 8 клас "Поняття про вищу нервову діяльність"

Про матеріал
Презентація створена для проведення уроку біології у 8 класі. Розробка містить матеріали, що допоможуть провести урок у класі та під час дистанційного і змішаного навчання. Вона містить інформацію про вищу нервову діяльність, діти можуть пройти тестування на визначення типу темпераменту.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Поняття про вищу нервову діяльність. Презентацію підготувала вчитель хімії тартаківського НВК “ЗШ І-ІІІ ст. – ДНЗ ім. Петра Саноцького”, Сокальської ТГ, Львівської області Антонова Вікторія Анатоліївна

Номер слайду 2

Іван Петрович Павлов (1849 – 1936)Російський фізіолог, академік (з 1907 року), лауреат Нобелівської премії (1904 рік)

Номер слайду 3

Безумовно та умовнорефлекторна діяльність людини і тварин взаємопов’язані й разом становлять вищу нервову діяльність

Номер слайду 4

Гіппократ (460-377 рр. до н.е.)Вважав, що оптимальне співвідношення чотирьох «соків тіла» (крові, лімфи, жовчі та «чорної жовчі») визначає здоров’я людини, тоді як порушення їх пропорційного розподілу стає причиною різних захворювань.

Номер слайду 5

Клавдій Гален (129-201 рр. н.е.) Виходячи з учення про «соки тіла» розробив першу класифікацію темпераментів, яку виклав у трактаті “ De temperamentis” (від лат. temperamentum – узгодженість, устрій)

Номер слайду 6

На думку Галена

Номер слайду 7

І. П. Павлов показав, що темперамент (або типи нервової системи) зумовлені певним співвідношенням трьох основних типологічних ознак – сили, урівноваженості та рухливості нервових процесів. Темперамент – індивідуально- типологічна характеристика людини й вищих тварин, що виявляється в силі, напруженості, швидкості та врівноваженості перебігу їхніх психічних процесів.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Типи нервової системи (темпераменту): Сангвінік має сильний, врівноважений, рухливий тип нервової системи. У людей риси цього типу виявляються в енергії та впертості відносно досягнення мети (достатня сила нервових процесів), у самовладанні (достатня врівноваженість нервових процесів) і водночас у значній рухливості нервових процесів, що виявляється в умінні швидко перебудовувати свої звички й уподобання, виходячи з конкретних обставин життя.

Номер слайду 10

Флегматик має сильну, врівноважену, проте інертну нервову систему. Люди, які належать до цього типу, відрізняються, передусім, неквапливістю дій. Поряд з енергією та великою працездатністю (достатня сила нервових процесів), самовладанням і вмінням тримати себе в руках (добра врівноваженість нервових процесів) у них спостерігається певний консерватизм поведінки, що свідчить про інертність (малу рухливість) нервових процесів.

Номер слайду 11

Холерик має сильну, але неврівноважену нервову систему. Для людей нестримного типу характерна захопленість, з якою вони виконують роботу; вони працюють натхненно, але часто будь-яка дрібниця може звести все нанівець, що свідчить про нерівноваженість нервових процесів із переважанням збудження.

Номер слайду 12

Меланхолік вирізняється загальною слабкістю нервової системи, для характеристики якої такі властивості, як урівноваженість і рухливість нервових процесів не застосовуються. Особливістю цього типу є швидкий розвиток позамежного гальмування під дією навіть помірних за силою подразників. У людини риси цього типу виявляються насамперед у нерішучості й нездатності наполягати на своєму. Меланхолік легко підкоряється чужій волі, за незвичних обставин впадає в паніку, життя видається йому дуже тяжким, сповненим переборних труднощів (слабкість нервових процесів). Такі люди намагаються ізолювати себе від життя з його хвилюванням, уникають товариства, бояться будь-якої відповідальності.

Номер слайду 13

Характер – це сукупність відносно сталих психологічних рис людини, які проявляються в різноманітних сферах її духовного життя і діяльності Основні особливості характеру1. Ставлення до людей.2. Ставлення до себе.3. Ставлення до роботи.4. Переконання.5. Вольові якості.

Номер слайду 14

Фактори, що впливають на формування характеру. Спадковість. Виховання. Оточеннясамовиховання

Номер слайду 15

Тестування

Номер слайду 16

Тест на визначення типу темпераменту для підлітків. (Особистісний опитувальника Айзенка (EPI)  )Інструкція: «Вам пропонується ряд питань про особливості Вашої поведінки, якщо Ви відповідаєте на питання « згоден », то поставте знак« + », якщо «не згоден », то знак« - ». Відповідайте на питання швидко, не роздумуючи, так як важлива перша реакція ». ТАК «+» - це 1 бал;Іноді - це 0,5 балів;НІ «-» - це 0 балів;

Номер слайду 17

ПИТАННЯ:1. Ти, як правило, завжди буваєш всім задоволений?2. Тобі іноді заважають заснути різні думки?3. Чи було коли-небудь так, що тобі довірили таємницю, а ти з яких-небудь причин не зміг її зберегти?4. Чи було коли-небудь так, що тобі стає сумно без особливої причини?5. Чи любиш ти жартувати над ким-небудь?6. Чи можеш ти сказати про себе, що ти взагалі весела людина?7. Чи часто ти потребуєш допомоги інших хлопців?8. Чи часто у тебе міняється настрій?9. Якщо ти хочеш познайомитися з іншим хлопчиком або дівчинкою, то ти завжди першим починаєш розмову?10. Якщо ти опиняєшся в дурному становищі, то ти потім довго розбудовуєшся?11. Як часто ти відволікаєшся, коли робиш уроки?Як ти думаєш, тебе вважають веселою людиною?13. Чи траплялося тобі говорити про будь-кого погано?14. Чи можеш ти сказати, що ти трохи більше образливий людина, ніж інші?15. Чи можеш ти сказати про себе, що ти безтурботна людина?16. Чи можеш ти веселитися, не стримуючи себе, в компанії інших хлопців?17. Чи було коли-небудь так, що тебе попросили допомогти у будинку по господарству, а ти з якоїсь причини не зміг цього зробити?

Номер слайду 18

18. Чи буває таке, що тобі іноді більше подобається бути одному, ніж зустрічатися з іншими хлопцями?19. Чи буває таке, що, перебуваючи в суспільстві інших хлопців, ти найчастіше мовчиш?20. Чи буває, що ти так хвилюєшся, що не можеш всидіти на місці?21. Чи буває, що у тебе без особливої причини паморочиться голова?22. Чи бувало таке, щоб ти коли-небудь грубо розмовляв з батьками?23. Чи буває так, що твоє серце починає сильно битися, навіть якщо ти майже не хвилюєшся?24. Тобі подобалася б така робота, де все треба робити дуже швидко? Тобі часом сняться страшні сни?26. У тебе часом буває таке відчуття, що тобі все набридло?27. Чи був хоча б раз у твоєму житті випадок, коли тобі було дуже погано?28. Чи буває так, що іноді тебе майже все дратує?29. Тобі подобається перебувати в голосливій та веселій компанії? Тобі подобається жартувати і розповідати веселі історії своїм друзям?31. Тобі завжди подобається грати з іншими хлопцями?32. Ти можеш без особливих зусиль розвеселити компанію нудьгуючих?33. Ти любиш часто ходити в гості?34. Ти любиш іноді похвалитися?35. Ти коли-небудь порушував правила поведінки в Коледжі?36. Ти коли-небудь говорив неправду?37. Ти іноді відчуваєш себе втомленим без особливої причини?

Номер слайду 19

38. Ти зазвичай швидко приймаєш рішення?39. Ти завжди їж все, що тобі дають?40. Ти завжди виконуєш те, що тобі кажуть?41. Ти жартуєш іноді в групі, особливо якщо там немає вчителя?42. Ти дуже розбудовуєшся, коли тебе дають за що-небудь?43. Тебе взагалі легко образити або засмутити?44. Коли тебе про щось просять, тобі завжди важко відмовляти?45. Коли тебе про що-небудь запитують, ти найчастіше швидко знаходиш відповідь?46. Буваєш ти дуже сердитим, дратівливим?47. Чи буває таке, що тобі не хочеться брати участь в загальному святкуванні?48. Кажеш ти іноді перше, що спадає на думку?49. Буває, що ти відчуваєш себе самотнім?50. Коли хто-небудь кричить на тебе, ти теж кричиш у відповідь?51. На тебе впливає погода?52. Ти зазвичай соромишся заговорити першим з незнайомими людьми?53. Ти майже завжди впевнений, що впораєшся зі справою, за яку взявся?54. Ти часто спохвачуєшся, коли вже пізно?55. Тобі іноді здається, що важко отримати справжнє задоволення від компанії?

Номер слайду 20

Опрацювання результатів:• Якщо сума балів дорівнює 0-13, то Ви «Сангвінік - екстроверт», занурені в себе.• Якщо 14-27, то Ви, товариська людина, обернена до зовнішнього світу «Флегматик-інтроверт». • Якщо 28-40, то Ви, спілкуєтеся, коли Вам це потрібно «Холерик-екстроверт».• Якщо 41-55, то ви «Меданхолік-інтроверт»

Номер слайду 21

Сангвінік-екстраверт: стабільна особистість, соціальний, спрямований до зовнішнього світу, товариська, часом балакуча, безтурботна, весела, любить лідерство, має багато друзів, життєрадісна. Холерик-екстраверт: нестабільна особистість, збудлива, нестримана, агресивна, імпульсивна, оптимістична, активна, але працездатність і настрій нестабільні, циклічні. У ситуації стресу — схильність до істерико-психопатичних реакцій. Флегматик-інтроверт: стабільна особистість, повільна, спокійна, пасивна, незворушна, обережна, замислена, мирна, стримана, надійна, спокійна у взаєминах, здатна витримати тривалі негаразди без зривів здоров’я і настрою. Меланхолік-інтроверт: нестабільна особистість, тривожна, песимістична, зовні стримана, але в душі надзвичайно емоційна, чутлива, переймається й переживає, схильна до тривоги, депресій, смутку; у напружених ситуаціях можливі зрив або погіршення діяльності («стрес кролика»).Інтроверти: тип особистості, орієнтований «всередину» або «на» себе. Інтровертність — зовсім не те, що сором'язливість або відчуженість, це не патологія. Крім того, цю властивість особистості не можна змінити, навіть якщо вони дуже сильно захочуть. Для інтровертів характерна поведінка, більш пов'язана з комфортною самітністю, внутрішніми роздумами і переживаннями, творчістю або спостереженням за процесом. У типології Леонгарда, екстраверт — особистість безвільна, піддана впливу з боку, в той час як інтроверт — навпаки, особистість вольова. Інтроверти задумливі, тихі і наглядові.

Номер слайду 22

Визначення типу темпераменту за наведеними прикладами

Номер слайду 23

Наведемо приклад характерних представників основних типів темпераменту в підлітковому віці, учні 6-х класів, вік 12—13 років.(Сергійко Т.). Дуже жвавий підліток. У класі ні хвилини не сидить спокійно, постійно змінює позу, крутить щось у руках, тягне руку, розмовляє із сусідом. Легка хода, підстрибцем, швидкий темп мови. Дуже вразливий і легко захоплюється. Емоційно і збуджено розповідає про переглянутий фільм, прочитану книгу. На уроках жваво відгукується на кожен новий факт або нове завдання. А втім, його інтереси й захоплення дуже непостійні та нетривкі: розпочавши нову справу, швидко втрачає інтерес до неї. У нього живе, рухоме, виразне обличчя. З його обличчя легко здогадатися, який у нього настрій, яке його ставлення до предмета чи людини. На цікавих для нього уроках виявляє високу працездатність. На решті уроків майже не слухає вчителя, розмовляє із сусідом, позіхає. Почуття і настрої його дуже мінливі. Отримавши двійку, він ладен розплакатись і ледве стримується. Та не минає й півгодини, як він забуває про погану оцінку і на перерві бурхливо й весело гасає коридорами. Попри жвавість і непосидющість, його легко дисциплінувати: у досвідченого вчителя він прекрасно сидить на уроках і ніколи не заважає роботі класу. Швидко звикає до нової ситуації та нових вимог. У цій школі він вчиться перший рік, але вже звик до нових учителів, зійшовся з хлопцями, подружився з багатьма, увійшов до активу класу. Сангвінік

Номер слайду 24

(Сашко П.). Вирізняється з-поміж однокласників своєю рвучкістю. Захопившись розповіддю вчителя, легко збуджується і перериває її різними вигуками. На будь-яке запитання викладача відповідає не подумавши, тому часто — не до ладу. У прикрості й роздратованості легко втрачає витримку, кидається в бійку. Пояснення вчителя слухає дуже зосереджено, не відволікаючись. Так само зосереджено виконує класну і домашню роботу. На перервах ніколи не сидить на місці, бігає коридорами чи бореться з ким. Розмовляє голосно, швидко. Пише швидко, розгонисто, почерк нерівний. Дуже виразне обличчя. У виконанні домашніх завдань, а також у спортивних заняттях виявляє захопленість, наполегливість. Його інтереси досить постійні й тривкі. Не лякається труднощів і з великою енергією їх долає. Холерик

Номер слайду 25

(Миколка М.). На уроках спокійний, сидить завжди в одному положенні, щось крутить у руках; настрій змінюється з незначних причин. Він дуже чутливий. Коли вчитель пересадив його з однієї парти за іншу, довго міркував, чому його пересадили, і того дня на всіх уроках сидів засмучений і пригнічений. Почуття в нього пробуджуються повільно. Дивлячись циркову виставу, він довго сидить мовчки, з нерухомим обличчям; згодом починає "танути" — усміхатися, сміятися, вступати в розмову із сусідами. Легко розгублюється. Якщо вчитель зробив йому навіть найм'якше зауваження, хлопець ніяковіє, голос його стає глухим, тихим. Дуже стриманий у почуттях. Отримавши двійку, зовсім не змінюється на обличчі, іде на місце й сідає, але вдома, за словами батьків, довго не може заспокоїтися, не в змозі взятися до роботи. Відповідає на уроці невпевнено, затинаючись, навіть якщо ретельно підготувався до уроку. Свої здібності й знання оцінює низько, тоді як насправді вони дещо вищі від середнього рівня. Якщо під час виконання якогось навчального завдання трапляються труднощі, він губиться і не доводить роботу до кінця. Рухи кволі, слабкі, говорить повільно, трохи протяжно. Меланхолік

Номер слайду 26

(Віктор М.). Виокремлюється неспішністю і спокоєм. На запитання відповідає не відразу і без жодної жвавості, як би добре не знав матеріал. Для нього характерна невтомлюваність: він не уникає додаткового розумового навантаження, хоч би яким значним воно було, і ніколи не виглядає стомленим. Він прагне до логічно розгорнутих, просторих висловлювань: вимовляє слова рівним голосом, не боячись збитися, начебто на початку довгої побудови знає, яким чином буде закінчена почата думка. Зовні він не збуджується і нічому не дивується на уроці, що б не відбувалось у класі. З молодших класів він любить заняття з математики й фізкультури, залишаючись вірним своїм уподобанням. Він бере участь у спортивних змаганнях (гімнастика), не виявляючи, на відміну від більшості учасників, якогось азарту чи хвилювання. Він не буває ні метушливим, ні веселеньким, ні смутним. Флегматик

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Товстолес Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
967
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку