Урок "Емоції, їх фізіологічні основи"

Про матеріал
Під час уроку, за допомогою інтерактивних методів: "мікрофон","п'ятихвилинне есе", мозковий штурм,рольова гра - формуються уявлення про емоції як фукцію головного мозку; вивчаються види та властивості емоцій. За допомогою використання міжпредметних зв'язків з психологією, літературою,музикою,образотворчим мистецтвом розвивається творча активність і пізнавальні інтереси учнів.
Перегляд файлу

Урок біології в 8 класі з використанням інтерактивних методів навчання.

Розробила: вчитель ЗОШ№11 Тимощук С.В. вищої категорії, старший вчитель

 

Тема: Емоції, їх фізіологічні основи.

Мета:

навчальна: сформувати уявлення про емоції як функцію головного мозку людини; вивчити види та властивості емоцій; з’ясувати значення емоцій; з’ясувати значення емоцій для людини та їх індивідуальні властивості.

розвивальна: розвивати творчу активність і пізнавальні інтереси учнів; продовжувати формування вміння працювати з науково-популярною літературою, схемами, узагальнювати, робити висновки, розвивати вміння працювати в групах. Розвивати вміння поєднувати знання фізіології ВНД та психології в навчальній та професійній діяльності.

 

 

Обладнання: записи музичних творів, репродукції картин, таблиці, відеозапис.

 

Тип уроку: комбінований, узагальнення та систематизація знань.

 

Методи: частково-пошуковий (групова робота учнів).

 

Інтерактивні методи та форми: мікрофон, мозковий штурм, рольова гра,«навчаючи-вчуся», «п’ятихвилинне есе».

 

Міжпредметні зв’язки: психологія, література, музика, образотворче мистецтво.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку:

 

  1. Створення позитивної психологічної аури.
  • Добрий день.

Дорогі учні. У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти і листя. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні. Тож і вчителя без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А свій урок ми розпочнемо з роботи ініціативної групи.

Сьогодні ми розпочнемо урок з ініціативної групи.

  1. Актуалізація опорних знань ( Метод рольова гра – 2 учня виконують роль вчителя).

Ми підготували і пропонуємо вам для перегляду відео матеріал. Уважно передивіться його і дайте відповідь на наші запитання. (клас переглядає відео матеріал).

  • Як ви думаєте, чому вам запропоновані кадри за участю дітей?
  • Яка властивість нервової системи приймала участь у ваших спогадах?
  • Дійсно, як сказав Цицерон «Пам'ять – це скарбниця і хранителька всього в світі».
  • З якими видами пам’яті ми познайомились на минулому уроці?
  • А які види пам’яті вам зустрілися  у відеоматеріалах? (моторна, словесно-логічна, емоційна).
  • Вірно.
  1. Мотивація. (Діти декламують вірш)

В душе любого человека

Есть место для любви и боли,

Для нежных слов и для печали,

Для теплоты и злого горя.

 

Пока живем, мы удивляем,

И удивляемся безмерно,

Боимся, плачем и страдаем,

Черствы бываем чрезмерно.

 

Мы окружаем добротою

Всех тех, о ком переживаем,

И гнев свой направляем нервно

Тому, кого мы проклинаем.

 

И пусть растрачиваем часто

Свои мы чувства понапрасну,

Мы живы, и спасибо Богу,

Что мы имеем их так много!

 

- Все, що ми відчуваємо можна назвати одним словом. Яким? (емоції, почуття).

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя:

  • Отже, тема нашого уроку: Емоції, їх фізіологічні основи.
  • - Дякую ініціативній групі. В зошитах записуємо тему уроку. На уроці ми з вами повинні будемо познайомитися з поняттями «емоції», «емоційні реакції», «стани», «почуття». Дізнаємося про те, як формуються емоції в нашому організмі, які органи беруть участь в утворенні емоцій.

Допоможуть нам досягти цієї мети творчі групи: «Науковці», «Фізіологи», «Дослідники», «Психологи». (Використання метода «Навчаючи-вчуся»)

  • Усе навколо нас рухається, змінюється, тобто еволюціонує. Яка ж еволюція емоцій? (Відповідь учня з групи «Науковці»).
  • А як виникають емоції? (Відповідь учня з групи «Дослідники»).
  • Що ж відбувається в організмі, коли людина переживає певні емоції? Яка фізіологічна природа емоцій? (Відповідь учня з групи «Фізіологи»).
  • Ми можемо вже сказати що ж таке емоції? давайте спробуємо.

(Метод «Мікрофон»: учні висловлюють свої думки). Одна з думок записується в словник.

  • Виходячи з того, що емоції позначаються на діяльності фізіологічних систем організму, їх поділяють на види. Які? (Відповідь учня з групи «Психологи»).
  • Тепер давайте разом спробуємо з’ясувати, яким чином проявляються емоції?

Метод «Мозковий штурм» - складання схеми.

  1. Німецький психолог Лихтенберг помітив, що «Найцікавіша поверхня для нас – це обличчя людини». Саме на обличчі ми «читаємо» радість, смуток, любов і ненависть». За допомогою чого наше обличчя здійснює ці процеси?

Міміка – це зовнішні емоції, виникають раптово, називаються емоційними реакціями. Наведіть приклади.

Існує ще один вид емоцій, який супроводжується бурхливою реакцією. Виникає в екстремальних умовах, не контролюється свідомістю. Називається – афект. Згадайте у Лермонтова:

Тогда на землю я упал,

И в исступлении рыдал;

И грыз сырую грудь земли,

И слёзы, слёзы потекли.

В нее горячею рекой.

2. У Е.Хемінгуея ми читаємо: «В тридцяти п’яти кроках від нього лежав великий лев. Макомбер почув муркотіння, побачив, як з посвистом розійшлась трава. І раптом він усвідомив, що біжить, відчуваючи шалений страх».

Що описує письменник? (психологічний стан людини – страх).

Це тривалі переживання. Виникають на основі емоційних реакцій. Зумовлюють настрій людини. Причини, що зумовили той чи інший настрій, залежать від фізичного самопочуття або від властивості пам`яті викликати підсвідомі попередні почуття. Які емоційні стани вам були притаманні?

Накопичення негативних станів може призвести до порушення ВНД: неврози, істерія та інші. Про це ми поговоримо на слідуючому уроці.

  1. Давайте прослухаємо уривок з шостої симфонії Чайковського. (Діти слухають музику).

Видатний хірург Юдін перед складними операціями прослуховував цю симфонію. Ця музика пронизана закоханістю в життя, в людину, вона посилювала віру хірурга в успіх.

А які емоції у вас виникли?

Почуття, які спрямовані на особу, об’єкт, процес, називаються – емоційними стосунками.

Які емоційні почуття ви переживали?

 

Опорна схема

Емоції

 

 

      міміка                                настрій                                 почуття

 

 

 емоційні реакції                емоційні стани                      емоційні стосунки

 

 

посмішка,                            радість, страх, біль,                   дружба, кохання,

відраза, гнів                        гордість                                       ненависть, любов

 

 

  1. Узагальнення знань.
  • Ми дізналися про те, що таке емоції. З’ясували, як вони з’являються, з роботою яких органів і систем пов’язані, які зміни відбуваються в організмі у зв’язку з їх переживаннями. А тепер давайте узагальнимо одержані знання. Кожна група отримала завдання. За три хвилини групи звітують. (звіти груп). Метод «П’ятихвилинне есе»
  • Молодці! Ви добре попрацювали над аналізом, характеристикою емоцій, які переживають інші, а тепер спробуйте позначити свій емоційний стан через запропоновану анкету.
  1. Домашнє завдання.

§ 19 для творчих груп : «Неврози», «Стреси», «Як загартувати волю», «Як навчитися керувати емоціями».

  1. Підсумок уроку.

Американський психолог Дейл Карнегі у книзі «Як завоювати друзів і впливати на людей» так описує цю емоцію:

«Вона нічого не коштує, проте багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди. ЇЇ неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали».

Ви здогадалися про що ідеться?

Так, про усмішку.

Хай у вашому житті вона буде втіхою, рятувальним колом у важку хвилину. Усміхніться над своїми бідами – гіркота від них зникне. Усміхніться своєму супротивнику – зникне його озлоблення. Усміхніться над своїм озлобленням – не стане і його.

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку