Урок біології в 8 класі з використанням інтерактивних методів навчання.
Розробила: вчитель ЗОШ№11 Тимощук С.В. вищої категорії, старший вчитель
Тема: Емоції, їх фізіологічні основи.
Мета:
навчальна: сформувати уявлення про емоції як функцію головного мозку людини; вивчити види та властивості емоцій; з’ясувати значення емоцій; з’ясувати значення емоцій для людини та їх індивідуальні властивості.
розвивальна: розвивати творчу активність і пізнавальні інтереси учнів; продовжувати формування вміння працювати з науково-популярною літературою, схемами, узагальнювати, робити висновки, розвивати вміння працювати в групах. Розвивати вміння поєднувати знання фізіології ВНД та психології в навчальній та професійній діяльності.
Обладнання: записи музичних творів, репродукції картин, таблиці, відеозапис.
Тип уроку: комбінований, узагальнення та систематизація знань.
Методи: частково-пошуковий (групова робота учнів).
Інтерактивні методи та форми: мікрофон, мозковий штурм, рольова гра,«навчаючи-вчуся», «п’ятихвилинне есе».
Міжпредметні зв’язки: психологія, література, музика, образотворче мистецтво.
Хід уроку:
Дорогі учні. У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти і листя. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні. Тож і вчителя без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А свій урок ми розпочнемо з роботи ініціативної групи.
Сьогодні ми розпочнемо урок з ініціативної групи.
Ми підготували і пропонуємо вам для перегляду відео матеріал. Уважно передивіться його і дайте відповідь на наші запитання. (клас переглядає відео матеріал).
В душе любого человека
Есть место для любви и боли,
Для нежных слов и для печали,
Для теплоты и злого горя.
Пока живем, мы удивляем,
И удивляемся безмерно,
Боимся, плачем и страдаем,
Черствы бываем чрезмерно.
Мы окружаем добротою
Всех тех, о ком переживаем,
И гнев свой направляем нервно
Тому, кого мы проклинаем.
И пусть растрачиваем часто
Свои мы чувства понапрасну,
Мы живы, и спасибо Богу,
Что мы имеем их так много!
- Все, що ми відчуваємо можна назвати одним словом. Яким? (емоції, почуття).
Слово вчителя:
Допоможуть нам досягти цієї мети творчі групи: «Науковці», «Фізіологи», «Дослідники», «Психологи». (Використання метода «Навчаючи-вчуся»)
(Метод «Мікрофон»: учні висловлюють свої думки). Одна з думок записується в словник.
Метод «Мозковий штурм» - складання схеми.
Міміка – це зовнішні емоції, виникають раптово, називаються емоційними реакціями. Наведіть приклади.
Існує ще один вид емоцій, який супроводжується бурхливою реакцією. Виникає в екстремальних умовах, не контролюється свідомістю. Називається – афект. Згадайте у Лермонтова:
Тогда на землю я упал,
И в исступлении рыдал;
И грыз сырую грудь земли,
И слёзы, слёзы потекли.
В нее горячею рекой.
2. У Е.Хемінгуея ми читаємо: «В тридцяти п’яти кроках від нього лежав великий лев. Макомбер почув муркотіння, побачив, як з посвистом розійшлась трава. І раптом він усвідомив, що біжить, відчуваючи шалений страх».
Що описує письменник? (психологічний стан людини – страх).
Це тривалі переживання. Виникають на основі емоційних реакцій. Зумовлюють настрій людини. Причини, що зумовили той чи інший настрій, залежать від фізичного самопочуття або від властивості пам`яті викликати підсвідомі попередні почуття. Які емоційні стани вам були притаманні?
Накопичення негативних станів може призвести до порушення ВНД: неврози, істерія та інші. Про це ми поговоримо на слідуючому уроці.
Видатний хірург Юдін перед складними операціями прослуховував цю симфонію. Ця музика пронизана закоханістю в життя, в людину, вона посилювала віру хірурга в успіх.
А які емоції у вас виникли?
Почуття, які спрямовані на особу, об’єкт, процес, називаються – емоційними стосунками.
Які емоційні почуття ви переживали?
Опорна схема
Емоції
міміка настрій почуття
емоційні реакції емоційні стани емоційні стосунки
посмішка, радість, страх, біль, дружба, кохання,
відраза, гнів гордість ненависть, любов
§ 19 для творчих груп : «Неврози», «Стреси», «Як загартувати волю», «Як навчитися керувати емоціями».
Американський психолог Дейл Карнегі у книзі «Як завоювати друзів і впливати на людей» так описує цю емоцію:
«Вона нічого не коштує, проте багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди. ЇЇ неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали».
Ви здогадалися про що ідеться?
Так, про усмішку.
Хай у вашому житті вона буде втіхою, рятувальним колом у важку хвилину. Усміхніться над своїми бідами – гіркота від них зникне. Усміхніться своєму супротивнику – зникне його озлоблення. Усміхніться над своїм озлобленням – не стане і його.