Презентація хросомна теорія спадковості

Про матеріал
Презентація для уроку біології 9 клас на тему "Хромосомна теорія спадковості" містить наочні, теоретичні та дидактичні матеріали. Можна застосувати для дистанційного навчання учнів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Хромосомна теорія спадковостіурок біології 9 клас. Томас Хант Морган - засновник хромосомної теорії спадковості

Номер слайду 2

Пригадайте: Як відбувається мейоз?Що таке кросинговер та аналізуюче схрещування?Що означають домінантний та рецесивний алель?Які хромосоми називають гомологічними?Закони Г. Менделя при моногібридному схрещуванні;Закон незалежного комбінування станів ознак. Хромосомна теорія спадковості сформульована у 1911-1926 рр. Т. Х. Морганом. Він брав за основу результати низки своїх досліджень. Перш ніж познайомитися з хромосомною теорією спадковості, вам треба згадати основні поняття і закономірності, які ми з вами вивчали на попередніх уроках в курсі загальної біології

Номер слайду 3

Мета уроку: Ознайомитися з дослідами Т. Х. Моргана і відкриттям явища зчепленого успадкування ознак. Дізнатися, що таке групи зчеплення і ознайомитися з генетичними картами хромосом. Ознайомитися з основними положеннями хромосомної теорії спадковостіРозібратися, яке значення мало відкриття хромосомної теорії спадковості

Номер слайду 4

Досліди Т. Х. Моргана. Об’єктом його досліджень була муха дрозофіла. У неї всього 4 пари хромосом, у яких містяться близько 14 000 генів. Це означає, що велика кількість ознак має успадковуватися зчеплено.

Номер слайду 5

Дослід Т. Х. Моргана. Т. Морган обрав дві ознаки: 1. колір тулуба:сірий – домінантний - А, чорний – рецесивний - а, 2. довжину крил нормальна – домінантна - В, недорозвинуті –рецесивна - b. Схрестили між собою самців з обома домінуючими ознаками і самок з рецесивними, гомозиготними за обома ознаками. Генотипи цих особин відповідно: ААВВ і ааbb. У першому поколінні усі мухи були однаковими - з сірим тілом і нормальними крилами - Aa. Bb. ААВВaabb. ААВВPF1

Номер слайду 6

Дослід Т. Х. Моргана. Наступне схрещення було аналізуючим:схрестили два генотипи -самки, отримані у першому схрещенні - гібриди (за генотипом Аа. Вb)і самці з рецесивними обома ознаками (за генотипом ааbb). Отримані результати були не такими, як очікувалися :{CB092795-94 A8-4 C1 F-B5 D1-EC5 DC3184645}25 % 25 %25 %25 %41,5 %41,5 %8,5 %8,5 %Очікувані результати. Одержані результати

Номер слайду 7

Висновки Т. Х. Моргана. Як Т. Х. Морган пояснив отримані результати? 1. Гени, що визначають забарвлення тіла та форму крил, розміщені у одній хромосомі.2. Підчас мейозу гомологічні хромосоми обмінюються своїми гомологічними ділянками - явище кросинговер.3. Тобто 17 % особин, отриманих під час аналізуючого схрещування, мали перекомбінацію ознак, викликану кросинговером. Гени, що містяться в одній хромосомі, зчеплені не абсолютно, адже кросинговер може відбутися у будь-якій ділянці хромосоми

Номер слайду 8

Закон Моргана. Гени, що локалізовані в одній хромосомі, успадковуються разом, або зчеплено. Гени, що містяться хромосомі, утворюють групу зчеплення. Число груп зчеплення генів дорівнює числу хромосом гаплоїдного набору. Таким чином, одночасно з ознаками, які успадковуються незалежно одна від одної, існують такі, які успадковуються зчеплено, оскільки визначаються генами, локалізованими в одній хромосоміЛюдина46 хромосом Жінкагруп зчеплення23 Чоловікгруп зчеплення24 Дрозофіла8 хромосом Самкагруп зчеплення4 Самецьгруп зчеплення5

Номер слайду 9

Генетичні карти хромосом. Загальний відсоток особин, чий фенотип є результатом кросинговеру, називають частотою кросинговеру. Частота кросинговеру характеризує відстань між генами (прямо пропорційна залежність)У лабораторії Т. Моргана, користуючись відкритою закономірністю, за допомогою гібридологічного методу почали будувати генетичні карти хромосом, на яких зазначали порядок генів у хромосомі та відстань між ними. Генетична карта хромосоми - це схема взаємного розташування і відстані генів, локалізованих у цій хромосомі. Одиниця вимірювання - морганіда, що дорівнює 1% кросоверів

Номер слайду 10

Хромосомна теорія спадковості:гени розташовані в хромосомах у лінійному порядку;різні хромосоми мають не однакові набори генів;кожен ген займає в хромосомі певну ділянку;усі гени однієї хромосоми утворюють групу зчеплення, завдяки чому деякі ознаки успадковуються зчеплено;зчеплення між генами однієї групи порушується внаслідок кросинговеру;відстань між генами пропорційна відсотку кросинговеру між ними.– теорія, згідно з якою хромосоми, що містять гени, є матеріальною основою спадковості:

Номер слайду 11

стала наступним етапом розвитку клітинної теорїїдала можливість дізнатися про будову хромосомпояснює закономірності успадкування ознак у тварин і рослинозброює селекціонерів методами виведення порід тварин і сортів рослин дає підгрунтя для вивчення спадкових захворювань людини. Значення хромосомної теорії спадковості

Номер слайду 12

Запам’ятайте такі основні терміни цього уроку: Зчеплене успадкування, група зчеплення, закон Моргана, морганіда, генетична карта хромосоми, хромосомна теорія спадковості.

Номер слайду 13

Для тих, кому це цікаво. Біологія + Фізика. У сучасній генетиці науковці вже можуть бачити окремі гени в хромосомах. Для цього ген виділяють із хромосоми, за допомогою флуоресцентних барвників забарвлюють і повертають на своє місце. Ген розташовується в хромосомі, а барвник даєзмогу побачити в мікроскопі, де саме містяться гени. Що таке флуоресценція та яке значення її у біологічних дослідженнях?Хромосома дрозофіли під флуоресцентним мікроскопом

Номер слайду 14

Для тих, кому це цікаво. Біологія + Модельні організми. Дрозофіла чорночерева має малі розміри(3 - 4 мм довжина тіла), швидку зміну поколінь, високу плодючість (до 100 яєць на день), чотири пари хромосом. Догляд за цими мухами вимагає мінімум оснащення та небагато місця. Все це робить дрозофілу ідеальним модельним організмом для досліджень з генетики, фізіології, еволюції, імунології, медицини. Які відкриття були здійснені за допомогою мушки дрозофіли? Підготуйте письмове повідомлення про значення цих відкриттів.

Номер слайду 15

Спробуйте розв’язати такі задачі: Визначення кількості груп зчеплення. Кількість груп зчеплення в організмів певного виду дорівнює кількості хромосом у гаплоїдному наборі (наприклад, у дрозофіли всього 8 хромосом - 3 пари аутосом і 1 пара статеві: у свмок дві ХХ, у самців ХY, отже у самок груп зчеплення - 4, а у самців - 5) Використайте цю формулу для розв’язання вправи. Практична вправа: Визначте кількість груп зчеплення за генотипом у таких істот: Картопля - 48 хромосом;домашня свиня - 38 хромосом;кобила - 64 хромосоми;кури - 78 хромосом, але майте на увазі, що курка має статеві хромосоми ХY, а півень - ХХ;качки - 80 хромосом (статеві, як у курей);віслюк - 62 хромосоми

Номер слайду 16

Спробуйте розв’язати такі задачі: Визначення відстані між генами і частоти кросинговеру. За одиницю відстані між генами прийнято 1 морганіду, яка дорівнює 1% кросинговеру. відстань між генами обчислюють за формулою: L AB = (n1+n2/N) * 100, де n1+n2 - сума кросоверних особин, N - загальна кількість нащадків,L AB - відстань між генами. Використайте цю формулу для розв’язання вправи. Практична вправа: Сіре забарвлення тіла домінує над чорним, а нормальна будова крил - над недорозвиненими крилами. У результаті схрещування дигетерозиготних самок із самцями, які мають чорне тіло і недорозвинені крила, у потомстві дістали таких мушок: 1394 - сірих з нормальними крилами, 1418 - чорних із зачатковими крилами, 288 - сірих із зачатковими крилами, 287 - чорних із нормальними крилами. Визначте відстань між генами

Номер слайду 17

Дайте відповіді на питання для самоконтролю (1 - 6 балів):{CB092795-94 A8-4 C1 F-B5 D1-EC5 DC3184645}1. Що таке зчеплення генів?2. Дайте формулювання закону зчепленого успакування.3. Які бувають типи зчеплення генів?4. Що таке кросинговер?5. Що таке хромосомна теорія спадковості?6. Назвіть основні положення сучасної хромосомної теорії спадковості.

Номер слайду 18

Дайте відповіді на питання для самоконтролю (7 - 9 балів):{CB092795-94 A8-4 C1 F-B5 D1-EC5 DC3184645}7. Як Т. Морган ексмериментально довів зчеплення генів?8. Яке значення маєкросинговер при неповному зчепленні генів?9. Яке значення має хромосомна теорія спакдковості?(10 - 12 балів):10. Доведіть значення знань про зчеплення генів для науки і практики.

Номер слайду 19

Домашнє завдання: Уважно прочитайте у підручнику § 32 і перегляньте презентацію. Складіть у зошиті опорний конспект - запишіть і розшифруйте основні терміни і закони, що розбирали у цій темі (слайд 12 презентації)Складіть у зошиті схему схрещування дрозофіл, як у дослідах лабораторії Т. Моргана3. Спробуйте розв’язати вправи на слайдах 15 і 16.4. Дайте відповіді на питання самоконтролю на слайдах 17 і 18.5. За бажанням для тих, кого зацікавила ця тема, прочитайте інформацію на слайдах 13 і 14, виконайте запропоновані творчі завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тихончук Олександр Васильович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
11207
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку