Тема. Функції та особливості поверхневого апарату клітин різних царств живої природи.

Про матеріал
Мета: • продовжити формування поняття «поверхневий апарат клітини», порівняти поверхневий апарат клітин різних царств живої природи, розкрити поняття «плазмоліз» і «деплазмоліз», причини цих процесів; • розвивати вміння порівнювати, робити висновки, працювати з різними видами тестів, закріплювати навички роботи з мікроскопом, розвивати логічне мислення, пам'ять, термінологічну мову; • виховати інтерес до предмета, культури навчальної праці та культури спілкування.
Перегляд файлу

Тема.   Функції та особливості поверхневого апарату клітин різних

             царств живої природи.

Мета:

         • продовжити формування поняття «поверхневий апарат клітини», порівняти поверхневий апарат клітин різних царств живої природи, розкрити поняття «плазмоліз» і «деплазмоліз», причини цих процесів;

         • розвивати вміння порівнювати, робити висновки, працювати з різними видами тестів, закріплювати навички роботи з мікроскопом, розвивати логічне мислення, пам'ять, термінологічну мову;

        • виховати інтерес до предмета, культури навчальної праці та культури спілкування.

Обладнання: мультимедійний додаток, презентація «Поверхневий апарат

          клітин », дидактичний матеріал, лабораторне  обладнання.

Тип уроку: комбінований

Компетенції, що формуються: навчально-пізнавальні, інформаційні, комунікативні.

 

Хід уроку:

I. Організаційний момент

• Привітання.

• Перевірка готовності до уроку.

• Читання епіграфу на дошці:

                                                               …Найкраще засвоюються ті знання,

                                                                які поглинаються з апетитом.

                                                                                                Невідомий автор

Сьогодні, діти, я хочу вам побажати,

Всі знання на уроці з апетитом поглинати.

А щоб знання та вміння не стали тягарем,

Побажаю вам сумління,  терпіння та  вдалих оцінок. Отже, почнемо.

 

II. Мотивація навчальної діяльності

      До нас на урок сьогодні прийшов відеолист з проханням про допомогу. Увага на екран (Відеофрагмент)

Текст листа:

     - Доброго дня! Мене звати.... В майбутньому я хочу стати лікарем. Мене дуже цікавлять питання, пов'язані зі здоров'ям людини. Нещодавно моя сестра з'їла якийсь неякісний продукт і отруїлася. В результаті цього у неї відкрилася сильна блювота і діарея. Мама сказала, що це може бути небезпечно, оскільки призведе до зневоднення організму. Шановні старшокласники, допоможіть, поясніть, що ж відбувається з організмом і клітинами при зневодненні? Чим це може бути небезпечно? Що потрібно робити, щоб уникнути сумних наслідків?


III. Повідомлення мати та завдань уроку.

  -  Сьогодні ми проведемо урок у формі наукової колегії за темою «Функції та особливості поверхневого апарату клітин різних царств живої природи» (Запис у зошит) На колегії, для відповіді на питання юного медика, ми:

 

• Розглянемо складові компоненти поверхневого апарату клітин.

• Порівняємо особливості будови поверхневого апарату представників різних царств живої природи.

• Розглянемо значення поверхневого апарату.

• Згадаємо функції плазматичної мембрани.

• Проведемо лабораторні дослідження.

• З'ясуємо, що ж відбувається з кліткою при втраті води організмом.

• З'ясуємо, які рекомендації можна дати юному медику для запобігання наслідкам зневоднення організму.

 

IV. Актуалізація опорних знань.

    - Перш ніж приступити до вивчення нового матеріалу, давайте пригадаємо те, що ми знаємо про будову і функції поверхневого апарату клітини.

1. Індивідуальні картки учням

1 варіант (високий рівень)

    - Знайдіть відповідність між зображенням структурного компонента плазмолеми і його функцією. Відповідь внесіть в таблицю (Максимум 10 балів)

                                    1                      2

resA0B57932-9EB9-4CF0-904A-AFA3DE765217                            

                              3                    4

А. Утворює захисний бар'єр, має вибіркову проникливість, здатні відновлювати мембрану.

Б. Проводять речовини крізь мембрану.

В. Виконують сигнальну функцію.

Г. Здатні пропускати всі речовини.

Д. Утворюють складні комплекси з молекулами білків та ліпідів.

1

2

3

4

 

 

 

 

 

      - Поясніть, що називають полегшеною дифузією.


2 варіант (достатній рівень)

     - Виберіть правильну відповідь, заповніть бланк, поставивши крапки у відповідні клітинки, з'єднайте по порядку між собою крапки. (Максимум 7 балів)

1. Пасивний транспорт:

а) перенесення речовин без витрат енергії

б) йде всупереч градієнту концентрації речовини

в) перенесення речовин з витратами енергії

г) здійснюється завдяки дифузії

 

2. Яку функцію виконують ліпіди, що входять до складу плазмолеми?

а) транспорт речовин                     б) розпізнавання чужорідних тіл

в) утворення подвійного бі-шару  г) фотосинтез

 

3. Фагоцитоз - це:

а) захоплення клітиною рідини

б) захоплення твердих частинок

в) транспорт речовин через мембрану

г) прискорення біохімічних реакцій

 

4. Для дослідження різних структур клітини використовують:

а) метод мічених атомів      б) центрифугування

в) метод культури клітин    г) цитогенетичний

 

5. Модель плазмолеми називають:

а) спрощеної               б) рідинно-мозаїчної

в) ліпідно-білкової      г) двошаровою

  

6. Плазмолема - це:

 а) гіалоплазма        б) цитоплазматична мембрана

 в) цитоплазма         г) ендоплазматична сітка

7. Яку з функцій не виконує плазматична мембрана?

 а) транспорт речовин                              б) синтез білка

 в) взаємозв'язок з іншими клітинами      г) захист клітини

а

б

в

г

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 


2. Фронтальна робота з класом

А. Розпізнавання частин об'єкту  на малюнку

- Усно вставити пропущені слова в текст, показати на малюнку.

     Основу цитоплазматичної мембрани складає __________. Він складається з молекул __________.  Ліпіди мають __________ головки і _________ хвости. До ліпідів прилягають великі молекули __________.

 

Відповіді: ліпідний бі-шар, ліпідів, гідрофільні і гідрофобні, білків.

 

Б. Озвучування німих відеороликів

      - Однією з функцій мембран є транспорт речовин. Які бувають види транспорту?

      - Я пропоную вам об'єднаємося в групи по 5 учнів і подивитися невеликий відеофрагмент «Транспорт речовини через плазмолему», проте звук у даного відеофрагмента відсутній. Ваше завдання - озвучити відеоролик, тобто подумати про який вид транспорту йдеться і розповісти, як він відбувається. Після перегляду відеоролику у вас буде 30 секунд на обговорення, потім з кожної групи 1 людина коментує відеоролик, і ми вибираємо більш повну відповідь.

     - Перегляд відеоролику (Калій-натрієвий насос, полегшена дифузія).

     - Коментарі до відеоролику.

     - Збирання індивідуальних карток.

V. Вивчення нового матеріалу.

    - Ми знаємо, що між клітиною і довкіллям відбувається обмін речовин через тонку плазматичну мембрану. Завдяки їй клітина може змінювати свою форму. Проте,  поверхневий апарат складається не тільки з плазмолеми. Що ж до нього входить, ми дізнаємося з розповіді експертів - цитологів. Ваше завдання послухати їх повідомлення, знайти відповіді на питання:

     - Що входить у поверхневий апарат?

     - Чим відрізняється поверхневий апарат клітин рослин, тварин і бактерій?

1. Виступ експертів - цитологів, презентація матеріалу (див. додаток).

Текст виступу:

№ слайду

Коментар

 

  1. Схема

« Склад поверхневого апарату клітини»

Поверхневий апарат клітини складається з плазматичної мембрани, з будовою якої ми вже познайомилися, надмембранного та  підмембранного комплексів, а також можуть бути джгутики, війки…

  1. Малюнок

«Будова клітинної стінки рослин»

До складу надмембранного комплексу рослин, бактерій, грибів входить жорстка клітинна стінка, що розташована над плазмолемою. Вона складається з полісахаридів, зібраних в пучки, які складають основу - каркас, що занурений в матрикс, який теж, переважно, складається з полісахаридів. У рослин таким полісахаридом є целюлоза, іноді лігнін (стінки клітин деревини завдяки лігніну стають дуже міцними); у грибів полісахаридом є хітин.

3. Малюнок

«Будова клітинної стінки бактерій»

У бактерій клітинна стінка має більш складну будову. Вона складається з муреїна, а іноді поверхневий апарат бактерій має ще додатковий шар мембрани, тому бактерії більш стійкі до несприятливих умов.

  1. Схема

«Будова глікокаліксу»

У клітинах тварин немає міцної клітинної стінки, їх надмембранний комплекс називається глікокалікс. До складу глікокаліксу входять глікопротеїди (білки, пов'язані з вуглеводами). Глікокалікс еластичний, забезпечує мінливість клітини, а також завдяки білкам може виконувати каталітичну функцію.

  1.  Малюнок

«Мікротрубочки та мікронитки»,

«Цитоскелет»

Підмембранний комплекс - це структури клітини, які знаходяться під плазматичною мембраною. До них відносять мікротрубочки і мікронитки, які мають білкову природу. Підмембранний комплекс утворює цитоскелет клітини, тобто виконують опорну функцію, закріплюючи органели в певному місці клітини.

 

 

 Висновки: Отже, що крім цитоплазматичної мембрани входить до складу поверхневого апарату? Чим відрізняються поверхневий апарат клітин бактерій, грибів, рослин і тварин?(Складання схеми)

 

 

Поверхневий апарат клітин

 

Рослини                      Гриби                         Бактерії                           Тварини

 

Клітинна стінка      Клітинна стінка        Клітинна стінка                Глікокалікс

 

Целюлоза                   Хітин                           Муреїн                            Білки

Лігнін                                                          Додатковий                     Вуглеводи

                                                                          шар

Фізхвилинка.

Подивіться на парту, переведіть погляд у вікно, подивіться на блакитне небо, закрийте очі. (Музичний супровід - шум моря.)

Діти, ви уважно слухали та училися,

І, напевно, ви трохи притомилися.

Час прийшов приділити хвилинку

Для спокійного відпочинку.

Уявіть, що на морі ви діти...

Вгорі яскраво сонечко світить,

Хвиля хвилю наздоганяє,

І дрімоту на вас наганяє,

 

 

А навколо повітря прозоре і чисте,

Все наповнене запахом моря,

Чайки над водою літають,

 Деінде ще  й дельфіни ниряють.

Як добре так відпочивати,

 Але час знову роботу почати.

 

2. Функції клітинної стінки, явище плазмолізу і деплазмолізу (виконання лабораторної роботи, евристична бесіда).

     - Для кожного живого організму характерно таке явищ як гомеостаз - здатність підтримувати постійність внутрішнього середовища. При зміні  показників (температури, тиску, кількості цукру і солі...) в організмі виникають збої, які ведуть до порушень роботи клітин. Яка ж буде реакція організму? Він буде всіма силами намагатися зупинити шкідливий вплив навколишнього середовища, яке призвело до порушення гомеостазу. Розглянемо це на прикладі впливу розчину кухонної солі (Na Cl) на клітини.

 

А. Підготовка мікроскопів до роботи.

Б. Виготовлення тимчасового мікропрепарату  клітин шкірки цибулі.

В. Спостереження положення цитоплазми в клітинах шкірки цибулі.

 

- Як розташовується цитоплазма по відношенню до поверхневого апарату клітини? (Щільно прилягає). Такий стан цитоплазми називається пристінковим.

 

Г. Спостереження явища плазмолізу.

 

• Не виймаючи мікропрепарату з мікроскопу, за допомогою піпетки капніть концентрованого розчину солі (Склянка № 1) зверху біля покривного скла, з іншого боку за допомогою фільтрувального паперу відтягніть воду.

• Як ви думаєте, що ж буде відбуватися, давайте розберемо за допомогою схем:

 

 

> концентрація  NaCl

 

H20

 

     - Завдяки дифузії сіль буде надходити в клітину і згубно діяти на неї. Тому клітка буде прагнути віддати воду, щоб зменшити згубний вплив солі. Цитоплазма віддає воду, а отже стискається і відходить від клітинної стінки. Це явище називається плазмоліз (Вивішую картку з назвою). При плазмоліз цитоплазма клітини стискається, стає більш густою, процеси життєдіяльності в клітині уповільнюються.

 

 

 

 - Подивіться в мікроскоп. Чи справді ми правильно визначили явища, що відбуваються в клітині? Якому малюнку відповідає побачене?

 

Д. Формулювання висновків

  - Що ж таке плазмоліз? Запишіть в зошит. За яких умов відбувається? Запишіть в зошит.

 

 

Е. Явище деплазмолізу

    - Як допомогти клітині уникнути шкідливого впливу розчину солі? (Треба змінити середовище) Капніть на мікропрепарат дистильованої води (Склянка № 2). З іншого боку  відтягніть воду фільтрувальним папером. Як ви думаєте, що ж буде відбуватися? (Пояснення по схемі)

 

 

< концентрація  NaCl

 

H20

 

     - Сіль буде виходити з клітини в результаті дифузії, а вода буде надходити в клітину, цитоплазма стає більш рідкою, розширюється і займає своє пристінкове положення. Це явище деплазмолізу (вивішування терміну на дошку)

    - Подивіться в мікроскоп, що сталося з цитоплазмою? Якому малюнку в лабораторному зошиті відповідає побачене? Що називають деплазмолізом? Запишіть в зошит. Коли він відбувається? Запишіть в зошит. Явище деплазмолізу і плазмолізу відбувається завдяки наявності клітинної стінки і функції проведення речовин в клітину та навколишнє середовище. Явище плазмолізу можна спостерігати і в повсякденному житті. Наприклад, рослину довго не поливали, що з нею буде відбуватися? Це і є плазмоліз. А коли рослину поливатимуть, що станеться? Це відбувається  процес деплазмолізу.

VI. Рефлексія

1. Робота з малюнком.

     - Подивіться на мікрофотографії. Де явище плазмолізу? Деплазмолізу? Як ви визначили?

   2. Встановлення правильної послідовності.

     - Згадайте питання з листа нашого юного медика? Вивчивши матеріал про будову і функції надмембранного комплексу, давайте спробуємо пояснити, чим небезпечне зневоднення. Для цього треба виконати завдання на встановлення послідовності. Подібні завдання зустрічаються в ЗНО. Отже, в правильній послідовності розташуйте наступні картки з етапами, починаючи зі слів: «Стабільна концентрація солі (0,9%) в тканинної рідини».

 

 

 

Правильна послідовність:

1. Стабільна концентрація солі (0,9%) в тканинній рідині.

2. Втрата води організмом.

3. Збільшення концентрації NaCl.

4. Негативний вплив на клітини.

5. Плазмоліз.

6. Цитоплазма стала густішою.

7. Процеси життєдіяльності уповільнюються.

8. Загибель клітин.

 

3. Рішення проблемного питання.

     - Що зробити, щоб не допустити загибель клітин? (Пити багато води)

 

VII. Підсумок уроку

 

1. Складання сінквейну до теми «поверхневий апарат»

Поверхневий апарат

Складний, вибірковий

Затримує, проводить, забезпечує

Важливий для життєдіяльності клітин

Зрозуміло, корисно

2. Виставлення оцінок

 

VIII. Домашнє завдання:

 

 Вивчити параграф у підручнику, написати лист-відповідь юному медику, за бажанням можна зняти відеовідповідь.

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
5634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку