Вправа-дослідження. Визначити іменники,які відповідають на питання хто? Козаки – це гримуча суміш войовничості й волелюбності. Чимало з них гнули спину на панських полях, аби вже незабаром створити справжній оазис свободи. Визначити іменники,які відповідають на питання що?Секрет їхнього успіху тримається на трьох китах: фізична досконалість, кодекс честі та доблесне керівництво.
Випишіть іменники. Потрапивши на Січ, ніхто не отримував розписаних правил поведінки. Їх передавали усно і це перше чим приголомшували новачків. За вбивство побратима винного кидали у вириту яму, зверху ставили труну із жертвою й обох засипали землею. Спаде комусь на думку хильнути хмільного під час морського походу – в ту ж мить опинявся за бортом.
Самостійна письмова робота. Коли на території Січі хтось знаходив загублену річ, то прив'язував її на три дні до стовпа, доки її не забере власник. Якщо річ і далі там висіла, то козак мав повне право її забрати. Але якщо він просто вирішить вкрасти, то вже його прив'язували на три дні до стовпа, а кожен перехожий зобов'язувався відгамселити негідника палицею. Утім така жорстокість мирно співіснувала з цілком демократичним ладом. Жодних самовільних рішень гетьмана – тільки загальні збори й голосування шапками. За яке питання їх злетить угору більше, те й ухвалять.
Головна вимога до козаків – тримати себе в бездоганній формі. Військовий вишкіл переривався лише на час походу. Новачкам так пояснювали фізичний мінімум, яким повинен володіти козак: на коні реп'яхом сидіти, шаблею рубати й відбиватися, з рушниці гострозоро стріляти.Іменник – це самостійна частина мови, що означає предметність, відповідає на питання хто? (до істот) і що? (до неістот), виконує синтаксичну функцію як головних членів речення (підмет, присудок), так і другорядних (додаток, означення, обставина). Знайти іменники,визначити синтаксичну роль
Загальне граматичне значення – це значення предмета, тобто всього того, про що можна сказати: це хто? або це що? Це єдина частина мови, яка може позначати все, що завгодно, а саме:1) назви конкретних речей і предметів (будинок, дерево, зошит, книга, порт-картоплю, ліжко, лампа);2) назви живих істот (чоловік, інженер, дівчинка, юнак, олень, комар);3) назви різних речовин (кисень, бензин, свинець, цукор, сіль);4) назви різних явищ природи і суспільного життя (буря, мороз, дощ, свято, війна);5) назви абстрактних властивостей і ознак (свіжість, білизна, синява);6) назви абстрактних дій і станів (очікування, вбивство, біг).
Якось мандрівник з Італії Альберто Віміт заїхав на Січ поглянути на устрій козаків. Декілька днів перебування серед українців і він захоплено написав у своєму щоденнику, що ця "республіка може уподібнюватись спартанській, а козаки можуть змагатися зі спартанцями за суворістю свого виховання"Не дивно, що в 17 столітті запорізькі козаки були військом, з яким рахувалась і Європа і Близький Схід.
Прислів’я та приказки про козаків Без гетьмана військо гине. Береженого Бог береже, а козака – шабля. Бог не без милості, козак не без долі (щастя). Гетьман знає, що в нас нічого немає. Де байрак, там і козак. Де два козаки, там три гетьмани. Де козак, там і слава. Дівчина родиться, а козак на коня садовиться. До булави треба голови. Добрий козак баче, де отаман скаче. Дожились козаки – нема ні хліба, ні габаки. За наше жито та ще нас бито. За честь голова гине