Усний твір – роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі

Про матеріал
Усний твір – роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі Мета: удосконалити мовленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори – роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі; формувати навички самостійної творчої роботи; виховувати самокритичність, переконаність у необхідності бути уважним та чуйним до рідних, близьких людей, прищеплювати несприйняття егоїзму, черствості.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки

Чернівецької обласної державної адміністрації

Новодністровська гімназія

 

 

Усний твір – роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі

 

 

 

 

Виконавець:

Процюк О.В.,

учитель української мови та літератури , спеціаліст вищої категорії, старший учитель

 

м. Новодністровськ

 

 

 

Тема. Усний твір – роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі

 Мета: удосконалити мовленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори – роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі; формувати навички самостійної творчої роботи; виховувати самокритичність, переконаність у необхідності бути уважним та чуйним до рідних, близьких людей, прищеплювати несприйняття егоїзму, черствості.

 Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація мотиваційних резервів шестикласників з теми

1. Робота над епіграфом:

Немож­ливо завжди бути героєм,

але завжди можна залишатися люди­ною  

         Й.Гете                            
- Який смисл, на вашу думку, автор уклав у зміст цих слів?

2. Повторення відомостей про стилі мовлення 

- «Мозковий штурм»

1. Які є типи мовлення ?

2. Що називається роздумом?

3. Із  яких  частин він складається?

4. Теза – це…

5. Висновок – це…

6. Які типи мовлення можуть поєднуватися у тексті-роздумі?

 

  • Робота зі схемою

 Коментар учителя

Роздум — це висловлювання, мета якого — довести істинність чи хибність якоїсь думки (тези).

Роздум відповідає на питання ЧОМУ?

Схема будь-якого роздуму така: теза – доказ – висновок.

Тобто завжди початок роздуму – це висунення тези, ідеї, яку потрібно довести. Далі ідуть докази і може бути висновок. Якщо висновок є, це розгорнутий роздум, якщо немає – стислий.

Якщо думка потребує не одного доказу, а кількох, то блок «теза – доказ» повторюється необхідну кількість разів. Висновки можуть бути проміжними, а в кінці – загальний.

Тезу та доказ звичайно поєднують словами ТОМУ ЩО, ЧЕРЕЗ ТЕ ЩО.

Висновок можна приєднувати словами ОТЖЕ, ТАКИМ ЧИНОМ.

III. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку

ІV. Підготовча робота до складання твору-роздуму про вчинки людей

Словникова робота

Вчинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною вчиненого та її ставлення до оцінки інших.

Поведінка — сукупність вчинків та дій людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. Поведінка охоплює усі вчинки людини в цілому, незалежно від того, навмисні вони чи ненавмисні, а також колективу, організації чи великої маси людей, що виявляють різні сторони характеру.

Словничок з етики

Вчинки  добрі-погані, гідні—негідні, достойні поваги, несумісні зі здоровим глуздом ,варті наслідування, навмисні-ненавмисні.

Поведінка хороша, гідна, дивовижна, невиправдана, етична.

2. Робота з прислів’ями та приказками на морально-етичну тему.

Хто сам такий , той на другого кладе знаки.

 Хто допомагає людям, у того і свої бажання здійснюються. 

Не суди по силі рук, а суди по силі серця. 

Бійся не того собаки, що гавкає, а того, що пеститься. 

3.Робота з пам’яткою

    Не підмінюй роздум іншими типами зв'язного викладу.
    Підпорядковуй головну думку (тезу) темі висловлювання.
    Не допускай мовних штампів і трафаретних початків.
    Добирай переконливі докази.
    Будуй роздум композиційно закінченим і логічним.
    Дбай про мовну виразність.

V.Основний зміст роботи

1.Колективна робота з підручником. Дослідження тексту. Вправа 591. (262)

2. Спостереження над структурою тексту
• Прочитайте текст вправи. Стисло розкажіть про вчинок хлопчика.
• Визначте його тему та основну думку.
• Скажіть, чи можна стверджувати, що розповідь пов’язана з оцінкою поведінки хлопчика.
• Дайте власну оцінку вчинкові хлопчика.
• Визначте стиль уривка, свою думку доведіть.

3. Складання висловлювань на тему «Кого я вважаю справжнім другом»

4. Творча робота учнів
За складеним планом складіть твір про вчинок вашого товариша, який вам запам’ятався. Закінчіть твір роздумом, розпочавши його так: «Цей вчинок я вважаю благородним (негідним), тому що… »

5. Колективне складання плану

Орієнтовний план

Вступ

Чому я обрав цю тему?

Теза

Яким повинен бути справжній товариш

Докази

1) чесний і порядний;
2) відданий;
3) готовий у будь-який момент прийти на допомогу;
4) розумний, винахідливий;
5) надійний, справедливий

Висновок

Дружба — це найцінніший скарб

 

VІ. Самостійне складання учнями усного твору-роздуму

VІІ. Контроль, корекція та оцінювання знань

Взаємоконтроль і взаємоаналіз навчальної діяльності

 Коментування таблиці "Знати і  вміти" (чи все заплановане вдалося зробити, чи всі завдання уроку виконані)

VІІІ. Підсумковий етап

1. «Мікрофон»

На якому етапі уроку найцікавіше працювати?

Де ми витратили найбільше часу?

Що нам заважало працювати злагоджено?

Що треба було зробити інакше?

 Домашнє завдання
Складіть план і напишіть чорновий варіант твору-роздуму на одну з тем. Використайте вислови, словосполучення, подані у підручнику.


У дружби багато крил, але закон у неї один - вірність.

А. Макаренко

Існує багато прислів'їв та пісень про те, що таке дружба, яка вона повинна бути і про поведінку справжнього друга. Однак повноцінне уявлення про це поняття має лише той, хто був другом і мав його. Справжній друг - людина, якій можна довіряти. Якщо відбувається щось серйозне, що залишає за собою враження, незабутні відчуття або гіркий досвід, то про це можна розповісти другу. Він у свою чергу підтримає і поділиться своїм досвідом або думками з цього приводу у відповідь. Він ніколи не стане розповідати іншим і переінакшувати факти - в цьому і полягає дружба. У довірі і підтримці нема кого вузького маленького світу.

Варто розуміти, що дружба - розкіш. Знайти її непросто, а це означає, що друзів багато бути не може. "Не все те золото, що блищить" - Говорить народне прислів'я. На життєвому шляху можна зустріти десятки хороших знайомих, які будуть з вами люб'язними, ввічливими, навіть допоможуть, якщо це знадобиться. Але не варто плутати дружелюбність і послужливість з дружбою. Ще один важливий елемент дружби - безкорисливість. Справжній друг ніколи не стане наживатися на ваших ідеях, почуттях, планах і грошах.

На своєму життєвому шляху я зустрів тих, кого можу назвати своїми друзями. Знайомих було багато, але друзів у мене всього двоє. Ми намагаємося проводити разом якомога більше часу. "Друг пізнається в біді" - Говорить народна мудрість. Я ж вважаю, що дружба пізнається і в радості. За роки нашої дружби разом ми зустрічали чимало радості і горя. І за цей час звикли у важкі моменти ділити біль і горе на трьох, а в хвилини радості - множити її натроє. Я б хотів, щоб і мої знайомі, як і я, дізналися, що таке справжня дружба.

 Дуже добре, коли поруч є справжні друзі. Я щасливий, що у мене є саме такий друг.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бабляк Мирослава Федорівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
27890
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку