У сучасній психології існують різні позиції щодо становлення логічних структур мислення у дітей. Усі вони підтримують думку про те,що основи цієї структури закладаються саме в дошкільному дитинстві.
Але прихильники одного з напрямків вважають, що процес структуризації логічного мислення відбувається природно, без зовнішньої стимуляції, а прихииильники іншого − наголошують на необхідності організації цілеспрямованого педагогічного впливу, який сприятиме логічному розвитку дітей.
Для нас, педагогів – дошкільників Базовий компонент дошкільної освіти визначає одним з пріоритетних напрямків у роботі ДНЗ саме логіко-математичний розвиток дошкільників.
Виходячи з положень Базового компонента дошкільної освіти, педагог має озброїти дитину вмінням жити, сприймати життя в цілісності. Це значно складніше, ніж окремо формувати систему знань і вмінь із математики, природи, грамоти. Дитина не володітиме істинним світоглядом, якщо не вмітиме цілісно сприймати світ. Саме тому блок логіко-математичних умінь включає кожна сфера
Дуже багато методик розвитку дітей з'явилися на світ завдяки турботливим батькам, які хотіли допомогти краще вчитися своїм дітям. Так вийшло і з методикою «Кумон». У 1954 році вчитель математики Тору Кумон був засмучений поганими оцінками з арифметики свого сина, другокласника Такеші. Батько став щовечора давати синові невеликі завдання. Після того, як хлопчик почав легко з ними справлятися, завдання потроху стали ускладнювалися. Всього 20 хвилин занять на день призвели до того, що хлопчик сильно обігнав своїх однолітків і в шостому класі легко вирішував диференціальні рівняння. Батьки однокласників Такеші попросили Кумона позайматися і з їхніми дітьми. Він не відмовив. Так з'явився перший навчальний центр, де навчання повністю проходило за зошитами, розробленими Тором Кумоном. Методика виявилася настільки дієвою і популярною, що, починаючи з 70-х років минулого століття, навчальні центри стали відкриватися по всьому світу. У 1995 році главою навчального центру став син Кумона - Такеші.
"KUMON" — методика індивідуального розвитку, за якою навчаються понад 4 млн дітлахів у 49 країнах
Що таке «Кумон»?
«Кумон» - це найбільший міжнародний центр додаткової освіти. Заснував його Тору Кумон, японський математик. На сьогодні за методикою індивідуального розвитку «Кумон» навчається понад 4 мільйони дітей в 47 країнах світу!
Освітнім центром було розроблено велику кількість посібників, розрахованих на різний вік. Зошити в ігровій формі готують дитину до школи, розвиваючи різні навички: вміння рахувати, писати, мислити, працювати з клеєм і ножицями та інше. Посібники «Кумон» стали свого роду легендою. На них виросло не одне покоління дітей по всьому світу. Тепер займатися по японській методиці індивідуального розвитку можуть і наші малюки!
- Зошити, за якими діти можуть займатися. Заняття за системою «Кумон» дозволять дитині відчути, що вона може багато чого досягти сама. Тому малюк знову і знову буде готовий до нових досягнень.
- Методика індивідуального розвитку. Займатися (а, точніше, грати) із зошитом можна вдома і саме в тому темпі, який підійде вашій дитині. Крім того, з більшістю завдань дитина впорається без допомоги дорослого!
- Відпрацювання одного уміння. Кожна навичка відпрацьовується методично, поступово, від простого до складного. Це допоможе не тільки домогтися досконалості, а й виробити звичку до систематичних занять, що важливо для успішного шкільного навчання.
- Поступове ускладнення. Складність завдань в зошитах збільшується непомітно для дитини.
- Відсутність однакових завдань. Кожна вправа - це новий сюжет з яскравими і веселими ілюстраціями.
Слайд 1
Слайд 2
Цікавими посібниками для формування у дітей логіко – математичної компетентності є «Логічні блоки». Логічні блоки розробив та утілив в життя Золтан Ліг Дьєнеш - угорський математик, психолог і педагог, професор Шербрукского університету. Автор ігрового підходу до розвитку дітей, ідея якого полягає в освоєнні дітьми логіко - математичної компетенції за допомогою захоплюючих логічних ігор, задач та завдань. Власне, сама гра не нова – понад 30 років із нею працюють вихователі дитячих садків різних країн світу. Цікава вона тим, що прийнятна для роботи з дітьми протягом усього дошкільного дитинства, а також зорієнтована на індивідуальний підхід до дитини. Тож розглянемо її детальніше.
Слайд 3
У методичній і науково-популярній літературі цей матеріал можна зустріти під різними назвами: * "логічні постаті" (Фідлер М.), "логічні кубики" (Копилов Р.), "логічні блоки" (Столяр А.). Однак у кожній з назв підкреслюється спрямованість в розвитку логічного мислення.
Слайд 4
У сучасній практиці роботи з дітьми у дитячому садку та початковій школі знаходять місце два види логічного дидактичного матеріалу: об'ємний і площинний. За кожним із цих видів закріпилася своя назва. Об'ємний логічний матеріал іменується логічними блоками, площинний — логічними постатями.
Слайд 5
Логічні блоки Дьенеша * представляють собою набір з 48 об’ємних логічних блоків, які розрізняються чотирма властивостями:
- формою (круглі, квадратні, трикутні, прямокутні),
- кольором (червоні, жовті, сині),
- розміром (великі і маленькі),
- товщиною (товсті і тонкі).
* У наборі немає навіть двох фігур, однакових за всіма властивостями.
Маленьких дітей більшою мірою приваблюють логічні блоки, оскільки вони забезпечують виконання більш різноманітних предметних дій.
Взагалі дана теорія створена Дьенешем для дітей віком від 3 до 8 років.
Перш ніж приступити до ігор і вправ, надайте дітям можливість самостійно познайомитися з логічними блоками. Нехай вони використовують їх на свій розсуд у різних видах діяльності. У процесі різноманітних маніпуляцій з блоками діти встановлюють, що вони мають різну форму, колір, розмір, товщину. Загострювати увагу дітей на терміні «блок» не має сенсу, адже у сприйнятті дитини блок передусім носій форми, тобто геометрична фігура. Тому в спілкуванні з дітьми доцільніше користуватися словом «фігура», хоча цілком допустимо і використання слова «блок».
Після такого самостійного знайомства з блоками можна перейти до ігор і вправ.
Слайд 6
Залежно від віку дітей можна використовувати не весь комплект, а певну частину: спочатку блоки, різні за формою і кольором, але однакові за розміром та товщиною (12 штук), потім різні за формою, кольором й розміром, але однакові за товщиною (24 штуки), і наприкінці — повний комплект блоків (48 штук). Це дуже важливо. Адже що різноманітніший матеріал, то складніше абстрагувати одні властивості від інших, отже, і порівнювати, і класифікувати, і узагальнювати.
Слайд 7-8
Для найменших дошкільнят існують спеціальні ігрові альбоми, в яких представлені різні ігри, що сприяють розвитку предпосилок логічного мислення, де фігури накривають відповідні елементи, перетворюючи двомірну картинку в об’ємну панораму. Слайд 5-6.
З логічними блоками дитина виконує різні дії: викладає, змінює місце, прибирає, ховає, шукає, розподіляє між "посвареними" іграшками та т.п., а по ходу дій, розмірковує.
Наприклад:
1. Всі фігурки складаються в мішок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (усі великі або всі товсті).
2. Всі фігурки знову ж складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її по одній або декількох ознаках. Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішка.
3. Викладіть три фігури . Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщині).
4. Знайди всі фігури, які не такі, як ця за кольором (розміром, формою, товщиною).
Для проведення деяких ігор й вправ слід додатково приготувати допоміжний матеріал — іграшки-персонажі, обручі, тощо. Ось для прикладу інша гра, яка навчить розбивати множину по двох, трьох сумісних властивостям, робити логічні операції: не, і, або.
Слайд 9
У лісі переполох! Лисиця, Вовк і Ведмідь ніяк не можуть поділити подарунки діда Мороза! Дід Мороз сказав узяти лисиці усі маленькі подарунки, ведмедеві – усі товсті, а вовкові – круглі.
Але ось біда, є подарунки і круглі і маленькі одночасно. Їх повинні узяти і лисиця і вовк! А є подарунки і круглі, і маленькі, і товсті! Ними можуть грати усі звірі разом.
Три пересічні обручі(стрічечки, вірьовки) допомогли нам розібратися – з’ясувати, де чиї подарунки, хто чим може користуватися на правах спільної власності!
Використовуючи блоки Дьенеша із старшими дошкільниками, головне завдання дорослих - запастися терпінням, розібратися в особливостях методики, а також навчитися використовувати наочні посібники.
Слайд 10
Поруч із логічними блоками у роботі застосовуються картки (5x5), 11 карток, що підтверджують наявність у предмета тієї чи іншої властивості (наприклад, червоний…), і ще 11 карток, що вказують на заперечення тієї чи іншої властивості (наприклад, не квадратний…).
Використання карток дозволяє розвивати в дітей з віком спроможність до заміщення і моделювання властивостей, вміння кодувати і декодувати інформацію про неї. Ці здібності й уміння розвиваються у виконанні різноманітних предметно-ігрових дій. Так, підбираючи картки, які "розповідають" про кольори, форми, величину чи товщину блоків, діти вправляються в заміщенні і кодуванні властивостей. У процесі пошуку блоків із властивостями, зазначеними на картках, діти опановують умінням декодувати (розшифровувати) інформацію про неї. Викладаючи картки, які "розповідають" про всі властивості блоку, малята створюють його своєрідну модель.
Картки-символи допомагають дітям вийти з наочно-образного до наочно-схематичного мислення, а картки з запереченням властивостей стають містком до словесно-логічного мислення.
Ігри й вправи з логічними блоками ви можете пропонувати дітям під час занять й у вільні години, як у дитячому садку, так і вдома. Якщо ви доповните їх іншими розвиваючими іграми і ігровими завданнями, наповните новими ігровими завданнями, діями, сюжетами, ролями тощо, то цим лише допоможете дітям подолати інтелектуальні труднощі.
Усі логіко – математичні ігри потрібно розглядати як певну систему з поступовим ускладненням завдань.
Слайд 11
І рівень- ігри на виявлення вміння оперувати однією властивістю блоку (колір, форму, величину, товщину) - порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по одній з цих властивостей.
ІІ рівень - ігри та вправи на оволодівання уміннями аналізувати, порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети відразу за двома властивостями (кольором і формою, формою і розміром, розміром і товщиною і т. д.),
ІІІ рівень - за трьома властивостями (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщиною; кольором, розміром і товщиною)
ІУ рівень - за чотирма властивостями (кольором, формою, розміром і товщиною).
При цьому в одній і тій же вправі легко можна змінювати ступінь складності завдання з урахуванням можливостей дітей (диференціація).
Слайд12
Наприклад, кілька дітей будують доріжки від хатинки ведмедя, щоб допомогти Маші втекти до дідуся і бабусі. Але одна дитина будує доріжку так, щоб у ній не було поруч блоків однакової форми (оперування однією властивістю) *, інша - щоб не було поруч блоків, однакових за формою та кольором (оперування відразу двома властивостями) *, третя - щоб поруч не було однакових за формою, кольором і розміром блоків (оперування одночасно трьома властивостями) *.
Усі ці ігри та вправи не адресуються конкретному віку. Адже діти одного календарного віку можуть мати різний психологічний вік. Хтось із них трохи пізніше чи раніше від інших ровесників сягає наступного рівня інтелектуально розвитку, проте кожен має пройти всі ці щаблі. Тому, щоб розпочати роботу з дітьми, слід встановити, на якій сходинці інтелектуальної драбини перебуває кожен малюк. Зробити це нескладно.
Орієнтуючись на приблизний рівень розвитку, запропонуйте йому одну—дві вправи (гри). Якщо не справляється із завданням, запропонуйте простіше (попереднє) за складністю завдання, і так до того часу, поки не вирішить завдання. Самостійне й успішне вирішення і буде тією сходинкою, від якої слід почати підйом.
Перевіривши в такий спосіб кожну дитину, ви отримаєте досить ясну картину рівня розумових умінь дітей. І це допоможе організувати заняття з урахуванням рівня розвитку кожної дитини.
Коли дитина легко і безпомилково справляється з завданнями на певному щаблі — це сигнал до того що, що їй слід запропонувати ігри та вправи наступної групи складності. Проте переводити дитину до наступних ігрових вправ можна лише в разі, коли вона "виросла" із попередніх, тобто, що вони їй не становлять праці. Якщо ж перетримати дітей на певному щаблі чи передчасно дати складніші ігри та вправи, то інтерес до занять зникне. Діти тягнуться до розумових завдань тоді, коли вони їм труднуваті, але здійсненні.
Важливо пам'ятати, що розумові вміння, як і всі інші уміння, виробляються в процесі багаторазових вправ. При цьому кількість цих вправ для різних дітей різна. Для того, щоб дитина не втратила інтерес до розумових завдань кожна гра і вправа містить кілька ігрових і практичних завдань, які можна запропонувати дитині.
Слайд 13
Наприклад, прокласти доріжки між будиночками Ніф-Ніфа, Наф-Нафа і Нуф-Нуфа, змайструвати новорічну гірлянду,
Слайд 14 побудувати міст через річку і т.д.
Слайд 15
Інтелектуальна подорож буде більш захоплюючою і радісною для дітей, якщо, по-перше, завжди пам'ятати про те, що дорослий повинен бути рівноправним учасником ігор або вправ, здатним, як і дитина, помилятися, і по-друге, якщо не поспішати вказувати дітям на помилки, а надавати їм можливість виправляти їх самим.
Для подальшого засвоєння ознак геометричних фігур використовують спеціальні карточки, або самостійно виготовлені, на яких графічно зображені ознаки фігур за допомогою малюнків.
Слайд 16
Ці знаки малюються на квадратних карточках розміром 5х5. Їх вигляд може бути різним, головне, що передавали основні властивості блоків (фігур). За допомогою цих знаків діти характеризують якості геометричних фігур. Якщо наприклад .
Слайд 17 дитина вибрала великий синій товстий квадрат то в такому разі підійде така карточка *
Для дітей це буде зовсім нове. Вони будуть здивовані тим, що можуть «читати» якою є геометрична фігура.
Цікавість дітей до того, що вони можуть «диктувати», «записувати» і «читати» про ознаки геометричних фігур не згасатиме дуже довго. Вони із задоволенням робитимуть це протягом дня і за своїм бажанням.
Після того, як діти навчились користуватись цими позначками і характеризувати кожну геометричну фігуру , вихователі пропонують дітям спробувати «записувати» ознаки фігур. Для цього роздають дітям аркуш паперу, * на якому намальована таблиця, яка складалась з двох рядків по чотири клітинки, в яких діти повинні були самі намалювати знаки коду.
Дидактична гра полягала в тому, що діти повинні «закодувати» та «записати» ознаки геометричної фігури, яку дістали із «чарівного» мішечка.
Але спочатку пояснюють дітям, що необхідно малювати знаки коду з першої верхньої лівої клітинки , і просять показати цю клітинку на своїх таблицях. * Спочатку дитина в відведеному місці записує яку форму має геометрична фігура *
В наступній клітинці просимо дітей, щоб вони відмітили величину геометричної фігури: велика чи маленька.*
В третій клітинці повинен бути зображений колір геометричної фігури.*
В четвертій клітинці повинна бути закодована товщина геометричної фігури: товста чи тонка. *
Закодувавши ознаки геометричної фігури дітей просять прочитати по таблиці, якою ж була дана фігура.
Наступного разу намагайтесь залучити в гру перш за все тих дітей, які були відсутні, а також тих, для кого це завдання було важким в перший раз.
Слайд 18
Щоб дітям було зручніше і цікавіше, можна виготовити карточки, якими діти могли б користуватися не витрачаючи час на малювання.
Коли діти зрозуміли спосіб кодування та декодування інформацію про фігуру, можна використовувати наступні ігри: «Розкодуйте, (розчаклуйте) робота»
І знову можна використовувати спеціальні ігрові альбоми для старших дошкільників, де завдання ускладнені (предмети закодовані). Слайд 15-16.
Для вихователів пропоную зразки ігор та вправ із блоками Дьенеша (Додаток 1) та переглянути відеозаняття російських колег із використанням Блоків Дьенеша.
Дякую за увагу.
Додаток 1
Ігри та вправи з блоками Дьенеша
1. Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві фігури міняються місцями. Дитина повинна помітити зміни.
2. Всі фігурки складаються в мішок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (усі великі або всі товсті).
3. Всі фігурки знову ж складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її по одній або декількох ознаках. Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішка.
4. Викладіть три фігури . Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщині).
5. Знайди всі фігури, які не такі, як ця за кольором (розміром, формою, товщиною).
6. Знайди такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором.
7. Продовж ланцюжок, чергуючи деталі за кольором: червона, жовта, червона, жовта (можна чергувати за формою, розміром і товщиною).
8. Викладаємо фігури одну за одною так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої всього однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною.
9. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч не було фігур однакових за формою та кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і т.д.).
10. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
11. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).
12. Кожному блоку потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг стає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.
13. Викладаємо перед дитиною 8 блоків, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитині потрібно задавати навідні запитання, а відповідати можна тільки "так" або "ні": «Скарб під синім блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - «Ні» (дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину). Потім скарб ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.
14. За аналогією з попередньою грою про скарб можна заховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде задавати навідні запитання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці.
15. З одного боку викладається 3 блоки, з іншого 4. Запитайте у дитини, де блоків більше і як їх порівняти.
16. Викладаємо в ряд 5-6 будь-яких фігур. Потрібно побудувати нижній ряд фігур так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми (кольору, розміру).
17. Пропонуємо таблицю з дев'яти клітин з виставленими в ній фігурами. Дитині потрібно підібрати відсутні блоки.
18. У грі в доміно фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець по черзі робить свій хід. При відсутності фігури хід пропускається. Виграє той, хто першим викладе всі фігури. Ходити можна по-різному: фігурами іншого кольору (форми, розміру).
19. Дитині пропонується викласти блоки по накресленій схемі-картинці, наприклад, намальований червоне велике коло, за ним синій маленький трикутник і т.д.
20. З блоків можна складати площинні зображення предметів: машинка, паровоз, будинок, вежа.
21. Вихователь прибирає в коробку тільки прямокутні блоки, а дитина всі червоні, потім вихователь прибирає тільки тонкі фігури, а дитина - великі і т.д.
22.Потрібно розподілити фігури між вихователем і дитиною таким чином, щоб вихователю дісталися всі круглі, а маляті всі жовті фігури. Блоки складаються в два обруча або окреслені мотузкою кола. Але як поділити кола жовтого кольору? Він повинен знаходитися на перетині двох кіл.
23.Дитині потрібно підбирати блоки по картках, де зображені їх властивості.