Навчальна: ознайомити учнів з процесом розвитку національної ідеї в суспільно-політичному русі України першої половини ХІХ століття та діяльністю першої політичної організації – Кирило-Мефодіївського товариства; показати діяльність Тараса Шевченка, як суспільно-політичного діяча та його участь у братерстві; Розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів уміння виділяти головне під час роботи з підручником, історичними матеріалами; розвивати критичне мислення та вміння обґрунтовувати власне світобачення; Виховна: виховувати у учнів почуття патріотизму та шанобливого ставлення до героїчного минулого України, громадянами якої являються; розвивати почуття гідності за пробудження самосвідомості українців та піднесення прагнень щодо створення самостійності держави.
ЗОВНІШНІ ВНУТРІШНІ Загострення протистояння в Європі між силами абсолютизму і демократії Розвиток європейської філософської думки Поява європейських таємних організацій Подальший наступ російського царизму на права українців Посилення процесу русифікації Виникнення української національної ідеї Збереження та подальший розвиток традицій українського-національного руху
Мико́ла Іва́нович Костома́ров ( 1817 - 1885 р. ) — видатний український і російський історик, поет-романтик, мислитель, громадський діяч, етнопсихолог. Активний діяч братства. «Щира любов історика до своєї Батьківщини може виявлятися тільки в строгій повазі до правди», — повторював Микола Іванович. Цим принципом він керувався все життя.
Білозерський Василь Михайлович Біографія: 1843-1846 рр. навчався в Київському університеті св. Володимира. 1846-1847 рр.- учитель у Полтаві. Співавтор «Статуту Слов'янського братства св. Кирила і Мефодія», автор «Записки» - пояснення до Статуту. 1847р.- заарештований і засланий в Олонецьку. 1856р.-звільнений із заслання, оселяється в Петербурзі, де стає активістом місцевого гуртка українців. 1861–1862рр.- редактор першого українського щомісячного журналу «Основа». Опис біографії розпочинати після знаку “ : “, виконувати шрифтом Arial Black № 18. Встановити : час і місце народження та смерті ; освіту та місце діяльності до і після участі в братстві; внесок в діяльність братства; форму, термін, місце відбуття покарання; внесок в розвиток української справи; найвідоміші твори, праці, досягнення тощо. Опис має вміститись у відведеному місці слайду. Зміна розташування і розмірів обєктів слайду небажана. Описуючи біографії, локацію “Заметки к слайду” ,не використовувати . Після ознайомлення, перед початком роботи дану інструкцію видалити.
М. Гулак (1821-1899) – громадський та політичний діяч, педагог, учений. Народився в Варшаві. Закінчив юридичний факультет Дерптського університету. Увійшов до гуртка київської молоді. На рубежі 1845-1846 років заснував Кирило-Мефодіївське товариство. Автор «Статуту…» , був причетним до «Книги буття українського народу». У 1850-1859 відбував заслання у м. Пермь. Повернувшись займався педагогічною та науковою роботою.
Пантелеймо́н Олекса́ндрович Кулі́ш (1819 – 1897) — український письменник, фольклорист, етнограф, мовознавець, перекладач, критик, редактор, видавець. Член Кирило – Мефодіївського братства. Автор першої фонетичної абетки “кулішівку” для української мови, яка лежить в основі сучасного українського правопису. Автор першого історичного роману «Чорна рада». Закликав українську інтелігенцію до просвітництва народу.
Головні ідеї програмних документів Кирило-Мефодіївського братства Ліквідація самодержавства кріпосництва та поділу суспільства на стани Забезпечення слов’янським народам демократичних прав, свобод та рівних можливостей розвитку національних мов і культур Створення демократичної федерації християнських слов’янських республік Забезпечення демократичних свобод усім громадянам Поширення християнського ладу на весь світ
Викладено програму товариства, 109 положень релігійно – повчального та історико – публіцистичного характеру. Показано основні події світової історії від давніх часів до середини ХІХ ст. Підкреслювалося, що історичне покликання України полягає в тому, щоб підняти інших слов'ян на боротьбу за національне відродження. Ставили завданням перебудову суспільства на засадах християнства.
Основні ідеї: 1) створення демократичної федерації християнських слов'янських республік; 2) знищення царизму та скасування кріпосного права та станів; 3) утвердження в суспільстві демократичних прав і свобод для усіх громадян; 4) досягнення рівної у правах на розвиток національної мови, культури та освіти всіма слов'янськими народами; 5) поступове поширення створеного християнського ладу на весь світ.
Які ідеї пропагували кирило-мефодіївці? Охарактеризуйте програмні документи братства. Назвіть найвідоміших представників Кирило-Мефодіївського братства. Яку роль відіграло Кирило-Мефодіївське братство у розвитку українського національного руху? Яке місце в українському відродженні посідав Т. Шевченко.
Україна - незалежна демократична держава Федеративний союз слов'янських держав Москва – центр слов'янського світу Україна - конституційна монархія Наявність власних збройних сил Смертна кара і тілесні покарання для злочинців Свобода віросповідання Обов'язкова початкова освіта Київ – центр федеративного союзу Рівність усіх громадян Звільнення від царизму та кріпацтва Висока моральність керівників держав