У живописі сформувалися обов’язкові правила, що не допускали поєднання жанрів, а також визначали чіткий розподіл фігур у композиції. Передній план потрібно було передавати коричневим кольором, середній — зеленим, а дальній — блакитним. У картинах чітко відокремлені просторові плани: перший план — рівнина, другий — гігантські дерева, третій — гори, небо або морська гладь. Так народжувався образ ідеального світу, влаштованого згідно за вищими законами розуму.
Ж.-Л. Давид. «Клятва Гораціїв»У 1776 р. у Франції була розроблена урядова програма, яка заохочувала створення великих картин, покликаних оживляти патріотичні почуття. Давидові був запропонований героїчний сюжет з ранньої римської історії — подвиг трьох братів зі знатного патриціанського роду Гораціїв. Під час війни римлян з містом Альба-Лонга (VII ст. до н. е.) вони здолали в бою трьох кращих воїнів противника (теж братів), що принесло римлянам майже безкровну перемогу. Але двоє Гораціїв загинули в бою.
Ж.-Л. Давид. «Клятва Гораціїв»Що роблять сини?(Дають клятву своєму батькові не відступати в битві)Що робить батько?(Він благословляє їх на бій і дає кожному по мечу) - Де відбувається дія картини?(У внутрішньому дворику давньоримського будинку) Що зображено на другому плані? (Три напівкруглі арки)Як композиційно розташовані фігури людей та арки?(У кожну з арок вписана одна або кілька фігур)
Давид Ж.- Л. «Ліктори приносять Бруту тіла його синів», 1789 Луцій Юний Брут – патрицій, який заснував у Римі республіканський лад. Він засудив до смерті двох своїх синів за участь у монархічній змові. Як освітлено місце, де сидить Брут?(У густій тіні колонади) Ліктори (служителі, які і охороняли вищих посадових осіб держави) несуть на ношах тіла синів Брута. - Як реагують у правій частині картини жінки на подію? (Бурхливо оплакують страчених синів і братів)Картина виставлена в Салоні 1789 р. незабаром після штурму Бастилії, здобула Давиду славу живописця, «чий геній передбачив революцію».
Давид Ж.-Л. «Смерть Марата» Живописець дуже високо цінував Марата, захоплювався ідеєю революції, заради якої багато пожертвували життям. Марат був убитий прямо у ванній, з якої він фактично не вилазив через важку форму шкірної хвороби. Дерев'яний ящик заміняв йому стіл, а простирадла, які загортають якобінця, дійсно були в заплатках. Однак Давид перетворив його в якогось атлета, героя античності, що надає сюжету похмуру урочистість. В руках убитого Марата записка, яка ніяк не могла бути прочитана героєм. Вона належить Шарлотті Корде, де сказано, що вона глибоко нещасна і має право на захист Марата. Жан-Поль Марат не міг прочитати це послання – Шарлотта Корде заколола його ножем раніше. Шарлотта Корде. Картина художника Бодрі (1868)
«Перехід Бонапарта через перевал Сен-Бернар» На картині Наполеон повертається з перемогою з чергового походу додому через перевал Сен-Бернар, що високо в Альпах. Як на картині показано перемогу Бонапарта?(Кінь став дибки, вершник підняв руку в переможному жесті, три скельних виступи візуально утворюють своєрідний п'єдестал)Унизу можна побачити висічені імена трьох великих полководців, які проходили по цій дорозі – це Ганнібал, Карл Великий і сам Бонапарт.
Папа Римський з'явився в соборі Паризької Богоматері пізніше решти людей. У момент коронації, як тільки Пій VII вимовив: «Отримують імператорську корону...», Наполеон несподівано обернувся, дав зрозуміти Папі, що сам знає, що робити далі: сам одягнув корону Карла Великого, потім замінив її на золотий лавровий вінок. Потім коронував, Жозефіну, яка стала перед ним на коліна. Пію VII, нічого не залишалося, як оголосити всім на латині: «Імператор назавжди!»
«Портрет Наполеона в робочому кабінеті» (1812)Вважається, що дане зображення Наполеона найбільш правдиве і точне. Де знаходиться Наполеон?(В особистому кабінеті) Опишіть меблі, інтер’єр кабінету.(Дорогі меблі, старовинний годинник, згорнуті папери, з якими імператор працював перед тим, як до нього прийшов Давид)
Живопис романтизму пов'язують з Великою французькою революцією XVIII ст. Він виник як реакція загального піднесення з приводу її початку і як глибоке розчарування внаслідок її поразки. Засоби виразності романтиків: колорит, освітлення, увага до деталей, емоційність мазка, фактури, символів
Французька школа живопису романтизму — найбільш послідовна і прогресивна. Її визнаний глава — Ежен Делакруа. Заслуги школи: впровадження вільної динамічної композиції та яскравого насиченого колориту. Французькі художники зображували героїчних людей, які протистояли природним чи соціальним стихіям.
Картина присвячена боротьбі грецького народу проти Османського імперії. - Що уособлює молода прекрасна жінка?(Живе втілення Греції на руїнах Міссолонгі) Тоді більшість мешканців міста вирішили добровільно здати ворогові місто, аби уникнути голоду й епідемій. Це заклик матері до синів помститися за зганьблену Батьківщину.«Греція на руїнах Міссолонгі», 1826
«Ладья Данте», 1822 Картина написана на сюжет з «Божественної комедії». Данте і Вергілій у човні перепливають річку Стікс, яка тече в підземний світ. Човен наближається до п'ятого кола пекла. Грішники чіпляються за барку, вона ось-ось перекинеться. Образ човна вважається символічним образом церкви. Грішники чіпляються за борт човна в надії на порятунок.
Передбачуваний автопортрет Цю фігуру у високому головному уборі довго вважали автопортретом художника, однак зараз її відносять з Етьєном Араго, фанатичним республіканцем. Під час липневих подій Араго постачав повстанцям зброю. На полотні Делакруа цей персонаж відображає участь буржуазії в революції.
Е. Делакруа. «Покарання Івана Мазепи на коні»Мазепа завів таємний зв'язок з однією пані, але чоловік останньої, помітивши це, наказав схопити Мазепу, роздягнути його догола, посадити на власного коні без сідла — потилицею до голови коні, зв'язати йому руки назад, а ноги підв'язати мотузками під чрево коня, а потім велів коня налякати. Кінь проскакав близько двох миль по кущах і заростях до Мазепина двору, де його, обдертого і змочаленого, нарешті відв'язали слуги.
Е. Делакруа.«Портрет Фредеріка Шопена»Майстер дружнив з композитором. Він почав писати портрет за власним бажанням. Композитор ніколи не позував майстру, робота повинна була стати сюрпризом. Однак, закінчений портрет не був. Як стверджував сам художник, його покинуло натхнення і писати друга з «холодним серцем» майстер просто не міг.
Е. Делакруа.«Портрет Жорж Санд»Задумом художника було об'єднання двох великих майстрів на одному полотні: Санд слухає Шопена. Він писав їх портрети по пам'яті. Задум не здійснився. У якийсь момент натхнення покинуло його і робота залишилася незакінченою. Перед нами ніжна дама. Автор використовує темні фарби, які змушують глядача вдивлятися в деталі. Якщо особа моделі лише позначено, то руки виписані досить добре. Для художника саме руки письменниці були важливим способом висловити її творчу натуру.
Гюстав Курбе (1819-1877)Свою позицію незалежного художника Курбе підтвердив під час Всесвітньої виставки в 1855 р. Журі відхилило кращі його роботи. Тоді непокірний художник зухвало побудував на свої кошти поряд з офіційною виставкою «Павільйон реалізму», де виставив 44 свої роботи! У «декларації реалізму», яка додавалася в каталозі виставки, Курбе роз'яснив ставлення нового напрямку до традиції: «Знати, щоб могти... Бути в змозі висловити звичаї, ідеї, дух епохи відповідно до власної оцінки... — така моя задача».
«Похорон в Орнані»Зображено близько 50 фігур в натуральну величину. Сюжет, взятий із повсякденного життя французької провінції. Тут можна бачити мера, нотаріуса, кюре, весь церковний притч, сусідів, друзів, родичів автора. На Паризькому салоні 1851 р. більшість вважали, що звичайні сільські похорони негідні такого великого полотна. Багато знущалися над картиною.
«Похорон в Орнані»Всі місцеві жителі вважали за честь фігурувати на картині.«Я думав обійтися без двох півчих, — згадував Курбе, — але це не пройшло... Вони казали, що не зробили мені нічого поганого, довелося писати і півчих». Курбе акцентував увагу на процесі похорону людини, а не на її діяннях або на посмертній долі її душі, як це робилося раніше. При цьому особистість покійного тут залишається анонімною.
«Дробильники каменів»В основу знищеного у 1945 році полотна «Дробильники каменів» ліг епізод, побачений художником біля Орнану. «Я їхав на нашому візку в замок Сен-Дені, - писав Курбе, - і зупинився, побачивши двох чоловіків - втілення голоду, убозтва, злиднів. Я відразу ж осмислив, що вони і є сюжет нової картини. Я запросив до себе обох в майстерню». Нажаль! Ось так багато хто починає і кінчає своє життя». Ця картина стала першим соціальним твором у французькому живописі.
«Дробильники каменів»Опишіть молодого каменотеса.(Тягне кошик зі щебенем. Одяг благенький)Опишіть старого, семидесятирічного каменотеса.(Зігнувся над роботою, молот піднято вгору, шкіра засмагла, на голові солом'яний капелюх, штани всі в латках, порвані блакитні шкарпетки, з лопнувших знизу сабо стирчать п'яти)
«Поранений чоловік»У 1854 році після любовного розриву, Курбе відновив свою роботу над картиною і замінив жінку мечем, додавши криваву пляму в районі серця. Меч лежить зліва і вказує на дуель, яка пішла не так, він очікувалось. Один із багатьох автопортретів Курбе. Був написаний у 1844 році і спочатку являв сплячого молодого художника та жінку, що спирається на його плече.