Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Тема
Номер слайду 2
Мета: ► Ознайомитись із ознаками класифікації хімічних реакцій ► Навчитись розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну ► Провести хімічні досліди, поспостерігати за ними, пояснити їх з точки зору атомно-молекулярного вчення і дати класифікацію типам реакцій, які будемо спостерігати. ► Вміти наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій.
Номер слайду 3
План 1. Ознаки класифікації хімічних реакцій. 2. Класифікація хімічних реакцій за зміною числа реагентів і продуктів реакції: а) реакції сполучення; б) реакції розкладу; в) реакції заміщення; г) реакції обміну
Номер слайду 4
"Просто знати - ще не все. Знання потрібно використовувати. “ Гете
Номер слайду 5
Очікувані результати: Знати: класифікацію реакцій за зміною числа реагентів і продуктів реакції Вміти: розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Розуміти: відмінності між даними типами реакцій.
Номер слайду 6
Дайте відповіді на запитання: 1) Що називається хімічною реакцією, або хімічним перетворенням? 2) Що відбувається з речовинами під час реакції з точки зору атомно-молекулярного вчення? 3) Які ознаки хімічних реакцій? 4) Який закон має виконуватися при перебігу любої хімічної реакції? 5) За допомогою чого можна записати хімічну реакцію? 6) Які речовини називаються реагентами, або вихідними речовинами? 7) Які речовини називаються продуктами реакції?
Номер слайду 7
Ознаки класифікації За зміною числа реагентів і продуктів реакції За зміною ступенів окиснення елементів За виділенням або поглинанням енергії За напрямом реакції За наявністю каталізатора
Номер слайду 8
Аби встановити за цією ознакою приналежність реакції до певного типу, треба проаналізувати її хімічне рівняння. Розгляньмо конкретні приклади. За зміною числа реагентів і продуктів реакції Реакції сполучення Реакції розкладу Реакції заміщення Реакції обміну
Номер слайду 9
А + B→ АВ АВ + СВ→АСВ Реакції сполучення Під час яких з двох або кількох речовин утворюється одна речовина 2Na + Cl2 = 2NaCl P2O5 + 3H2O = 2H3PO4
Номер слайду 10
Реакції розкладу Під час яких з однієї речовини утворюються декілька простих або складних речовин 2HgO = 2Hg + O2 Cu(OH)2 = CuO + H2O АВ = A + B
Номер слайду 11
А + BC = AC +B Реакції заміщення Під час яких атоми простої речовини заміщують атоми в молекулах складної речовини 2HCl + Zn = ZnCl2 + H2 CuSO4 + Fe = FeSO4 + Cu
Номер слайду 12
АВ + DC = AC +DB Реакції обміну Під час яких молекули складних речовин обмінюються складовими частинами CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2 + Na2SO4 KCl + AgNO3 = KNO3 + AgCl
Номер слайду 13
1. Яка по складу речовина вступила у реакцію? 2. Які по складу речовини утворилися в результаті реакції? 3. Який тип реакції відбувся? 4. Урівняйте відповідне рівняння і вкажіть суму всіх коефіцієнтів. (NH4)2Cr2O7 →N2 +Cr2O3 + H2O Завдання 1 Перегляньте дослід “Вулкан” і дайте відповідь на питання після перегляду.
Завдання 2 Гідратація (взаємодія з водою) Унаслідок гідратації оксидів Карбону(IV) та Сульфуру(ІV) утворюються шкідливі для довкілля кислотні дощі. а) Складіть відповідні рівняння реакцій. б) Вкажіть їхній тип. в) Назвіть продукти гідратації цих оксидів. 2. Виберіть частинки, які зумовлюють руйнівну дію кислотних дощів на ліси: А Карбонат-аніони; Б Катіони Гідрогену; В Гідроксид-аніони; Г Сульфіт-аніони; Д Молекули води.
Номер слайду 16
Завдання 3 Перегляньте дослід 2. Запишіть спостереження. 3. Складіть рівняння цієї реакції. 4. Вкажіть тип реакції, що відбулася.
Номер слайду 17
Завдання 4
Номер слайду 18
Завдання 5 Роздивіться малюнок. 2. Визначте, скільки і яких речовин бере участь у цій реакції та утворюється внаслідок її перебігу. 3. Складіть хімічне рівняння даної реакції. 4. Вкажіть тип цієї реакції.
Номер слайду 19
Завдання 6 1. Перегляньте дослід. 2. Запишіть спостереження. 3. Складіть рівняння цієї реакції. 4. Вкажіть тип реакції, що відбулася.
Номер слайду 20
Завдання 7 Завдання для I ряду: . Помістити в пробірку порошок негашеного вапна і налити 2-3 мл води. Дослідити розчин індикатором. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Завдання для II ряду: В пробірку до розчину купрум(II) сульфату додати 1-2 мл розчину натрій гідроксиду. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Завдання для IІІ ряду: В пробірку з розчином купрум (II) сульфату помістити залізний цвях. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип.
Номер слайду 21
Завдання 8 Допишіть рівняння хімічних реакцій і вкажіть тип реакції. І ряд а) WO3 + H2 → б) KOH + H3PO4→ в) BaCO3 → ІІ ряд а) P2O5 + H2O → б) AlCl3 + NaOH → в) Al + CuSO4→ ІІІ ряд а) CaO + H2O → б) Zn + H2SO4→ в) Fe(OH)3 →
Номер слайду 22
Завдання 9 Скласти рівняння реакцій йонного обміну та вказати, у яких випадках вони йдуть до кінця. І ряд Na2CO3 + HCl= ІІ ряд NaOH + HCl = ІІІ ряд BaCl2+ Na2SO4 = Реакції між йонами відбуваються у випадку, коли: а) випадає осад; б)виділяється газ; в) утворюється малодисоційована речовина(вода)
Номер слайду 23
Самостійна робота
Номер слайду 24
Домашнє завдання Прочитати §. Повторити визначення та висновки з параграфу. Виконати завдання з друкованого зошита на с. 51.