Стародавня легенда розповідає, що цариця Клеопатра, яка була відома не тільки своєю красою, а ще й освіченою, виграла оригінальне парі, з'ївши дорогоцінний «сніданок», який коштував 100 000 сестерцій. Ось як це описано в книзі Генрі Хаггарда «Клеопатра»: «…Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин і опустила перлину в оцет. Запанувала тиша, вражені гості, завмерши спостерігали, як незрівнянна перлина повільно розчиняється у міцному оцті. Від неї не залишилось і сліду, і тоді Клеопатра підняла келих, покрутила його і випила весь до останньої краплі». Проблемне запитання. Що сталося з перлиною? До якого типу можна віднести цю хімічну реакцію?
Тема уроку: «Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, заміщення,обміну» Мета уроку: поглибити знання учнів про класифікацію хімічних реакцій за різними ознаками, формувати навички розпізнавання типів реакцій теоретично - за рівняннями реакції, експериментально - за ознаками хімічних реакцій; розвивати навички і вміння складати рівняння хімічних реакцій; виховувати науковий світогляд.
Пам’ятка «Правила техніки безпеки» Речовини не можна брати руками й перевіряти їх на смак. Працювати в спеціальному одязі та рукавичках. Для з’ясування запаху речовин не можна підносити посудину близько до обличчя, тому що вдихання парів і газів може спричинити подразнення дихальних шляхів. Для ознайомлення із запахом потрібно долонею руки зробити рух від отвору посудини в бік носа. Без указівки вчителя не змішуйте не відомі вам речовини. Під час виконання дослідів користуйтеся невеликими дозами речовин. Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами. Якщо кислота або луг випадково потрапить на руки чи одяг, то негайно змийте їх великою кількістю води. Завжди користуйтеся тільки чистим лабораторним посудом. Залишки речовин не висипайте і не вливайте назад у посудину з чистими речовинами. Користуючись спиртівкою, не можна запалювати її від іншої спиртівки, тому що може пролитися спирт і виникне пожежа. Нагріваючи рідини, тримайте пробірку отвором від себе і не спрямовуйте її на сусідів. При нагріванні пробірки над полум’ям спочатку обережно прогрійте її по всій довжині у верхній частині полум’я, а потім продовжуйте нагрівати, не торкаючись дном пробірки до гнота спиртівки, щоб вона не тріснула… Тощо
Реакції сполучення Реакції сполучення - хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова складна речовина. А +В = АВ Дослід 1. Візьмемо скручену мідну спіраль, закріпимо її в тигельних щипцях та нагріємо її на спиртівці. Нагріваємо у верхній частині (тому що найбільша t). Через деякий час ми будемо спостерігати зміну забарвлення і появу чорного кольору, на кінчику спіралі, який ми нагріваємо. Утвориться чорний наліт - це купрум (ІІ) оксид. Якщо почистити чорний наліт на білий листок паперу ми отримаємо порошок купрум (ІІ) оксид. Запишемо рівняння реакції: 2Cu + O2=2CuO чорний порошок
Реакції заміщення Реакції заміщення – хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини. А +ВС = АС + В Дослід 2. У пробірку всипаємо невелику кількість порошку магнію. Після цього доливаємо хлоридної кислоти об'ємом 1 мл. Спостерігаємо виділення водню. Запишемо рівняння реакції: Mg + H2SO4 → MgSO4 + H2↑ (виділення газу – водню)
Реакції обміну Реакції обміну - хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинками, утворюючи дві нові речовини. АВ +СD = АD + CВ 2NaOH + CuSO4 = Cu(OH)2 + Na2SO4 (виділення блакитного осаду) Дослід 3. Візьмемо розчин натрій гідроксид і додамо розчин купрум сульфату (мідного купоросу). Спостерігаємо утворення драглистого осаду з блакитним забарвленням. Запишемо рівняння реакції:
Реакції розкладу Реакції розкладу - хімічні реакції, в результаті яких із однієї складної речовини утворюється дві чи більше нових речовин. АВ → А +В Cu(OH)2 → CuO + H2O (чорний порошок) Дослід 4. Візьмемо свіжоприготовлений розчин купрум (ІІ) гідроксид, який ми добули в попередньому досліді. Пробірку закріплюємо в пробіркотримачі і будемо нагрівати. Хочу нагадати, що дуже багато реакцій відбувається при нагрівані . Прогріваю всю пробірку, тримаю під кутом 450,а потім ту частину, де знаходиться речовина. Ми бачимо, що в пробірці утворюється речовина чорного кольору. Це відбувається розклад купрум (ІІ) гідроксиду на купрум (ІІ) оксид речовина чорного кольору та воду. Запишемо рівняння реакції: t
«Рефлексія» Домашнє завдання Вивчити із підручника Хімія 9 кл Н.М. Попель параграф 13 (с. 70-75), виконати вправу №98(письмово). Творче завдання: скласти кросворд із словами, що зустрічаються в темі «Типи хімічних реакцій» «Вільний мікрофон». Завершіть речення: Як ви вважаєте, чи досягли ми очікуваних результатів? Я навчився розрізняти... Мені сподобалось... На мою думку, найкращими були..