Мета
•Освітня. Продовжити формувати знання учнів про клітини; ознайомити із особливостями будови клітинної мембрани, з її функціями, хімічним складом, молекулярною організацією, особливостями активного та пасивного транспорту крізь мембрану; актуалізувати інтерес учнів до вивчення нової теми.
•Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати взаємозв'язок будови і функцій мембрани та особливості транспортних систем поверхневого апарату.
•Виховна. Виховувати спостережливість, увагу, старанність.
Закінчіть речення - Цей метод передбачає розгляд цитологічних препаратів під мікроскопом (світлова мікроскопія) - Цей метод відкрив цитологам ті структури клітини, які мають розміри, менші від довжини світлової хвилі (електронна мікроскопія) - Метод, у якому використовуються мічені ізотопи (метод мічених атомів) - Метод тривалого зберігання та вирощування у спеціальних середовищах клітин (метод культури) - Метод передбачає руйнування клітини, а потім виділення клітинної структури (центрифугування) - Наука що вивчає клітину, її функції, структуру і процеси життєдіяльності (цитологія)
Мета: Освітня. Продовжити формувати знання учнів про клітини; ознайомити із особливостями будови клітинної мембрани, з її функціями, хімічним складом, молекулярною організацією, особливостями активного та пасивного транспорту крізь мембрану; актуалізувати інтерес учнів до вивчення нової теми. Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати взаємозв’язок будови і функцій мембрани та особливості транспортних систем поверхневого апарату. Виховна. Виховувати спостережливість, увагу, старанність.
Будова мембран Однією з основних особливостей усіх еукаріотичних клітин є різноманітність і складність будови внутрішніх мембран. Мембрани відмежовують цитоплазму від довкілля, а також формують оболонки ядер, мітохондрій і пластид. Вони утворюють лабіринт ендр-плазматичного ретикулума і сплощених бульбашок у вигляді стопки, що становлять комплекс Гольджи. Мембрани утворюють лізосоми, великі і дрібні вакуолі рослинних і грибних клітин, пульсуючі вакуолі простих. Усі ці структури складають з себе відсіки, призначені для тих або інших спеціалізованих процесів і циклів. Отже, без мембран існування клітини неможливе.
Молекули фосфоліпідів розташовані в два ряди - гідрофобними кінцями всередину, гідрофільними голівками до внутрішнього і зовнішнього водного середовища. В окремих місцях біслой (подвійний шар) фосфоліпідів наскрізь пронизаний білковими молекулами (інтегральні білки). Усередині таких білкових молекул є канали - пори, через які проходять водорозчинні речовини.
Пасивний транспорт Пасивний транспорт забезпечує вибіркове проникнення речовин через мембрани. При цьому молекули переміщуються завдяки різниці концентрації речовин по обидва боки мембрани: з ділянки, де їхня концентрація висока, у ділянку, де їхня концентрація нижча. Пасивний транспорт триває доти, доки не вирівняються концентрації речовин по обидва боки мембрани.
Активний транспорт Необхідність активного транспорту виникає тоді, коли потрібно забезпечити перенесення через мембрану молекул проти електрохімічного градієнта. Цей транспорт здійснюється білками-переносниками, діяльність яких вимагає витрат енергії. Джерелом енергіїслужать молекули АТФ.
Натрій-калієвий насос Натрій-калієвий насос, активно перекачує Na + з клітини, а K + в клітину. На його роботу витрачається третина всієї енергії, необхідної для життєдіяльності клітини. Насос-трансмембранний білок мембрани,здатний змінювати свою конформацію і приєднувати до себе2 іона К +, із зовнішнього боку мембраниі 3 іона Na + з внутрішньої сторони.