Як часто, дивлячись на речі, які нас оточують, ми не замислюємося над тим, як же правильно їх зобразити. Художникові, який хоче правдиво зобразити ці речі, зрозуміло, що необхідно визначити конструкцію предмета та його пропорції. Давайте і ми, як справжні художники, розберемося у цих досить складних поняттях. Що ж таке конструкція предмета?Конструкція — це побудова, взаємне розташування частин зображення.
Якщо ми намагаємося побудувати конструкцію будь-чого, нам не обійтись без знання пропорцій. Саме пропорції обумовлюють правильне зображення характерних рис предмета чи об'єкта. Під пропорцією розуміється відношення частин цілого між собою і цим цілим. Пропорція — один із головних засобів, який застосовують у мистецтві, архітектурі, техніці, художньому конструюванні.
Подивіться на предмети, що знаходяться на малюнку. Вони вам дуже добре знайомі. Це куб, циліндр, піраміда та куля. Уважно придивіться, як по-різному освітлено ці предмети. Освітлена і тіньова частини предмета створюють основні градації світла та тіні, які надають малюнку точності моделювання форми та створюють тонкий художній образ. Як ви вже помітили, поверхню предмета освітлено неоднаково. Освітлена частина має градації напівтонів.
На одну його частину сонячне проміння падає перпендикулярно і створює найосвітленіше місце поверхні - відблиск. На іншу частину проміння падає під незначним кутом, і вона є менш освітленою - це світло. На третю частину - під значним кутом, тому і освітленість цієї частини є незначною,— це напівтінь. На тіньовій поверхні предмета, на яку майже не потрапляють промені, є такі градації: власна тінь; границя світла й тіні; рефлекс; тінь, що падає.
Рефлекси - це віддзеркалення світла від навколишніх об'єктів на тіньовій частині у вигляді світлової плями з розмитими краями; вони зазвичай є темнішими за напівтони. Тінь - це неосвітлена частина будь-чого. Власна тінь - частина поверхні предмета, на яку не потрапляють промені світла. На відміну від неї, тінь, що падає - це тінь, що з'явилася на поверхні внаслідок загороджування її від світла іншим предметом.
Тон у чорно-білому малюнку може забезпечувати чіткість силуету предмета та надавати йому об’єму. На малюнку ви маєте передати тільки основні градації (відблиск; світло; напівтінь; власну тінь та тінь, що падає; рефлекс). Робота з тоном здійснюється тільки після ретельної лінійної побудови предметів на мал. Це особливо важливо для вираження тоном форми геометричних фігур (куба, конуса, циліндра, кулі). Штрихом можна підкреслити чи навіть зруйнувати форму. Зверніть увагу на те, що штрихи повинні бути розташовані так, щоб підкреслити форму геометричних тіл.