Корекція сенсорної сфери дітей з порушеннями розвитку 1. Поняття сенсорних систем, їх будова та властивості 2. Значення сенсорного розвитку дітей 4. Організація корекційних занять з розвитку сенсорики 5 Створення корекційно-розвивального середовища занять з розвитку сенсорики 6. Напрямки розвитку та корекції сприйняття у дітей
Сприйняття інформації є обов’язковою умовою життєдіяльності будь-якого живого організму. Навіть найпростіші одноклітинні організми (бактерії чи амеби) постійно отримують і використовують інформацію для вибору найбільш сприятливих умов існування. У людини сприйняття інформації забезпечують 5 основних видів чуття: зір, слух, нюх, смак і дотик. Окрім того, людина відчуває ще температуру, гравітацію, біль, рухи, спрагу, голод, тиск, наповнення, об’єм тощо. Як сприймається інформація в організмі людини? Зовнішні й внутрішні рецептори нашого тіла сприймають впливи різних подразників і перетворюють їх на нервові імпульси. По нервових волокнах ці сигнали надходять до кори великого мозку, де аналізуються. Таким чином, сприйняття інформації відбувається за участю цілої системи структур, що утворюють сенсорні системи, або аналізатори. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (від лат. «сенсус» - відчуття) — сукупність структур, які отримують, передають та аналізують інформацію із зовнішнього та внутрішнього середовищ. У людини розрізняють сенсорні системи зору, слуху, смаку, нюху, дотику, температури, болю, рівноваги та руху.
Завдяки діяльності сенсорних систем, у людини формуються відчуття, сприйняття, уявлення, мислення, свідомість, набувається досвід, розвивається розум. Сенсорна інформація, яку ми отримуємо, має значення для організації процесів життєдіяльності, поведінки, є важливим чинником пристосування та розвитку. Якщо обмежити надходження інформації, спостерігається порушення фізичного й психічного розвитку, інтелекту взагалі. Для організації повноцінного зв’язку з навколишнім середовищем необхідна спільна діяльність усіх сенсорних систем організму людини. Отже, сенсорні системи забезпечують отримання інформації про впливи різних подразників, що є основою для організації життєдіяльності та пристосованості організму людини.
Яка будова сенсорних систем? Будь-яка сенсорна система складається з трьох відділів: периферичного, провідникового та центрального. Периферичний відділ представлений рецепторами. Рецептори (лат. «рецептор» - той, що приймає) - чутливі нервові закінчення або клітини, що сприймають енергію подразнення й перетворюють Ті на нервові імпульси. За розташуванням розрізняють зовнішні (наприклад, рецептори шкіри) та внутрішні (наприклад, рецептори м’язів) рецептори. А залежно від природи подразнення їх поділяють на світлові рецептори (сприймають енергію світла), слухові рецептори (сприймають звукові коливання), нюхові рецептори (сприймають впливи летких хімічних сполук), смакові рецептори (сприймають впливи розчинених хімічних сполук), дотикові рецептори (сприймають механічні впливи), температурні рецептори (сприймають тепло й холод), больові рецептори (сприймають будь-який надмірний вплив на організм). Зазвичай, будь-який рецептор сприймає тільки «свій» відповідний подразник, до якого має високу чутливість.
Провідниковий відділ складається з чутливих волокон, що передають закодовані сигнали до ЦНС. Цей шлях утворюють нейрони, у яких інформація опрацьовується та виділяється найбільш важлива. Окремі чутливі волокна нейронів утворюють чутливі нерви (наприклад, зорові, нюхові) або входять до складу змішаних (наприклад, спинномозкові, язико-глотковий, присінково-завитковий). Швидкість проведення збудження по таких нервах дуже висока - близько 120 м/с. Центральний відділ сенсорних систем утворюють чутливі зони кори великого мозку, де відбувається аналіз і синтез інформації. Ці зони мають певне розташування: рухова зона й зона внутрішніх органів - у лобовій частці, зона шкірно-м’язової чутливості - у тім’яній частці, зорова зона - у потиличній частці півкуль, слухова, смакова й нюхова зони - у скроневій частці. Саме в цих ділянках кори формуються відповідні зорові, слухові, нюхові та інші відчуття.
Які властивості сенсорних систем людини? Загальною властивістю сенсорних систем є їхня адаптація - здатність пристосовувати рівень своєї чутливості під впливом дії подразника. Біологічна роль адаптації полягає в зменшенні чи усуненні неважливої інформації. Окрім цієї властивості, можна виділити й інші: Сенсорні системи спеціалізуються на сприйнятті певного виду подразнень і формуванні специфічних відчуттів. Сенсорні системи (крім больової) під дією тривалих вправ здатні підвищувати свої можливості, тобто вправляння. Так тренуються відчуття слуху в музикантів, відчуття кольору в художників. Для сенсорних систем характерна взаємодія, яка реалізується через взаємодію відчуттів на рівні кори й підкірки. Так, при яскравому світлі краще відчувається смак їжі та ін. Сенсорні системи здатні до компенсації функцій, тобто відшкодування функції однієї сенсорної системи за рахунок якісної перебудови або посиленого використання збережених функцій інших сенсорних систем. Так, у людей, які втратили зір, поліпшуються слух і дотикова чутливість.
Значення сенсорного розвитку дітей Сенсорний розвиток дитини – це розвиток її відчуттів і сприймань, метою якого є формування уявлень про зовнішні властивості предметів: їх форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. У перші три роки життя дитини активно розвиваються її органи чуття. При цьому головною умовою повноцінного розвитку дітей раннього віку є розвиток сенсорики. Цей період називають “Золотою порою” сенсорного виховання, а обмеження зовнішніх вражень породжує у дитини відчуття “Сенсорного голоду”, уповільнює її розумовий розвиток. Роль сенсорного виховання у розвитку дітей дошкільного віку безперечна: 9 із 10 усього їхнього розумового багажу –результати діяльності органів чуття. Значення сенсорного розвитку дітей дошкільного віку Воно є базою для інтелектуального розвитку дитини; Стимулює розвиток спостережливості та уваги; Стає базою для розвитку фантазії та уяви; Дає маляті можливість навчитися новим методам предметно-пізнавальної діяльності; Формує сенсорні еталони; Дозволяє розширити словниковий запас; Позитивно впливає на рівень розвитку слухової, зорової, образної, моторної пам'яті.
У експериментах на тваринах було показано, що їх утримування в умовах сенсорного голоду, тобто в умовах обмеженого надходження інформації з навколишнього середовища, не тільки приводить до недорозвинення нервових клітин і мозкових структур, але і затримує розвиток організму в цілому. Один з найбільших нейрофізіологів X. Дельгадо писав, що якщо дитину, що розвивається, протягом декількох років позбавляти сенсорних подразників, то «така істота була б повністю позбавлена психічних функцій. Мозок її був би порожній і позбавлений думок; вона не володіла б пам'яттю і було б не здатне розуміти, що відбувається навколо. Дозріваючи фізично, вона залишалося б інтелектуально таким же примітивним, як і в день свого народження». Численні приклади з практики дефектології показують, що нормальний розвиток дитини, що має дефекти в розвитку органів чуття, можливий тільки при допомозі корекційних педагогів. Важливе значення в процесі навчання і виховання дітей з дефектами органів чуття має висока пластичність нервової системи, яка дозволяє компенсувати «випавші» функції за рахунок органів чуття, що залишилися. Відомо, що у сліпоглухих дітей підвищена чутливість смакового і нюхового аналізаторів. За допомогою органів нюху сліпоглухі можуть добре орієнтуватися на місцевості і впізнавати родичів і знайомих. Особливого значення у таких дітей і підлітків набуває шкірний і руховий аналізатори.
Слід також відзначити, що шкірні і рухові відчуття, тобто дотик, мають важливе значення і для нормотипових дітей. Саме ці відчуття необхідні при виконанні складних і тонких трудових операцій. Особливу роль при цьому виконує рука. Долонна поверхня руки, подібно сітківці ока, дає свідомості форму предметів, а рухи руки, подібно рухам очного яблука, дають величину і положення предметів щодо нашого тіла, рівно як шляхи і швидкості тих, що пересуваються. Доказаний також прямий зв'язок між рівнем розвитку опорно-рухового апарату, рухового аналізатора дитини і її загальним фізичним і психічним розвитком. Чим більш виражений ступінь ураження органів чуття дитини, тим більше трудомісткою стає і учбово-виховна робота з нею. Особливо важливе значення для нормального фізичного і психічного розвитку дітей і підлітків мають органи зору і слуху. Це обумовлено тим, що переважна частина всієї інформації з навколишнього світу (приблизно 90 %) поступає в наш мозок через зорові і слухові канали.
4. Організація корекційних занять з розвитку сенсорики Метою проведення корекційних занять є корекція та розвиток сенсорно-перцептивних процесів та психомоторних умінь і навичок. Основними завданнями є: - формування сенсорних еталонів величини, форми, кольору предметів, їх положення у просторі; - розвиток дрібної моторики та координації рухів через виконання спеціальних вправ на вдосконалення рухових якостей та координацію тонких рухів кисті руки; - розвиток здатності виділяти деталі, елементи, ознаки предметів на основі їх сенсорного обстеження; - сенсорне виховання чуттєвого досвіду дитини через вдосконалення роботи аналізаторів: слухового, зорового, тактильно – рухового, смакового, нюхового; - супроводжувати процес розвитку просторових уявлень, формуючи просторову диференціація самого себе, уяву про схему тіла, у просторі і часі, уміючи порівнювати предмети, по-різному розміщені у просторі, уміння працювати з розрізними картинками, схемами; - надання допомоги у мовленнєвому оформленні знань
Перш ніж визначити ступінь та зміст конкретної допомоги учню в рамках додаткових корекційних занять, слід провести повноцінне обстеження з позицій системного підходу: вичленувати специфічні труднощі, що заважають процесу оволодіння знаннями, вміннями та навичками; встановити причинність, структуру сенсорних порушень, виявити особливості первинної пізнавальної діяльності, визначити потенційні можливості розвитку сенсорних систем та інтелектуальних можливостей на базі відчуттів та сприйняття.
Діагностика проводиться в контексті різних видів діяльності стосовно сенсорного змісту за такими параметрами: розвиток моторики та зорово-моторних координацій (маніпуляції з дрібними предметами, розрізання паперу ножицями, нанизування намистин на нитку, загвинчування кришки, пальчикові проби та ін.); зорово-просторове сприйняття (знаходження зразка із запропонованих предметів (зображень), визначення предмета, що бракує, або його частини, розрізнення напрямку в просторі, визначення місця розташування); слухове сприйняття (розрізнення на слух немовних, музичних та мовних звуків, їх відтворення); сприйняття форми, величини, кольору (впізнавання та називання основних сенсорних еталонів); просторово-часові поняття (назва частин доби, днів тижня, місяців; визначення тривалості часових інтервалів, послідовності подій; орієнтування на власному тілі та у просторі); Тактильно-рухові відчуття (визначення на дотик поверхонь предметів (об'єктів) різної якості). Методичні прийоми, що використовуються педагогом-психологом, повинні бути по можливості короткими, зручними для швидкого виявлення сенсорного недорозвинення дитини.
У процесі діагностики необхідно застосовувати різні модифікації методик відповідно до віку дітей та поставлених завдань. Для цього потрібні відповідні дидактичні посібники: будівельні конструктори з комплектом кольорових деталей, розкладні пірамідки або логічний куб, плоскі та об'ємні геометричні фігури різної величини, необхідні іграшки, ілюстративний матеріал, альбом, олівці та ін. Обстеження має проводитися у спокійній, доброзичливій обстановці. У процесі обстеження педагог виявляє як досягнутий рівень розвитку, а й зону найближчого розвитку. Одночасно оцінюється рівень оволодіння компонентами навчальної діяльності: мотиваційно-орієнтовним, операційним, контрольно-оцінним. Результати обстеження є визначальними при формуванні підгруп, які створюються на основі виявленої зони актуального рівня розвитку дітей та мають рухомий склад. У класі може бути кілька учнів, які потребують різних заходів індивідуальної корекції.
Зміст та організаційні форми занять визначаються конкретними завданнями навчання, етапом роботи. Темп проходження програми може бути різним, можуть змінюватись тематика та плани занять, але обов'язковим є дотримання загальних методичних вимог до проведення занять: принцип діяльнісного підходу, що забезпечує взаємозв'язок перцептивних, мовленнєвих та інтелектуальних передумов оволодіння шкільними вміннями, навичками та знаннями; індивідуалізація та диференціація використовуваних методів, прийомів та засобів з урахуванням наявного сенсорного досвіду дітей. При загальному завданні можуть збігатися цільові установки, але способи виконання кожною дитиною можуть бути різними та зміст завдання може бути різним для окремих дітей залежно від рівня їх розвитку; Інтегративний характер корекційних занять, що дозволяє вирішувати кілька різнопланових завдань, що переважно випереджають рівень актуального розвитку дітей, але не виходять за межі зони найближчого розвитку, в рамках одного заняття; активізація пізнавальної діяльності, розвиток мовлення у єдності з мисленням, т. е. забезпечення мовного опосередкування всіх розумових дій та операцій дитини. Учні повинні вміти прокоментувати свої дії, пояснити все, що вони роблять, збирають, вирішують, малюють, ліплять тощо, а надалі спланувати свою діяльність, звітувати за результатами; наступність у роботі вчителя і дефектолога: рішення обсягом одного розділу програми специфічних завдань, що дозволяє визначити міру інтенсивності психолого-педагогічного на кожного учня.
Корекційні індивідуальні та підгрупові (2-4 особи) заняття з розвитку сенсорних процесів рекомендується проводити 2 рази на тиждень. Заняття можуть проводитись як у першу, так і в другій половині дня; тривалість занять 15-25 хв. Заняття проводяться у спеціальному кабінеті сенсорного розвитку. Форми, організації дітей на занятті можуть бути різними: сидячи півколом на стільцях або на килимі, перебуваючи за одномісними партами або розташувавшись у різних кінцях кабінету. Результативність занять забезпечується спеціально створеними психолого-педагогічними умовами проведення корекційної роботи, до яких належать: Урахування специфіки оволодіння дітьми з інтелектуальною недостатністю сенсорними еталонами; Надання дозованої допомоги, «адресної» корекційно-педагогічної підтримки, забезпечення мовного опосередкування всіх розумових дій та операцій дитини, її емоційної стимуляції; Формування пізнавального інтересу через використання прийомів, що активізують діяльність самої дитини; Розумне поєднання вербального матеріалу та наочної основи, ігрової та практичної діяльності, значущих для дітей реальних ситуацій; використання адекватних технологій прикладної спрямованості; Пропедевтичний характер заняття: добір завдань, які готують до сприйняття нових і важких тем Подання матеріалу невеликими дозами, дробово, з поступовим ускладненням і закріпленням через багаторазове використання вправ, завдань, дидактичних ігор. Визначення структури заняття, яка має передбачати чергування різних видів діяльності: організацію практичних дій, вирішення проблемних ситуацій, використання дидактичних ігор, музично-ритмічних вправ, графічних завдань та ін.
Найбільший ефект предметно-практична діяльність приносить у разі, якщо педагог одночасно організовує рухову активність дітей: вправи у просторі кімнати, будівлі, вулиці (моделювання, орієнтування); використання ігор середньої рухливості з м'ячем, скакалкою, іншим спортивним інвентарем; вправи з ходьбою та бігом); графічні вправи (на зошитному, альбомному аркуші, на ватмані). М'язові відчуття, що виникають у дитини, викликають почуття задоволення, створюють позитивний емоційний фон, а отже, засвоєння будь-якого матеріалу йде ефективніше.
Ефективність занять підвищується, якщо дотримуються правил організації занять (за М.Безруких): 1. Перед кожним заняттям слід пояснити його мету: що робитимемо, як, навіщо. 2. Через кожні 5-7 хв заняття доцільно проводити фізкультхвилинки, використовуючи вправи на розслаблення, формування правильної постави, вправи для очей. 3. Починати заняття слід з розминки, далі організувати повторення (легше завдання), потім переходити до нового матеріалу (складнішого завдання) і закінчувати виконанням завдань, які викликають особливі труднощі. 4. Співвідношення відомого матеріалу та невідомого може становити 75% до 25%. 5. Надати можливість учневі самому вибрати оптимальний темп діяльності; установки всіх завдань давати не так на швидкість, але в якість. 6. Обов'язково оцінювати роботу, відзначаючи правильність виконання та допущені помилки, пояснюючи, як їх потрібно виправити. Будь-які зауваження мають бути підтримуючими та конструктивними. 7. Заохочувати ініціативу дітей, інтерес, бажання ставити запитання, звернутися за допомогою. 8. Слідкувати за дотриманням правильної постави, положенням ручки та зошита. 9. Закінчити заняття слід на оптимістичній ноті.
5 Створення корекційно-розвивального середовища занять з розвитку сенсорики А це означає, що побудова корекційного середовища має відповідати рішенню в єдності завдань трьох напрямків: Корекційного - виправлення відхилень і порушень розвитку, вирішення труднощів розвитку; розвиваючого - оптимізація, стимулювання, збагачення змісту розвитку; профілактичного - попередження вторинних відхилень та порушень розвитку.
Спираючись на розроблені в психологічній літературі (Л. С. Виготський, Л. А. Венгер, В. Г. Петрова, С. Я. Рубінштейн та ін.) підходи до формування будь-якої психічної функції в онтогенезі, ми умовно розділяємо весь дидактичний матеріал, що використовується. для проведення занять із сенсорного розвитку на кілька груп: функціонально орієнтовані іграшки та посібники для розвитку сенсомоторних функцій: будівельні конструктори з комплектом кольорових деталей, розкладні пірамідки, «поштові (проблемні) скриньки», плоскі та об'ємні геометричні фігури різної величини, смужки кольорового картону різної довжини та ширини, геометричне лото. Цікаві матеріали для сенсорного розвитку, розроблені М. Монтессорі, на основі яких створені різні сучасні модифікації (вкладиші – форми, об'єкти для серіації, різного виду предмети-головоломки та ін.); поліфункціональні матеріали - це об'ємні набивні модулі (сенсорні модулі), великі (підлогові) кнопкові конструктори, напівсфери та ін; іграшки та посібники для розвитку загальної та дрібної моторики, спортивний інвентар для розвитку великої моторики: шнурівки, мозаїки, м'ячі, кільцеброси, обручі, кеглі, прапорці, гімнастичні стрічки, «сенсорна стежка» для ніг, масажний килимок та ін;
Природний матеріал: колекції плодів, насіння, мінералів, тополиний пух, мох, засушені рослини та ін. дрібної моторики дитини; Обладнання для занять, музикою, ритмікою: аудіотехніка, музичні інструменти, що звучать, та ін; Різноманітний арсенал техніки арттерапії: різні ляльки, сюжетні іграшки, елементи одягу, костюмів; предмети оперування - іграшки, що імітують реальні предмети; іграшки-маркери - своєрідні знаки простору - ігровий матеріал, що вказує на місце дії, обстановку, в якій вона відбувається (наприклад, лялькова кімната); Ілюстративний і образно-символічний матеріал: схеми-плани просторового розташування предметів, умовні схематичні зображення предметів, спеціально розроблені наочні посібники, що репрезентують світ речей і подій, сприяють встановленню подібності та відмінності, класифікаційних ознак, визначенню , просторових відносин (набори карток з різноманітними зображеннями, серії картинок тощо);
наочно-графічні моделі: поелементна схема, технологічні (інструкційні) карти, нерозчленовані контурні зразки, креслення, креслення-картки та ін. ; нормативно-знаковий матеріал (набори цифр і літер, алфавітні таблиці та ін.), тобто матеріал, який сприяє оволодінню дитиною універсальними людськими засобами внутрішньої мисленнєвої діяльності; матеріали та приладдя для образотворчої діяльності: образотворчі матеріали для малювання, аплікації, ліплення, виконання графічних завдань. Весь дидактичний матеріал повинен відповідати вимогам гігієни, безпеки та естетики, мати корекційно-розвивальну спрямованість.
Проведення корекційних занять передбачає наявність у кабінеті дидактичних ігор різного виду. Спеціально підібрані з різних розділів вони допомагають цілеспрямовано вирішувати завдання сенсорного виховання дітей. Всі дидактичні ігри, що використовуються на корекційних заняттях, умовно можна поділити на дві підгрупи: Ігри на пізнання та закріплення властивостей навколишніх предметів, спрямовані на розвиток тактильних відчуттів, зорового, слухового сприйняття, розвиток нюху, смакових відчуттів; Ігри, спрямовані на пізнання себе, своїх м'язових відчуттів, на кінетичний та кінестетичний розвиток, усвідомлення себе в навколишньому просторі (ігри динамічного та статичного характеру, пов'язані з рухом і утриманням пози, визначенням свого місця розташування).
У процесі образотворчої (продуктивної) діяльності з різними матеріалами діти знайомляться з різноманітністю їх фактури, отримують широкі уявлення про можливості використання, способи обробки, визначають характерні якості та властивості. Дії з матеріалами та інструментами (пензлем, клеєм, ножицями, фарбами, папером, тканиною та ін.) мають загальнорозвиваючий ефект, позитивно впливають на формування естетичних почуттів та художнього смаку дитини. Ці дії виховують такі цінні якості особистості, як цілеспрямованість, вольова регуляція, самостійність, ініціатива, акуратність, вміння працювати у колективі. Крім того, вони сприяють розвитку координації рухів обох рук, дій рук та очей, вироблення точності рухів та ін.
Систематичні заняття конструюванням інтенсивно розвивають у дітей сенсорні та розумові здібності. Формується вміння цілеспрямовано обстежити предмети, порівнювати їх між собою, виділяти в них спільне та різне, робити висновки та узагальнення, творчо мислити. Діючи з будівельним матеріалом, діти знайомляться з окремими властивостями та характеристиками геометричних тіл, навчаються встановлювати відносини та зв'язки між деталями та предметами, перетворювати предметні відносини різними способами (надбудовуванням, перебудовою, комбінуванням та ін.) Діти опановують просторові відносини та навички моделювання простору графічних моделей та простих схем-планів. У процесі конструювання з великих модулів освоюється як площинний, так і об'ємний простір. Крім того, дитина відчуває об’єм, вагу складових конструкції, робить висновки про їх стійкість та поліфункціональність. У дитини задіяні дрібні та великі м'язи тіла, що сприяє розвитку його сенсорної сфери, координації рухів.
Тактильно-рухове сприйняття "Тактильний" (від латів. tactilis) - дотик. Тактильні образи об'єктів є відображенням цілого комплексу якостей об'єктів, що сприймаються людиною за допомогою дотику, відчуття тиску, температури, болю. Вони виникають в результаті зіткнення об'єктів із зовнішніми покривами тіла людини і дають можливість пізнати величину, пружність, щільність або шорсткість, тепло або холод, характерні для предмета. На кінцевих фалангах пальців, тильній поверхні кисті знаходиться найбільша кількість тангорецепторів- спеціалізованих закінчень чутливих нервових волокон, розташованих у шкірі та реагуючих на дотик. Цим і пояснюється особлива чутливість названих ділянок тіла при впливі на них одним із видів подразнень (дотик, тиск, вібрація, свербіж та ін.). Органом дотику служить рука, отже, і зусилля педагога мають бути спрямовані в розвиток чутливості рецепторів руки.
Використовуються різні види діяльності, що прямо чи опосередковано сприяють розвитку тактильно-рухових відчуттів: - Ліплення з глини, пластиліну, тіста; - Аплікація з різного матеріалу (папір, тканина, пух, вата, фольга); - Аплікаційне ліплення (заповнення рельєфного малюнка пластиліном); - Конструювання з паперу (орігамі); - Макраме (плетіння з ниток, мотузок); - Малювання пальцями, шматочком вати, паперовим «пензликом»; - Ігри з великою і дрібною мозаїкою, конструктором (металевим, пластмасовим, кнопковим); - Збирання пазлів; - Сортування дрібних предметів (камінці, ґудзики, жолуді, намистинки, фішки, черепашки), різних за величиною, формою, матеріалом.
Не слід забувати і про традиційну пальчикову гімнастику, про використання елементів масажу і самомасажу рук, що, безсумнівно, також сприяє підвищенню тактильної чутливості. Хороший ефект дає використання масажних м'ячів-валиків. Різні за формою, пружністю, фактурою поверхні м'ячі-валики забезпечують широкий спектр різноманітних відчуттів, які можна отримати, діючи з цими предметами самостійно або зосередившись на своїх відчуттях, тоді як фахівець робить ними легкий масаж. Кулькові ванни є великою ємністю, наповненою різнокольоровими кульками однакового або різного розміру. "Купаючись" у таких ваннах або опускаючи в них руки, діти отримують нові тактильні відчуття. За аналогією можна виготовити «дотикові» ванни – у невеликій коробці розсипати горох чи боби, квасолю, жолуді. Пошук дрібних предметів у такій «ванні» сприяє активізації пальцевого гнозису. "Сенсорна стежка для ніг" - це доріжка з ковроліну, на якій за допомогою липучок закріплюються різні за фактурою мішечки з тонкої, але міцної тканини з різними наповнювачами (ганчірки, шматочки шкіри, поролону, дрібні камінці, горох та ін. ). Різноманітність відчуттів робить ходіння доріжкою захоплюючим. Ігри даного типу рекомендується проводити з поступовим ускладненням: від навчання обмацуючим діям під керівництвом педагога до самостійного виконання завдання учнем, причому із заплющеними очима. За аналогією можливе використання різних літер алфавіту.
Окремі наявні дослідження (А. П. Гозова, Р. Б. Каффеманас) показали, що об'ємні предмети розпізнаються дітьми з інтелектуальною недостатністю простіше, ніж плоскі, оскільки площинні зображення об'єктів позбавлені ряду сприйманих ознак, зокрема з допомогою дотику. Практика роботи з такими дітьми підтверджує, що найповніші уявлення у них виникають при включеності сприйняття в практичну діяльність. Вся корекційна робота з розвитку тактильної чутливості у дітей з інтелектуальною недостатністю проводиться в кілька етапів: - обмацування предметів з різною поверхнею з відкритими очима, надалі із закритими; навчання спеціальним обстежуючим рухам (погладжування, розминання, постукування, стискання), позначення окремими словами властивостей та якостей матеріалів, що використовуються, ознак предмета; - Знаходження на дотик необхідного об'ємного предмета з опису властивостей і якостей матеріалу, з якого він виготовлений (вибір спочатку з 2 предметів, а потім з 3-5 предметів); - Знаходження контуру запропонованого предмета з декількох (3-4 предметів); - Визначення контуру із закритими (зав'язаними) очима самого предмета; - Знаходження двох однакових контурів предмета з кількох запропонованих із зав'язаними очима.
Зорове сприйняття — комплексний процес, що включає різні структурні компоненти: довільність, цілеспрямованість, моторно-зорові координації, навички зорового обстеження, аналітико-синтетичну діяльність зорового аналізатора, обсяг, константність сприйняття. Точність і дієвість зорового сприйняття, збереження зорового образу пам'яті визначають зрештою ефективність формування навичок письма та читання. Порушення зорового сприйняття ведуть до труднощів виділення фігур, букв, цифр, їх величини, співвідношення частин, чіткого диференціювання відмінності та подібності близьких за конфігурацією або дзеркальних елементів та ін. Недостатній розвиток у молодших школярів зорового сприйняття веде у себе відставання у формуванні просторового орієнтування. Розвиток зорового сприйняття
При цілеспрямованій та систематичній роботі недостатність зорового та зорово-просторового сприйняття можна значно зменшити. Ця робота підпорядкована вирішенню наступних завдань: - Формування адекватних зорових образів предметів, об'єктів і явищ дійсності, їх положення в просторі; - розширення обсягу, точності та повноти зорових сприйняттів та зорової пам'яті; - Формування умінь спостерігати за об'єктом (у тому числі за рухомим), візуально обстежити його; - Вдосконалення зорово-рухової координації; - Формування навичок вербального опису візуально сприйманих об'єктів, їх властивостей, явищ дійсності. Найбільш доступними для сприйняття учнів є реальні предмети та їх зображення, складнішими – схематичні зображення, знаки та символи. В останню чергу використовуються матеріали із накладеним, «зашумленим», недомальованим зображенням.
Варіанти завдань у розвиток зорового сприйняття, засновані на поступовому ускладненні: - Обстеження окремих об'ємних предметів з будовою, що поступово ускладнюється; - Порівняння натуральних об'ємних предметів і об'єктів (2-4), що відрізняються яскраво вираженими ознаками (кольором, формою, величиною, кількістю деталей, розташуванням окремих частин та ін), надалі порівняння їх зображень; - впізнавання реалістичних зображень у різних ракурсах; - Обстеження окремих площинних предметів по контуру з будовою, що поступово ускладнюється, з розбірними деталями (частинами); - Порівняння контурних зображень предметів і об'єктів (2-4), що відрізняються яскраво вираженими ознаками (кольором, формою, величиною, кількістю деталей, розташуванням окремих частин та ін); - Порівняння натуральних подібних предметів і об'єктів (2-4), що відрізняються незначними ознаками (будовою, кількістю деталей, відтінками одного кольору, розміром, розташуванням окремих частин та ін), надалі порівняння їх зображень; - Порівняння контурних зображень предметів і об'єктів (2-4), що відрізняються незначними ознаками (кольором, формою, величиною, кількістю деталей, розташуванням окремих частин та ін); - Впізнавання предмета з його частини; - Розгляд сюжетних картинок, виділення сюжетних ліній (як ускладнення можливе використання безглуздих); - Розгляд двох сюжетних картинок, що відрізняються незначними елементами.
Розвитку зорового аналізу та синтезу, довільної зорової уваги та запам'ятовування сприяють наступні вправи: - Визначення змін у ряді предметів; - Знаходження «випалої», «зайвої» іграшки, картинки; - Знаходження відмінностей у двох подібних сюжетних картинок; - Знаходження нереальних елементів безглуздих картинок; - Запам'ятовування 4-6 предметів, іграшок, картинок, геометричних фігур, букв, цифр і відтворення їх у вихідній послідовності. Можливе використання спеціальних вправ, пов'язаних з обведенням по трафарету, силуетним та контурним зображенням. Наприклад: — Обвести по контурі стільки квадратиків, скільки чути звуків. — Обвести на верхній смужці 7 кружечків, а на нижній смужці - на 2 трикутники більше. — Другий, четвертий та шостий квадратики на верхньому рядку зафарбувати червоним кольором, а третій та сьомий на нижньому рядку заштрихувати. — У різних місцях аркуша обвести за зовнішнім чи внутрішнім контуром трафарети іграшок, а потім з'єднати їх доріжками.
Найскладнішим для зорового сприйняття дітей є визначення відстані, протяжності до об'єкта, об'ємності, глибини простору, виділення співвідношення та переміщення різних деталей (предметів) в просторі, що сприймається, зміна їх положення. Важливо навчити дітей порівнювати об'єкти у просторі, визначати власне місцезнаходження, моделювати різноманітні просторові ситуації. З цією метою використовуються вправи для розвитку окоміру: — визначити, скільки кроків до парти, до ляльки, до перехрестя (на вулиці) тощо; хто далі сидить: Коля чи Марина; хто вище: Сашко чи Толя тощо. — Підібрати на око предмети, що знаходяться між собою у такому ж співвідношенні за величиною, як у зразку (дві матрьошки контрастного розміру). — Показати співвідношення двох предметів за висотою за допомогою стовпчиків (смужок) і т.д. — Розділити коло, квадрат, прямокутник на 2, 4, 3 рівні частини. — Розрізати стрічку на рівні частини.
Традиційно ознайомлення дітей із властивостями предметів передбачає виділення форми, величини, кольору як особливих властивостей предметів, без яких не можуть бути сформовані повноцінні уявлення. У цьому слід відмежовувати цілісне сприйняття предмета та її впізнавання, оскільки впізнавання предмета лише перший крок до повноцінного сприйняття. У дітей з інтелектуальною недостатністю цілісний образ предметів та об'єктів формується уповільнено. У дошкільному віці відбувається знайомство з основними еталонами форми (коло, овал, квадрат, прямокутник, трикутник, багатокутник), величини (довгий – короткий, високий – низький, товстий – тонкий та ін.), кольори (основні кольори спектру, білий, чорний) ) у процесі практичної та ігрової діяльності. Використання сенсорних посібників — пірамідок-вкладишів, «Поштової скриньки», «Дошки Сегену», «Логічного куба» та інших значно підвищує ефективність усієї роботи. Для ознайомлення дитини з різновидами форми та розвитку точності їх пізнання корисні вправи з візуально-дотикового перенесення. Вони можуть проводитися у формі поширеної гри «Чудовий мішечок». Для гри потрібно два комплекти однакових фігур, в одному з яких фігури повинні бути вирізані з товстого матеріалу (оргскла, фанери), в іншому - з тонкого (картону). Завдання гри полягає в тому, щоб безпомилково відшукати в мішечку на дотик обидва екземпляри фігури, а пізніше лише за назвою форми. У процесі навчання діти повинні засвоїти, що геометрична фігура - це зразок (еталон), порівнюючи з яким можна визначити форму предмета. Сприйняття форми, величини, кольору
Величина сприймається як розмір, обсяг, протяжність предмета, це параметри, які можна виміряти. Величина — поняття відносне, основа якого лише два слова: великий, маленький. Ці слова часто вживаються і мають чітко фіксоване значення. Основною характеристикою величини є її відносність, а значить, вона пізнається тільки в порівнянні з іншою величиною (більше, менше, такою самою). Аналітичне сприйняття величини пов'язані з виділенням різних вимірів: довжини, ширини, висоти, товщини. Сприйняття різних параметрів величини, як і форми, здійснюється з допомогою практичних дій накладання, прикладання, примірювання, обмацування, групування предметів за виділеним ознакою. Спочатку використовуються зразки однакових величин. Відмінність між предметами за величиною є наступним етапом роботи.
Таким чином, для кожного параметра величини повинні бути використані чотири типи ігор та вправ: з предметами, плоскими фігурами, малюнками та за уявленням. Спочатку пропонують завдання з більш контрастними величинами, поступово додаються менш контрастні проміжні розміри, які дозволяють розвивати точність окоміру. Кожен новий параметр величини дається з прикладу знайомих предметів і з використанням параметрів попередніх завдань. Наведемо приклад використання вправ, що відповідають усім чотирма типами завдань: 1. Порівнювання предметів меблів за висотою (дітей по зростанню): - Порівнювання предметів меблів між собою (стіл письмовий і парта, стілець учительський і учнівський, шафа з антресоллю і без неї і т. д.), дидактична гра «Що в кімнаті вище лежить?»; - Порівнювання деталей будівельного набору (іграшок і т. д.); - Порівнювання по зростанню двох дітей, дорослого і дитини (далі збільшувати кількість дітей до 5-7). 2. Порівнювання площинних зображень: - Підбір одягу потрібного розміру для картонних ляльок різної величини; - Порівняння площинних геометричних фігур (стовпчики, трикутники, що відрізняються лише за однією ознакою - висоті). 3. Порівнювання намальованих предметних зображень, наприклад, зображень геометричних фігур, по-різному розташованих на аркуші паперу. 4. Порівнювання предметів за параметром висоти за уявленням, наприклад, дидактична гра «Що ти знаєш високе і низьке?» (багатоповерховий будинок високий, а одноповерховий низький, заводська труба висока, а труба на даху будинку низька).
Найважчими для дітей є завдання на впорядкування трикутників, кіл та інших геометричних фігур різної величини, а тим більше на суміщення двох серіаційних рядів: а) предметного плану - розмістити шість матрьошок, що поступово збільшуються, в шість кошиків та ін; б) абстрактного плану - розмістити п'ять кіл за спадною величиною, п'ять квадратів за зростаючою величиною . Поняття величини більш абстрактне, ніж поняття кольору і форми, більш умоглядне, узагальнене, для сприйняття величини особливого значення набувають як дії обстеження Мірка є проміжним засобом при переході від прикладання предметів, що порівнюються один до одного до окомірної дії. Вибираючи предмет, рівний зразку, дитина вимірює зразок смужкою паперу (стрічкою), та за міркою відшукує предмет потрібної величини. Враховуючи, що шляхи розвитку сприйняття величини та форми однакові, доцільно проводити ігри та вправи на сприйняття величини паралельно з іграми на сприйняття форми.
Сприйняття кольору відрізняється від сприйняття форми та величини насамперед тим, що його не визначиш тактильно, шляхом спроб і помилок, оскільки колір обов'язково потрібно бачити. А це означає, що в основі сприйняття кольору лежить зорове орієнтування. Робота з ознайомлення дітей із кольором будується у кілька етапів. Перші ігри та вправи припускають вибір за зразком знайомих предметів, що різко різняться за кольором – домінантною ознакою. Поняття кольору дається з прикладу двох-трьох контрастних кольорів. Наступний етап роботи - завдання, засновані на зоровому зближенні, тобто примірювання предметів за кольором (знайти схожий колір за зразком). Зближення дозволяє побачити наявність або відсутність так званого перепаду кольору (різкого або близького) між двома кольорами. Діючи з кольором, діти запам'ятовують спочатку самі кольори, потім назви основних кольорів: жовтий, червоний, синій, зелений, а також білий і чорний, і лише назви додаткових кольорів і відтінків. У процесі виконання практичних завдань в дітей віком формується поняття еталона — зразка основних кольорів, із якими вони починають зіставляти колір оточуючих предметів. Останнім етапом розвитку колірного сприйняття у дітей є формування вмінь зіставляти кольори, їх поєднання та відтінки, підбирати необхідні поєднання кольорів і, що дуже важливо, створювати їх за власним задумом.
Для повноти формування уявлень та образів слід використовувати сукупність аналізаторів. У процесі включення всіх органів чуття у сприйняття можуть розкриватися індивідуальні здібності дитини, основу яких лежить підвищена чутливість окремих органів (зокрема нюху, дотику та інших.). Робота, спрямована на розвиток нюху у дітей, вирішує дві основні завдання: - Розвиток поінформованості про різні запахи; - Вміння розрізняти прості запахи. Всі навколишні запахи можна умовно розділити на дві групи: приємні та неприємні (наприклад, запах лісу та запах вихлопних газів; запах свіжого хліба та зіпсованого м'яса та ін.). Усередині кожної групи виділяється безліч різних диференційованих запахів і ароматів. Навчання дітей їхньому розрізненню проводиться поетапно: 1-й етап: знайомство з характерними запахами окремих реальних предметів та об'єктів живої та неживої природи, 2-й етап: порівняння різних запахів та закріплення їх розрізнення в процесі дидактичних ігор та вправ; 3-й етап: розрізнення складніших (складених) ароматів. Знайомство з характерними запахами, що часто зустрічаються, спочатку проводиться в повсякденному житті. Діти запам'ятовують та розрізняють запах цибулі, ковбаси, кави, ліки, квітів та ін. Сприйняття особливих властивостей предметів на основі розвитку дотику, нюху, смакових якостей, баричних відчуттів
Смакові відчуття зазвичай діляться на солоне, гірке, кисле та солодке. Всі складні смакові відчуття є комбінацією основних, а також результатом одночасного надходження в нервові центри інформації від інших рецепторів, що є в порожнині рота — нюхових, больових, тактильних, температурних. «Визнач на смак» Дитина із зав'язаними очима кінчиком язика пробує солоний огірок, солодку цукерку, кислий лимон, гірку цибулю. Позначає словом свої смакові відчуття. Варіанти: - дитина на смак визначає сирі та варені продукти: морква, яйце, картопля, макарони, цибуля, яблуко, гречка; «Смакові банки» Педагог готує чотири розчини: солодкий, солоний, кислий та гіркий. Бере одну банку з розчином і показує, як за допомогою піпетки потрібно взяти кілька крапель з банки і накапати їх в ложку. Дитина пробує розчин на смак. Позначає свої почуття словом. Так само роблять з іншими банками. Дитина дізнається, що рідини бувають різного смаку. «Назви смак продуктів» Дитині пропонують за картинками із зображенням різних продуктів, овочів, фруктів назвати їх смак (при цьому звертається увага на використання різних якісних визначень – характеристик смаку). Наприклад: - Лимон на смак кислий, соковитий, освіжаючий; - Батон хліба ароматний, запашний, приємний, свіжий; - Цукерка солодка, з начинкою, льодяник, шоколад; - Часник гіркий, гострий, з різким запахом.
Загальновідомо, що різні предмети мають ряд властивостей, які неможливо пізнати за допомогою лише, наприклад, зорового чи слухового аналізатора. До таких властивостей відносяться температурний режим предметів, вагові категорії, вібраційні та інші ознаки. Тактильні образи об'єктів виникають завдяки сприйняттю комплексу якостей через безпосереднє обмацування, дотик, вплив на шкіру. Розглянемо, яку роль грає тактильне сприйняття щодо температури і ваги предметів. У процесі розвитку сприйняття температурних відмінностей у дітей виробляється здатність концентрувати свою увагу зміні температури навколишнього середовища і власного тіла. При цьому доцільним буде знайомство з приладом для вимірювання температури термометром. Слід показати, що призначення термометрів буває різним – для вимірювання температури повітря, води та тіла людини. У зв'язку з цим відрізняється їх зовнішній вигляд — форма, колір рідини всередині . «Чотири пори року» Дітям пропонують розглянути репродукції картин професійних художників або яскраві ілюстрації із зображенням пейзажів у різні пори року та відповісти на запитання: В яку пору року буває тепло? холодно? жарко?
"Вгадай, який це предмет" Педагог показує чи називає предмет, а дитина має вгадати, який це предмет: холодний, теплий чи гарячий. Холодні предмети: сніг, морозиво, холодильник, крига, вода. Теплі предмети: батарея, грілка, руки, сонечко. Гарячі предмети: праска, вогонь, чайник, піч. «Три склянки» Дитині пропонують визначити, яка склянка з холодною водою, яка — з теплою, якою — з гарячою, спочатку зорово, потім на дотик. Зробити висновки. «Холодний, теплий, гарячий» Педагог пропонує дитині показати на малюнку, який предмет буває теплим, гарячим, холодним (праска, багаття, чайник, сніговик, морозиво, батарея, грілка, свічка, бурулька, сонце).
Баричні (барії від грец. barys - важкий - перша складова складних слів, відповідна за значенням слову "тиск") відчуття виникають при безпосередньому впливі предмета на шкірні покриви. Множинні чутливі рецептори, якими забезпечена рука, сприймають відчуття тяжкості, що диференціюються та усвідомлюються людиною як відчуття ваги. У початковій школі важливо підготувати дитину до засвоєння явища маси та сформувати почуття ваги, що виникає на основі тактильних відчуттів. Покажіть дитині предмети різної тяжкості, спочатку дуже контрастні: пір'їнка та стілець, зошит та цегла. Потім покажіть різноманітні предмети та дайте йому можливість підняти та оцінити вагу за допомогою наступних дій: підняти однією рукою, двома руками; зважити в обох чи одній долоні; взяти в руку предмет і, опускаючи його, спостерігати, як він падає - швидко чи повільно, що станеться при зіткненні з поверхнею. При цьому дуже важливо пояснювати в мові свої дії та висновки, які можна зробити. Наприклад, педагог кидає на підлогу книгу і зошит, потім запитує дітей: Як упала книга? (Швидко, з шумом, різко, відразу вниз.) Як упав аркуш? (Повільно, плавно, безшумно при зіткненні з підлогою.) Чому так вийшло? (Пропонує дітям зважити на долонях книгу та аркуш) Що ми можемо сказати про вагу цих предметів?
Учнів слід підвести до розуміння відносності ваги за двома параметрами. 1. Вага залежить від величини предмета. Для цього дітям пропонується оцінити ступінь тяжкості предметів з різних матеріалів і різної величини: пакет вати, цвях, товста книга, настінний календар, носовичок, молоток та ін. , подушки, папір, іграшки. Після відповідей дайте можливість дітям самим переконатися у їх правильності. Інформативними для дітей є вправи на порівняння маси предметів, однакових за величиною, але виготовлених із різних матеріалів (кулька дерев'яна, пластмасова, металева). 2. Вагові характеристики предмета залежить від ваги тих предметів, із якими порівнюється. Наприклад, підручник стосовно книги великого формату (енциклопедії) вважатиметься легким предметом, а стосовно зошита — важким. Потрібно навчити дітей, порівнюючи предмети по тяжкості, складати серіаційні ряди за вагою, що зменшується або наростає.
Уміння не просто чути, а прислухатися, зосереджуватися на звуку, виділяти його характерні риси — дуже важлива людська здатність. Без неї не можна навчитися уважно слухати та чути іншу людину, любити музику, розуміти голоси природи, орієнтуватися в навколишньому світі. Розвиток слухового сприйняття йде, як відомо, у двох напрямках: з одного боку, розвивається сприйняття мовних звуків, тобто формується фонематичний слух, з другого — розвивається сприйняття немовних звуків, тобто шумів. Таким чином, спеціальні заняття повинні вирішувати два основних завдання, спрямовані на формування слухового сприйняття: 1) вироблення немовних слухових образів та слухових образів слів; 2) розвиток слухомоторних координацій. Цілеспрямовано мовленнєвий слух тренується на логопедичних заняттях. Форми роботи, які готують до розрізнення трьох видів слухових відчуттів, що виділяються в загальній психології: мовних, музичних і шумових. Розвиток слухового сприйняття
Музичні ігри та вправи, крім того, знімають зайву напругу у дітей, створюють позитивне емоційне тло настрою. Помічено, що за допомогою музичного ритму можна встановити рівновагу в діяльності нервової системи дитини, стримати надто збуджений темперамент і розгальмувати загальмованих дітей, врегулювати зайві та непотрібні рухи. У розвитку слухового сприйняття істотне значення мають рухи рук, ніг, всього корпусу. Підлаштовуючись до ритму музичних творів, рухи допомагають дитині вичленувати цей ритм. У свою чергу, почуття ритму сприяє ритмізації та звичайній мові, роблячи її більш виразною. Наведемо приклади вправ, що сприяють формуванню почуття ритму: - відхлопування в долоні (відтопування ногою, відстукування м'ячем об підлогу) простого ритмічного малюнка за показом та слухом; - повторення на інструменті, що звучить, проплескування ритмічного малюнка; - прискорення та уповільнення ходьби (бігу) при зміні музики, що звучить; - Виконання руху в заданому темпі з припинення музики, що звучить; - ходьба з оплесками, ритмічними віршами, під удари барабана (бубна); - Перехід з ходьби на біг (і назад) при зміні ритму темпу, характеру музики; - Піднімання рук вперед до орієнтира без зорового контролю під удари бубна; - Відтворення ритму (або темпу) у рухах рук (на вибір дітей); - Виконання імітаційних вправ під музику різного характеру: марш, колискова, полька та ін.