Мета уроку: розширити наші відомості про рідну мову; сформувати поняття про багатство і красу української мови; визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу осмислювати красу й багатство рідної української мови.
Завдання 2 Прочитайте висловлення про мову. Яке з них вам сподобалося найбільше? *** О мово рідна!Здаєшся ЗВУКОМ сопілки в полі, шептанням збіжжя на різних нивах, ШЕЛЕСТОМ верб, калини, тополі…. (І.Кращук). *** Слова – це КОЛЬОРОВІ камінці. Мало їх назбирати – треба ще навчитися з них УЗОРИ викладати (Ірина Вільде). *** Наша мова як ЧАРІВНА пісня, що вміщає в собі й палку любов до Вітчизни, і ярий гнів до ворогів, і волелюбні думи народнії, і НІЖНІ запахи рідної землі (П.Тичина).
Навіть така сувора НАУКА, як кібернетика, і та знайшла в українській мові свою першодомівку, адже маємофакт унікальний – ЕНЦИКЛОПЕДІЯ кібернетики вперше у світі вийшла українською мовою в Києві (Олесь Гончар). ІІ. Поміркуй над запитаннями. Чому звучання української мови порівнюють із музикою, звуком сопілки, шелестом дерев? Чому, на вашу думку, Ірина Вільде порівнює слова з кольоровими камінцями? У якому висловленні наведено доказ того, що українська мова – це мова науки та одна з найрозвиненіших у світі?
Завдання 5 Вимовте спокійно слова і спробуйте відчути їхню мелодійність, красу. Які зорові та слухові образи викликають у вашій уяві виділені слова? Журавка, веселка, перлина, черемшина, серпанок, смерічка, світлиця, височінь, довкілля, водограй, розмай, чорнобривці, щедрувати, ясночолий.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Запишіть всі речення. Кінцівку додайте самостійно. 1.Я вважаю, що українська мова …. 2. Кожна держава дбає про чистоту й розвиток мови, бо … 3. У кожного народу… 4. Моя рідна мова …., бо …. 5. Кожен українець має знати державну мову, тому що … 6. Без мови … А без державної мови … 7. Наша мова милозвучна, бо …. 8. Українська мова багата, тому що …