Представник «медійного покоління» – сучасний школяр живе у стрімкому прагматичному світі, у якому сьогодні немає браку інформації. Для нього, зазвичай, характерні дві крайнощі: гіперактивність чи пасивність, пригніченість і навіть байдужість. Йому, як і всім нам, сьогодні не вистачає часу. Прагнучи все встигнути, підключаючи всі канали сприйняття інформації, в решті решт людина сьогодні знає багато чого, але поверхово, почасти не здатна до самостійного аналізу і нерідко втрачає бажання пізнавати щось нове.
Зважаючи на це, сьогодні, на мій погляд, слід звернути увагу на креолізований текст як засіб активізації читацької діяльності учнів. Що ж таке креолізований текст? Це складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову єдність, що комплексно впливає на реципієнта.
Серед видів креолізованих текстів, що можна запропонувати учням під час вивчення УЛ, звернімо увагу на такі: - комікси (як відомо, цей жанр, що об’єднує літературу та образотворче мистецтво, представляє собою історії в малюнках. Комікси користуються інтересом у школярів різного віку. За допомогою такого креолізованого тексту, що є синтезом як образотворчого мистецтва, так і літературного явища, представлено різноманітні твори художньої літератури (пригоди і романтика, фантастика і твори на історичну тематику)Можливі завдання : перевірка тексту ( відтворити розмову головних героїв)
- постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника;- буклет або брошура, що містить текстову та графічну інформацію про певну книгу або творчість письменника; - скрапбукінг (від англ. scraps – дрібні папірчики, записочки, білетики та book – книжка) - це оформлення фотографій, різноманітних вирізок у сторінки та альбоми. Як відомо, укладання таких альбомів на різноманітні теми притаманне багатьом сучасним дівчатам-підліткам. А отже, це може використати і учитель літератури, запропонувавши школярам створити скрапбукінг, присвячений якомусь літературному твору або творчості письменн
- фотоколаж на літературну тему з метою популяризації конкретного художнього твору або творчості певного письменника; - логотип (оригінальне графічне зображення, що пов’язується з конкретною темою або явищем) на літературну тему;- «дуддл» (заставка для ГУГЛа), присвячена художньому твору або письменнику;
- кардмейкінг (від англ. card – листівка та making – робити) - це створення листівок ручної роботи. Останнім часом цей вид творчої діяльності дизайнерського характеру став хобі достатньо великої кількості молодих людей (переважно дівчат). Тематика таких листівок може бути різноманітною, зокрема і літературною.
Отже, сучасне життя посилає вчителю літератури різні виклики, і він має реагувати на них, бути конкурентноздатним у сучасному інформаційному просторі. Для цього вчителю не треба цуратися тих нових видів діяльності, які здатні шляхом переносу інтересу з одного предмету на інший, враховуючи індивідуальні уподобання школярів, залучити сьогоднішнє інтернет-покоління учнів- візуалів до читання.
Список використаних джерел. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов): учеб. пособие для студ. фак. иностр. яз. вузов. - М.: Academia, 2003. - 128 с. Ворошилова М. Б. Креолизованный текст: аспекты изучения// Политическая лингвистика. - Вып. 20. - Екатеринбург, 2006. - С. 180-189. Дуров П. 7 элементов системы образования ХХІ века [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://slon.ru/ipad/7_elementov_sistemy_obrazovaniya_xxi_veka-786760.xhtml