Презентація культорологічного поурочного проекту «Повчальний світ казок Івана Франка».

Про матеріал
Презентація культорологічного поурочного проекту «Повчальний світ казок Івана Франка». Бібрський опорний ліцей імені Уляни Кравченко Бібрської міської ради Львівського району Львівської області Вчитель початкових класів – Марія Базюк
Перегляд файлу

Бібрський опорний ліцей імені Уляни Кравченко Бібрської міської ради Львівського району Львівської області

Вчитель початкових класів – Марія Базюк

 

Презентація культорологічного поурочного проекту «Повчальний світ казок Івана Франка».

Об’єкт пізнання: казки Івана Франка за збіркою «Коли ще звірі говорили».

Провідна проблема: сформувати компетентності про суттєві ознаки жанру «літературна казка», збагатити читацький досвід, розвивати мовлення, виховувати морально-етичні цінності (чесність, працьовитість, доброту, сміливість, збереження самобутності) учнів початкових класів.

Спосіб вирішення проблеми: робота з бібліотечним каталогом, опрацювання прочитаних текстів, ознайомлення з додатковою літературою, власна творча робота.

Алгоритм проектної діяльності:

  • обговорення ідеї проекту,
  • складання плану роботи,
  • пошук інформації,
  • самостійне читання текстів казок,
  • написання анотацій,
  • малювання ілюстрацій,
  • створення колективного ілюстрованого довідника,
  • презентація проекту.

Мета діяльності:

  • забезпечити учням умови для:
  • творчої комунікативної діяльності,
  • вироблення навичок інтелектуальної праці,
  • взаємного інформаційного та духовного збагачення,
  • дослідницько-пошукової діяльності,
  • особистісно орієнтованого навчання;
  • розвивати асоціативно-мовленнєві (на усному рівні), інтелектуально-логічні (аналіз, синтез, класифікація, порівняння) та інтелектуально-еврестичні (уява, фантазія, інтуїція), інтерпретативні здібності;
  • формувати світоглядні естетичні якості особистості;
  • виховувати емоційну, мовну, естетичну чутливість, любов до художнього слова, почуття відповідальності за збереження і примноження національних культурних цінностей.

Тип уроку: пізнавально-узагальнювальний з використанням інноваційних технологій.

Матеріал уроку:демонстраційне унаочнення (портрет Івана Франка, виставка книг з казками Івана Франка, маски для інсценізації казки, елементи декора-цій, плакат із кросвордом, учнівські творчі роботи (прислів’я, анотації та ілюстрації до прочитаних казок,  матеріали літературної гри), музичний супровід, мультимедійні заставки.

Хід реалізації проекту:

  • запуск проекту, робота з художньою літературою,
  • об’єднання учнів у групи,
  • робота у групах,
  • розподіл розділів казок по групах,
  • створення анонсу до розділів,
  • написання анотацій до прочитаного,
  • створення ілюстрацій до казок,
  • інсценізація казки.

Розділи практичної проектної діяльності.

  1. «Сила перед розумом не встоїть» ( «Вовк війтом», «Осел і Лев», «Ворона і Гадюка», «Заєць і Ведмідь»).
  2. «Хто інших ображає, себе не поважає» ( «Заєць і Їжак», «Кролик і ведмідь», «Як синиця хотіла море спалити», «Лисиця і Журавель», «Лисичка і Рак»).
  3. «Хитрістю жити – ворогів нажити» («Лисичка кума», «Фарбо-  ваний Лис», «Мурко і Бурко».
  4. «За добро добром плати» («Старе добро забувається», «Три мішки хитрощів», «Війна між Псом і Вовком», «Лисичка і Дрозд».

Хід уроку:

  1. Організація класу.

Учитель.

Сьогодні у казку попадем,

 Перешкоди всі пройдем.

,

 А хто буде сумувати,

 Із собою не візьмем.

Хай нас казочка чудова

 Радо зустрічає.

Наш 4-А сьогодні

 В казку завітає.

  1. Мотивація діяльності учнів:
  • мультимедійний фрагмент (портрет Івана Яковича Франка)

Учитель: Любі діти! Сьогодні особливий урок. У цьому році ми святкуємо  славний ювілей – 165 років з дня народження великого українського поета, письменника, філософа, громадського діяча Івана Яковича Франка. Мало хто у світовій літературі може зрівнятися з ним у творчих звершеннях. Невтомний син свого безсмертного народу, він залишив спадщину, гідну подиву, його твори вмістилися у п’ятдесяти томах. Іван Франко написав майже п’ятдесят поетичних і прозових казок для дітей. І наш із вами обов’язок пізнавати його життя, творчість, пам’ятати, що він, Іван Франко, на всі віки – вічно жива слава України, її безсмертний трудівник.

  1. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок:
  • учитель звертає увагу на понятійний апарат теми і пропонує традицій- но визначити навчальні цілі уроку, взявши за основу опорні дієслова:

 Поняття:

асоціативне мислення

текстовий матеріал

мовленнєва культура

події, що відбуваються

словниковий запас

літературний процес

мовленнєві здібності

аналіз прочитаного

 

 

Навчальні цілі уроку:

  • виховувати в собі (що?)…
  • розвивати (що?)…
  • аналізувати (що?)…
  • формувати (що?)…
  • розуміти (що?)…
  • демонструвати (що?)…
  • обмірковувати (що?)…
  • збагачувати (що?)…
  • учитель нагадує, що основою комунікативної діяльності людини є асоціативно-мовленнєвий розвиток і пропонує учням представити результат дослідження.
  1. Реалізація завдань проекту:
  • міні-інсценізація діалогічної партії. Байка Івана Франка «Байка про байку».
  • презентація першої частини « Сила перед розумом не встоїть».

Анотація:

Цар звірів Лев поступається розумом вигадливому Ослу («Осел і Лев»), який перемагає і хижого владолюбного Вовка («Вовк війтом»); звірячого ворога, лютого пана Ведмедя перемагає малий, але розумний Заєць. Як і в народних казках, добрий, чесний, сміливий, розумний бере гору над лихим, підступним боягузом.

Демонстрація учнівських ілюстрацій до казок.

  • Представлення творчої праці учнів.                                                 Прислів’я до казок Івана Франка:
  • Де дружніші, там сильніші.
  • Що посієш, те й пожнеш.
  • І сила перед розумом никне.
  • Треба розумом надточити, де сила не бере.
  • Перемагай труднощі розумом, а небезпеку досвідом.
  • Розум силу переможе.
  • На те й голова, щоб у ній розум був.
  • вербальна оцінка роботи першої групи учнів учителем.
  • фізкультхвилинка з музичним супроводом.

 

У чудовий світ казковий, таємничий світ,

Відкриває двері школа нам з дитячих літ.

І веде нас по доріжках за дзвінком дзвінок.

Сторінки гортає книжка: ля-ля,ля-ля,ля-ля, ля-ля,

Мудрий Дрізд і сіра Мишка

Нам дають урок.

Лев, Осел і Мурко й Бурко нас у гості ждуть.

Наші друзі в кожнім класі у книжках живуть.

І навчать нас неодмінно, як творить добро.

Лис Микита – дуже хитрий: ля-ля, ля-ля, ля-ля,ля-ля,

І Фарбований Лис спритний

Й хитрий за одно.

 

  • презентація другої частини «Хто інших ображає, себе не поважає».

Анотація:

У казках висміюється зло, заздрість, грубощі, невихованість і тупість. Малі пташки Королики не дозволили ображати їхню гідність, примусили Ведмедя

 просити вибачення(«Королик і Ведмідь»). Добродушний Журавель

 провчив хитромудру Лисицю її ж методом («Лисиця і Журавель»).

Демонстрація учнівських ілюстрацій до казок.

  • Представлення творчої праці учнів. Фрагменти з коментуванням. Літературна гра  «З якої казки» з використанням мультимедійного фрагменту за ілюстраціями до збірки Івана Франка «Коли ще звірі говорили» : 
  • Якби ти був цар, теж мав би таку печатку.( «Осел і Лев»).
  • Будь-ласка, Кобило-матусю, розсуди нас. Оце врятував Вовчика-братика з тяжкої пригоди, а він хоче мене з’їсти.(«Старе добро забувається»).
  • Приходь, кумцю! Приходь, любчику! Чим хата багата, тим і пригощу.(«Лисиця і Журавель»).
  • Та ось де я! Давно жду на тебе, аж трохи поза мету забіг. («Лисичка і Рак»).
  • Ти мене вивів з ями? - Вивів. – Нагодував? – Нагодував. – Напоїв?
  • Напоїв. – А тепер розсміши.(«Лис і Дрозд»).
  • Був тут Ведмідь і назвав нас потерчатами. Ще й наплював у наше гніздо.(«Королик і Ведмідь»).
  • Мій тато війтом не був, мій дід війтом не був – і чого ж мені, дурному, раптом захотілося війтом бути?(«Вовк війтом»).
  • Вельможний дідичу! Велика твоя сила! Ворог твій, як тільки побачив, що ти наближаєшся, зараз драпанув і сховався до кам’яного замку.(«Заєць і Ведмідь»).
  • Спіймало мене сильце. Ану,добувай свої три міхи хитрощів і вирятуй мене із зашморга.(«Три міхи хитрощів»).
  • вербальна оцінка роботи другої групи учнів учителем.
  • Презентація третьої частини «Хитрістю жити – ворогів нажити».

Анотація:

У народі ніколи не цінують людей, які живуть хитрощами, обманом, за чужий рахунок. Якби не маскував свою підступність, а правда завжди стане відомою і тоді шахраю не поздоровиться.

  • Демонстрування учнівських ілюстрацій до казок.
  • Представлення творчої праці учнів (кросворд «Знавці казок Івана Франка»):

По горизонталі:

  1. На яку посаду Осел запросив Вовка? (Війт).
  2. На яке сімейне свято бігла Лисиця із казки «Лисичка-кума»? (Хрестини).
  3. З яким птахом вів війну Ведмідь? (Королик).
  4. У чому зберігала свої хитрості Лисиця? (Міх).
  5. Яка пташка хотіла запалити море? (Синиця).

             По вертикалі:

      1.Яких тварин наловив Осел? (Ворони).

      2. Якого кольору став Лис Микита? (Синій).

      3. Яку печатку показав Осел Леву? (Підкова).

      4. Куди потрапив жорстокий Ведмідь у казці «Заєць і Ведмідь»? (Криниця).

      5. Хто допоміг чоловіку із казки «Старе добро забувається»? (Лисиця).

      6.Хто був розвідником у птахів з казки «Королик і Ведмідь»? (Комар).

  • вербальна оцінка роботи третьої групи учнів учителем.
  • Презентація четвертої частини». «За добро добром плати»

 

Анотація:

У казках Івана Франка під образами тварин висміюються люди з їх недоліками: жадібністю, невдячністю, жорстокістю, грубістю і нечемністю, хитрощами та лінощами. У казках тварини з цими рисами характеру завжди покарані. Працьовитий Осел, мудрий Їжак, гордий Королик, слабкий Заєць завжди перемагають сильних і хижих Лева, Вовка, Ведмедя.

  • Демонстрація учнівських ілюстрацій до казок.
  • представлення наступного виду творчої праці учнів (інсценізація казки Івана Франка «Лисиця і Журавель» з використанням музичного супроводу, виконання українського народного танцю «Козачок»).
  • вербальна оцінка четвертої групи учнів учителем.

 

Чистомовка

 

Ця-ця-ця-жила собі лисиця .

Лем – лем – лем – зустрілася з журавлем .

Ни – ни – ни – запросила на гостини .

           Ла- ла- ла- каші наварила .

Ила- ила- ила- по тарілці розмастила .

Ав - ав - ав- журавель дзьобом стукав .

Ївсь – ївсь – ївсь - кашки не наївсь .

Му - му-му - пішов додому .

Щу – щу – щу - наварив борщу .

Чик – чик – чик - насипав у глечик .

Ку – ку - ку- покликав лиску .

Зив- зив - зив - носик до глечика не влазив .

Ась – ась – ась - лиска розсердилась

 

5)Підсумок презентації:

Колективне складання сенкану (неримований вірш – есе, міркування з п’яти рядків):

  1. Хто? Іван Франко
  2. Що? Казки.
  3. Про кого? Про тварин.
  4. Про яких? Добрих, чесних, сміливих, розумних,хитрих, злих, підступних, боягузливих, лихих…
  5. Для кого ці казки? Ці казки для нас, дітей.
  • Оформлення прикладного ілюстрованого настінного проекту «Коли ще звірі говорили». Складання матеріалу(анотації, прислів’я, ігри, кросворд) у тематичну збірку.
  1. Домашнє завдання:

Продовжити індивідуальне ознайомлення з казками Івана Франка за збіркою «Коли ще звірі говорили».


 

docx
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
990
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку