Бібрський опорний ліцей імені Уляни Кравченко Бібрської міської ради Львівського району Львівської області
Вчитель початкових класів – Марія Базюк
Презентація культорологічного поурочного проекту «Повчальний світ казок Івана Франка».
Об’єкт пізнання: казки Івана Франка за збіркою «Коли ще звірі говорили».
Провідна проблема: сформувати компетентності про суттєві ознаки жанру «літературна казка», збагатити читацький досвід, розвивати мовлення, виховувати морально-етичні цінності (чесність, працьовитість, доброту, сміливість, збереження самобутності) учнів початкових класів.
Спосіб вирішення проблеми: робота з бібліотечним каталогом, опрацювання прочитаних текстів, ознайомлення з додатковою літературою, власна творча робота.
Алгоритм проектної діяльності:
Мета діяльності:
Тип уроку: пізнавально-узагальнювальний з використанням інноваційних технологій.
Матеріал уроку:демонстраційне унаочнення (портрет Івана Франка, виставка книг з казками Івана Франка, маски для інсценізації казки, елементи декора-цій, плакат із кросвордом, учнівські творчі роботи (прислів’я, анотації та ілюстрації до прочитаних казок, матеріали літературної гри), музичний супровід, мультимедійні заставки.
Хід реалізації проекту:
Розділи практичної проектної діяльності.
Хід уроку:
Учитель.
Сьогодні у казку попадем,
Перешкоди всі пройдем.
,
А хто буде сумувати,
Із собою не візьмем.
Хай нас казочка чудова
Радо зустрічає.
Наш 4-А сьогодні
В казку завітає.
Учитель: Любі діти! Сьогодні особливий урок. У цьому році ми святкуємо славний ювілей – 165 років з дня народження великого українського поета, письменника, філософа, громадського діяча Івана Яковича Франка. Мало хто у світовій літературі може зрівнятися з ним у творчих звершеннях. Невтомний син свого безсмертного народу, він залишив спадщину, гідну подиву, його твори вмістилися у п’ятдесяти томах. Іван Франко написав майже п’ятдесят поетичних і прозових казок для дітей. І наш із вами обов’язок пізнавати його життя, творчість, пам’ятати, що він, Іван Франко, на всі віки – вічно жива слава України, її безсмертний трудівник.
Поняття:
асоціативне мислення
текстовий матеріал
мовленнєва культура
події, що відбуваються
словниковий запас
літературний процес
мовленнєві здібності
аналіз прочитаного
Навчальні цілі уроку:
Анотація:
Цар звірів Лев поступається розумом вигадливому Ослу («Осел і Лев»), який перемагає і хижого владолюбного Вовка («Вовк війтом»); звірячого ворога, лютого пана Ведмедя перемагає малий, але розумний Заєць. Як і в народних казках, добрий, чесний, сміливий, розумний бере гору над лихим, підступним боягузом.
Демонстрація учнівських ілюстрацій до казок.
У чудовий світ казковий, таємничий світ,
Відкриває двері школа нам з дитячих літ.
І веде нас по доріжках за дзвінком дзвінок.
Сторінки гортає книжка: ля-ля,ля-ля,ля-ля, ля-ля,
Мудрий Дрізд і сіра Мишка
Нам дають урок.
Лев, Осел і Мурко й Бурко нас у гості ждуть.
Наші друзі в кожнім класі у книжках живуть.
І навчать нас неодмінно, як творить добро.
Лис Микита – дуже хитрий: ля-ля, ля-ля, ля-ля,ля-ля,
І Фарбований Лис спритний
Й хитрий за одно.
Анотація:
У казках висміюється зло, заздрість, грубощі, невихованість і тупість. Малі пташки Королики не дозволили ображати їхню гідність, примусили Ведмедя
просити вибачення(«Королик і Ведмідь»). Добродушний Журавель
провчив хитромудру Лисицю її ж методом («Лисиця і Журавель»).
Демонстрація учнівських ілюстрацій до казок.
Анотація:
У народі ніколи не цінують людей, які живуть хитрощами, обманом, за чужий рахунок. Якби не маскував свою підступність, а правда завжди стане відомою і тоді шахраю не поздоровиться.
По горизонталі:
По вертикалі:
1.Яких тварин наловив Осел? (Ворони).
2. Якого кольору став Лис Микита? (Синій).
3. Яку печатку показав Осел Леву? (Підкова).
4. Куди потрапив жорстокий Ведмідь у казці «Заєць і Ведмідь»? (Криниця).
5. Хто допоміг чоловіку із казки «Старе добро забувається»? (Лисиця).
6.Хто був розвідником у птахів з казки «Королик і Ведмідь»? (Комар).
Анотація:
У казках Івана Франка під образами тварин висміюються люди з їх недоліками: жадібністю, невдячністю, жорстокістю, грубістю і нечемністю, хитрощами та лінощами. У казках тварини з цими рисами характеру завжди покарані. Працьовитий Осел, мудрий Їжак, гордий Королик, слабкий Заєць завжди перемагають сильних і хижих Лева, Вовка, Ведмедя.
Чистомовка
Ця-ця-ця-жила собі лисиця .
Лем – лем – лем – зустрілася з журавлем .
Ни – ни – ни – запросила на гостини .
Ла- ла- ла- каші наварила .
Ила- ила- ила- по тарілці розмастила .
Ав - ав - ав- журавель дзьобом стукав .
Ївсь – ївсь – ївсь - кашки не наївсь .
Му - му-му - пішов додому .
Щу – щу – щу - наварив борщу .
Чик – чик – чик - насипав у глечик .
Ку – ку - ку- покликав лиску .
Зив- зив - зив - носик до глечика не влазив .
Ась – ась – ась - лиска розсердилась
5)Підсумок презентації:
Колективне складання сенкану (неримований вірш – есе, міркування з п’яти рядків):
Продовжити індивідуальне ознайомлення з казками Івана Франка за збіркою «Коли ще звірі говорили».