1
Тема: «Текст. Складання розповіді на задану тему.»
Мета: формувати уявлення про текст, його складові,доводити значимість кожної частини тексту, вчити добирати слова, близькі за значенням, розширювати словниковий запас учнів, добирати влучні слова для опису явищ природи, урізноманітнювати мовлення образними висловами, розвивати уяву та усне і писемне мовлення, виховувати любов до природи.
Обладнання: зошит з розвитку зв’язного мовлення, інтерактивна дошка.
Хід уроку
І.Організація класу.
Який настрій у вас? Покажіть виразом обличчя. Усміхніться до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем.
За виразом облич я бачу, що у вас все гаразд, тож бажаю зберегти його впродовж усього уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Поговоримо про текст та його складові.(слайд 1)
- Що називають текстом? З чого складається текст?
- Чи можна частини тесту змінювати місцями? Чому?
- Які види текстів вам відомі?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- На сьогоднішньому уроці ми попрацюємо над створенням власних висловлювань про осінь. Навчимось якнайточніше передати барви осені, опишемо зміни, які супроводжують цю пору року. Тема уроку: «Текст. кладення розповіді на задану тему.» (Слайд 2)Щоб налаштуватись на роботу і відчути музику осені, прослухайте вірш та погляньте на осінній пейзаж.(слайд3)
ІV. Робота над мовним матеріалом.
1. Слухання вірша.
Золота осінь
В парках і доріжках
на доріжки й трави
падають листочки
буро – золотаві.
Де не глянь, навколо
килим кольористий,
віти напівголі,
небо синє чисте.
Метушні немає,
тиша й прохолода.
Осінь золотая
тихо – ніжно ходить.
2.Мовленеві спостереження, обговорення прослуханого.
- Який настрій передає цей вірш?
- Чи подобається вам осіння пора? Чим саме?
- Які образні вислови вам сподобались?
- Як почуття викликає описаний автором осінній пейзаж?
- Якою вам уявляється осінь?
V. Робота у зошиті.
1. Каліграфічна хвилинка.
Сьогодні ми говоримо про осінь. Тож пригадаймо, що при зміні слів «осінь» на «осені» в корені змінюється голосний і на е.
При складені творів не забувайте про це. Пропишіть:
Осе осі
2.Опрацювання тексту «Свято осені» ст.8
Заграв чудовими барвами осінній ліс. Стоїть у багряному і золотому вбранні, сипле під ноги різнобарвні листочки.
А як горять восени вогнища горобини! (слайд 4)Ось берізки – сестриці(слайд5) одягли свої сонячні платтячка і тривожно перешіптуються поміж себе. Тільки зелені ялини(слайд 6) нічим не журяться.
В небі летять дикі гуси(слайд 7). Значить, зима не за горами. (слайд 8.)
- Завдання: підкресліть слова, які вам найбільше сподобались.(Виконують.)
- Зачитують і пояснюють свій вибір.
- Висновок: більшість вибраних вами слів – образні вислови. Вони допомагають прикрасити, урізноманітнити висловлювання, передати найтонші його ноти.
- Поміркуйте, чому даний текст поділений на абзаци. Спробуйте поміняти абзаци місцями. Як усі абзаци пов’язані між собою?
3. Добір слів, близьких за значенням.
Давайте підготуємося до створення власних висловів та для уникнення повторів доберемо близькі за значенням слова до наступних слів(слайд 9)
барви –фарби, кольори, акварелі……..
вбрання – одяг, плаття, шати………..
багряний – жовтогарячий, червоний, вогняний……
горять – палають, пломеняться………….
VІ. Підготовка до написання розповіді.
Якою ви побачили осінь?
Осінь – красуня, чаклунка, чарівниця, художниця, господиня, панна……
Прикметники – щедра, дбайлива,золотокоса, вродлива….
Як з’явилась осінь в саду?
Вона – прилинула, завітала, прийшла…
Якими стали дерева в саду?
Дерева – різнокольорові, строкаті, барвисті, голі, безлисті…..
Як змінилась трава?
Трава – пожовкла, зів’яла, висохла, пошерхла, примерзла…
Як поводяться птахи?
Птахи – замовкли, затихли, збираються в зграї, співають сумні прощальні пісні….. Вони – стурбовані, одинокі, замріяні….
Яку роботу принесла осінь в сад людям?
Роботу – веселу, клопітливу……
VІІ. Фізкультхвилинка (слайд 11)
Танок «Листочок золотий»
Вітерець ураз примчав і листочки позривав.
І зробив чимало справ: Їх підкинув в вишину
хмарки в небі розігнав, й полетів у далину.
VІІІ. Слухання твору В. Сухомлинського «Подорож до осіннього лісу.»(слайд 12)
«Осіннього дня ми всім класом пішли до лісу. Був теплий сонячний день… Галявини вже вкриті сонячним листям. Це тільки здалеку килим здавався жовтим. а коли ми прийшли на галявину, то побачили, що цей килим барвистий. Там і багряні, й червоні, і світло – жовті, й коричневі листочки! Десь далеко –далеко хтось грав на дивній скрипці. Бриніло ніби десь у глибині лісу, а може й під землею. Що ж воно таке?
Довго ми прислухалися, але не могли збагнути, що то за музика. а коли перейшли глибше в ліс, музика стала виразнішою, ми зрозуміли то дзвенить струмочок у яру.»
- Ви ознайомились з твором великого письменника –
В. Сухомлинського. а тепер надихнувшись його прикладом приступайте до створення власних розповідей. Незабудьте дібрати назву до власних творів.
ІX. Самостійне написання творів.
XІ. Підсумок уроку.
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
кожній стеблинці радіти…
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
- Дякую, вам за співпрацю і бажаю гарного настрою на увесь день. До побачення.(слайд 13)