Культура спілкування – частина культури поведінки людини у суспільстві. Матеріали можна використовувати на годинах спілкування с підлітками та молоддю. Буде корисна класних керівникам старших класів та психологам
Культура поведінки — сукупність форм щоденної поведінки людини (у побуті, у спілкуванні з іншими людьми), у яких знаходять зовнішнє вираження моральні та естетичні норми такої поведінки. Культура поведінки не буває поза культурою спілкування, і навпаки. Мовленнєвий етикет — важливий компонент національної культури. У мові, мовленнєвій поведінці, усталених формулах (стереотипах) сформувався багатий народний досвід, неповторність звичаїв.
3.Будь доброчинним, намагайся в міру можливості робити добро людям, виконувати їх прохання. Досить повчальною у цьому плані є шкала соціально-етичного спрямування Конфуція, у якій на першому плані були проблеми людських стосунків та поведінки. Водночас вирішальну роль у людському житті відіграє закон Неба.
Людина має навчитися сприймати і розуміти цей закон відповідно до волі Неба. Якщо людина спроможна це робити, вона постає як шляхетна – цзюнь-цзи, тобто така в душі якій є доброчинність. Отже, шляхетна людина, за Коніуцієм, у своїх діях внутрішніми чинниками має певні життєві принципи, серед яких обов′язковими є – “жень” – людинолюбство;”сяо” – повага до батьків;”лі” – виконання ритуалів. Виконання ритуалів передбачало виконання обов′язкових норм та правил спілкування як між окремими людьми,так і в межах суспільства.
Основні правила ведення мовлення Для різних видів мовленнєвої діяльності суспільство формує певні правила їх здійснення. Правила ведення мовлення, чи етикет мовлення, поділяються на правила для адресанта і адресата Рекомендації для адресанта: Доброзичливе ставлення до співрозмовника, повага до адресата. Необхідно виявляти доречну у певній ситуації ввічливість (враховувати стать, вік, службовий чи суспільний статус тощо). Треба знімати надмірну категоричність. Мовцеві не рекомендується ставити в центр уваги своє «я», нав'язувати свої думки й оцінку подій. Необхідним для мовця є відокремлення власного «я» слухача у центр уваги.
Мовцеві треба вміти вибирати тему для розмови, доречну в кожній ситуації, яка є цікавою, зрозумілою партнерові. Мовець повинен стежити за логікою розгортання тексту, за тим, щоб висновки не протирічили задуму бесіди. Мовець повинен пам'ятати, що межа смислового сприйняття і концентрації уваги у слухача — обмежені. Мовцеві необхідно постійно відбирати мовні засоби відповідно до вибраної тональності тексту, орієнтуючись не тільки на адресата, але й на ситуацію спілкування загалом, на офіційність або неофіційність ситуації. Мовець повинен пам'ятати, що в усному контактному безпосередньому спілкуванні слухач не тільки чує, але й бачить його, отже, сприймає жести, міміку, пози, загальну манеру триматися при розмові й культуру поведінки.
Рекомендації для адресата: Необхідно перервати всі справи й уважно вислухати адресанта. Слухаючи, необхідно доброзичливо, з повагою і терпляче ставитися до мовця, бути тактовним. Намагатися не перебивати мовця, не вставляти недоречних зауважень, не переводити власне слухання у говоріння. Слухаючи, треба перевести в центр уваги мовця та його інтереси. Необхідно вміти вчасно оцінити мовлення співрозмовника, погодитися чи не погодитися з ним, відповісти на питання.
«По одягу зустрічають, по розуму проводжають» - в цьому виразі дуже тонко помічена роль, яку відіграє одяг в соціальній презентації людини. Одяг виступає як засіб спілкування, як інструмент впливу на поведінку і ставлення до її власникові інших людей. У нашому житті з її стрімким темпом і короткочасними зустрічами бувають ситуації, коли нам просто ніколи проявити свій розум, тому максимально сприятливе враження ми можемо зробити за допомогою одягу. При створенні іміджу найбільшу роль відіграє вміння носити одяг і правильно подавати всі компоненти костюма.
В костюмологіі (науці про одяг) існують широке і вузьке поняття слова «костюм»; у вузькому сенсі - це вид чоловічої чи жіночої одягу. Наприклад, чоловічий костюм - це піджак та брюки, жіночий костюм - це жакет та спідниця. У широкому сенсі: «Костюм - це образно вирішений ансамбль, в центрі уваги якого - людина; ансамбль об'єднує одяг, взуття, зачіску, грим, аксесуари і несе визначену утилітарно-естетичну функцію»
Вивчаючи вплив одягу на ефективність спілкування,не можна заперечити, як важливо мати гарний і сучасний вигляд. Але не слід вважати, що головне в одязі-це його відповідність моди. Мода швидко змінюється, і встигати за нею дуже важко. Щоб одяг прикрашав людину, треба насамперед, щоб він відповідав місцю і часові.
Пропонуємо деякі види стилів одягу Білизняний (Lingerie-Stil) - актуальний в 90-і роки стиль, в якому верхній одяг нагадує білизну: наприклад, топ-бюстгалтер або плаття-комбінації (розроблявся зокрема Studio Versace). Вінтаж (Vintage-Look) - романтичний стиль, для якого характерні одяг і аксесуари, неначе відкопані на барахолці або в скрині бабусі: наприклад, сумочки з бахромою або в'язані гачком шалі.
Гарсон - строгий, «чоловічий» стиль в жіночому одязі, що виражав прагнення до емансипації; набув поширення в 20-ті роки після публікації романа Віктора Маргеріта «La Garconne» («Жінка-хлопчик»); характерні костюм-смокінг, пальта і піджаки чоловічого покрою. Гірлі (Girlie-Look) - одяг в стилі солістів групи «Спайс Герлз», в 90-і роки популярна серед молоденьких дівчат, виражає так звану «силу жіночності»; одяг в цьому стилі відрізняється, з одного боку, тінейджерською, дівочою безпосередністю, з іншого - він підкреслено сексуальний, комбінується з чобітьми на високій платформі і ін елементами, волосся часто заплітається в кіски.
Діско - популярний в 70-і роки стиль одягу, в якому ходили звичайно на дискотеки, склався під впливом культового фільму «Лихоманка суботнього вечора» для нього характерне все блискуче, наприклад, «металеві» тканини, люрекс, лелітки, мішура, стрази і т.п.; Козачок - стиль, заснований на елементах традиційного козачого костюма; з комірами-стійками, хутряними підпушеннями, позументами і застібками з перекидними петлями. Звібел (Zwiebel-Look) - стиль 90-х років, при якому прийнято носити багато шарів одягу, що видніється один з-під одного одягу.
Кантрі - класичний британський, невимушений стиль в одязі, взятий на озброєння високою модою в 70-і роки; для нього характерні шерстяні матеріали, перш за все твід, традиційних забарвлень «гленчек» і «шотландка». Коледж - навіяний одягом американських коледжів; спортивно-охайний стиль; до нього відносяться блузи сорочкового крою, строгі плаття з білими комірцями, спідниці в складку, блейзери та трикотажні двійки; у європейській моді з початку 50-х років вважається класичним. Колор блокінг (Colour Blocking) - прийом використання контрастних за кольором деталей або частин одягу, завдяки якому він справляє враження об'єкту графічного мистецтва;
Спортивний одяг (Sportswear) - вільний, не утруднюючий рухи одяг, призначений для повсякденного носіння і для відпочинку; спочатку багато його елементів запозичені з форми спортсменів Сафарі або колоніальний - з'явився в 60-і роки спортивний стиль, запозичив елементи уніформи військових в тропіках; характеризується використанням легких, стійких до зносу тканин бежевого, коричневого кольорів і кольору хакі, безліч накладних кишень зі складкою посередині, клапани і погони.
Часто людині вистачає одного погляду для висновку про особистість партнера по спілкуванню, оскільки його манери, постава, хода, одяг, прикраси дають багато різноманітної інформації про характер, ставлення до себе, навіть про ділові якості. Всі ці елементи свідчать про зовнішню культуру.
Зовнішний вигляд ділової людини залежить і від зачіски. Важливим складовим іміджу людини є її постава. При правильній поставі шия і голова повинні природно продовжувати тулуб,підборіддя трохи підняте торхи догори,живіт підібраний,руки опущені вздовж тулуба,кисті рук і пальці розслаблені. Така фізична постава символізує відмінний фізичний стан,діловитись і цілеспрямованість. Хода має бути вільною, ритмічною, зібраною,символызувати рішучість і впевненість
Якщо Ви спілкуєтеся з друзями, або близькими, їм приємно перебувати з людиною, від якої віє чистотою та свіжістю. Якщо Ви спілкуєтеся з коханою людиною, звичайно, краще всього бути собою, щоб не втрачати часу на дурниці, і не створювати ілюзій, які рано чи пізно будуть розвінчані. Однак і тут одяг найчастіше відображає Ваш темперамент. Адже найчастіше людина не охайна ззовні, буває такою ж і в справах і вчинках. Але це не закономірність, а скоріше саме те, як впливає Ваш вигляд на підсвідомість інших людей. Ви можете бути жертвою свого зовнішнього вигляду і звичного способу життя, робити нові кроки в житті зі страхом перед майбутнім. А можете бути господарем власного розуму, використовувати зовнішній вигляд як інструмент взаємодії та творчості. Отже, все залежить від Ваших цілей. Взагалі, це речі цілком очевидні. Але, часто, ми забуваємо або просто не думаємо про це.