Мета: дидактична: з’ясувати сутність понять теми; охарактеризувати основні напрями постмодернізму в українській культурі; виявити особливості сучасного українського мистецтва та літератури. розвивальна: сприяти формуванню навичок культурологічного аналізу, вмінню обґрунтувати власну думку щодо проблемних питань та систематизувати фактичні дані, аналізувати та оцінювати їх достовірність та достатність для прийняття правильних рішень.
виховна: виховувати толерантне ставлення до культурних надбань народів світу, прививати любов до Батьківщини, гордість за власну культуру; залучати до естетичного осягнення цінностей матеріальної та духовної культури. методична: продемонструвати методику впровадження в навчальний процес презентації.
1. Характерні риси культури кін. ХХ - поч. ХХІ ст.ст. Сучасна культура філософічна (марксизм, фрейдизм, екзистенціалізм). Існує безпосередній зв’язок творчості з політикою. Виникають нові синкретичні види мистецтва. В культурі переважають візуальні види мистецтва. Відсутній панівний стиль у мистецтві, існує безліч течій. Інтенсивно оновлюються виражальні засоби художньої мови. Прагнення до автентичності на тлі глобалізації
2. Постмодерністські риси української літератури До визначальних рис постмодернізму слід віднести: поєднання різних стильових тенденцій, часткову опозиційність до традиції, універсальність проблематики, позачасовість і позапросторовість зображення, епатажність, зміну функцій автора та героя, культ незалежної особистості, потяг до архаїки, міфу, колективного позасвідомого, прагнення поєднати істини різних націй, культур, релігій, філософій, іронічність, пародійність
Стиль Представники апокаліптицизм О. Ульяненко дитячо-підліткова альтернатива С. Жадан, Л. Дереш, І. Карпа, Т. Малярчук, С. Поваляєва, Н. Сняданко, С. Пиркало, С. Андрухович екзистенціалізм з елементами психоаналізу С. Процюк міфологізм В. Герасим'юк необароко Ю. Андрухович, поетичні групи Бу-Ба-Бу та ЛуГоСад неомодернізм В. Медвідь, Є. Пашковський, К. Москалець, О. Ульяненко, Г. Пагутяк неопозитивізм Р. Іваничук, Ю. Мушкетик неоромантизм І. Павлюк неофутуризм Юрій Завадський пародійність О. Ірванець постмодернізм Ю. Андрухович, Ю. Іздрик, Т. Прохасько рокова ритміка В. Неборак фемінізм О. Забужко, Є. Кононенко, Л. Таран, Н. Тубальцева футуризм С. Жадан
А також: «Пропала грамота» — гурт, який об’єднав Семена Либоня, Юрка Позаяка, Віктора Недоступа (зб. «Пропала грамота»). Їхня поезія «вибухово авангардна», спрямована на епатаж, що досягається, зокрема, й «низькою» мовою творів. «ЛуГоСад» — це львівські поети Іван Лучук, Назар Гончар, Роман Садловський, які вважають себе неоавангардистами, заперечуючи класичні канони поезії
Феміністична течія О. Забужко (зб. «Травневий іній», «Диригент останньої свічки», «Автостоп»), Л.Таран (зб. «Оборот душі», «Колекція коханок»), Л.Голоти (зб. «Жінки і птиці», «На чоловічий голос»), І. Жиленко (зб. «Вечірка у старій винарні», «Пори року»), Л. Гнатюк («Миттєва слабість», «Незбагненна печаль», «Я перестала розуміти світ»).
3. Постмодернізм українського живопису Імпульси постмодернізму відчутні у проявах необароко, неокласицизму, неофольклоризму тощо. Водночас у надрах сучасної культури виникає безліч кризових моментів. Замість єдиної світоглядної основи мистецтва спостерігається різнобарв’я стилів (еклектика), співіснування різних духовних світів.
Запитання для повторення: Які риси розвитку культури притаманні Україні? Які історичні фільми ви знаєте? Яких акторів сучасної української сцени ви знаєте?. Визначте перспективи розвитку сучасного образотворчого мистецтва з огляду на глобалізаційні процеси. Охарактеризуйте літературний процес сучасної України.
Рекомендована література: Основна: Кордон М. В. Українська та зарубіжна культура: курс лекцій. – К. : ЦУЛ, 2002. – 508 с. Історія української та зарубіжної культури: навч. посібник / [Б.І. Білик, Ю.А. Горбань, Я.С. Калакура та ін.]. – К. : Вища школа: Т-во «Знання», КОО, 1999. – 326с. Історія української та зарубіжної культури ХХ ст. / за ред. Мєднікової Г.С. – К. : Т-во «Знання», КОО, 2002. – 214 с. Українська та зарубіжна культура: навч. посібник / за ред. М.М. Заковича. – К. : Знання, 2001. – 550 с. Шевнюк О.Л. Культурологія: навч. посібник / О.Л. Шевнюк. – К. : Знання-Прес, 2004. – 353 с. Художня культура України: навч. посібник / [Л.М. Масол, С.А. Ничкало, Г.І. Веселовська та ін.]. – К. :Вища школа, 2006. – 239 с. Українська та зарубіжна культура: Навч. посібник. / М.М.Закович, І.А.Зязюн, О.М. Семашко та ін.; За ред. М.М.Заковича. – К.:Т-во «Знання», КОО, 2000. – 622 с.
Додаткова: Садохин А.П., Грушевицкая Т.Г. Мировая художественная культура: учебное пособие для вузов. – М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2001. – 559 с. Українська культура : історія і сучасність : Навч. посібник / За ред. Черепанової С.О. – Львів : Світ, 1994. – 496. Онопрієнко В.І. Історія української науки XIX – XX століть: навч. посібник /Міжн. Фонд «Відродження». – К. Либідь, 1998. – 301 с.