Мета Впровадження вчителем педагогічного досвіду шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності при підготовці до ЗНО Формування вмінь та навичок конструктивно-творчої діяльності в комплексному плануванні підготовки учнів до ЗНО Розвиток та збагачення загальної педагогічної культури, морального і духовного світу особистості Формування індивідуального стилю творчої педагогічної діяльності Оволодіння новими творчими способами вирішення педагогічних проблем Формування мотивації до самонавчання, самовдосконалення, саморозвитку
Методичний коментар Майстер-клас - це особлива форма навчального заняття, яка заснована на «практичних» діях показу і демонстрації творчого вирішення певного пізнавального та проблемного педагогічного завдання. Зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) – це оцінювання результатів навчання, здобутих особою на певному рівні освіти, що проводиться спеціально уповноваженою державою установою (організацією). Лайфхак - сленґовий термін, що означає деяку хитрість або корисну пораду, яка допомагає вирішувати побутові проблеми, тим самим заощаджуючи час.
Майстер-клас Майстер-клас - це форма заняття, в якій сконцентровано не повідомлення знань, а спосіб самостійної їх побудови за допомогою всіх учасників заняття Найважливіші особливості майстер-класу: творчий індивідуальний підхід до підготовки учнів до ЗНО; метод самостійної роботи, що дозволяє мобілізувати знання, вміння, накопичений практичний досвід; створення умов для включення всіх в розумову активну діяльність; постановка проблемного завдання і рішення його через програвання різних ситуацій; прийоми, що розкривають творчий потенціал як майстра, так і учасників майстер-класу; форми, методи, технології роботи повинні пропонуватися, а не нав'язуватися учасникам; подання можливості кожному учаснику поставитися до пропонованого методичного матеріалу; форма взаємодії – індивідуальна робота.
Самопідготовка – це найголовніший елемент підготовки до ЗНО читати підручники (більше, ніж написано у підручнику, на тестах запитувати не будуть); виконувати мовні вправи (за підручниками чи посібниками); читати художні твори та критику до них; вивчати напам᾿ять поезію; проходити тести попередніх років (щоб звикнути до формату тестування); робити оригінальні конспекти вивчених тем, тезові нотатки, схеми, таблиці (це дозволить систематизувати знання); спілкуватися на тему вивченого матеріалу з однокласником, товаришем, який також готується до ЗНО; повторювати матеріал; тренуватися писати твори.
Лайфхаки – модна оптимізація життя - Лайфхак – це доступна, проста порада, яка допомагає зробити життя простіше. - Українськими синонімами цього слова є «кмітливість», «рецепт», «знахідка». - Лайфхаки – це дуже корисні рекомендації, завдяки яким не треба витрачати час даремно. - Лайфхаками потрібно користуватися, ними важливо ділитися, тому що, чим більше працюючих хитрощів та трюків знати, тим простіше оптимізувати життя. - Лайфхаки – прості й дієві способи навчання, котрі зроблять підготовку до ЗНО більш результативною та цікавою.
ЗНО-2021: ОНОВЛЕНІ СЕРТИФІКАЦІЙНІ РОБОТИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ У 2021 році в переліку навчальних предметів, із яких проводитиметься ЗНО результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, виокремлюють 1) українську мову та 2) українську мову і літературу: сертифікаційну роботу з української мови, яка міститиме лише завдання з української мови, а саме 39 завдань закритих форм (з вибором відповіді або на встановлення відповідності) та 1 завдання відкритої форми на надання розгорнутої письмової відповіді; сертифікаційну роботу з української мови та літератури, яка міститиме як завдання з української мови, так і з української літератури, а саме 24 завдання з української літератури та 39 – з української мови закритих форм (з вибором відповіді та на встановлення відповідності), а також 4 завдання з української мови відкритих форм з наданням письмової відповіді, зокрема 3 завдання, які передбачають надання короткої письмової відповіді, та 1 завдання, яке передбачає надання розгорнутої письмової відповіді.
Лайфхаки з української літератури Проаналізуйте твір і виконайте завдання 16-20 до нього 1. Уважно й виразно прочитай поезію Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись. Хтось ними плакав, мучивсь, болів, із них почав і ними ж і завершив. Людей мільярди і мільярди слів, а ти їх маєш вимовити вперше! Все повторялось: і краса, й потворність. Усе було: асфальти й спориші. Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Ліна Костенко
Лайфхаки з української літератури 2. Завчи угрупування та їх представників Покутська трійка - В. Стефаник, Лесь Мартович, М. Черемшина "Молода муза" (Львів) - Остап Луцький, Петро Германський, Василь Пачовський, Богдан Лепкий, Сидір Твердохліб. «Ланка» - В. Підмогильний, Є. Плужник, Б. Антоненко-Давидович, Т. Осьмачка, Б. Тенета, Г. Косинка ВАПЛІТЕ - М. Хвильовий, М. Яловий, О. Досвітній Неокласики - М. Зеров, П. Филипович, М. Рильський, М. Драй-Хмара, О. Бургардт «Гарт» - Василь Еллан-Блакитний, Володимир Сосюра, Павло Тичина, Микола Хвильовий, Олександр Довженко Шістдесятники - Д. Павличко, Ліна Костенко, В. Симоненко, І. Драч, М. Вінграновський та ін. "Київська школа" - В. Голобородько, М. Воробйов, В. Кордун та ін. "Вісімдесятники" - Ю. Буряк, В. Герасим'юк, О. Забужко, Л. Таран, І. Римарук та ін. "Бу-Ба-Бу" - Ю. Андрухович, В. Неборак, О. Ірванець "Нова дегенерація" - С. Процюк, І. Ципердюк, І. Андрусяк "Пропала грамота" - Ю. Позаяк, В. Недоступ, С. Либонь "Західний вітер" - В. Махно, Б. Щавурський, В. Гайда, Г. Безкоровайний "ЛуГоСад" - І. Лучук, Н. Гончар, Р. Садловський "500" - М. Розумний та ін. "Червона фіра" - С. Жадан, Р. Мельників, І. Пилипчук «Празька школа» - О. Ольжич, Ю. Дараган, О. Теліга, Є. Маланюк, Л. Мосендз, О. Лятуринська, Н. Лівицька-Холодна, О. Стефанович МУР - Є. Маланюк, У. Самчук, І. Багряний, Т. Осьмачка, В. Барка, Ю. Косач та інші. Нью-Йорк - Б. Бойчук, Б. Рубчак, Ю. Тарнавський, П. Килина, Е. Андієвська, В. Вовк та ін.
Лайфхаки з української літератури 3. Зрозумій відмінність теми від ідеї Тема літературного твору – це смислове визначення його змісту, що відображає авторське бачення зображуваного явища, події, характеру або інший художньої реальності. Ідея – це задум письменника, що переслідує певну мету в створенні художніх образів, у використанні принципів побудові сюжету і досягненні композиційної цілісності літературного тексту. Тема визначає фактичне і смисловий зміст твору. Ідея відображає завдання і цілі письменника, яких він прагне досягти, працюючи над художнім текстом.
Лайфхаки з української літератури 17. У вірші «Страшні слова, коли вони мовчать…» Ліна Костенко закодувала своє розуміння А наймилішим для кожної людини є те місце, де вона народилася, живе Б значення слова в житті суспільства і кожної людини В ідилічне змалювання-переживання самотньої старості Г возвеличення палкої любові українців до рідного краю Д уславлення свободи творчості, утвердження думки про важливість ролі митця в суспільстві; засудження жорстокості, жаги до збагачення та прагнення поневолити народ
Лайфхаки з української літератури 5. Література – це мистецтво! Епітет – це художнє означення предмета або події (трепет щастя, золоте щастя) Порівняння – це словесний вираз зіставлення двох схожих предметів або явищ із метою визначення певних рис одного з них через порівняння з іншим (парубок, мов явір) Алегорія – це перенесення властивостей одного предмета чи явища на інший (вовк та ягня, каменярі – борці за свободу України) Літота – надмірне применшення явищ у художній літературі (курці по коліна; малесенька, ледве од землі видно) Оксиморон – це засіб, у якому поєднані слова, кожне з яких виражає протилежне значення, несумісні поняття (дзвінка тиша, крижаний вогонь, квадратура круга) Перифраз— мовний зворот, який вживається замість звичайної назви певного об’єкта (майстер сцени — артист, чорне золото — вугілля, Леся Українка— “дочка Прометея”)
Лайфхаки з української мови 1. Уважно прочитай речення Завдання 48-52 стосуються речень, що первісно, за іншого порядку їх, становили зв’язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них. □ Ускаржаюся Богу і вам на Марусю, що вона забувши страх божий отруїла сина мого Григорія. ∆ І ми б читали старовинний том, де писар вивів гусячим пером, що року божого такого-то і місяця такого-то і дня, перед Мартином Пушкарем полковником в присутності Семена Горбаня, що був на той час війтом у Полтаві, перед суддею богом і людьми Чурай Маруся — на підсудній лаві, і пів-Полтави свідків за дверми. ◊ І чорні бурі пристрастей людських пройшли б над полем буковок хистких. ¤ І загула б та книга голосами, і всі б щось говорили не те саме. 0 Тоді стара Бобренчиха вдова суду такі промовила б слова: — Пане полковнику і пане войте!
Лайфхаки з української мови 2. Визнач для себе назви графічних позначень, пригадай твір, встанови логічну послідовність 48. Зміст первісного тексту буде відновлено, якщо речення розташувати в послідовності, запропонованій у рядку А ∆ ¤ ◊ □ 0 Б 0 ¤ ∆ □ ◊ В ◊ 0 ∆ ¤ □ Г ∆ ¤ ◊ 0 □ Д ◊ 0 ∆ □ ¤
Лайфхаки з української мови 4. Це потрібно завчити! Спрощення НЕ відбувається: у словах кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, зап’ястний (т зберігається і на письмі, й у вимові); у словах шістнадцять, шістдесят, шістсот і п’ятдесят ([т] у вимові випадає, але на письмі залишається); у прикметниках, утворених від іменників іншомовного походження на cт: контраст — контрастний, протест — протестний (пишемо -стн-, а вимовляємо [сн]). Лише у вимові відбувається спрощення: у групах приголосних -стц-, -стч-: невістка — невістці [нев’ісˊцˊі], невістчин [нев’ішчин], хустка — у хустці [хусˊцˊі]; у групах приголосних -стськ-, -нтськ-, -нтств-: турист — туристський [турисˊкий], студент — студентський [студенˊсˊкий], агент— агентство [агенство]. Немає спрощення в словах випускний, пропускний, рискнути, вискнути (від виск), тоскно, скнара, скніти, брезкнути й споріднених.
Лайфхаки з української мови 6. Необхідно розпізнавати Екзотизмами називають слова, що передають характерні назви реалій із життя інших народів і не мають точних відповідників у мові, до якої вони потрапляють (аул, мечеть, сакля, духан, леді, лорд) Діалектизми — це слова, вживання яких характеризується територіальною обмеженістю і більш-менш різко контрастує з прийнятими в літературній мові нормами (трепета — осика, блават — волошка; конопляник — горобець) Архаїзми - застарілі слова, що служать назвами різних предметів, явищ, які мають також інші, широко вживані позначення (говорити—ректи, глаголати; губи—уста). Архаїзми являють собою такі назви предметів, явищ, які існують і тепер, це застарілі, маловживані синоніми до загальновживаних слів. Історизми – це слова, що служать назвами таких предметів, явищ і т. ін., які зникли і не існують у сучасному житті ( боярин, кошовий, січовик, осавул, кріпак, війт). Неологізмами називаються нові слова і звороти, які виникають у мові в зв'язку з розвитком суспільства (мейкер - людина, що втілює креативні ідеї в реальність, фуд-порн – захоплення, емодзі – обличчя зі сльозами радості)
Лайфхаки при підготовці до розгорнутої відповіді Розгорнута відповідь має чітку структуру Обсяг твору – 100 – 250 слів Час для написання твору – 45 хвилин (30 хв, щоб написати на чернетку, і ще 15 хв для переписування на бланк) Логічність і послідовність - пам’ятайте, що ви розгорнуто відповідаєте на конкретне питання або доводите, а не просто ділитеся думками чи заповнюєте словами аркуш Уважно прочитайте текст і дайте відповідь на питання Що робити, якщо немає питання, а є лише стверджувальне речення? - Від цього Ваш твір не має змінювати структуру! Ви маєте погодитися або спростувати наведену думку Пишіть твори з перервою в один день Пишіть власне висловлення останнім на реальному ЗНО. 1. Теза 2. Аргумент 1 + Приклад 1 3. Аргумент 2 + Приклад 2 4. Висновок 1. Теза 2. Аргумент 1 3. Аргумент 2 4. Приклад 1 5. Приклад 2 6. Висновок 1. Теза 2. Аргумент 1 3. Приклад 1 4. Аргумент 2 5. Приклад 2 6. Висновок
Лайфхаки при підготовці до розгорнутої відповіді Теза - може бути сформульована одним реченням, не витрачайте багато слів. Теза ― це відповідь, яку ви ще маєте обґрунтувати в аргументах, навести до них приклади та зробити висновки. Аргументи - їх має бути щонайменше два, (!) різні слова не роблять аргументи різними! Вони мусять відрізнятися за суттю. Це доказ власної думки, яку ми наводимо в тезі. Приклад 1 – ви маєте використовувати мовні кліше «наприклад…», «(яскравим) прикладом може слугувати…», «не можна не згадати…», далі: проблема; автор твору, назва твору, жанр; художній образ (герой), через який розкрита проблема; цитата з твору (за бажанням учасника). Погортай Тестовий зошит Приклад 2 - приклад з історії (не тільки України, а й всесвітньої) або суспільно-політичного життя Висновок – має відповідати тезі й органічно випливати з аргументів і прикладів. Не дублюй тезу, адже протягом роботи з’являются й інші думки
Лайфхаки при підготовці до розгорнутої відповіді Спеціальні слова-вирази Аргументи: Я так вважаю, тому що…. Чому я так думаю? Тому що…. Також аргументом на користь моєї думки може бути те, що….. … До того ж…. Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше,…., а по-друге,….. На користь моєї думки можу навести такі аргументи:…. Моє переконання грунтується на тому, що, по-перше…., а по-друге,….. Хоч моя думка, можливо, видається дивною, спробую перконати вас такими аргументами:…
Лайфхаки при підготовці до розгорнутої відповіді Спеціальні слова-вирази Приклади: На згадку приодить герой… У зв’язку з порушеною проблемою хочеться згадати твір… Яскравим прикладом саме такого розуміння……особсто для мене є….. Проблема…..дуже актуально., тому багато прикладів для її розв*язання дає саме життя. Говорячи про…., не можна не згадати…. Повертаючись до думки про…., можу навести такий приклад:…. Як я вже зазначав,…. Щодо цього яскравим прикладом є образ….з твору…. Тема мого роздуму порушується у творі…. Там….. Історія також дає багато прикладів…. Один із них….. Згадаймо постать видатного….. Хоча мій власний життєвий досвід ще порівняно малий, можу сказати, що…. Хочу навести приклад із власного життя….
Лайфхаки при підготовці до розгорнутої відповіді Завдання відкритої форми з розгорнутою письмовою відповіддю Завдання 67 передбачає надання розгорнутої відповіді. Виконуючи завдання, чітко дотримуйтесь визначених умов. За потреби використовуйте чернетку в зошиті. Увага! Роботу, що не відповідає темі, буде оцінено в 0 балів. Роботу обсягом до 100 слів буде оцінено в 0 б 67. Прочитайте наведений нижче текст. Життя іде і все без коректур. І час летить, не стишує галопу. Давно нема маркізи Помпадур, і ми живем уже після потопу. Не знаю я, що буде після нас, в які природа убереться шати. Єдиний, хто не втомлюється, – час. А ми живі, нам треба поспішати. Зробити щось, лишити по собі, а ми, нічого, – пройдемо, як тіні, щоб тільки неба очі голубі цю землю завжди бачили в цвітінні. Щоб ці ліси не вимерли, як тур, щоб ці слова не вичахли, як руди. Життя іде і все без коректур, і як напишеш, так уже і буде. Але не бійся прикрого рядка. Прозрінь не бійся, бо вони як ліки. Не бійся правди, хоч яка гірка, не бійся смутків, хоч вони як ріки. Людині бійся душу ошукать, бо в цьому схибиш – то уже навіки.
Лайфхаки при підготовці до розгорнутої відповіді Надайте розгорнуту письмову відповідь на питання: Чи погоджуєтесь Ви з думкою, що Єдиний, хто не втомлюється, – час. А ми живі, нам треба поспішати. Відповідаючи на питання, дотримуйтесь таких вимог: чітко сформулюйте тезу; наведіть два переконливі аргументи, що найкраще підтверджують Вашу позицію; посильте один із своїх аргументів показовим прикладом з історії чи сучасного суспільного життя або особистого досвіду (окресліть контекст, у загальних рисах охарактеризуйте події, надайте факти, укажіть імена історичних постатей чи сучасників/сучасниць тощо, витлумачивши, як наведене пов’язано з обговорюваною проблемою), а інший – прикладом із мистецтва (художньої літератури чи інших видів мистецтва), (зазначте автора й назву твору, укажіть на проблему, порушену митцем, чи на художній образ, через який проблему розкрито, наведіть за потреби цитату тощо; не переказуйте твору, не давайте повної характеристики образів, проте поясніть, як наведене пов’язано з обговорюваною проблемою); сформулюйте висновки, увиразнивши обстоювану Вами впродовж усього викладу позицію.
Лайфхаки при підготовці до розгорнутої відповіді Чи погоджуєтеся з думкою, що Єдиний, хто не втомлюється, – час. А ми живі, нам треба поспішати. Немає сумнівів, що _____________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________. Довести істинність своєї позиції можу такими аргументами___________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Яскравим прикладом цього може слугувати ситуація, описана_________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________. Загалом я згодна з тим, що______________________________________________________________________ ________________________________________________________________________, але в деяких __ ситуаціях_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Аргументом на користь моєї думки може бути те, що ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ На підтвердження своїх суджень хочу згадати ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Отже, _______________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________
Лайфхаки до ЗНО з української мови та літератури Мнемонічні фрази з літератури Жанр - твір. Новели: "Я(РОМАНТична) особа, яка читає "Intermezzo" біля "Камінного хреста", у якому "Три зозулі з поклоном" танцюють "Valse melancolique" біля містечка "Модри Камень" Романи: "Воли" з "Тигроловами" поїхали в "Місто" на "Чорну раду" шукати "Майстра корабля« Повісті: "Захар Беркут" з "Кайдашихою" поїхали на "Зачаровану Десну" (так би мовити, на пікнічок) подивитися прем'єру фільму "Тіні забутих предків"
Лайфхаки до ЗНО з української мови та літератури Мнемонічні фрази з мови - «Панна, мадонна і бонна жили на віллі, купалися у ванні, їли манну тоннами, куплену за пенні , сиділи на дуррі, дивилися на панно. Дзвонили (“алло”) муллі, читали аннали, білль, буллу з мотто, смакували виноград (сорт“ізабелла”), який продавали в упаковці (брутто ) і без упаковки (нетто )» - «На мавпячому святі ми пили духмяний, морквяний, тьмяний сік, подзвякуючи цвяхом об склянку, їли горохвяний суп» - « Сердешний (бідолашний) дворушник мірошник взяв рушник, рушницю, торішній соняшник і пішов на всеношну» - « Казахи, тюрки, баски не ходили у Мекку і Нью-Йорк». - «Боязкий, баский, різкий, дерзкий кінь на ковзкій, в’язкій, пласкій дорозі». - Блаженний, огненний, мерзенний, благословенний, стражденно, священний; преосвященний, преподобний, превелебний, престол, презирство; Біблія, Тора, Коран, Святий Дух, Матір Божа, Різдво, Великий піст; диякон, єпископ, мирта, християнство
Лайфхаки до ЗНО з української мови та літератури Корисні сайти http://www.testportal.gov.ua http://osvita.ua http://testzno.com.ua http://skripnikmarina.ucoz.ua Платформа Be Smart Портал iLearn YouTube-канал ZNOUA Платформа Schoollit ZNO.IF.UA Курс “Лайфхаки з української мови” Курс “Лайфхаки з української літератури”
Лайфхаки до ЗНО з української мови та літератури ПОДКАСТИ Сайт Освіта.ua подкастів з підготовки до ЗНО. Так що таке подкасти? Це збірка серійних аудіофайлів в основному на одну тему або з однією метою. Подкасти можуть бути як розважальні, так і наукові або просто новини. Це річ, яка є на кожному телефоні, і вони 100% безкоштовні.
Лайфхаки до ЗНО з української мови та літератури Лайфхаки – це дуже корисні рекомендації, завдяки яким не треба витрачати час даремно. Подібні поради існували завжди, просто зараз, лайфхаки – це більш сучасні та більш ефективні покращені поради. Як правило, дає відповіді на різні питання: як щось оптимізувати, поліпшити; як швидко отримати певні знання; як оптимізувати життя, час, поліпшити свої навички.
Лайфхаки до ЗНО з української мови та літератури - Запорукою успішного проходження ЗНО є завчасна підготовка до нього. - Основна мета підготовки до ЗНО – це забезпечення оптимальної реалізації можливостей учнів та проявлення у максимальній мірі отриманих знань, умінь та навичок під час тестування. - Самопідготовка – це найголовніший елемент підготовки до тестування. - Готовність до тестування – це: сума особистого досвіду, знань, умінь та навичок; уміння користуватися своєю інтелектуальною стратегією; розвинута інтуїція; подолання почуття невідомого; формування впевненості в собі; формування певного ставлення до тестових завдань, тестової ситуації взагалі.