Презентація "Лексикологія. Групи слів за значенням "

Про матеріал
Повторення матеріалу з теми «Лексикологія. Групи слів за значенням». Закріплення навичок розпізнавання, визначення і використання у мовленні омонімів, синонімів, антонімів, удосконалення вміння учнів відрізняти омоніми від багатозначних слів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Слова щирого вітання дорожчі частування

Номер слайду 2

Лексикологія. Групи слів за значенням

Номер слайду 3

«Мікрофон»Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Номер слайду 4

..рж, дз..б, опен..к, бо..вий, прац..витий, ма..нез, зна..мий, ра..н, міль..н, л..тчик, сер..зний, т..хкає. Перевір, чи вмієш ти користуватися правилом. Прочитай слова. Послухай, як ти їх вимовляєш. Заповни пропуски, вставляючи йо або ьо.

Номер слайду 5

Йорж, дзьоб, опеньок, бойовий, працьовитий, майонез, знайомий, район, мільйон, льотчик, серйозний, тьохкає. ПЕРЕВІРКА

Номер слайду 6

Ма_оріти, ра_он, л_он, га_ок, буль_он, Ст_опа, Л_оля, пол_овий, л_одохід, _оржик, ма_ор, кол_оровий. Розподіли слова у два стовпчики:перший – буквосполучення ЙО, другий - ЬО

Номер слайду 7

ПЕРЕВІРКА{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}йоьомайоріти районгайокбульйонйоржик майорльон. Стьопа Льоля польовий льодохід кольоровий

Номер слайду 8

Батальон, бульон, четырёх, седьмой, йогурт, сегодня, Муравьёв, по льду, лён, по осеннему, у него, ему, трёх. Перекладіть слова українською мовою. Поясніть уживання буквосполучень -йо-, -ьо-.

Номер слайду 9

Батальйон, бульйон, чотирьох, сьомий, йогурт, сьогодні, Муравйов, по льоду, льон, по осінньому, у нього, йому, трьох. ПЕРЕВІРКА

Номер слайду 10

«Вільний мікрофон»Що вивчає лексикологія? Про що ви вже дізналися на уроках лексикології? А що ми називаємо лексикою? Яке значення слова називається лексичним?Що допоможе дізнатися лексичне значення слова? А які ще словники вам відомі? Які слова називаються однозначними, які — багатозначними? Наведіть приклади. Яке значення слів пряме, а яке переносне? Поясніть на прикладах. Синонімами називаються... Антонімами називаються... Омонімами називаються...

Номер слайду 11

Відгадування загадок. Відгадайте загадки, визначте антоніми. Запишіть загадку, яка найбільше сподобається.1. Ходить колом стук та дзень, переводить ніч і день. 2. Всім розкаже всі пригоди, А саме мовчить із роду. 3. Білий зайчик стрибає по чорному полю. 4. Стоїть дім. Увійдеш у нього сліпим, а вийдеш зрячим.

Номер слайду 12

5. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. 6. Сильніша сонця, слабша вітру, ніг не має, а йде, очей не має, а плаче. 7. Прив'яжи — підуть, відв'яжи — залишаться. 8. Як живе — лежить, як помре — побіжить.

Номер слайду 13

Картка 1 Картка 2 Картка 3 До вказаних слів доберіть антоніми. Із парою антонімів складіть речення. До пропонованих слів доберіть синоніми. Складіть речення з одним синонімічним рядом.3 кожним омонімом складіть два речення: Товариш. Рідко. Сухий. Невдача. Приятель. Гарний. Давній. Праця. Ключ. Ласка.

Номер слайду 14

Доберіть антоніми до багатозначних слів у вказаних словосполученнях. Сухий одяг. Суха погода. Сухий хліб. Суха мова. Сухе літо. Сухі квіти. Чисті руки. Чиста совість. Чисте небо. Чистий сніг. Чиста ріка.

Номер слайду 15

Варіант 1 Варіант 2 Думи мої, думи мої,Квіти, мої діти. Виростав вас, доглядав вас. Де ж мені вас діти? Т. Шевченко. Поезії ясне світило. З тобою жить, тебе любить!Понад сто років ти світило,І будеш вічно з нами жить. Т. Шевченко. Вибірковий диктант. Послухайте поетичні рядки. Випишіть омоніми.

Номер слайду 16

«Проба пера»Як виросту, збудую (дім, хату, будиночок),На хаті колесо (прикріплю, приладнаю, приб'ю),А там я поселю (крилату, летючу),Лелечу, клекітну (пару, сім'ю, родину). Нехай розводиться, (селиться, гніздиться). По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),Нехай мені щоночі (здається, сниться, вживається). Що я літаю наче (птиця, птах). Доберіть такі слова, щоб вони у вірші римувалися. Спишіть, розкриваючи дужки. МРІЯ

Номер слайду 17

МРІЯЯк виросту — збудую хату,На хаті колесо приб'ю,А там я поселю крилату. Лелечу клекітну сім'ю. Нехай розводиться, гніздиться. По всіх деревах і хатах. Нехай мені щоночі сниться,Що я літаю, наче птах. Д. Павличко

Номер слайду 18

До пропонованих словосполучень доберіть антонімічні. Зробіть висновок і дайте відповідь на проблемне питання: чи можуть в одного й того самого слова бути різні антоніми? Старий зошит — Старий дуб — Тиха погода — Тиха вулиця — Зелений плід — Зелений юнак —

Номер слайду 19

Фізкультхвилинка «М'яч зі словами»

Номер слайду 20

Гра «Третій зайвий»Картка 1 Картка 2 Картка 3 Картка 4 День, ніч, ранок. Веселий, швидкий, сумний. Казати, мовчати, стояти. Любити, ненавидіти, радіти. Чужий, рідний, близький. Добро, зло, радість. Працьовитий, ледачий, корисний. Радість, печаль, щастя. Байдикувати, працювати, говорити. Темний, світлий, корисний. Купувати, продавати, любити. Світло, темрява, друг.

Номер слайду 21

Прочитайте текст, правильно наголошуючи слова. Визначте його тип і стиль мовлення. Що виражає заголовок до тексту – тему чи основну думку?ТРИПІЛЬЦІ

Номер слайду 22

ТРИПІЛЬЦІ У 1893 році видатний український учений Вікентій Хвойка виявив біля містечка Трипілля Київської області залишки поселення, вік якого сягав кількох тисячоліть. Нині в Україні знайдено багато подібних пам’яток. За назвою місця перших розкопок історики назвали племена, що колись давно населяли Україну, трипільськими. Свої житла трипільці розташовували колами навколо великого майдану. Стіни помешкань споруджували на дерев’яному каркасі й обмазували глиною. Зовні їх розмальовували смугами червоного, жовтого та білого кольорів. Дах перекривали солом’яними або очеретяними сніпками. В оселях була піч. З кременю та каменю трипільські майстри виготовляли різні знаряддя праці: сокири, серпи, свердла. З к стки, рогу, дерева і глини робили інструменти для обробки шкур, плет ння та в’язання. Дуже поширеним був глиняний посуд: миски, горщики, макітри, глечики. Характерна ознака цих виробів – витонченість форм і яскравий розпис (З посібника).

Номер слайду 23

Вікентій Хвойка

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Тема: «Моя Україна». На 12 балів— скласти поезію; На 9 балів — скласти зв'язний текст (3-4 речення); На 6 балів — скласти одне речення. Творча робота

Номер слайду 27

Гра «Хто більше»До вказаних словосполучень доберіть синоніми та антоніми і заповніть таблицю:синонімантонімсвіжий хлібм'якийчерствийсвіжа газетасьогоднішнявчорашнясвіжа рибаживамороженасвіжі огіркизеленісолонісвіжа сорочкачистабруднасвіже обличчябадьорезморене

Номер слайду 28

Лінгвістична задача«Якось на засіданні гуртка образотворчого мистецтва вчитель загадав дітям намалювати з пам'яті предмети: учням І ряду — лисичку; II — косу; а третього — лавку. Стежачи за роботою, учитель виявив, що діти малюють різні предмети. Чому таке трапилося? Скільки було членів гуртка, якщо кожен із них малював своє? Що, зрештою, вони намалювали?»

Номер слайду 29

Лисичка — тварина, лисичка — гриб. Лавка — магазин, лавка — мебліКоса — дівоча, коса — піщана коса, коса — знаряддя праціЛавка

Номер слайду 30

Випишіть із прислів'їв антоніми, поясніть значення прислів'їв. 1. Вчення світ, а невчення — тьма. 2. Як є початок, то буде й кінець. 3. Правда кривду переважить. 4. Взимку сонце так сміється, що вікна плачуть. 5. М'яко стелить, та твердо спати.

Номер слайду 31

Культура мовлення. Антисуржик. ПРАВИЛЬНО НЕПРАВИЛЬНОкнижкова шафапідлогакилимові доріжкишпалеридокладати зусиллявідчиняти вікновимикачбрудзатишнокнижковий шкафполковрові доріжкиобоїприкладати зусиллявідкривати вікновиключательгрязьуютно

Номер слайду 32

Відредагуйте текст, користуючись поданою нижче рубрикою «Культура мовлення», і запишіть його правильно. Нова школа, у якій ми навчаємося, світла і простора. Її працівникам довелося прикласти багато зусиль, щоб учням було тут зручно й уютно. У класах стоять новенькі парти та книжкові шкафи, стіни обклеєно гарними обоями, пол полаковано. В актовому залі постелено коврові доріжки. Чергові стежать, щоб ніде не було грязі, на великих перервах відкривають вікна, щоб провітрити приміщення.

Номер слайду 33

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ1. У переносному значенні вжито всі виділені слова рядка. А відкритий характер, грати на скрипці, глибока печаль. Б запашний коровай, ніс людини, теплий погляд. В холодний погляд, спадає вечір, рожеві мріїГ висока тополя, телефонувати другові, гірка правда2. Стилістично забарвленими є всі слова рядка. А телик, периметр, кумекати. Б планшет, епохальний, квітень. В псевдоідея, кохання, куцохвостий. Г відгомоніти, цікавий, відозва3. Синонімічний ряд утворюють слова. А золотий, золотим, золотіБ заморозки, приморозки, сніжки. В гіллястий, крислатий, розкидистий. Г ледарювати, лінивий, байдикувати4. Омоніми використано в рядку. А золота голова – золотий перстень. Б хитра лисичка – зібрати в кошик лисички. В людина стогне – земля стогне. Г гострий ніж – гострий на язик5. Лексичну помилку допущено в рядку. А плутати слова Б освітлена вулиця В вимикати світло Г мішати вчитися6. Складіть два речення зі словом гарячий так, щоб у першому реченні це слово вживалося в прямому значенні, а в другому – в переносному.

Номер слайду 34

ВЗАЄМОПЕРЕВІРКАВАВБГ

Номер слайду 35

На уроці я: Повторив та узагальнив... Зрозумів... Я не знав, а тепер знаю... Я забув, а тепер пригадав і засвоїв...«Мікрофон»

Номер слайду 36

Домашнє завдання Доберіть прислів'я, приказки, загадки, де були б використані групи слів за значенням. Напишіть казку про роль синонімів, антонімів, омонімів у мові. Проект. Об’єднайтеся в групи. Придумайте та розіграйте в ролях рекламний ролик (сценку) на одну з поданих тем.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}1. СЛОВА – СКАРБИ.2. ПЕРЛИНИ СИНОНІМІЇ. Ця реклама має спонукати правильно добирати слова у властивому для них значенні. Ця реклама має переконати в тому, що синоніми роблять наше мовлення виразнішим і яскравішим.

pptx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
2827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку