«Вільний мікрофон»Що вивчає лексикологія? Про що ви вже дізналися на уроках лексикології? А що ми називаємо лексикою? Яке значення слова називається лексичним?Що допоможе дізнатися лексичне значення слова? А які ще словники вам відомі? Які слова називаються однозначними, які — багатозначними? Наведіть приклади. Яке значення слів пряме, а яке переносне? Поясніть на прикладах. Синонімами називаються... Антонімами називаються... Омонімами називаються...
Відгадування загадок. Відгадайте загадки, визначте антоніми. Запишіть загадку, яка найбільше сподобається.1. Ходить колом стук та дзень, переводить ніч і день. 2. Всім розкаже всі пригоди, А саме мовчить із роду. 3. Білий зайчик стрибає по чорному полю. 4. Стоїть дім. Увійдеш у нього сліпим, а вийдеш зрячим.
Картка 1 Картка 2 Картка 3 До вказаних слів доберіть антоніми. Із парою антонімів складіть речення. До пропонованих слів доберіть синоніми. Складіть речення з одним синонімічним рядом.3 кожним омонімом складіть два речення: Товариш. Рідко. Сухий. Невдача. Приятель. Гарний. Давній. Праця. Ключ. Ласка.
Варіант 1 Варіант 2 Думи мої, думи мої,Квіти, мої діти. Виростав вас, доглядав вас. Де ж мені вас діти? Т. Шевченко. Поезії ясне світило. З тобою жить, тебе любить!Понад сто років ти світило,І будеш вічно з нами жить. Т. Шевченко. Вибірковий диктант. Послухайте поетичні рядки. Випишіть омоніми.
«Проба пера»Як виросту, збудую (дім, хату, будиночок),На хаті колесо (прикріплю, приладнаю, приб'ю),А там я поселю (крилату, летючу),Лелечу, клекітну (пару, сім'ю, родину). Нехай розводиться, (селиться, гніздиться). По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),Нехай мені щоночі (здається, сниться, вживається). Що я літаю наче (птиця, птах). Доберіть такі слова, щоб вони у вірші римувалися. Спишіть, розкриваючи дужки. МРІЯ
Гра «Третій зайвий»Картка 1 Картка 2 Картка 3 Картка 4 День, ніч, ранок. Веселий, швидкий, сумний. Казати, мовчати, стояти. Любити, ненавидіти, радіти. Чужий, рідний, близький. Добро, зло, радість. Працьовитий, ледачий, корисний. Радість, печаль, щастя. Байдикувати, працювати, говорити. Темний, світлий, корисний. Купувати, продавати, любити. Світло, темрява, друг.
ТРИПІЛЬЦІ У 1893 році видатний український учений Вікентій Хвойка виявив біля містечка Трипілля Київської області залишки поселення, вік якого сягав кількох тисячоліть. Нині в Україні знайдено багато подібних пам’яток. За назвою місця перших розкопок історики назвали племена, що колись давно населяли Україну, трипільськими. Свої житла трипільці розташовували колами навколо великого майдану. Стіни помешкань споруджували на дерев’яному каркасі й обмазували глиною. Зовні їх розмальовували смугами червоного, жовтого та білого кольорів. Дах перекривали солом’яними або очеретяними сніпками. В оселях була піч. З кременю та каменю трипільські майстри виготовляли різні знаряддя праці: сокири, серпи, свердла. З к стки, рогу, дерева і глини робили інструменти для обробки шкур, плет ння та в’язання. Дуже поширеним був глиняний посуд: миски, горщики, макітри, глечики. Характерна ознака цих виробів – витонченість форм і яскравий розпис (З посібника).
Лінгвістична задача«Якось на засіданні гуртка образотворчого мистецтва вчитель загадав дітям намалювати з пам'яті предмети: учням І ряду — лисичку; II — косу; а третього — лавку. Стежачи за роботою, учитель виявив, що діти малюють різні предмети. Чому таке трапилося? Скільки було членів гуртка, якщо кожен із них малював своє? Що, зрештою, вони намалювали?»
Відредагуйте текст, користуючись поданою нижче рубрикою «Культура мовлення», і запишіть його правильно. Нова школа, у якій ми навчаємося, світла і простора. Її працівникам довелося прикласти багато зусиль, щоб учням було тут зручно й уютно. У класах стоять новенькі парти та книжкові шкафи, стіни обклеєно гарними обоями, пол полаковано. В актовому залі постелено коврові доріжки. Чергові стежать, щоб ніде не було грязі, на великих перервах відкривають вікна, щоб провітрити приміщення.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ1. У переносному значенні вжито всі виділені слова рядка. А відкритий характер, грати на скрипці, глибока печаль. Б запашний коровай, ніс людини, теплий погляд. В холодний погляд, спадає вечір, рожеві мріїГ висока тополя, телефонувати другові, гірка правда2. Стилістично забарвленими є всі слова рядка. А телик, периметр, кумекати. Б планшет, епохальний, квітень. В псевдоідея, кохання, куцохвостий. Г відгомоніти, цікавий, відозва3. Синонімічний ряд утворюють слова. А золотий, золотим, золотіБ заморозки, приморозки, сніжки. В гіллястий, крислатий, розкидистий. Г ледарювати, лінивий, байдикувати4. Омоніми використано в рядку. А золота голова – золотий перстень. Б хитра лисичка – зібрати в кошик лисички. В людина стогне – земля стогне. Г гострий ніж – гострий на язик5. Лексичну помилку допущено в рядку. А плутати слова Б освітлена вулиця В вимикати світло Г мішати вчитися6. Складіть два речення зі словом гарячий так, щоб у першому реченні це слово вживалося в прямому значенні, а в другому – в переносному.
Домашнє завдання Доберіть прислів'я, приказки, загадки, де були б використані групи слів за значенням. Напишіть казку про роль синонімів, антонімів, омонімів у мові. Проект. Об’єднайтеся в групи. Придумайте та розіграйте в ролях рекламний ролик (сценку) на одну з поданих тем.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}1. СЛОВА – СКАРБИ.2. ПЕРЛИНИ СИНОНІМІЇ. Ця реклама має спонукати правильно добирати слова у властивому для них значенні. Ця реклама має переконати в тому, що синоніми роблять наше мовлення виразнішим і яскравішим.