Сьогодні на уроці ми повинні:- повторити й поглибити знання про іменник як частину мови;- зміцнити навички визначення роду іменників;- сформувати поняття про іменники спільного роду;- навчитися визначати рід незмінюваних іменників;- навчитися утворювати фемінітиви; - систематизувати поняття про категорію числа та особливості вживання іменників, що мають форму тільки однини чи множини; - розвивати творчі здібності та культуру мовлення; - сприяти вихованню любові до рідного слова.
Виконайте завдання. На місці пропусків запишіть відсутні слова (за смислом). Люблю весняний … Ранньою весняною … добре прогулятися по …, що прокидається від … . Після довгої, суворої, холодної … радують перші … … . Там, де ясне … не прогріло …, ще лежить сірий … . З’являються перші … . Скоро вони зіллються разом, зійде … з … . У чистому … відчувається … … . Майже на всіх … і … починають набухати … . Несміливо з’являються найперші … — … . У густому … з-під … поступово пробивається смарагдовий … . Блідо-блакитне … стає яскравішим, а весняне … починає пригрівати. Солодко пахне талим …, весело дзюрчать …, вмиваючи … після … . Дивлячись на те, як … скидає з себе зимові … … та …, легко уявити, що скоро тут і там буде майоріти … із зеленої ніжної молодої … та красивих … . Дзвінко заспівають … на різні … , з’являться … та …, що спали взимку. Навесні … співає від … , … хвилюється через щасливе … та … чогось нового, світлого, теплого. Це вже знайоме … , але щороку воно дивує та приносить багато радісних … . Хочеться дихати на повні … , зняти обридлі за … … й … . … — найпрекрасніша … !
Завдання . Порівняйте свій текст з текстом-оригіналом. До якої частини мови відносяться слова, які ви поставили на місці пропусків? Люблю весняний ліс Ранньою весняною порою добре прогулятися по лісу, що прокидається від сну. Після довгої, суворої, холодної зими радують перші ознаки весни. Там, де ясне сонце не прогріло землю, ще лежить сірий сніг. З’являються перші проталини. Скоро вони зіллються разом, зійде лід з річок. У чистому повітрі відчувається пробудження природи. Майже на всіх деревах і чагарниках починають набухати бруньки. Несміливо з’являються найперші квіти — проліски. У густому ялиннику з-під заметів поступово пробивається смарагдовий мох. Блідо-блакитне небо стає яскравішим, а весняне сонце починає пригрівати. Солодко пахне талим снігом, весело дзюрчать струмки, вмиваючи землю після сну. Дивлячись на те, як ліс скидає з себе зимові кайдани снігу та криги, легко уявити, що скоро тут і там буде майоріти килим із зеленої ніжної молодої травички та красивих квітів. Дзвінко заспівають птахи на різні голоси, з’являться звірі та комахи, що спали взимку. Навесні душа співає від веселощів, серце хвилюється через щасливе збудження та передчуття чогось нового, світлого, теплого. Це вже знайоме почуття, але щороку воно дивує та приносить багато радісних хвилин. Хочеться дихати на повні груди, зняти обридлі за зиму куртку й шапку. Весна — найпрекрасніша пора!
Виконайте завдання. Прочитайте прислів'я. Визначте іменники, які можуть позначати осіб як чоловічої, так і жіночої статі. 1. Базіка набалака — і в торбу не збереш. 2. Нероба гірше п’яниці. 3. Незграба псує, а роботяга переробляє. 4. Соня та ледацюга — рідні душі. 5. Ні рак, ні жаба, а просто нахаба! 6. Вереда й себе раз на рік любить. Чому такі іменники називають іменниками спільного роду?
Завдання. Доберіть до кожного словосполучення іменники спільного роду, які б відповідали його змісту. Поясніть правопис дібраних слів. 1) Дитина, що втратила батьків. 2) Людина, яка хитрістю і спритністю прокладає собі всюди шлях. 3) Вередлива людина. 4) Людина, якій не щастить, часто нічого не вдається. 5) Той, хто заводить, починає бійку, любить битися. 6) Сновида, лунатик. 7) Людина, яка постійно живе в горі, біді.8) Господар, розпорядник товариської вечері, бенкету.
Виконайте завдання. Перепишіть, вибираючи з дужок слова в потрібній граматичній формі. 1. Тут співали мені дуби, степ (гойдав, гойдала) пшениці і вівса. 2. Лебедина зграя в (дальній, дальню) путь рушає. 3. Дим над землею гіркий наче (тертий, терта) полин. 4. Парадною ходою під (барабанний, барабанну) дріб рушили вчорашні школярі до центральної площі міста. 5. Оркестр грав (урочистий, урочисту) туш, а всі, стоячи, привітальними вигуками та бурхливою овацією зустрічали ювіляра. Які слова у вас викликали труднощі при написанні? Чому?
Я - редактор. Визначте правильно чи неправильно вжито іменники чоловічого та жіночого роду та узгоджені з ними слова. У вас нежить? Краплі від нежиті можна придбати в найближчій аптеці міста. Дермазол – найкращий шампунь від лупи. У вас болить голова? Поспішайте до нашої аптеки. У нас найдешевші таблетки і ліки від мігрені та головної болі.
Виконайте завдання. Запишіть подані слова, додавши до кожного прикметник-означення, у дві колонки:1) іменники чоловічого роду; 2) іменники жіночого роду. Шампунь, бандероль, папороть, ваніль, фланель, рукопис, путь, Сибір, степінь, ступінь, аерозоль, розкіш, рояль, суміш, жовч, гуаш, тюль, міль.
Я — редактор. Прочитайте. Укажіть допущені помилки, відредагуйте речення. 1. Прозора тюль на вікнах придасть кімнаті особливого затишку, а обтягнуті бязем меблі створять враження розкошу. 2. Тюлева гардина вбереже від проникнення бруду та пилі з вулиці. 3. З вікна можна полюбуватися прямим і рівним магістралем. 4. Поява червоної сипі на шкірі та надоїдлива нежить є признаками корі. Хвороба може викликати головну біль, іноді навіть втрату свідомості.
Назви осіб чоловічої статіАташе (консультант при дипломатичному представництві)Гідальго(іспанський дворянин)Гуру (духовний наставник у індусів)Денді (вишукано одягнена світська людина)Квазімодо(потворна людина)Круп’є(розпорядник ігор у казино) Кутюр’є(спеціаліст, який розробляє моделі одягу)Маестро(видатний музикант)
Назви осіб чоловічої статіМесьє (форма ввічливого звертання до чоловіка у Франції)Рефері(суддя спортивних змагань)Папараці(світський хронікер) Рантьє(особа, яка живе за рахунок доходів від цінних паперів)Портьє(швейцар у готелі)Тифозі(спортивний уболівальник в Італії)Тореро(учасник бою биків)
Назви осіб жіночої статіЕмансипе – жінка, яка демонструє рівні права з чоловіком. Інженю – актриса, яка грає наївних дівчат. Леді – дружина лорда в Англії. Мадам – форма звертання до заміжньої жінки у Франції. Міледі - шанобливе звертання до заміжньої жінки у Великобританії. Міс – звертання до нетитулованої заміжньоїжінки в англомовних країнах. Містрис – володарка. Пері – тендітна, чарівна жінка. Фрау - звертання до заміжньої жінки в Німеччині. Фрейлейн - звертання до незаміжньої жінки в Німеччині. Фрекен - звертання до незаміжньої жінки в скандинавських країнах. Фру - звертання до заміжньої жінки в скандинавських країнах.
Я — редактор. Прочитайте. Укажіть допущені помилки, відредагуйте речення. 1. МЗС врегулював проблему з виробником закордонних паспортів. 2. ДАІ вимагало додаткової перевірки обставин аварії на шосе. 3. Лук’янівський СІЗО через два-три роки «випишуть зі столиці». 4. У липні НБУ вже викупило на міжбанку понад 1,3 мільярда доларів. 5. Усього за 150 метрів від центрального пляжу Запоріжжя СЕС виявив холерний вібріон.
Виконайте завдання. Узгодьте абревіатури з дієсловами у формі минулого часу. З трьома складіть речення і запишіть. ЮНЕСКО(затвердити), США (погодитись), НАТО (заявити), ТСН (святкувати), СБУ (забезпечити), ДАІ (дозволити), ЗМІ (висвітлити), УТН (повідомити), НБУ (відмовити), РНБО (розглянути), ЧАЕС (вибухнути), УПА (об’єднати).
Виконайте завдання . З поданих пар слів випишіть лише ті, що є родовими парами. Які слова в цих парах використовуються тільки в розмовно-просторічному мовленні? Усно поясніть значення слів у решті пар за зразком: рахівник — той, хто рахує (фах, ч. р.); рахівниця — це не особа на позначення професії, а прилад для лічби. Рахівник — рахівниця, аспірант — аспірантка, жнивар — жниварка, штукатур — штукатурка, німець — німкеня, технік — технічка, сторож — сторожка, сторож — сторожиха, митник — митниця, китаєць — китайка, дяк — дячиха, бібліотекар — бібліотекарка, бібліотекар — бібліотекарша, швейцар — швейцарка, голландець — голанка, пілот — пілотка, вівчар — вівчарка, компаньйон — компаньйонка, акомпаніатор — акомпаніаторка, балетмейстер — балерина, кореспондент — кореспондентка.
Відповідь. Аспірант — аспірантка, німець — німкеня, сторож — сторожиха, дяк — дячиха, бібліотекар — бібліотекарка, бібліотекар — бібліотекарша, копаньйон — компаньйонка, акомпаніатор — акомпаніаторка, кореспондент — кореспондентка. Тільки в розмовно-просторічному мовленні використовуються слова: сторожиха, бібліотекарша, дячиха.
Виконайте завдання. Розподіліть іменники на три групи: А – ті, що мають однину та множину, Б – ті, що мають лише однину, В – ті, що мають лише множину. Молодість, доброта, місто, море, дружба, завзяття, лінія, глибина, настирливість, піднесення, білизна, колектив, дерево, кущ, звір, птахівництво, птах, хоробрість, радощі, Венера, Юпітер, Львів, іменини, кінь, змагання, терпіння, морква, халва, ресурси, бензин.