Очікувані результати. Учень / учениця розуміє та відтворює зміст художнього тексту, висловлює
власне ставлення до почутого / прочитаного; вичерпно відповідає на запитання за змістом художнього
тексту; висловлює власні враження від прочитаного / почутого; виявляє і відтворює прихований зміст
художніх текстів; висловлює судження про актуальність художнього тексту на основі власного і чужого
досвіду; умотивовує свої літературні вподобання, наводячи приклади прочитаних творів; розвиває інтелектуальні й творчі здібності; виявляє інтерес до читання книг, повагу до творчості народу та письменників-казкарів.
Ліна Василівна Костенко народилася у сімї вчителів 19 березня 1930 року в м. Ржищеві на Київщині. Коли дівчинці було 6 років, родина перебралася до столиці, де Ліна закінчила школу. Ще будучи ученицею, вона почала відвідувати літературну студію при журналі “Дніпро”, який редагував Андрій Малишко. Перші вірші Ліна Костенко випустила в 16 років. Читачам відомі збірки поезій “Проміння землі”, “Вітрила”, “Мандрівки серця”, “Маруся Чурай” та чимало інших.
Робота з літературознавчими термінами. Віршований твір — ліричний або ліро-епічний твір, побудований за законами віршованої мови (ритмічно побудованої мови з повторенням таких елементів, як наголос, стопа, рядок, пауза, строфа. Віршований ритм посилюється римою — співзвучним закінченням рядків). Метафора (уособлення) — один з основних тропів: образний вислів, у якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.
Робота з літературознавчими термінами. Епітет — художнє означення, що підкреслює характерну рису, визначальну якість певного предмета й передає емоційне ставлення до нього (золоті руки, світла душа, пишний сад). Епітети постійні — вживання епітета з конкретним іменником; таких епітетів найбільше у фольклорі (ясний сокіл, буйний вітер, широкий шлях, сизий орел, червона калина).
Робота з підручником Ліна Костенко «Затишно дітям в пазусі казок...»Затишно дітям в пазусі казок. Отак би й слухав про царя Салтана або про те, як весело козак обманював турецького султана. Про карих коней з полуменем грив, про чаклуна, що все на світі може. І хто б там що кому не говорив, а згине зло і правда переможе!
Тема: поетична розповідь про неоціненну роль казки в житті дітей. Головна думка: «казка вчить, як на світі жить». Художні засоби Епітети: весело обманював, карих коней. Уособлення: «згине зло», «правда переможе». Метафора: «коней з полуменем грив», «затишно дітям в пазусі казок». Протиставлення (антитеза): «згине зло і правда переможе». Повтори (єдинопочаток): «Про ...». Рими: казок — козак, Салтана — султана, грив — говорив, може — переможе. Складання колективного аналізу твору
Гра «Казка по ланцюжку»Казка складається за поданим алгоритмом. 1. Жив-був … (хто?). 2. Яким він був зовні? 3. З ким він товаришував? 4. Якими рисами характеру він вирізнявся? 5. Він пішов … (гуляти, мандрувати, дивитися — куди?). 6. Він зустрів злого … (кого?). 7. Яке зло негативний персонаж учинив? 8. У героя був друг. Хто? 9. Яким він був? 10. Як він допоміг головному героєві? 11. Що сталося зі злим персонажем? 12. Де стали жити головні персонажі? 13. Що вони робили?
Робота з пам’яткою «Як складати казку»Придумайте назву. Визначте дійових осіб. 3) Визначте вид казки, її жанр (фантастичний, фантастично-героїчний, побутовий, казка про тварин). 4) Продумайте зачин. 5) Продумайте основну частину. 6) Продумайте кінцівку. 7) Продумайте висновки. 8) Складіть план. 9) Запишіть казку.
— Казки є джерелом пізнання мрій, сподівань і бажань людини з важливим оптимістичним гуманізмом, здатним прищеплювати людям кращі християнські риси характеру — доброту, милосердя, увічливість, волелюбність, почуття власної гідності тощо. Як ви вже помітили, українські народні казки уславлюють любов до волі, сміливість, мудрість, прагнення до справедливості. Вони також засуджують жорстокість, ледарство, брехню та несправедливість. Зазвичай у казковому світі все закінчується щасливо, перемогою добра і справедливості; персонажі наділені чітко вираженими рисами.