Вихователь: Носачова Аліна Сергіївна. Логічні блоки Дьєнеша Розвиток розумових та пізнавальнихздібностей дошкільників за допомогоюлогічних блоків Дьєнеша
Номер слайду 2
Про методику. Золтан Пал Дьєнеш -(угор. Zoltán Pál Dienes; 1916-2014) - угорський математик, психолог і педагог, професор Шербрукського університету. Автор ігрового підходу до розвитку дітей, ідея якого полягає в освоєнні дітьми математики за допомогою захоплюючих логічних ігор, пісень і танців.
Номер слайду 3
Актуальність Логічні блоки допомагають дитині опанувати розумові операції і дії, які важливі як в плані математичної підготовки, так і з точки зору загального інтелектуального розвитку. До таких дій відносяться: виявлення властивостей, їх абстрагування, порівняння, класифікація, узагальнення, кодування і декодування, а також логічні операції «не», «і», «або». Більш того, використовуючи блоки, можна закладати в свідомість малюків початки елементарної алгометричної культури мислення, розвивати у них здатність лічити про себе, освоювати уявлення про числа і геометричні фігури, просторове орієнтування.
Номер слайду 4
Мета Навчити дошкільнят (дітей від 2 до 8 років) вирішувати логічні завдання на класифікацію та групування предметів за різними властивостями. Крім цього матеріал допоможе дитині розвинути мову, мислення і математичні уявлення. Граючи в інтелектуальні ігри з блоками, діти надалі зможуть успішно оволодіти математикою і інформатикою. Ігри та вправи універсальні: ви можете запропонувати їх дітям на заняттях і у вільні години, в дитячому садку і вдома.
Номер слайду 5
знайомити дітей з геометричними фігурами, їх кольором, розміром, товщиною;розвивати вміння виявляти і абстрагувати властивості;формувати вміння порівнювати предмети за їх властивостями;сприяти розвитку дій класифікації і узагальнення;спонукати до логічних дій та операцій;розвивати психічні функції, пов'язані з мовною діяльністю;розвивати творчі здібності, уяву, фантазію;виховувати самостійність, наполегливість у досягненні мети. Задачі
Номер слайду 6
Блоки Дьєнеша – це набір з 48 геометричних фігур. В наборі немає жодної однакової фігури. Дидактичний матеріал грунтується на методі заміщення предмета символами і знаками (метод моделювання). Блоки відносяться до типу іграшок , якими можна грати не один рік , шляхом ускладнення завдань від простого до складного.
Номер слайду 7
Кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: Формою (круги, трикутники, квадрати, прямокутники) Кольором (червоні, сині та жовті) Розміром (великі та маленькі) Товщиною (товсті та тонкі )
1 етап роботи « Знайомство»Педагог- спостерігач. Діти смостійно граються з блоками.
Номер слайду 11
Конструювання. Цей творчий напрям діяльності неможливо обійти стороною ні для однієї іграшки з геометричними фігурами.
Номер слайду 12
2 етап роботи«Обстеження» За допомогою сприйняття діти пізнають зовнішні властивості предметів (колір, форму, розмір).
Номер слайду 13
На другому етапі відбувається плавний перехід дитини на вивчення правил гри. Вивчення правил є важливим повчальним моментом, оскільки малюк не зможе без знань правил гри вирішити поставлені завдання від початку до кінця. У правилах міститься найважливіша інформація для дитини, яку педагог прагне йому донести.
Номер слайду 14
Логічні ігри і вправи з блоками Дьєнеша. Знайти всі фігури такого ж кольору, як викладена . Показати всі блоки трикутної форми або всі великі фігури і т.п. Дати Мишкові всі сині фігури, Зайчику - жовті, а Мишці - червоні; потім так само групувати фігури за розміром, формою, товщиною. Визначити фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною.
Номер слайду 15
3 етап роботи« Ігровий» Пропонуємо дітям гру. Грати і розкладати блоки цікавіше для когось ,наприклад, пригостити звірят.
Номер слайду 16
Ігри з блоками на визначеннявластивостей і відносин«Чудовий мішечок» (обстеження) «Вгадай властивості» (гра на сприйняття) «Знайди блок» «Магазин» «Розселення блоків по кімнатах «Поклади блоки в обруч»
Номер слайду 17
4 етап роботи«Обстеження» Діти спочатку опановують вміння виявляти і абстрагувати в предметах одну властивість (колір, форма, розмір, товщина), порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по кожній з цих властивостей: за двома властивостями (колір і форма, форма ірозмір, розмір і товщина і т. д.); за трьома (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщиною; кольором, розміром і товщиною); за чотирма властивостями (колір, форма, розмір і товщина). При цьому в одній і тій же вправі легко можна міняти міру складності завдання з урахуванням можливостей дітей.
Номер слайду 18
Ігри з блоками Дьєнеша. На порівняння«Дружать - не дружать» «Пригости тістечком» «Доміно» «Доріжка» «Знайди пару»На закономірності«Продовж ряд » «Який блок зайвий?» Гра «Ланцюжок»
Номер слайду 19
5 етап роботи« Пошуковий» Діти вчаться знаходити предмет за словесною інструкцією по одній, двом, трьом і чотирьом наявним ознакам. В іграх такого типу у дітей формується найважливіша розумова операція- абстрагування (метод відволікання),що дає змогу переходити від конкретних предметів (елементів) до загальних понять розвитку.
Номер слайду 20
6 етап роботи«Знайомство з символами» Автор системи назвав цю стадію символічною. Пропонуються ігри та вправи , де властивості блоків зображені схематично на картках . Це дозволяє розвивати здатність до моделювання і заміщення властивостей , вміння кодувати і декодувати інформацію.
Номер слайду 21
7 етап роботи«Заперечення» Ігри з блоками ускладнюються за рахунок введення знака заперечення «не». Такі ігри формують у дітей поняття про заперечення.
Номер слайду 22
Дидактичні ігри з логічними блоками Дьєнеша. Алгоритми.«Вирости дерево» «Логічний потяг» «Прикрасимо ялинку» «Архитектори»
Номер слайду 23
Дидактичні ігри з блоками. Шифрування або кодування. Кодування або декодування.«Автогараж» «Розсели у будинок»
Номер слайду 24
Альбоми для дітей 2-4 років. Блоки для найменьших ( 2-3 роки)«Блоки Дьєнеша» для малюків. Ліпимо небелиці