Мета: ознайомити із життєвим та творчим шляхом Максима Рильського; обговорити зміст поезії «Дощ», «Осінь-маляр із палітрою пишною…»; удосконалювати вміння вичерпно відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту; удосконалювати навички виразного читання; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять; збагачувати словниковий запас.
Було у Сонця три дочки: старша — Осінь, середня — Літо, молодша — Весна. Добре їм жилося в батьківському домі, але настав час відпустити їх на землю. Порами року стали діти Сонця. Першою — Весна. Вона була дуже гарна, і Сонце подарувало їй вічну молодість. Перші ніжні квіти, голубі й білі проліски, буйно-зелене вбрання землі, блакитне небо принесла Весна людям. Через три місяці виряджав батько другу дочку — Літо. «Ти в мене красуня, і в придане дам я тобі вічну красу». Нагородило Сонце доньку яскравими соковитими барвами. Нарешті батьківський дім залишила й Осінь. «Забирай усе моє багатство, — сказало Сонце. — Віддаю тобі все золото. Будь щедрою, не скупися, і люди тебе полюблять». А на другому кінці світу збиралась у дорогу єдина дочка Мороза — Зима. Росла вона в холоді, злиднях і не мала розкішного вбрання. Мороз зібрав усе своє багатство — і вийшла жменя срібла. Засмутилася Зима. Як їй сподобатись людям? Почала виробляти зірочки з різними візерунками — тоненькі, легенькі. І стали вони сніжинками. Підкинула їх Зима до неба — закружляли вони в легкому танці. Все навколо змінилося, і земля вкрилася білим пухом. Дихнула Зима на дерева — і засяяли вони іскрами інею. А коли почала малювати візерунки, то відчула себе щасливою й вирішила віддати людям усе, що мала. Але в Зими була тільки біла фарба. Тоді вона підмішала в неї жменю срібла — і все заблищало, засяяло, мов у казці. Люди були зачаровані.
Метафори: «гість впав бадьоро», «відкривай груди, мати -земле», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить». Порівняння: «дощ-гість», «мати-земле»Епітети: «благодатний гість», «довгожданий гість», «сяйвом осіянний гість», «золотий вечірній гість», «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним повівом», «повівом зеленим», «білі села». Художні засоби
Епітети: «палітра пишна», «краса розкішна», «роси сріблисті», «шати барвисті», «кольори дивні», «цілунки переливні», «фарби рожеві, злотисті, червоні», «срібно-блакитне повітря», « пісні ніжні, осінні, тиходзвонні»Метафори: «осінь-маляр в небі кружляє», «осінь-маляр осипає красою», «вона роси розсипає, тумани розливає, ліс одягає,обливає кольорами, ніжно сміється, грає цілунками». Їх же можна назвати й уособленням. Художні засоби