Роботу виконала: слухач курсів підвищення кваліфікації
(16.10 – 01.11.2023), група КФСГД-25, учитель української мови та літератури,
КЗ ЗСО І-ІІІ ступенів «Успіх» Новобогданівської сільської ради, стаж 28 років,
Недзвецька Світлана Олександрівна
Урок № 23
ПІБ учителя: Недзвецька Світлана Олександрівна
Клас: 5
Тема уроку: Співжиття різних істот у природі за оповіданням Ольги Фесенко «Буся» Мета уроку (розвиток компетентностей):
Ключові компетентності
1 |
Спілкування державною мовою |
Володіти видами мовленнєвої діяльності (говоріння, письмо), здійснювати комунікацію в усній формі на основі знання функцій мови, ресурсів (лексики, граматики) і норм сучасної української літературної мови, типів мовної взаємодії, особливостей стилів мовлення інформаційних та художніх текстів; здобувати та опрацьовувати інформацію з різних (друкованих та цифрових, зокрема аудіовізуальних) джерел у різних освітніх галузях і контекстах, критично осмислювати її та використовувати для комунікації в усній та письмовій формі, для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільних і національних цінностей. |
2 |
Інформаційноцифрова |
Застосовувати інформаційно-комунікаційні технологій (ІКТ) для пошуку інформації для уроку та у приватному спілкуванні. Розуміти етику роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо). |
3 |
Обізнаність та самовираження у сфері культури. |
Розвивати літературну грамотність учнів, здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. |
4 |
Учитися впродовж життя |
Здійснювати аналіз власної діяльності, вчитися працювати відповідально. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя. |
5 |
Соціальна і громадянська |
Ефективна та конструктивна участь в уроці. Розвивати навички роботи в групі, співпрацювати з іншими на результат. |
6 |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Дбати про здоров’я учнів. Усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя. |
7 |
Ініціативність і підприємливість |
Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. |
Предметні компетенції учнів на уроці:
літературна: ознайомити учнів із творчістю письменниці рідного краю О.Фесенко, розкрити багатогранність її таланту; розвивати уміння аналізувати твори, визначати тему та основну думку; вчити сприймати художній твір як чинник формування життєвого досвіду, формувати вміння висловлювати власну позицію щодо прочитаного.
Основні поняття |
Основні знання |
Основні вміння |
Оповідання та його ознаки |
Знають ознаки оповідання; різницю між видами |
Уміють визначати вид прочитаного оповідання, розкривають його основні жанрові особливості; виразно читають оповідання вибірково; інсценізують епізоди твору |
Тема та основна думка твору |
Знають визначення теми та основної думки твору |
Уміють визначати тему і основну думку оповідання «Буся» |
Літературний персонаж, головні та другорядні герої твору |
Знають значення понять «літературний персонаж», «головні та другорядні герої твору» |
Уміють визначати головних і другорядних героїв оповідання |
Засоби художньої виразності в оповіданні |
Знають визначення понять «Епітет» «Порівняння», «Пестливі слова» |
Уміють визначати засоби художньої виразності в оповіданні |
Очікувані результати:
знає письменників рідного краю; читає тексти різних стилів і жанрів у різний спосіб відповідно до мети читання; розуміє зміст і висловлює власну думку щодо прочитаного; розкриває актуальність літературних творів у контексті викликів сучасності та власних життєвих потреб; залежно від мети читання обирає самостійно або за допомогою інших осіб тексти для читання, аргументує свій вибір.
Обладнання уроку: ноутбук, проектор, портрет письменниці Ольги Фесенко, текст оповідання «Буся», фрагмент інтерв’ю з письменницею.
Тип уроку: комбінований урок Наскрізні лінії
НЛ 1 «Екологічна безпека та сталий розвиток»
НЛ 2 «Громадянська відповідальність»
Міжпредметні зв'язки (МЗ): живопис, музика, українська мова.
Етап уроку |
Ча с |
Завдання етапу |
Зміст (порядок проведення/к онспект уроку) |
Методи і прийоми |
Ф О Н Д* |
Діяльність учителя |
Діяльність учня
|
І. Організаційна частина |
1 хв |
Підготувати здобувачів освіти до роботи на уроці, забезпечивши відповідний психологічний настрій |
Вітання, проблемне питання: « Ми любимо свій рідний край. А кого з письменників Мелітопольщи ни ви вже знаєте?» |
Привітання, перевірка готовності до уроку |
Ф |
Розповідає, запитує, за необхідності допомагає учням. |
Слухає, думає, відповідає |
ІІ. Мотивація і стимулюван ня навчальної діяльності |
1 хв |
Формування позитивних мотивів, зацікавленості школярів темою, яку вивчатимуть |
Перевірити знання учнів про особистість письменника: «Чи пишете ви власні твори? Хотіли б стати письменником? » |
Створення проблемної ситуації |
Ф |
Запитує, стимулює до діяльності, повідомляє нове |
Слухає, міркує, відповідає |
ІІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів |
1 хв |
Одержати уявлення про якість засвоєння учнями вивченого раніше матеріалу, виокремити опорні знання |
Перевірити знання учнів про роботу письменника: «Чи можливо зустрітися з письменником сьогодні? Як це можна зробити? Що б ви хотіли дізнатися в нього? » |
Бесіда |
Ф |
Запитує, допомагає, стимулює до міркувань, висловлення гіпотез |
Міркує, відповідає |
Етап цілепоклада ння |
1хв |
Формування мети і цілей уроку: прогнозування змісту та результатів роботи |
Залучити учнів до цілеспрямован ої, активної навчальної діяльності |
Розповідь |
Ф І |
Спостерігає, допомагає, повідомляє мету та цілі
|
Запис очікувань |
ІV. Етап цілереалізацій |
35 хв |
Дати учням конкретне уявлення про творчість письменника. Виробити відповідні уміння інтелектуального і практичного характеру. Закріпити в системі спеціально організованої діяльності інтелектуального і практичного характеру ті знання і вміння, які |
1. Знайомство учнів з особистістю письменниці Ольги Фесенко. Перегляд інформації про Ольгу Фесенко – письменницю рідного краю (2 хв) Завдання: Прослухати, підготувати відповідь на запитання: 1.Що вам запам’яталосяз |
1. Метод створення емоційноморальної ситуації
|
Ф
|
Повідомляє про те, як почалася творчість поетеси
|
Слухає, знайомиться з інформацією.
|
|
|
необхідні для самостійної роботи над новим матеріалом, для подальшого життя. |
дитинства Ольги Фесенко? 2. Про що ще хотіли б дізнатися? |
|
|
|
|
2. Перегляд інтерв’ю телеканалу «RTBmelitopol » «Про дивовижні таланти Ольги Фесенко» за участі письменниці (6 хв) |
Розповідь, робота з ІК джерелами |
Ф |
Слухає, пояснює за необхідності |
Слухає |
|||
3. Виразне читання оповідання «Буся» вчителем і учнями (6 хв) |
|
Ф І |
Виразно читає оповідання разом з учнями |
Обирає та виразно читає фрагменти оповідання
|
|||
4. Формулювання теми та основної думки оповідання (2хв) |
Самостійна робота учнів |
Г
|
Координує |
Визначає тему і основну думку оповідання Записує |
|||
4. Визначення добрих та злих героїв оповідання (1хв) |
Порівняння та зіставлення
|
П
Ф |
Координує, запитує, за потреби допомагає
Координує |
Готує усне повідомлення
Виконує вправи |
|||
5.Фізкультхви линка (1хв) |
|||||||
6. Складання плану твору (3 хв) |
Самостійна робота |
П Ф |
Координує, за потреби допомагає |
Складає план та записує |
|
|
|
7. Робота з теорією літератури: 1. До якого жанру належить твір? Чому? 2. Який вид оповідання? Як визначили? (1 хв) |
Словесні методи Бесіда |
Ф |
Координує роботу учнів, допомагає
|
Слухає, відповідає |
8. Перегляд малюнків до оповідання. (2 хв) |
Робота з інформаційн ими джерелами
|
Ф
|
|
Дивиться, слухає, відповідає , робить висновки |
|||
9. Робота із сюжетом оповідання та засобами виразності в ньому (10 хв)
|
|
ГП
|
Пропонує групам представляти результати
Звертає увагу учнів на пестливі слова, епітети, порівняння. Допомагає зробити висновок, що мова твору є мальовничою, насиченою деталями, які допомагають |
Учні готуються і представляють результати роботи за планом: 1 група – розповідає про знайомство ластів’ят з кішкою Бусею ; 2-а група – розповідає про самовідданий вчинок Бусі; 3-я група – пояснює значення |
|
|
|
10. Теорія літератури: «Оповідання» – прозовий чи віршований твір? Чому у ньому багато засобів художньої виразності?
|
Бесіда.
|
Ф
|
створити живу картину перед очима читача. Через деталізацію автор передає атмосферу твору, дозволяючи читачеві відчути кожний момент
Слухає, у разі потреби допомагає зробити висновок, що за всіма ознаками твір «Буся»оповідання |
поняття «рятівник» ; 4-а група – робить порівняння вчинку кішкирятівниці з людьмирятівниками 5-а група – знаходить художні засоби в творі
Визначає ознаки оповідання.
|
Підсумок уроку Рефлексія |
5 хв |
Узагальнити засвоєні знання у вигляді певної цілісності. Оцінити рівень засвоєння знань і способів діяльності всього класу та окремих учнів |
1.Кішка зробила самовідданий вчинок: надала перевагу захисту чужих дітей, залишивши без нагляду своїх.
2. А як би ви вчинили на її місці? |
Створення проблемної ситуації |
Ф
І |
Вчитель ділиться своїми думками, допомагає підсумувати: «Твір "Буся" - це не просто історія про кішку та пташок. Це глибока рефлексія про інстинктивне бажання захищати своїх близьких, про |
Висловлює свої думки
Формулює висновки |
|
|
|
|
|
|
материнську любов, яка не знає кордонів, і про взаємозв'язок усіх істот у природі». |
|
3.Повідомленн я вчителя:
«Зверніть увагу, оповідання закінчується тим, що ластів’ята та коти мирно співіснують. Чи може так бути насправді?» |
Створення проблемної ситуації |
І |
Ділиться своїми міркуваннями: «Твір нагадує нам про значення життя кожної істоти і про те, що взаємопоміч і захист слабших - це основа співіснування у природі».
|
Висловлює свої думки |
|||
4.Обговорення: «- Чи сподобалося вам оповідання Ольги Фесенко? - Чи з’явилося бажання прочитати інші оповідання авторки? - Хотіли б познайомитися |
Бесіда |
Ф |
Запитує, у разі потреби допомагає учням
Слухає, коректує, якщо буде потреба, допомагає
|
Розмірковує, робить власні висновки, відповідає |
|||
|
|
|
з її поетичною творчістю? А ,можливо, й запросити на урок, щоб краще познайомитися?» |
|
|
|
|
Оцінювання |
|
|
|
|
|
Оцінює роботу здобувачів освіти на уроці |
Самооцінюва ння |
Домашнє завдання |
1 хв |
Повідомити учням зміст домашнього завдання, пояснити методику його виконання.
|
1.Створити асоціативне гроно до слова «кішка» (за оповіданням Ольги Фесенко) 2. (Або) Скласти сенкан до образу кішки (з оповідання Ольги Фесенко)
|
|
Ф |
Пояснює домашнє завдання |
Занотовує домашнє завдання |
Література:
Для вчителя |
Для учнів |
1. Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б. Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalni-programi/modelni-navchalniprogrami-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyishkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku 2. Біографічна довідка. Режим доступу: https://viola19032009.wixsite.com/mysite-10 |
1. Ольга Фесенко «Буся». Режим доступу: https://www.calameo.com/read/0059007171c92 63710ea4?authuser=1 2. Про дивовижні таланти майстрині Ольги Фесенко. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=7LIe0_LGUoo 3.Біографічна довідка. Режим доступу: https://viola19032009.wixsite.com/mysite-10 |
3. Ольга Фесенко. Письменники рідного краю. Режим доступу: https://viola19032009.wixsite.com/mysite- 10/bibliografiya 4. Про дивовижні таланти майстрині Ольги Фесенко. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=7LIe0_LGUoo 5. Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.google.com/search?client=firefox-bd&sca_esv=574206006&sxsrf=AM9HkKl4s8H3K MhDO6GhuDBeV5iDbqTVDw:1697571067576& q=https/ukrlit.net/article/39.html&spell=1&sa=X& ved=2ahUKEwjmydqD6f2BAxVhIsKHXErD58QBSgAegQICBAB 6. Ольга Фесенко «Буся». Режим доступу: https://www.calameo.com/read/005900717 1c9263710ea4?authuser=1 7. Блог вчителя української мови та літератури Ольги Миколаївни Фесенко. Режим досвіду: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=& esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ve d=2ahUKEwig4NOe8f2BAxX0CRAIHeI2Dr0QFn oECBQQAQ&url=https%3A%2F%2Fnovomshkola.jimdofree.com%2F%25D0%25B3%25D0 %25BE%25D0%25BB%25D0%25BE%25D0%25 B2%25D0%25BD%25D0%25B0-%25D1%2581% 8. Технологічна карта уроку української літератури - https://docs.google.com/document/d/1TMkOM kVJ7PkXwITJhR2T9vd6Og9L4_e7/edit
|
|
Додатки:
1. Портрет Ольги Фесенко. [Електронний ресурс]. Режим доступу:
https://images.genial.ly/5ac24a71a11ac10fe44ca90d/6d19ca8d-69b4-49e7-a3ed-
6d5e83a18c55.jpeg
2. Біографічна довідка. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://viola19032009.wixsite.com/mysite-10
Фесенко Ольга Миколаїна народилася 17 березня 1960 року у родині робітників в селі Тернівка Новомиколаївського району Запорізької області. Батько, Микола Васильович, працював завгоспом у школі, а мати, Марія Яківна, - технічним працівником. У 1967 році Ольга вступила до першого класу Терсанської середньої школи, яку успішно закінчила у 1977 році. Дитинство Ольги пройшло на берегах замріяної Терси.
3. Блог вчителя української мови та літератури Ольги Миколаївни Фесенко.
[Електронний ресурс]. Режим доступу: https://foslovesnistblogadress.blogspot.com/
4. Ольга Фесенко. Наодинці з природою.[Електронний ресурс]. Режим доступу:
https://www.calameo.com/read/0059007171c9263710ea4?authuser=1