Провідні (головні) думки повістіСвіт дитинства захопливий і неповторний. Необхідно завжди і скрізь залишатися людиною, намагатися чинити чесно й благородно. Добре мати вірних друзів, уміти дружити. Потрібно вміти правильно поводитися в небезпечних, екстремальних ситуаціях. Життя людини найцінніше, тому заради його порятунку можна пожертвувати й дитячою клятвою, даним словом. Потрібно завжди думати про своїх близьких, не завдавати їм клопоту й горя своїм бешкетництвом, витівками, необдуманими вчинками. Слід уміти перетворювати найнуднішу роботу на захопливе заняття, тоді ця праця не буде важкою, обтяжливою.
Спостереження над мовою художнього твору. Визначити види опису у повісті « Пригоди Тома Соєра».а) «Вони побачили зарослу бур'яном домівку, стіни, з яких давно обсипався тиньк, старезний камін, зяючі отвори вікон, розвалені сходи нагору і скрізь запилюжені, обвислі клапті павутиння». (Це опис приміщення, інтер'єр «будинку з привидами», де друзі збиралися шукати скарб.)
(Опис природи, пейзаж. Це місце, куди хлопці вирішили піти розшукувати скарб)б) «Другий був бридкий обідранець з дуже неприємним обличчям. Постать іспанця обгортало серапе; з-під сомбреро виднілись волохаті сиві бакенбарди й довгі пасма сивого волосся, а очі ховалися за зеленими окулярами». (Це опис зовнішності, портрет одного з негативних героїв - розбійника)в) «Внизу, посеред залитої місячним сяйвом долини, самітно стояв той самий "будинок з привидами", давно вже без огорожі, до самого Ганку зарослий бур'янами..»
Замініть синонімами (близькими за значенням словами) вирази, вжиті у повісті. Нечисте сумління - (муки совісті); відпустити язика з припони - (заговорити); забігти світ за очі - (сховатися, опинитися далеко); усі очі прикипіли - (усі уважно, зі здивуванням подивилися); затамувати віддих - (замовкнути, чекаючи на щось несподіване); ловити кожне слово - (слухати уважно); уся праця собаці під хвіст - (даремна праця); жижки дрижать - (боїться); лізти чортові в зуби - (наражатися на небезпеку); халепа - (неприємна пригода; прикрий випадок); дати драла (швидко втекти).
Інтерактивна вправа «Дерево рішень»• рішення І. Хлопець правильно вчинив, за злочинцем необхідно було простежити. Позитивне - Гек дізнався, коли злодії планували помстися, повідомив дорослих; негативне – наражався на небезпеку, міг сам загинути, якби його викрили;• рішення ІІ. Неправильно вчинив, слід було одразу повідомити дорослих, заявити в поліцію. Позитивне - злочинців, можливо, швидше спіймали б, ніхто з дітей не ризикував би собою. Негативне - могли б і не дізнатися про злочинні наміри індіанця Джо, могла би постраждати гарна людина тощо.
Смішне та сумне у творі Марка Твена{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Смішне. Сумне. Як Том зумів перетворити фарбування паркана на захопливе й прибуткове для себе заняття. Перелік «трофеїв» та «багатств» героїв. Забобони хлопців та повір'я. Намагання знайти скарб. Заздрість «свободі» безпритульного Гека Фінна, його одягу. Ревнощі Тома і Беккі, їхня поведінка при цьому. Як дорослі, уже знаючи таємницю Гека, хвалили його. Яких мук завдавав Гекові новий костюм. Бешкетництво, неслухняність хлопців, ризикування життям і здоров' ям. Злочини деяких дорослих, їхня несправедливість, нечесність, боягузтво. Неуважне ставлення дорослих допотреб дітей, до їхнього життя. Несерйозне ставлення дітей до почуттів і переживань їхніх близьких. Захоплення дітей курінням, інші шкідливі звички