Презентація. МАТЕРІАЛ ДЛЯ уроків розвитку мовлення в 2 класі

Про матеріал

Презентація складається з 16 текстів для уроків розвитку мовлення.

Для кожного тексту виділено 3 слайди:

1. Саме текст

2. Питання для аналізу змісту

3. Орієнтовний план переказу.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

МАТЕРІАЛ ДЛЯ уроків розвитку мовлення в 2 класі

Номер слайду 2

ВОСЕНИ Прийшла осінь. Вечір надворі. Сиві каламутні хмари заслали олов’яним килимом усе небо. Ніде жодної щілинки не знайти, щоб крізь неї пробилася блакить. Ніч… Буйний дощ горохом торохтить по шибках. Північний, хижий, сердитий вітер лютує, виє, неначе голодний вовк. Сум і тугу наганяє на душу… Надворі темно, мокро, холодно, сумно…

Номер слайду 3

Аналіз тексту за питаннями. Яка пора року настала?Яку пору доби описує автор?Що сказано в тексті про хмари?Що робить буйний дощ?Із чим автор порівнює вітер?Як надворі під час дощу?Визначте тип тексту: опис, розповідь чи міркування.

Номер слайду 4

Орієнтовний план переказу1. Вечірня пора восени.2. Сиві хмари заслали небо.3. Буйний дощ уночі.4. Сердитий вітер.  

Номер слайду 5

АЙСТРА Айстра схожа на яскраву зірочку. Зацвітає вона в серпні. Існує легенда, що айстра — це зірка. Вона задивилася з неба на красуню-землю і полетіла до людей. Ці квіти різнокольорові: білі, сині, червоні, фіолетові, жовті… Як зірки на небі. Ці осінні квіти люблять усі. Не випадково на святі першого дзвоника найбільше букетів з айстр.

Номер слайду 6

Аналіз тексту за питаннями. На що схожа айстра?Коли вона зацвітає?Яка існує легенда про айстру?Якого кольору бувають квіти?Чому на святі першого дзвоника найбільше букетівз айстр?Які ще осінні квіти ви знаєте?

Номер слайду 7

Орієнтовний план переказу1. Айстра — яскрава зірка.2. Легенда про айстру.3. Різнокольорові квіти.4. Айстри на святі першого дзвоника. 

Номер слайду 8

ЯСТРУБ Сильний і сміливий хижий птах яструб. А що вже літати вміє, то рівного йому немає. Швидко несеться поміж деревами. А проте встигає всі обминати. У степ навідується під час своїх осінніх мандрівок. З’явиться хтозна-звідки, вхопить необережну пташку або й качку на ставку — і зникне невідомо куди. Тільки його й бачили.

Номер слайду 9

Аналіз тексту за питаннями. Як автор описує яструба?Як літає цей птах?Для чого яструб навідується в степ?На кого він нападає?Куди зникає після полювання?Визначте тип тексту: опис, розповідь, міркування. Доведітьсвою думку. Чи доводилося вам бачити яструба?Опишіть його зовнішній вигляд.

Номер слайду 10

Орієнтовний план переказу1. Хижий птах.2. Політ серед дерев.3. Степовий гість.4. Здобич.

Номер слайду 11

СНІГ Сніжок! Сніжок! Падає, літає, як пушок. Ось на рукав спускаються легесенькі кучеряві сніжиночки! Звідкіля вони летять? Здалека та звисока, з-під неба самого, з хмари зимової, сивої. А де ж вони там узялися? Туди вони із землі прилинули. Були вони колись крапельками води в річці, на землі. Сонечко пригріло. Вода почала парувати. А та пара полинула високо й стала хмаркою.

Номер слайду 12

Аналіз тексту за питаннями. Яку пору року описує письменниця?Які сніжинки падають на землю?Звідкіля вони летять?Як вони потрапили на небо?Звідки вони прилинули?Пригадайте з уроків природознавства, як відбувається кругообіг води в природі.

Номер слайду 13

 Орієнтовний план переказу1. Сніжок, як пушок.2. Кучеряві сніжинки.3. Звідкіля летять сніжинки?4. Сніжинки — крапельки води

Номер слайду 14

ВЗИМКУ З холодних країв прилітають до нас черво-ногруді снігурі, чубаті омелюхи. Ворони, сороки, галки і синиці переселяються з лісів і полів ближче до людських осель. Тут вони знаходять більше корму. Довгу зиму в затишних місцях сплять бурі ведмеді, борсуки, їжаки, кажани. У полі, на лісових галявинах у пошуках корму нишпо-рять лисиці, зайці. У лісі бродять олені, лосі. Вони об’їдаютьтоненькі гілочки дерев та кущів.

Номер слайду 15

Аналіз тексту за питаннями. Які птахи прилітають до нас із холодних країв?А які переселяються ближче до людських осель?Які звірі взимку сплять?Які нишпорять у пошуках корму?Де бродять лосі та олені і що вони їдять?Що треба робити, щоб допомогти їм перезимувати?

Номер слайду 16

Орієнтовний план переказу1. Приліт снігурів і омелюхів.2. Переселення зимуючих птахів.3. Зимова сплячка лісових звірів.4. Пошуки корму.

Номер слайду 17

ПОДБАЙ ПРО ПРИРОДУ! Взимку сутужно і лісовій звірині, і птахам, і рибі у ставках. Тож не лінуйся сипнути крихт горобчикам та синичкам. Вони пообідають і звеселять пісеньками весь зимовий сад. Нагорни довкола яблунь і груш снігу. Так їхні стовбури не змерзнуть. А восени вони щедро обдарують усіх соковитими плодами. Допоможи таткові чи дідусеві прорубати для риби ополонки на ставку. Коропцям, карасикам, пліточкам та верховодкам надходитиме повітря.

Номер слайду 18

Аналіз тексту за питаннями. Як живеться взимку лісовим мешканцям, рибі у ставках?Чим ти можеш допомогти пташкам?Як треба допомагати взимку деревам?Для чого треба нагортати сніг?Як дерева віддячать восени?Як можна допомогти рибам?Навіщо треба робити ополонки?

Номер слайду 19

Орієнтовний план переказу1. Крихти для птахів.2. Сніг навколо дерев.3. Ополонки на ставку. 

Номер слайду 20

КОНІ Багато користі має людина від коней. Раніше на селі без коней було, як без рук. Як поле виорати, хліб з поля звезти, поїхати куди без доброго помічника? Кінь не тільки добрий помічник людини в роботі, але й щирий приятель. Буває виїде хто зимою в якусь дорогу і не сподівається лиха. Аж ось підніметься вітер. Небо вкриється хмарами. Закрутить метелиця. Занесе всі шляхи. Тоді треба самого коня пускати. Нехай іде, куди сам знає.І кінь справді знайде дорогу й приведе хазяїна долюдського житла. Не один раз коні рятували своїх хазяїв у лиху годину.

Номер слайду 21

Аналіз тексту за питаннями. Яку користь приносять людині коні?Які роботи кінь допомагав виконувати?Ким ще є кінь для людини?Яке лихо може скоїтись у дорозі?Що тоді треба зробити?Як кінь може врятувати свого хазяїна?

Номер слайду 22

Орієнтовний план переказу1. Користь людині від коней.2. Кінь — щирий приятель.3. Лихо в дорозі.4. Кінь-рятівник.

Номер слайду 23

РОСЛИНИ НАВЕСНІ З кожним весняним днем стає тепліше. Рослинипробуджуються від зимового сну. Крізь торішнє листя пробиваються проліски, ряст, анемони. До появи листя зацвітають верба і ліщина. Це кущі. А з дерев — вільха. Після вільхи зацвітають осика, тополя. Інші дерева і кущі вкриваються ніжним зеленим листям, а потім зацвітають. Щовесни гине багато беріз від ножів і сокир. Їх невміло підрубують, щоб зібрати сік. Він витікає на землю. А дерево гине. Не роби цього!

Номер слайду 24

Аналіз тексту за питаннями. Що відбувається з рослинами ранньої весни?Які квіти з’являються першими?Які рослини зацвітають до появи листя?А як з іншими рослинами — що з’являється раніше?Від чого гине весною багато беріз?До чого закликає нас автор цього твору?

Номер слайду 25

Орієнтовний план переказу1. Пробудження рослин.2. Перший цвіт дерев.3. Поява ніжного зеленого листя.4. Берізка весною.

Номер слайду 26

Немає на світі людей, які б не любили квітів. У кожного є свої улюблені. Але від весняних квітів дух перехоплює в усіх. Ще сніг лежить, а тут тобі ніжна квіточка голівку свою показує. Та така горда, така стійка! Ну зовсім їй ранній весняний холод не страшний. Паростками молодої траві і голубими та білими пролісками вкриються лісові галявинки.

Номер слайду 27

Аналіз тексту за питаннями. Чи є на світі люди, які не люблять квітів?А ви любите квіти? Які саме?Які квіти найбільше люблять люди?А від яких квітів аж дух перехоплює? Чому?Про яку квітку говориться в тексті?Якими словами описує її автор?Чому він дібрав саме ці прикметники?

Номер слайду 28

Орієнтовний план переказу1. Всі люди люблять квіти.2. Горда, стійка квітка.3. Лісові галявинки ранньою весною.

Номер слайду 29

ЛАСТІВКА Усі знають ластівку. Впізнають її діти серед інших пташок. Гніздечко вона в’є під стріхою або під дахом. Коли ластівки низько літають — негоду відчувають. Вересень. Ластівки в теплі краї збираються. Посідають рядочками на дротах, защебечуть перед дорогою… Не хочеться їм Україну залишати, але треба. Зима наближається.

Номер слайду 30

Аналіз тексту за питаннями. Чи знаєте ви ластівку? Опишіть її. Де вона в’є гніздечко?Яка народна прикмета, пов’язана з ластівкою, є в тексті?Коли ластівки збираються у теплі краї?Де вони сідають перед відльотом?Чи хочуть пташки залишати Україну?Чому ж залишають?

Номер слайду 31

Орієнтовний план переказу1. Усім знайома пташка.2. Гніздечко під стріхою.3. Ластівки відчувають негоду.4. Перед відльотом у вирій.5. Наближення зими.

Номер слайду 32

КОМАХИ Тіло тварини, як і рослини, складається із частин. У різних тварин вони різні. Мурашка, муха, колорадський жук, сонечко, бджола — це також тварини. Їх ще називають комахами. Тіло комахи складається з голови, грудей, черевця. Кожна комаха має по шість ніг. А павук — вісім.

Номер слайду 33

Аналіз тексту за питаннямиІз чого складається тіло тварини?А комахи також тварини чи ні? Доведіть.Із чого складається тіло комахи?По скільки ніг мають комахи? А павук?Визначте тип цього тексту.

Номер слайду 34

Орієнтовний план переказу1. Тіло тварини складається із частин.2. Комахи — теж тварини.3. Частини тіла комахи.

Номер слайду 35

БДЖОЛИ До весни готуються не тільки хлібороби, але й пасічники. Бджола в Україні здавна вважалася святим створінням. Було великим гріхом убити бджолу. Навіть остерігалися казати, що «комахи поздихали», а лише «згинули» чи «вимерли». Такою шаною бджоли користувалися через їхнюпрацьовитість і велику користь. Крім цінних їстівних та лікувальних продуктів — меду, воску, прополісу, маткового молочка, крилаті трудівниці ще й опилюють дерева та квіти. Виносити вулики слід не пізніше релігійного свята Теплого Олексія. Воно припадає на 30 березня.

Номер слайду 36

Аналіз тексту за питаннями. Хто готується до весни?Які комахи вважалися в Україні святим створінням?Чому?Що було великим гріхом?Чого остерігалися люди?За що бджоли користувалися такою шаною?Яку користь приносять крилаті трудівниці?Коли слід виносити вулики зі сховищ?

Номер слайду 37

Орієнтовний план переказу1. Підготовка до весни.2. Бджола — святе створіння.3. Людська шана до бджіл.4. Користь людині від бджіл.5. Час виносити вулики.

Номер слайду 38

ВСЕ В ЛІСІ СПІВАЄ Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце. Дихнув легенький вітерець. Усі дерева в лісі заспівали пісні. Береза співала ніжну пісню. Хотілося підійти до білокорої красуні й обняти її. Дуб співав мужню пісню. Слухаючи її, хочеться бути сильним, відважним. Верба співала задумливу пісню. Коли слухаєш її, думаєш, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться. Горобина співала тривожну пісню. До нас прилинула думка про темну ніч і бурхливу грозу. Ось які пісні почули ми в лісі.

Номер слайду 39

Аналіз тексту за питаннями. Коли ми прийшли до лісу? Яким нам видався ліс?Що відбувалося з деревами?Яку пісню співала береза?Якою була пісня дуба?Про що співала верба?Яку пісню співала горобина?

Номер слайду 40

Орієнтовний план переказу1. Навесні дерева співають.2. Ніжна пісня берези.3. Мужня пісня дуба.4. Задумлива пісня верби.5. Тривожна пісня горобини.

Номер слайду 41

ДРІЗД ТА ГОЛУБ(казка) Якось голуб став просити дрозда, щоб той навчив його гніздо мостити. Погодився дрізд. Він поклав декілька гілочок. Голуб сів на них і вуркоче:— Знаю, знаю… Розгнівався дрізд та й каже:— Коли знаєш, то навіщо просиш? І полетів собі геть. А голуб зовсім не вмів гніздо мостити. Ото скільки дрізд йому допоміг, таке гніздо в нього й лишилося назавжди.

Номер слайду 42

Аналіз тексту за питаннями. Про що просив голуб дрозда?Чи допоміг дрізд?Чому розгнівався дрізд? Що він відповів?Яким назавжди лишилося в голуба гніздо?

Номер слайду 43

Орієнтовний план переказу1. Прохання голуба.2. Допомога дрозда.3. Гнів дрозда.4. Недобудоване гніздо голуба.

Номер слайду 44

БІЛКА У ЧОВНІ Рибалка ставив ятері на залитих повінню лугах. Він тихенько плив на човні поміж кущами. На одному з кущів рибалка запримітив якийсь дивовижний рудий гриб. Раптом цей гриб плигнув прямо в човен. Він побачив, що це мокра білочка. Рибалка довіз її до берега. Білка зразу виплигнула із човна і пострибала в ліс.(За В. Біанкі)

Номер слайду 45

Аналіз тексту за питаннями. Де рибалка ставив ятері?Що він запримітив на кущі?Що йому здалося?Хто це був насправді?Що зробила білка?Куди рибалка довіз білку?Куди пострибала білка?

Номер слайду 46

Орієнтовний план переказу1. Рибалка на човні.2. Дивовижний гриб.3. Білка в човні.4. Білка утекла в ліс. 

Номер слайду 47

ОЛЕНЬ Олень підійшов до річки напитися. Побачив себе у воді і почав радіти зі своїх рогів. Які вони великі і красиві! А на ноги поглянув і подумав, що ноги в нього погані і тонкі. Раптом вискочив з лісу лев і кинувся на оленя. Олень помчав по чистому полю. Як прибіг він у ліс, заплутався рогами за гілля. Лев наздогнав оленя і схопив його. Погані і тонкі ноги рятували оленя. А через красиві роги довелося загинути.(За Л. Толстим)

Номер слайду 48

Аналіз тексту за питаннями. Куди підійшов олень?Що він хотів зробити?Чим красувався олень?Що йому не подобалось?Хто вискочив з лісу?Куди помчав олень?Що трапилось у лісі?Через що довелось оленю загинути?

Номер слайду 49

Орієнтовний план переказу1. Олень біля річки.2. Лев кинувся на оленя.3. Загибель через красиві роги.

pptx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
2942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку