Конспект уроку "У світі римованих звуків. Добір слів, що римуються; відгадування загадок у риму, дописування віршів"

Про матеріал

Під час уроку діти перетворюються на маленьких поетів: знайомляться з поняттям "рима", вправляються у римуванні слів, добирають рими до віршиків.

Діти вчаться виражати свої думки чітко, послідовно, грамотно, стисло. Розвивається відчуття ритму, мелодіки мовлення, здатність передбачати, мислення, пам'ять, художній смак. Прищеплюється інтерес до роботи з текстом.

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення

Тема: У світі римованих звуків. Добір слів, що римуються; відгадування загадок у риму, дописування віршів.

 

Мета: дати уявлення про те, що таке рима, римування; вчити дітей виражати свої думки чітко, послідовно, грамотно, стисло; активізувати словник учнів. Розвивати відчуття ритму, мелодіки мовлення, здатність передбачати, мислення, пам'ять, художній смак. Прищеплювати інтерес до роботи з текстом.

 

Тип уроку: набуття нових ЗУН.

 

Обладнання: індивідуальні картки,  відео уривку з мультфільму «Незнайка – поет», предметні малюнки.

 

Хід уроку:

І Організація класу до уроку

Настанова на роботу.

 

 Задзвенів для всіх дзвінок –

Час почати наш урок.

 

  • Діти, покажіть, будь ласка, з яким настроєм ви починаєте урок.
  • А у мене зараз такий настрій.(Вчителька посміхається учням)
  • Сьогодні я вам пропоную працювати під девізом:

 

Душу і серце в роботу вклади,

Кожну хвилину в труді бережи!

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 

1.Вступна бесіда:

 

- Діти, що робить учитель? (Вчить)

- А лікар? (лікує)

- А художник? (малює)

- А що діти, робить поет? (пише вірші)

- А яких поетів ви знаєте?

- А ви пробували коли-небудь самі писати вірші?

 

- Сьогодні на уроці ми з вами перетворимося на  поетів, спробуємо самі писати вірші.

 

2. Інсценізація « Вчитель та хлопчик Миколка»

(Роль хлопчика Миколки виконує підготовлений учень)

( Стук у двері. До класу заходить хлопчик Миколка)

Вчитель: Миколко, давай віршики складати.

Миколка: Я не знаю, як віршики складають.

Вчитель: Дуже просто. Я тобі зараз скажу слово, а ти придумай до нього таке, щоб було прикладно. Скажу лопата, а ти скажи хата.

Миколка: Отже треба, щоб слово прикладалося?

Вчитель: Еге ж, хата-лопата, ніжка-кішка.

Миколка: Зрозуміло. Кажи слово.

Вчитель: Раз-два, кажу слово «голова».

Миколка: Шапка!

Вчитель: Це не прикладно.

Миколка: Ні, прикладно. Шапка ж прикладається до голови.

Вчитель: Ні, Миколо, не зможеш ти віршики складати. Нема в тебе хисту.

Миколка: Неправда! Умію, умію!

Вчитель: То спробуй скласти віршика про собачку.

Миколка: Будь ласка.

Гака-мака-бака-лака!

А на вулиці собака!

 

Вчитель: Не годиться. Таких слів у мові немає.

Все ж таки  знань для складання віршів не вистачає. Сідай, будь ласка, разом із дітьми і слухай уважно.

 

3. Повідомлення теми і завдань уроку.

 

ІІІ Актуалізація опорних знань

 

 Урок продовжимо ми без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

 

 1.Каліграфічна хвилинка:

 

Щоб рівно і гарно слова написати,

Нам написання букв слід усім пригадати.

 

(на дошці запис): Р Г П Ч З О І Б Е М Ш Т И

  • Прочитайте букви, правильно називаючи алфавітну назву.
  • Каліграфічно запиши букви у зошит.
  • Підкреслити букви, що позначають приголосні звуки; голосні звуки.
  • Обведіть в кружечок  кожну третю букву і прочитайте слово, яке тут сховалося. (Поет)
  • Запишіть це слово у зошит.
  • Поділіть це слово на склади. Який склад наголошений? Як можна це слово перенести із рядка в рядок?
  • Зробіть звуко-буквений аналіз цього слова.

 

2. Складання речень із словом «поет» (усно)

 

ІV – Формування вмінь добирати рими.

1. Пояснення вчителя

Поезія в душі у нас живе постійно,

Тому і мова наша ніжна, мелодійна.

Слова римовані із серця вилітають-

Їх віршами в народі називають.

Ми з вами розпочнемо тренуватись,

Аби поетами в майбутньому назватись…

Завдання ви зробіть-

До слова рими доберіть.

 

Рима – співзвуччя закінчень в рядках або в словах.

 

2. Малюнковий диктант.

Попрацюємо над малюнками. Підкажете мені, що на них зображено. До слів доберемо інші, що римуються і запишемо їх у зошит:

Жабка – шапка,бабка

Калина – малина, дівчина.

Ручка – кучка, Жучка

Діти – квіти, радіти

Піч – річ, ніч.

 

3. Відгадування загадок у риму.

Вчитель: Миколко, а ти вмієш загадки відгадувати?

Миколка: Я все вмію.

Вчитель: Тоді слухай мене уважно, я тобі розкажу віршика, а ти в ньому повинен відгадати останнє слово.

 

У мене дядя льотчик.

Він літає швидко так!

Візьме він мене з собою

І посадить на…

 

Миколка: І посадить на будяк!

 

Вчитель: Давайте ми допоможемо Миколці добирати слова у риму  в кінці віршика.

Почали:

Наче сонечка малі

Піднялися із землі,

То кульбабки на лужку

Закружляли у … (танку)

 

Засоромилась калина,

Червоніє,як … (дівчина)

 

Довгонога, чорно-біла,

У гніздо на хату сіла.

Довгим дзьобом, знай, стукоче,

Ніби щось сказати хоче.

  • Де ж це ти була?
  • Далеко!
  • Як зовуть тебе?
  • … (Лелека)
  •  

4. Фізхвилинка

Гра «Складно – нескладно»

Правила гри: слухайте пари слів, якщо вони римуються, підстрибуйте і плескайте у долоні над головою; якщо пари слів не римуються, присідайте навшпиньки.

Води – сюди                        рама - пляма

Вода – сироп                       рама - програма

Вода – стіна                         слон - сон

Дочки – сорочки                 слон – дзвін

 

5. Перегляд уривка з мультфільму «Незнайка – поет». Обговорення побаченого.

  • В одному казковому місті живе один хлопчик - бешкетник . Він був всім відомий, як хлопчик, який нічого не знав. Він зовсім не хотів вчитися, а вигадував  тільки різні небилиці. І тому йому дали імя Незнайко. Одного разу Незнайко теж вирішив стати поетом . Давайте подивимось уривок з мультфільму «Незнайка – поет».

Обговорення

 

6. Робота в парах.

Гра «Веселі рими»

Завдання: відновити чотиривірш із рядків деформованого стовпчика на основі рими й змісту.

 

У слона болить нога;

Гостював комар у нього;

Слон сьогодні шкутильга,

Наступив йому на ногу.

 

7. Самостійна робота (диференційована) за індивідуальними картками.

 

Завдання: дібрати слова – рими.

Середній рівень:

 

Має рот і одне вушко.

Що то є? Вгадали? …  

 

Слова для довідки:  подушка, кружка, мушка

 

Достатній рівень:

Ак-ак-ак – поряд бігає …

Ка-ка-ка – упіймаю …

Ку-ку-ку – дам грибочок …

 

Високий рівень:

Має довгі вуха,

Уважно ними … .

Куций хвостик має,

Від лиски …

Сіру шубку одягає,

Задні ноги довгі…

 

V - Підсумок уроку. Пояснення домашнього завдання

 

 

  • Ну що, Миколко, бачиш яка це серйозна робота - бути поетом. Скільки всього треба вміти. Давайте  пригадаємо, що головне повинно бути  при складанні віршів?
  • Що таке рима?

 

  • Ось і стали ми сьогодні маленькими поетами. Важка це, діти, праця, щоденна, клопітка. Але без охоти – нема роботи. То ж вдома постарайтеся самостійно дібрати рими до віршика. А учні високого рівня спробують до рими дібрати текст. Прочитайте його батькам, бабусі і дідусеві, порадуйте сестру чи братика. Це і буде ваш невеликий успіх! Творчих успіхів вам!

 

                                 Домашнє завдання:

Достатній рівень:

 Добери слова – рими при написанні вірша про осінь.

Спробуй нам розповісти:

Якою осінь зараз бачиш ти.

Сонце світить, та не …

Листячко уже …

Все частіше йдуть …

На дерева і …

 

Високий рівень:

Спробуйте до рими дібрати текст.

……………дощі,

……………плащі.

……..    у клена

………, не зелене.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. грабовецька ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 липня 2018
Переглядів
11581
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку