До головних вимог належать такі:любов до дітей, до педагогічної діяльності; наявність спеціальних знань з тієї галузі, у якій він навчає дітей; широка ерудиція, педагогічна інтуїція, високо розвинутий інтелект, високий рівень загальної культури та моралі,професійне володіння різними методами навчання та виховання дітей.
Додатковими є: комунікабельність, артистичність, веселий оптимістичний характер, гарний смак та інші. Головні та другорядні педагогічні якості в сукупності складають індивідуальність педагога, у силу якої кожен хороший учитель – це унікальна та своєрідна особистість. Без будь-якого з перерахованих факторів успішна педагогічна робота неможлива.style.colorfillcolorfill.typestyle.font. Size
Модель спілкування педагогів з дітьми. Учитель “Я – сама” (головний ініціатор учнівського процесу, але знищує всі форми учнівської ініціативи). Учитель ”Китайська стіна” (виставляє дистанцію між собою і учнями, головне завдання – повідомити, а не навчити). Учитель “Тетерук” (чує тільки себе, не налаштований на учнів). Учитель “Ангел” (не нервує, не критикує, встановлює з усіма дружні стосунки). Учитель “Шоу -мен”(урок нагадує спектакль, а результати мінімальні). Учитель “Тиран” (Я – цар і Бог). Учитель “Товариш” (переважають дружні стосунки, але спілкування втрачає діловий контекст і набуває особистісного характеру).
Учитель “Робот” (діє на основі надуманого алгоритму, не звертаючи увагу на обставини, що потребують змін при спілкуванні. Наприклад, не підемо на перерву, якщо не виконаємо вправу). Учитель “Гамлет” (характеризується постійними сумнівами, не має чіткої позиції, захищається чужим авторитетом) Учитель “Локатор” (спрямовує роботу на одну групу дітей – сильних, слабких або обдарованих).
3. « Коло ідей»Презентація роботи груп. Доповідач від кожної групи висловлює одне твердження. Робота йде по колу. Висновки ретельно записують, не коментуючи. Коло ідей вичерпано, всім учасникам пропонують переглянути складений перелік і прокоментувати лише ті позиції, які викликають сумнів.
Завдання групи 1. Опрацюйте матеріал. Обговоріть його в групі;За 3-5 хвилин дійдіть спільного рішення або підсумуйте дискусію. Три погляди на образ Дон Кіхота. Погляд перший. Дон Кіхот – комічний образ. Адже герой увесь час потрапляє в комічні ситуації, приймає помилкові рішення. Йому притаманні риси дивака, який бачить дійсність крізь призму ілюзії. Вчинки персонажа суперечать законам здорового глузду, а їх мета не відповідає його можливостям. Погляд другий. Дон Кіхот – герой, далекий від реального життя. Він упевнений, що йому під силу «випрямити правду у світі». Але, як виявляється, це результат надмірної довірливості й наївності. Його вчинки найчастіше мають негативні наслідки. Виникає усвідомлення нездійсненності мрій та бажань. Це трагічний образ. Погляд третій. Дон Кіхот – трагікомічний образ. У ньому поєднуються риси зовнішнього комізму ( комічні ситуації, неправильність суджень, надмірне захоплення фантазіями) та внутрішній трагізм ( поступове усвідомлення складності боротьби зі злом).
1-ша група – мрія Сантьяго (віднайти і зробити висновок). «Заснув він скоро, й уві сні йому ввижалася Африка його юнацьких літ: довгі береги, золотаві і білі – такі білі, що аж осам боляче, - високі миси й величезні темні гори. Тепер він щоночі опинявся на тих берегах і чув уві сні, як гуркочуть хвилі прибою, і бачив, як розтинають їх човни тубільці. Він чув дух смоли й клоччя, що стояв над палубою, чув дух Африки, що його приносив з берега вранішній вітерець». «Йому вже більш не снилися ні шторм, ні жінки, ні визначні події, ні велика рибина, ні бійки, ні змагання силачів, ні його дружина. Снилися тільки далекі краєвиди та ще леви на березі». «Снилися йому не леви, а величезний табун морських свиней, що розтягся десь на вісім чи десять миль; у них саме період парування, і вони вистрибували високо в гору, а тоді каменем падали в ту саму водяну вирву, з якої щойно вистрибували». «Аж нарешті він побачив довгий жовтий берег і першого лева, що сходив на пісок у ранніх сутінках, а за ним ішли інші; тим часом він сам, покликавши
2-га група - Поєдинок з рибиною. «Рибина неухильно тягла в перед, і вони помалу посувалися тихим морем». «Раптом йому стало жаль велику рибину, що була в нього на гачку». «Рибино, - неголосно мовив він, - поки я живий, я тебе не покину. – Усе, що здужає вона, здужаю і я». «От коли б можна було нагодувати й мою рибину, - подумав він. – Адже вона мені однаково як сестра. Та все-таки я мушу вбити її, а для цього мені треба набратися сили». «рибина величезна, і я повинен приборкати її, - думав старий. не можна давати їй відчуття, як вона дужа й на що здатна, коли б стала тікати. Та, хвали Бога, риба не така розумна, як ми, що вбиваємо її, куди благородніша і спритніша». «І все-таки я здолаю її, - сказав він, - хоч яка вона величезна та могутня». «Воно, звісно, несправедливо, - подумав старий. – Але я покажу їй, на що здатна людини й що вона може знести». «І рибина також мені друг, - подумав він уголос. – я ще зроду не бачив такої рибини, навіть і не чув про таких. Та все одно я повинен убити її». «Одначе я вбив цю рибину, свою сестру, і тепер маю ще силу тяжкої роботи».
* Творчий вчитель – це новатор, який здатний бачити нову проблему навіть у звичному матеріалі, вміє сформулювати творчу задачу, постійно прагне до вдосконалення відомих і розробки нових методів, прийомів і форм навчально-виховної взаємодії з учнями, включення їх у активну самостійну дослідницьку діяльність
Серце яке? (Добре, щире, миле, ніжне, гаряче, чесне, палке, любляче, вірне, холодне, кам'яне, материнське, всепрощаюче, багатостраждальне, далекоглядне, віддане, символічне, усміхнене, зажурене, розумне, чуйне, дбайливе...). Вправа «Серцеведення»Що може робити Серце? (Любити, прощати, сумувати, страждати, боліти, радіти, вітати, хвилюватися, журитися, берегти, шанувати, дарувати, зігрівати, турбуватися, віддавати, ненавидіти, передбачати...).