Учитель зарубіжної літератури Будянського ліцею Харківської районної ради Харківської області Федченко Олени Миколаївни
Конспект уроку зарубіжної літератури в 11 класі Дата______________ Тема: Життєвий і творчий шлях Ернеста Міллера Хемінгуея. Новаторство його прози, особливості поетики і стилю Мета уроку: познайомити з життям і творчістю Ернеста Хемінгуея як знакової постаті американської літератури ХХ ст., проблематикою його творів та їхніми зв'язками з традиціями американської літератури, розглянути художнє новаторство прози митця, особливості його поетики і стилю; вдосконалювати навички аналізу та інтерпретації художнього тексту; виховувати повагу до активної життєвої позиції американського письменника. ^ Зміст уроку
І. Вступне слово вчителя
Вдома за підручником і додатковими джерелами ви мали ознайомитися з основними віхами життя і творчості Е.Хемінгуея, прочитати повість-притчу «Старий і море», а ще ознайомитися з оповіданням «Мій старий» або «Непереможений» (зі збірки «Переможець не отримує нічого», 1933 р.). Сподіваюсь, що ваш читацький досвід, а також виконання завдання, що давалося на випередження, допоможуть провести нашу сьогоднішню зустріч у форматі діалогу.
ІІ. Актуалізація опорних знань І. Бліц-опитування
-
^ У грудні ми проводили урок-семінар за творчістю поета Федеріко Гарсіа Лорки. Чи можете ви назвати зв’язки, що об’єднують тему сьогоднішнього уроку і того семінару?
(Імена іспанського поета Федеріко Гарсіа Лорки і американського письменника Ернеста Хемінгуея пов’язують події Громадянської війни в Іспанії. Як відомо, з Іспанією в серці прожив усе життя Хемінгуей, із нею пов’язані його найвищі художні злети. Він неодноразово відвідував Іспанію, був присутнім на сотні корид як любитель цього видовища, писав наукові трактати про бої биків, був знайомий з відомими матадорами, під впливом яких формувався «кодекс честі» його героїв, під час війни знімав фільм про іспанські села, як військовий кореспондент входив до складу інтербригади, чудово знав іспанську літературу, добре володів іспанською. Відомо, що свій перший роман «Фієста» Хемінгуей почав писати саме в Іспанії (1926), а в антифашистському романі «По кому подзвін» (1940) змальовував події громадянської війни, учасником якої був. За 40 років творчого життя Хемінгуей бачив різну Іспанію: і королівську, і республіканську, і, нарешті, переможену франкістами – кожна з них так чи інакше представлена на сторінках його творів. Немає свідчень, чи знав письменник Гарсіа Лорку особисто. Коли Хемінгуей вкотре в 1937 році прибув до окупованої фашистами Іспанії, Лорка, як відомо, вже трагічно загинув. Тому можемо тільки уявляти, якою б яскравою могла бути зустріч двох мужніх митців). ^ 2. Чи позначилася Іспанія на повісті «Старий і море»? (Так. Старий рибалка Сантьяго – кубінець, він розмовляє іспанською мовою. Для створення місцевого колориту Хемінгуей постійно мережить текст повісті іспанськими словами, наприклад: salao (невдаха), la mar (море у ж.р.) або el mar (з артиклем ч.р.), galanos (акула) та ін. На думку багатьох дослідників, образ непереможеного старого рибалки Сантьяго – данина пам’яті героїчній Іспанії, невід’ємна думка багатьох сторінок Хемінгуея – «Пробач, Іспаніє, що нам не вдалося перемогти». Інші дослідники відчули у творі потужну кальдеронівську тему віри в людину, яка подвигом перемагає в собі звіра). ^ 3. Якщо Гарсіа Лорка увійшов в літературу як представник так званого «покоління 1927 року», то яку назву отримало покоління Хемінгуея? Чому? («Втрачене покоління» – відомі слова американської письменниці Г.Стайн, які Хемінгуей зробив епіграфом до свого першого роману «Фієста», і з того часу ця формула пішла гуляти світом. Так назвали цілу генерацію молодих письменників, які брали участь у І світовій війні і повернулися додому не лише зі втраченим здоров’ям, а й із втраченими ідеалами, вірою в життя і майбутнє (Еріх Марія Ремарк, Ернест Хемінгуей, Скотт Фіцжеральд, Дос Пассос, Еліот та ін.). Війна завдала їм удару передовсім психологічного: розпач, депресія, відчай, і не у всіх вистачило духу розпочати пошуки нових ідеалів). Увага на дошку! Чи погоджуєтеся ви з висловом самого Хемінгуея, який може бути епіграфом до нашого уроку: «Втрачене покоління! – ні…» (Хемінгуей, хоча і належав до «втраченого покоління», перебував ніби «над ним». Постійне прагнення духовної незалежності врятувало його і дало пізніше змогу стверджувати: «Да, по-моему, это было разбитое поколение, разбитое во многих отношениях. Но, черт возьми! Мы вовсе не погибли, конечно, кроме умерших, искалеченных и явно сошедших с ума. Погибшее поколение! – нет… Мы были очень выносливим поколением, многим из нас не хватало воспитания, но это со временем приходит». Той факт, що деякі з них пізніше отримали Нобелівську премію, як от Еліот, Хемінгуей, або були номіновані на цю нагороду, як Ремарк, свдчить якраз про їхню творчу спроможність і життєву витримку).
-
^ Чи можете ви запропонуйте свій епіграф до уроку словами Е.Хемінгуея?
(Завдання можна було дати учням на випередження. Обговорюючи варіанти епіграфа, учні акцентують увагу на силі духу письменника, його життєвій позиції чи особливостях творчої манери). 4. У цьому році ви завершуєте вивчення курсу світової літератури, і за послідовністю поданих програмою імен серед американських авторів письменник Ернест Хемінгуей – останній. Не зайвим буде пригадати американських майстрів слова, яких ви вивчали. Увага на дошку! Серед тих, імена яких вказано, є ті, хто помітно вплинув на стиль і поетику Хемінгуея. 5 кл. Марк Твен 6 кл. Дж.Лондон, Р.Бредбері
7 кл. О. Генрі 10 кл. В.Уїтмен
11 кл. Е. Хемінгуей
(Найвидатнішим письменником Америки Е.Хемінгуей вважав Марка Твена і часто підкреслював, що вся сучасна американська література виросла з книжки «Пригоди Гекельберрі Фінна». (Дещо подібне сказано Ф.Достоєвським про російську літературу: «усі ми вийшли з «Шинелі» Гоголя»). Хемінгуей захоплювався простотою твенівської оповіді, гумором, багатством лексики, введенням у текст розмовних зворотів, а найголовніше – гуманізмом і реалізмом письменника. Головну тему Твена – захист людини від бездуховності буржуазного суспільства – продовжував письменник у своїй творчості.
Із ^ Джеком Лондоном Хемінгуея зближує любов до моря, подорожі, спорту, фізичної праці, улюблена тема - зображення мужності і гідності людини у складних життєвих обставинах.
Мотив гімну людині, незалежній і самодостатній особистості міг привабити його в поезіях ^ Волта Уїтмена.
Письменник відчував себе продовжувачем і спадкоємцем саме демократичної і реалістичної традиції. Проте він нікого не копіював, виробляючи власний хемінгуеївський стиль).
-
^ Назвіть відомі вам твори письменника.
(ранні збірки оповідань «У наш час», «Чоловіки без жінок», «Переможець не отримує нічого», романи «Фієста», «Прощавай, зброє», «По кому подзвін», п’єса «П’ята колона», книга «Зелені пагорби Африки», повість «Старий і море», книга спогадів «Свято, яке завжди з тобою», роман «Острови в океані»).
^ 6. Пригадайте, з яким формулюванням була вручена Хемінгуєю Нобелівська премія за повість «Старий і море» у 1954 році. (У протоколі нагородження зазначалося: «за майстерність у мистецтві оповіді, яку він продемонстрував у повісті «Старий і море». За вплив на сучасний стиль». Новаторство прози Хемінгуея, особливості його поетики і стилю - основні акценти сьогоднішнього уроку, і розглянемо ми їх крізь призму таких понять, як хемінгуеївський «герой кодексу», «принцип айсберга», «телеграфність» стилю).
ІІІ. Аналіз поетики і стилю творів Хемінгуея. І. Хемінгуеївський «герой кодексу» Своєю основною метою Хемінгуей вважав писати лише про те, що знаєш, і писати правду. Це передовсім відбилося на виборі героїв. І в цьому сенсі його персонажі - двійники автора.
-
^ Доведіть, що головні герої оповідань Хемінгуея часто наділені елементами біографії письменника і близькі йому за духом.
(Говорити про хемінгуеївського героя окремо від автора неможливо. Авторські риси читач знаходить у багатьох його персонажах - солдатах, спортсменах, матадорах, мисливцях, жокеях. Хемінгуей завжди був спочатку героєм своїх книг, а потім уже їх автором. Він міг вийти на арену і не гірше за матадора завдати удару бику («Непереможений»), брати участь у скачках як вправний вершник («Мій старий») або бути майстром-рибалкою, ім’ям якого названа досліджена ним риба. Він вільно оперує у творах спеціальними термінами-професіоналізмами. Наприклад, в оповіданні «Непереможений» це лексика на позначення певних моментів бою з биками: кіте, суерте, рекорте, пасе де печо, пасе натураль, у оповіданні «Мій старий» - на позначення кінних перегонів: заїзд, стартер, трек, фаворит, ставка, галоп тощо. Це створювало достовірність творів. Мотиви цих «спортивних оповідань» звучать і далі в творчості Хемінгуея – аж до «Старого і моря». Це тема перемоги і поразки. Перемоги, яка не приносить переможцю нічого. При цьому нагородою є усвідомлення виконаного обов’язку).
-
Життєва позиція героїв Хемінгуея значною мірою зумовлена їхньою настановою на дотримання певного морального «кодексу». Розкрийте його значення на прикладі прочитаних творів.
(На прикладі оповідань «Мій старий», «Непереможений», повісті «Старий і море» учні намагаються сформулювати основні риси хемінгуеївського «героя кодексу», який разом із автором сповідує філософію своєрідного стоїцизму - витримку під ударами долі, стійкості у небезпечних ситуаціях, дотримання правил чесної гри).
-
Змалювання ситуації зовнішньої поразки людини за умови внутрішньої її перемоги – одна з улюблених у Хемінгуея. Давайте подивимося, як вирішили цю ситуацію для свого фільму «Старий і море» американські режисери (переглядається фрагмент х/ф).
(Учні визначають, що хоча у фінальній сцені наявні невідповідні текстові повісті епізоди, режисерам вдалося передати загальний пафос твору Хемінгуея «Людину можна знищити, але здолати її не можна…»).
-
^ Увага на дошку! Ця крилата фраза була включена в одне з тестових питань ЗНО із світової літератури для випускників шкіл. Ось як відповіли учасники:
Хто з героїв літератури ХХ ст. каже: “Людина створена не для поразки…, людину можна знищити, а здолати не можна”? А Ріє
Б Сантьяго
В Рамбер
Г безіменний герой “Подорожнього…” ІІ. Хемінгуеївський «принцип айсберга».
-
Що таке принцип «айсберга»? Як діє він в творах письменника?
(«Якщо письменник добре знає те, про що пише, він може опустити багато з того, що знає, і якщо він пише правдиво, читач відчує все невисловлене так само сильно, ніби письменник сказав про це», - відомі слова Е.Хемінгуея з книги «Смерть пополудні» (1935). Айсберг на 1/8 височіє над водою, а 7/8 його заховано під поверхнею. Хемінгуей вважав, що саме так має творити автор: він не повинен говорити все, більша частина змісту має бути закладена в підтексті.
Приблизно те ж саме говорив англійський письменник Голсуорсі про підтекст у творах А.Чехова:«Оповідання Чехова, на перший погляд, не мають ні початку, ні кінця, вони – суцільна серединка, неначе черепаха, яка сховала хвіст і голову. Проте… хвіст і голова все-таки є, хоча і втягнуті всередину».
Ця ж сама «поетика черепахи», тобто поетика натяків і недомовок, притаманна творчості Хемінгуея. «Теорією айсберга» або «поетикою черепахи» письменник здійснив одну з важливих вимог реалістичного мистецтва – свідомий відбір матеріалу і продуманої послідовності фактів. І хоча пошук таких «хвоста» і «голови», утягнутих усередину, є метою наступного нашого уроку, розглянемо один з прикладів такого підтексту в повісті «Старий і море».
-
Для розуміння натяку Хемінгуей часто дає ключі у вигляді слова або фрази, у яких сконцентровано підтекст. Одним з таких ключових слів є власне ім’я Ді Маджо, яке неодноразово повторює старий рибалка. Хто такий Ді Маджо?
(Ді Маджо – видатний американський спортсмен, бейсболіст, ідеал Сантьяго. Учні зачитують уривки з тексту повісті, де звучить це ім’я, намагаються з’ясувати можливу багатозначність підтексту Хемінгуея:
-
Ді Маджо – втілення національного духу Америки, майстерності і професіоналізму. Так відбувається перегук характерів Сантьяго і Ді Маджо;
-
Ім’я Ді Маджо проектує море і двобій рибалки на спортивний майданчик, де такі важливі чесні правила гри, адже Сантьяго міг прогодувати себе і сидячи з вудкою на березі моря – чи багато треба старому? - проте навіщо тоді майстерність?
-
Ді Маджо – виходець з бідної родини, син рибалки, а став великою людиною, втіливши національні пріоритети принципу «рівних можливостей» завдяки високій майстерності і непохитній мужності. Очевидно, «Велика Ліга» Ді Маджо співвідноситься з «великою рибою» Сантьяго. Так реалістична символіка Хемінгуея допомагає передати внутрішній пафос оповіді).
ІІІ. «Телеграфність стилю» Е.Хемінгуея.
Серед різноманітних чинників, які вплинули на формування Хемінгуея-письменника, вирішальну роль, поза сумнівом, зіграла журналістика, вона стала основним інструментом його літературного учнівства.
-
^ Як відбилася на стилі Хемінгуея робота репортера і журналіста?
(Відбилася на конкретності описів, простоті, лаконізмі, вимозі писати стисліше; зображати, а не описувати, наголошувати на змістовому повторі. Газета привчила його до телеграфної мови, проте без примітиву. Ось його перші уроки:
-
Пиши короткими реченнями. Роби натяк ключовою фразою.
-
Перший абзац має бути короткий.
-
Мова має бути сильною. Стверджуй, а не заперечуй.
-
Уникай прикметників, особливо таких пишних, як "вражаючий", "розкішний", "грандіозний", "величний" тощо.
Так виникла суха манера письма («телеграфний стиль»); стиль художнього твору зовнішньо уподібнювався до стислого репортерського звіту, у якому не було місця пишним епітетам і метафорам. Хемінгуей точно фіксував поведінку, рухи героїв, у яких виражається характер і настрій, через повторення та створення лейтмотивів. Наприклад, як в оповіданні «Мій старий» (навести приклади). І хоча зі зміною світогляду пом’якшувалася і мова, «телеграфний стиль» як домінанта прози простежується і в останніх творах письменника. IV. Підбиття висновків уроку. Отже, найбільші досягнення Хемінгуея і полягають у тому, що він зумів сказати правду про свою епоху, про сучасника, його людську сутність через лаконізм оповіді, «теорію айсберга» і «героів кодексу». Новаторство прози Хемінгуея органічно влилося в русло сучасного реалізму.
|