Майстер – клас «Створення ситуації успіху в освітньому процесі початової школи»
Прикмети дня. Цього дня вшановується пам’ять святих Прова, Тараха і Андроника. У минулі часи наші пращури спостерігали за зірками і за ними ворожили про погоду та врожай. Яскраві зорі обіцяли мороз; тьмяні – відлигу; сильне мерехтіння зірок синіми відтінками – сніг і зміну погоди; а якщо зірки палали – бути вітрам і сухому року. Цього дня народилися1825 — Йоганн Штраус, австрійський композитор, король вальсу1881 — Пабло Пікассо, іспанський художник, працював у жанрах малярства, скульптури, графіки й кераміки1888 — Річард Берд, американський повітроплавець, що здійснив перший політ над Південним полюсом
Ситуація успіху – це…Ситуація успіху – це суб’єктивний психічний стан задоволення наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища. Вона досягається тоді, коли дитина сама визначає цей результат як успіх (О. М. Пєхота)В основі педагогічної технології “Створення ситуації успіху” лежить особистісно-орієнтований підхід до процесу навчання та виховання. Тільки особистісно-орієнтоване навчання дає можливість кожному учню реалізувати індивідуальні особливості, розвинути свою пошукову активність.
Історія виникнення технології Виникнення цієї педагогічної технології було зумовлене самим життям. -У своїй педагогічній діяльності А. С. Макаренко розробляв ідею “завтрашньої радості”, а В. О. Сухомлинський розвинув цей прийом у створеній ним “Школі радощів”. -Результати діяльності цих педагогів підводять нас до усвідомлення можливостей упровадження у навчально-виховний процес такої педагогічної технології, яка була б націлена саме на те, як викликати у дітей почуття радощів, забезпечити успіх у навчанні.
-На правомірність включення ситуацій успіху в процес навчання вказували: І. Д. Бех, А. С. Белкін, Л. С. Виготський, В. О. Оніщук, О. Я. Савченко, І. Ф. Харламов Г. І. Щукіна та інші.- На думку А. С. Белкіна, ситуація – це сполучення умов, які забезпечують успіх, а сам успіх – результат подібної ситуації.
Визначення успіху:1. З педагогічної точки зору ситуація успіху – це цілеспрямоване, організоване поєднання умов, за яких створюється можливість досягти значних результатів у діяльності як окремо взятої особистості, так і колективу в цілому. Це результат продуманої та підготовленої стратегії і тактики вчителя, сім'ї.2. З психологічної точки зору успіх – це переживання стану радості, задоволення від того, що результат, до якого особистість прямувала в своїй діяльності, або збігся з її очікуваннями, сподіваннями (з рівнем домагань), або перевершив їх.
3. З соціально-психологічної точки зору успіх – оптимальне співвідношення між очікуваннями оточуючих, особистості та результатами їх діяльності. В тих випадках, коли очікування особистості збігаються або перевершують очікування оточуючих, найбільш значних для особи, можна говорити про успіх. Може змінюватися коло людей, думку яких цінує особистість, але сутність успіху не змінюється.
Успіх – це поєднання уміння, старання, пізнання, інтересу та похвали дитини. Ситуація – поєднання зовнішніх та внутрішніх умов, які спонукають учня до будь-яких дій. Створюючи ситуацію для кожної дитини, необхідно враховувати її інтереси, захоплення, здібності. Ситуація успіху – поєднання умов, які забезпечують успіх як результат цієї ситуації.
Ця педагогічна технологія умовно поділяє учнів на такі групи:“Надійні”– це школярі, які мають добрі здібності, працюють самостійно, сумлінно ставляться до своїх обов'язків, самостійні, упевнені в собі. У класі такі діти почуваються спокійно, упевнено, захищено. Основа їх надійності – у постійному відчутті радості, що відбулася як результат усвідомлення ними своєї значущості в шкільному житті. Та хоча радість їх у чомусь буденна, проте постійна та глибока. Такі учні користуються авторитетом у класі та серед учителів. У роботі з ними потрібна спеціальна методика.
“Упевнені в собі” – здібності таких учнів можуть бути і вищими, ніж у “надійних”, однак система їх роботи не настільки налагоджена. Періоди успіху, злету змінюються розслабленням, спадом. Діти дуже емоційно реагують і на досягнення, і на невдачі. У класі викликають симпатію, однак вадами таких учнів, крім можливих збоїв у роботі, є швидке звикання до успіху, переростання впевненості в самовпевненість
“Невпевнені”– це загалом успішні школярі, пізнавальні інтереси яких пов'язані, зазвичай, з навчанням. Вони більш-менш відповідально ставляться до справи. Головна розпізнавальна риса їх – невпевненість у своїх силах. Причини цього можуть бути різні: занижена самооцінка, нестійкий настрій, складна психологічна атмосфера в сім'ї, епізодичні невдачі тощо. Найбільш хворобливо такі діти реагують на несправедливість учителів, на необ'єктивність оцінювання. Вибір прийомів роботи вчителя з учнем цієї категорії залежить і від особистості учня, і від рівня взаємин з учителем, і від конкретної ситуації.
Категорія учнів “Зневірені” – це переважно діти, які мають непогану підготовку, здібності. Однак після відчутної колись радості сподівань, що здійснилися, з різних причин втратили її. Причини відчаю можуть бути різноманітні. Серія невдач, нетактовність педагога, ситуація в родині, у якій спочатку дитина займала місце загального улюбленця, а потім потрапила в ситуацію “Попелюшки”.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Категорія учнів: Категорія учнів: Категорія учнів: Категорія учнів: НадійніЗневіреніВпевненіНевпевненіПрийоми. Прийоми. Прийоми. Прийоми“ Віра ”“ І неможливе – можливо ”“ Бажання ”“ І неможливе – можливо ”“ Невтручання ”“ Стань у стрій ”“ Холодний душ ”“ Емоційне погладжування ”“ Даю шанс ”“ Емоційний сплеск ”“ Даю шанс ”“ Анонсування ”“ Емоційний сплеск ” “ Еврика ”“ Емоційний сплеск ”“ Еврика ”“ Еврика ”“ Обмін ролями ”“ Еврика ”“ Обмін ролями ”“ Обмін ролями ”“ Навмисна помилка ”“ Обмін ролями ”“ Навмисна помилка ”“ Навмисна помилка ”“ Пізнай самого себе ”“ Пізнай самого себе ”“ Пізнай самого себе ”“ Пізнай самого себе ”“ Лінія горизонту ”
Алгоритм створення ситуацій успіху:1. Зняття страху. Допомагає перебороти невпевненість у власних силах (“Люди вчаться на своїх помилках і знаходять інші шляхи вирішення проблем”). 2. Авансування успішного результату. Допомагає вчителю висловити тверду переконаність у тому, що його учень обов’язково впорається з поставленим завданням. Це, в свою чергу, переконує дитину у своїх силах і можливостях ( “У тебе обов’язково вийде”, “Я навіть не сумніваюсь у позитивному результаті ”).3. Прихований інструктаж дитини про способи і форми здійснення діяльності. Допомагає дитині уникнути поразки. Досягається шляхом побажання (“Можливо краще почати з ...”, “Виконуючи роботу, не забудьте про ...”).
4. Внесення мотиву. Показує дитині, заради чого, кого здійснюється ця діяльність, кому буде добре після виконання (“Без твоєї допомоги твоїм друзям не впоратись...”).5. Персональна винятковість. Визначає важливість зусиль дитини в діяльності, що здійснюється або здійснюватиметься (“Тільки ти міг би...”, “Тільки тобі і можу доручити...”)6. Мобілізація активності або педагогічне виконання. Спонукає до виконання конкретних дій (“Ми дуже хочемо розпочати роботу...”, “Так хочеться швидко побачити...”).7. Висока оцінка деталі. Допомагає емоційно пережити не результат в цілому, а якоїсь окремої деталі (“Найбільше мені сподобалось у твоїй роботі...”, “Найбільше тобі вдалося...”).
Технологія “Створення ситуації успіху” звучить у таких висловлюваннях педагога Це дуже важливо, і у тебе неодмінно вийде... Саме ти і міг би зробити таку справу... Це зовсім не складно. Навіть якщо не вийде – нічого страшного. Я впевнений, що ти пам'ятатимеш про... Починай же! Ти це добре зробиш! Ось ця деталь (елемент, частина) вийшла дуже гарно!