Матеріал семінару для Школи молодого вчителя.
Знайомство з різними класифікаціями типів уроків в залежності від того, що бралося за основу: організаційні форми навчання, дидактичні цілі чи за змішаною основою.
Сучасний урок в контексті компетентнісного підходу: структура уроків різних типів за дидактичною метою.
Структура уроку "Відкриття нових знань"в технології діяльнісного методу, на основі якого працює "Росток".
Мета уроку як основа вибору типу уроку. Класифікація уроків за дидактичною метою. Структура уроків різних типів у класифікації за дидактичною метою. Парахненко Світлана Миколаївна, вчитель російської мови і зарубіжної літератури Харківської загальноосвітньої школи №154 кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії» педагогічне звання «вчитель- методист»
Урок — основна форма організації навчаннялогічно закінчена, цілісна обмежена в часі частина навчально-виховного процесу проводять за розкладом під керівництвом учителя з постійним складом учнів. Урок - найбільш економічно вигідна форма, яка дає змогу ефективно використовувати стимулювальний вплив учнівського колективу на кожного учня (порівняно з індивідуальним навчанням)забезпечує зв'язок навчальної і позанавчальної роботи.
Освітні парадигми. Знаннєва (традиційна)РОЗВИВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ (В. Давидов, Д. Ельконін, Л. Занков, І. Лернер, В. Рєпкін; Н. Бібік, Г. Костюк, В. Паламарчук, О. Савченко) ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ (В. Сєриков, А. Хуторський, І. Якиманська; І. Бех, М. Гузик, І. Підласий, С. Подмазін, О. Савченко та ін.) КОМПЕТЕНТНІСНА ОСВІТА (К. Баханов, Н. Бібік, С. Бондар, І. Гудзик, І.Єрмаков, О. Пометун, О. Савченко)
Сучасні педагогічні технології1. Особистісно зорієнтоване навчання2. Розвивальне навчання3. Проектне навчання4. Модульне навчання5. Ігрові технології6. Інтерактивне навчання7. Комп’ютерні технології8. Тестові технології9. Технологія інтенсивного навчання (опорні конспекти В. Шаталова) 10. Технологія діяльнісного методу та інш.
Для організації уроків. Необхідна система у плануванні процесу освоєння теми, розділу. Знання типів уроків Вміти структурувати урок в залежності від типу уроку. Володіти формами та методами управління навчальною діяльністю учнів. Раціонально обирати сучасні методи навчання. Створювати умови для вибору учнями. Уникати одноманітності уроків та монологічної форми роботи. Не перевантажувати зміст навчального матеріалу. Визначати рівень опанування матеріалу, форми роботи, види домашнього завдання. Застосовувати ІКТПрактична спрямованість матеріалу Психологічні знання
Структура уроку. Структура уроку - це сукупність, послідовність та логічний зв’язок елементів, які становлять його модель. Кожен урок має свою структуру, яка зумовлюється його навчально-виховною метою. В моделі уроку виділяють макроструктуру (етапи конкретного уроку) і мікроструктуру (методичні компоненти кожного етапу)
Класифікація типів уроку, в основу якої покладено дидактичну мету і місце уроку в загальній системі уроків (Б.Єсипов, М. Махмутов, В. Онищук)Згідно з нею існують такі типи уроків: Урок засвоєння нових знань. Урок формування умінь та навичок. Урок застосування знань, умінь і навичок. Урок узагальнення і систематизації знань. Урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок. Комбінований урок (змішаний)Нестандартні уроки
Український дидакт Василь Онищук класифікував уроки за основною дидактичною метою. Відповідно до Типової освітньої програми для ЗЗСОТип уроку. Тип уроку Урок засвоєння нових знань. Урок формування компетентностей. Урок формування нових умінь і навичок. Урок розвитку компетентностей. Урок комплексногозастосування знань, умінь, навичок. Урок розвитку компетентностей. Урок узагальнення і систематизації знань. Урок перевірки і корекціїзнань, умінь і навичок. Урок перевірки та/або оцінюваннядосягнення компетентностей Урок корекції основних компетентностей. Комбінований урок. Комбінований урок. СУЧАСНИЙ УРОК В КОНТЕКСТІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
Вимоги до структури уроку включають: чітко визначена мета та завдання уроку; визначення типу уроку, органічний зв'язок всіх частин уроку; зв'язок уроку з попереднім уроком і закладення перспективи на наступний урок; вибір оптимальних, виходячи із мети і завдань уроку, методів вивчення і закріплення нового матеріалу; оптимальність домашнього завдання (форма, обсяг, запис у щоденнику, облік індивідуальних особливостей).
МЕТА Формулювання мети і завдань уроку Мета уроку має бути: Освітня - домогтися міцного засвоєння знань, формування практичних умінь і навичок з конкретного навчального матеріалу;розвиваюча - розвивати мовлення, пам’ять, увагу, уяву мислення, спостережливість, активність і самостійність учнів, прищепити їм способи пізнавальної діяльності;виховна - сприяти формуванню наукового світогляду, моральних, естетичних та інших якостей особистості кожного школяра, вихованню колективу класу.
Етапи уроку Організаційна частина. Перевірка домашнього завдання Актуалізація опорних знань. Мотивація освітньої діяльностіПовідомлення теми, мети, завдань уроку Основа уроку(включає ті елементи або етапи уроку, які вирішують основну освітню мету уроку)Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. Повідомлення домашнього завдання
Урок формування вмінь та навичок. Мета: оволодіння учнями новими знаннями, навичками, матеріалом та новими способами діяльностіОрганізаційний момент Актуалізація опорних знань та їх коригування. Повідомлення теми, мети і завдань уроку Мотивація навчальної діяльності школярів. Оволодіння учнями новими знаннями, навичками, матеріалом та новими способами діяльностіЗакріплення, систематизація та узагальнення. Підсумки уроку Рефлексія. Повідомлення домашнього завдання.
Урок розвитку компетентностей. Мета : розвивати в учнів навички застосування раніше усвідомленого матеріалу, нових способів діяльностіОрганізаційна частина. Мотивація освітньої діяльностіПовідомлення теми, мети, завдань уроку. Перевірка домашнього завдання, актуалізація й корекція опорних знань, практичного досвіду учнів. Первинне застосування знань, виконання пробних вправ Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок (виконання тренувальних вправ)Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови з метою формування умінь (виконання творчих вправ) Підбиття підсумків уроку Рефлексія. Повідомлення домашнього завдання
Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей. Мета: перевірка якості опанування компетентностями. Організаційна частина. Мотивація освітньої діяльностіАктуалізація опорних знань. Повідомлення теми, мети, завдань уроку Перевірка опанування компетентностей: Перевірка знань фактичного матеріалу(Усна фронтальна бесіда, усна індивідуальна розмова) Перевірка знань основних понять (Письмова перевірка 8-10 хв, індивідуальне опитування) Перевірка глибини усвідомлення знань (Письмове опитування, самостійне складання таблиць, схем тощо) Застосування знань у стандартних умовах Застосування знань у нестандартних умовах. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Повідомлення домашнього завдання
Урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок(Проводиться після вивчення найважливіших розділів програми)Мета: корекційна діяльність щодо якості досягнення компетентностіОрганізаційний етап. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів. Відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок. Перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять. Перевірка глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення. Застосування учнями знань в стандартних і змінених умовах. Збирання виконаних робіт, їх перевірка, аналіз і оцінка. Підсумки уроку. Повідомлення домашнього завдання
Комбінований урок. Перевірка домашнього завдання практичного характеру, перевірка раніше засвоєних знань. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація освітньої діяльності школярів. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу. Осмислення, узагальнення, систематизація знань. Підсумки уроку. Повідомлення домашнього завдання
Урок відкриття нового знання (ВНЗ)1. Самовизначення до навчальної діяльності (2-3 хв)1) актуалізуються вимоги до учня з боку навчальної діяльності («треба»);2) встановлюються тематичні рамки («можу»).3) створюються умови для виникнення в учня внутрішньої потреби включення до навчальної діяльності («хочу»).
2. Актуалізація та фіксування індивідуальногоутруднення у пробній дії (5–7 хв)1) актуалізація вивчених способів дій, достатніх для побудови нового знання, фіксування їх у мові та знаках (еталони) та узагальнення;2) актуалізація розумових операцій, достатніх для побудови нового знання;3) мотивування до пробної навчальної дії («треба» – «можу» – «хочу») та його самостійне здійснення;4) фіксація індивідуальних труднощів у виконанні учнями пробної навчальної дії або його обґрунтування.
3. Виявлення місця та причини утруднення (3–4 хв)1) відновити виконані операції та зафіксувати місце – крок, операцію, де виникло утруднення;2) виявити та зафіксувати у зовнішній мові причину утруднення – ті конкретні знання, вміння чи здібності, яких бракує вирішення вихідного завдання та завдань такого класу або типу взагалі.
4. Побудова проекту виходу із утруднення (3-4 хв)На даному етапі учні у комунікативній формі:• ставлять мету (метою завжди є усунення виниклого труднощі);• узгоджують тему уроку;• вибирають спосіб (доповнення чи уточнення);• будують план досягнення мети;• визначають засоби – алгоритми, моделі, підручник
5. Реалізація побудованого проекту (4-5 хв)1) реалізувати побудований проект відповідно до плану;2) зафіксувати новий спосіб дії мовлення та знаках (за допомогою еталона);3) організувати рішення вихідного завдання, даної для пробної дії;4) уточнити загальний характер нового знання;5) зафіксувати подолання утруднення.
7. Самостійна робота з самоперевіркою за зразком. (5-6 хв)перевірити з урахуванням зіставлення з зразком своє вміння застосовувати новий навчальний зміст у типових ситуаціях;організувати рефлексію засвоєння нового способу за результатами виконання самостійної роботи (особлива увага до принципів мінімаксу та психологічної комфортності). 8. Включення в систему знань та повторення (5–8 хв)
9. Рефлексія навчальної діяльності на уроці (підсумок уроку) (2–4 хв)зафіксувати новий зміст, вивчений на уроці;провести рефлексивний аналіз навчальної діяльності з погляду виконання вимог, відомих учням;оцінити свою діяльність під час уроку;зафіксувати невирішені труднощі як напрями майбутньої навчальної діяльності;обговорити та записати домашнє завдання