Надзвичайної ваги в сучасних умовах набирає проблема виховання молоді. Адже цілі покоління нашого народу народжувалися, виростали, виховувались, одержували освіту в умовах безприкладної фальсифікації історії. Це входило в генетичну пам’ять, деформувало національну свідомість, породжувало комплекс національної неповноцінності, якоїсь історичної вторинності українського народу, фаталістичне уявлення про неможливість його самостійного існування і неспроможність створити свою незалежну державу.
Успішно розв’язати цю проблему виховання покликаний педагогічний та учнівський колективи ЗОШ І- ІІІ ступенів смт Гусятин, працюючи над темою «Відродження козацтва через освіту – фактор зміцнення української держави». З 1997 року в школі діє дитячо-юнацьке козацьке об’єднання ім. Северина Наливайка.
Вся робота дитячо-юнацького козацького об’єднання ім. Северина Наливайка здійснюється за напрямками: - навчальна робота (змагання між куренями на «Кращий курінь» за номінаціями, визначеними на першому засіданні Козацької старшини – органу дитячого самоврядування; в кожному курені організовано товариську допомогу в навчанні козакам і козачкам, які її потребують);
Вся робота дитячо-юнацького козацького об’єднання ім. Северина Наливайка здійснюється за напрямками: - культурно-масова робота (допомога класним керівникам у проведенні заходів, допомога молодшим учням у підготовці та проведенні Посвяти в козачата, свята Букваря та ін., організація вечорів відпочинку, участь у конкурсах малюнків, стінних газет, літературних вікторинах, конкурсах читців тощо);
Вся робота дитячо-юнацького козацького об’єднання ім. Северина Наливайка здійснюється за напрямками: - краєзнавча робота (вивчення біографії козацького отамана С. Наливайка, ім’я якого носить шкільне дитячо-юнацьке козацьке товарисво та біографій визначних осіб, гетьманів ватажків, чиї імена носять курені; пошукова робота в рамках гри «Сокіл» («Джура») та участь у турисько-краєзнавчих акціях);
Вся робота дитячо-юнацького козацького об’єднання ім. Северина Наливайка здійснюється за напрямками: - добротворча робота (волонтерська допомога ветеранам та учасникам АТО/ООС, людям похилого віку по господарству, організація та участь у благодійних ярмарках, збір благодійних коштів, іграшок, книг для дітей-сиріт та позбавлених батьківського піклування, дітей із сімей, що опинилися в складних життєвих обставинах, допомога молодшим та відстаючим учням у навчанні);
Прийом другокласників у ряди козачат проводиться щороку в урочистій обстановці на великому козацькому колі на День Святої Покрови. Протягом вересня члени Козацької старшини - часті гості в другому класі (розповідають про історію школи, дитячо-юнацьке об’єднання, козацтво, готують їх до вступу в козачата).
Також у школі діє Козацька старшина, де керуючим є Кошовий отаман. Засідання Козацької старшини, де вирішуються найважливіші питання життя козацького об’єднання , відбуваються один раз на місяць. У Козацьку старшину входять: кошовий отаман, обозний(заступник), осавул, генеральний суддя, генеральний писар, хорунжий, бунчужний, курінні.
Обов’язки Козацької старшини : Генеральний писар:- разом з кошовим (курінним) отаманом здійснює заходи статутної діяльності коша (куреня);- є заступником отамана, розпорядником, адміністратором і координатором діяльності козацького коша, куреня).- відповідає за ведення документації;- відповідає за оформлення стінних газет, випуск блискавок, проведення конкурсів, виставок малюнків.
Обов’язки Козацької старшини : Обозний:- заступник отамана;- відповідає за дисципліну, пропуски занять козаками і козачками- слідкує за порядком в шкільному господарстві;- відповідає за стан і збереження матеріальних цінностей. Генеральний суддя:- відповідає за роботу з важковиховуваними;- вирішує спірні питання.
Обов’язки Козацької старшини : Хорунжий:- відповідає за фізичне загартування та спорт у коші, - відає козацькими стягами й хоругвами, - головний прапороносець. Бунчужний:- завідує козацькими клейнодами. - відповідає за організацію заходів культурно – мистецької діяльності та виховної роботи коша
Учні молодших класів (2-4 класи) утворюють дитяче об’єднання «Козачата», учні середніх класів (5-8 класи) утворюють об’єднання «Джури» , старших класів (9-11 класи) – об’єднання «Молоді козаки». Кожен клас – це курінь, у якого є свій курінний отаман. Козачата (2-4 кл.)обирають собі назву куреня та гасло. Джури (5-8 кл.) та молоді козаки (9-11 кл.) обирають ім’я гетьмана, ватажка, отамана чи відомої особистості і гасло.