Рефлексивний екран. Сьогодні я дізнався... Було цікаво... Було важко... Я виконував завдання... Я зрозумів, що... Тепер я можу... Я відчув, що... Я придбав... Я навчився... У мене вийшло... Я зміг... Я спробую... Мене здивувало... Урок дав мені для життя... Мені захотілося... Висловіть свою думку про урок, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану на дошці.
Оцінюванняактивності та якості своєї роботи на уроці«+» – Відповів за своєю ініціативою, відповідь правильна. «-» – Відповів за своєю ініціативою, але відповідь неправильна. «П» – Відповів на прохання вчителя, відповідь правильна. «Н» – Відповів на прохання вчителя, але відповідь неправильна. «0» – Не відповів. Відзначте на запропонованих папірцях, як ви працювали на уроці.
Анкетасамоаналізу1. На уроці я працював активно / пасивно2. Своєю роботою на уроці я задоволений / незадоволений 3. Урок для мене видався коротким / довгим 4. За урок я не втомився / втомився 5. Мій настрій став кращим / гіршим 6. Матеріал уроку для мене був зрозумілим / не зрозумілим корисним / марним цікавим / нудним легким / важким7. Домашнє завдання мені здається цікавим / не цікавим. Зробіть якісну та кількісну оцінку уроку.
Анкета-рефлексія. Варіант 11. Чи задоволений ти результатом цієї роботи? А самим процесом? Чому?2. Якщо тобі дали б змогу ще раз виконати її, які зміни ти вніс би в хід виконання?3. Чи взявся б ти за цю роботу, якби міг передбачити її результат?4. Якби не взявся, то яку роботу хотів би виконати натомість?5. Над чим ти хотів би працювати далі?
Анкета-рефлексія. Варіант21. Яке моє найбільше досягнення?2. У чому я змінився? Чи змінилася моя думка (ставлення) щодо..?3. Який мій найбільший успіх?4. Чому і як я його досяг?5. Які мої найбільші труднощі? Що я відчув під час розв’язання проблем?6. Як я їх долав і долатиму?7. Що у мене раніше не виходило, а тепер виходить?8. Які зміни відбулися в моїх знаннях?9. Що я зрозумів про своє незнання?10. Що я навчився робити?11. Якими новими видами і способами діяльності я оволодів?12. Які основні етапи мого навчання в цьому році, в чому їх специфіка?
Плюс – мінус–цікаво. Заповніть таблицю з трьох граф. У графу «+» запишіть все, що сподобалося на уроці, інформацію та форми роботи, які викликали позитивні емоції. У графу «-» запишіть все, що не сподобалося на уроці, здалося нудним, залишилося незрозумілим. У графу «?» (цікаво) впишіть усі цікаві факти, про які дізналися на уроці і що б ще хотілося дізнатися з даної проблеми, питання.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}+ –?
Мудрі сови. Ази роботи над текстом. (Знайдіть в тексті основні поняття і запишіть їх). Ти вже знаєш про останні новини? (Виберіть ту інформацію, яку вважаєте для себе новою). Відоме і невідоме. (Знайдіть у тексті інформацію, яка вам відома і ту, яка раніше була вам невідома). Що, не чекали? (Виберіть з тексту ту інформацію, яка є для вас несподіваною, оскільки суперечить вашим очікуванням і уявленням). Головна життєва мудрість. (Постарайтеся висловити основну думку трьома фразами. Яка з фраз є центральним висловлюванням? Які з фраз є ключовими?). Повчальний висновок. (Чи можна зробити з прочитаного такі висновки, які були б важливі для вашої майбутньої діяльності і життя?). Важливі теми для обговорення. (Знайдіть в тексті такі місця і вислови, які заслуговують особливої уваги і гідні обговорення в рамках загальної дискусії). Самостійно попрацюйте над змістом параграфа (тексту) підручника. Після цього дайте відповідь на питання для обговорення прочитаного.
Сенкан Сонце. Яскраве, тепле. Радує, гріє, світить. На землю падають промені. Краса!Формула сенкану:1-й рядок. Іменник (тема).2-й рядок. Два прикметники (яке воно?)3-й рядок. Три дієслова (що воно робить?)4-й рядок. Фраза-висновок з чотирьох слів.5-й рядок. Іменник-синонім до теми. Слово походить від фр. «п’ять» і означає неримованій вірш у п’ять рядків на запропоновану тему. Культура. Матеріальна, духовна. Виховує, прикрашає, вражає. Культура-спадщина усіх поколінь. Краса традиції.
Червоний – ви прагнете до лідерства, вам не вистачає нових завоювань і перемог. Можливо, в даний момент вам не вистачає яскравих емоційних вражень. Помаранчевий – знак збудження нервової системи. Це означає, що ви дозріли для яких-небудь серйозних змін у житті. Рожевий – вам не вистачає ніжності й легкості. Ймовірно, ви трохи втомились від серйозної роботи, чітких планів, вас тягне до чогось безтурботного. Блакитний – мрієте про щось романтичне, піднесене, далеке. Ви бажаєте бути максимально відкритим, правдивим та при цьому зрозумілим. Темно-синій – вам необхідна сильна розрядка та повноцінний відпочинок. Зелений – символізує потребу в самосвердженні, потяг до знань або бажання особистісного зросту. Коричневий – не вистачає фізичного відпочинку, ви шукаєте спокою. Вам потрібний домашній затишок, тепло і комфорт. Оберіть колір, що відображає ваш настрій у дану хвилину
Переваги рефлексії:- поворот учня на самого себе: рух думки «угору» та «вглиб», від «назовні» до «всередину»;- усвідомлення здобутих знань і вмінь;- порівняння свого сприйняття з думками, поглядами, почуттями інших, коригування певних позицій;- набуття вміння рефлексувати в реальному житті, усвідомлюючи свої дії та прогнозуючи подальші кроки;- для вчителя систематичне використання етапу рефлексії дає можливість своєчасно побачити реакцію учнів на навчання та внести необхідні корективи в роботу.
1. Чи вважаю я себе завершеною, повністю сформованою особистістю чи у мене є резерви внутрішнього росту і розвитку? 2. Чи достатньо я впевнений(а) у собі ?. Поведінка впевненого у собі вчителя відрізняється великою спонтанністю, ініціативою, емпатією; вона не схильна до конфліктів, не відрізняється емоційною холодністю і скутістю, які дуже не сприятливі для спілкування з учнями. 3. Чи здатний я терпляче сприймати різні точки зору? В ідеалі вчитель повинен створити в класі таку атмосферу, щоб кожен учень був впевнений, що його не принизять, якщо він висловить незвичайну думку навіть, якщо вона різко розходиться з точкою зору вчителя. 4. Чи вважаю я себе здатним приймати в свою адресу критику, необхідну для мого особистісного і професійного росту. РЕФЛЕКСІЯ ВЧИТЕЛЯ
Кpaeвcкий В. В. Рефлексия в обучении // http://oddom.ru/article/530866_Refleksiya_v_obuchenii.html. Короленко Л. П. Усвоение учащимися принципов саморегуляции и сотрудничества на этапе рефлексии // http://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/raznoe/vidy-refleksii. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. – 4-е изд., доп. – М.: ИТИ ТЕХНОЛОГИИ, 2003. Одинцов В. В., Смолицкая Г. П., Голанова Е. И. Школьный словарь иностранных слов. Пособие для учащихся. – М.: Просвещение, 1983. – 208 с. Приходько К. В. Рефлексійна діяльність у саморозвитку майбутнього педагога // Матеріали ІІ Міжнародної Інтернет-конференції «Нові виміри сучасного світу». Том 1. – Мелітополь, 2006. – С. 77-78. Фасоля А. М. Особистісно-зорієнтоване навчання: цілепокладання, рефлексія, оцінка // Українська мова та література. – 2004. – № 7. – С.2-9. Література: