Познайомити учнів з поняттями міф, міфологія та популярними міфологічними образами; дати уявлення про цикл міфів; показати природу міфа як форму пізнання й естетичного засвоєння оточуючого світу; з'ясувати природу впливу міфа на культуру людства.
Усі народи з давніх-давен складали міфи. Вони народжувалися з природньої допитливості людей, їхнього прагнення зрозуміти й пояснити дійсність. У міфах переплетені донаукові уявлення про природу та суспільство, релігію, філософію та мистецтво. Яку практичну роль, на вашу думку, відігравали міфи у житті людей?
У давніх людей було багато запитань: Як з’явився цей світ?Хто управляє ним?Як здобути вогонь і зберегти його?Як здобути їжу?Як вижити в хижому світі?Міфи – це найдавніша форма роздумів людини, спроба зрозуміти, звідки виник світ, яка у ньому роль людини. Тільки міф давав відповідь про сенс життя людини.
Міфи відбирали, накопичували, класифікували та зберігали багатовікові знання і спостереження людей. Міфи пояснювали, яким чином влаштований світ, який оточує людей. Вони вказували, як саме повинна пройти свій життєвий шлях людина, розташовували на цьому шляху віхи, що допомагали не збитися з нього, описували те, що чекає на людей після смерті. Міфи були особливою формою пам’яті, яка допомагала передавати важливі знання з покоління в покоління. Які спостереження, на вашу думку, знайшли відображення у міфах?
Міфоло́гія (грец. μυθολογία від μῦθος — переказ та λόγος — слово; виклад стародавніх сказань, переказів) — сукупність міфів певного народу, яка складає основу міфологічного світогляду, який притаманний як для первісного суспільства, так і для, певною мірою, сучасного. Цикл міфів (грецьк. kyklos — коло) —сукупність міфів, пов'язаних між собою певною тематикою, героями або подіями. Цикли міфів утворюють певну замкнуту цілість.
У міфології будь-якого народу окрема й важлива роль відводиться богам. Боги створювали, боги сердилися й руйнували, вони спрямовували у битвах, допомагали героям, карали злодіїв. За змістом міфи умовно можна поділити на декілька тематичних груп: Міфи про створення світу. Міфи про кінець світу. Календарні міфи. Міфи про створення людей. Міфи про небесні тіла. Міфи про героїв. Міфи про богів. Міфи про тварин. Зачитайте, про що розповідається у кожній з груп міфів ( ст. 16)
Вказані тематичні групи є в більшості міфологій світу. Чому, на вашу думку, так сталося? Схожі умови розвитку давніх людей призвели до появи схожих сюжетів і образів, що, у свою чергу, обумовило появу відповідних мотивів. Мотив – сталий елемент певного сюжету, який повторюється в різних творах. Подумайте і наведіть приклади мотивів, що повторюються у міфах різних народів світу..
Мотив Світового дерева знайшов відображення у міфах різних народів як уособлення єдності усього світу, як своєрідна модель Всесвіту й людини. У різних міфах його називають по-різному: «дерево центру», «небесне дерево», «дерево пізнання», «Ві́чне Де́рево Життя»́. Про древо життя у світі створено безліч легенд, казок, цей символ знайшов відображення в орнаментах народів світу. Можна сказати, що Світове дерево є моделлю культури в цілому.
Пізніше мотив космічного яйця з’явився у казках та зайняв важливе місце у традиції святкування Великодня. Згадайте казки, пов’язані з яйцем? Чому, на вашу думку, у деяких казках з’явилися елементи, які були у міфах?Але, незважаючи на деяку спорідненість міфу й казки, вони істотно різняться. Зачитайте відмінності між міфом і казкою, які вміщені в таблиці на с. 17 підручника..
ХХІ століття… Учені продовжують досліджувати космос, лікарі роблять складні операції, ми не мислимо свого життя без комп’ютера. Міфи містять ідею єдності людини, природи і Всесвіту, вчать відділяти добро від зла. Міфи встановлювали зв’язок між минулим, сучасним і майбутнім людства. Як ви гадаєте, для чого нам потрібні міфи, які були придумані у допотопні часи? Думку обґрунтуйте
Змальовуючи своїх богів і героїв, давні люди втілювали в них найкращі і найблагородніші якості людини. Добро і благородство, честь і мужність, дружба і любов завжди перемагають. Ці непорушні істини доходять до нас через віки. Пройшли тисячі років, багато давніх цивілізацій були стерті з лиця землі, але величні ідеї Світла, Честі і Добра до сьогодні є найактуальнішими і найсучаснішими.
Використані джерелаЄ. Волощук. Світова література. Підручник для 6класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ.“Генеза”. Ст. 14-19. Й. Гайдн. Ораторія. О. Я. Савченко. Літературне читання. 4 клас. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Малюнки Марини Крюченко. Київ, видавничий дім «Освіта», 2015 р.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 C%D1%96%D1%84https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 C%D1%96%D1%84%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8 Fhttps://www.google.com.ua/search?q=картинки.+Міфиhttps://www.google.com.ua/search?q=картинки.+збірки+міфів+різних+народів&tbm.https://www.google.com.ua/search?q=картинки+мифы+в+искусстве.https://www.google.com.ua/search?q=картинки+мифы+в+скульптуре+и+архитектуреhttps://www.google.com.ua/search?q=картинки+мифы+и+современность.https://www.google.com.ua/search?q=картинки+фоны+для+презентаций.www.google.com.ua/search?tbm=isch&sa=1&ei=eo. ISW5mz. IIOKmg. WKlq. Kg. Bg&q=картинки+рамки+для+презентаций+на+прозрачном+фоне