Так ще Ф.Енгельс, підкреслюючи глибокий взаємозв’язок наукових галузей , зазначав: ” Називаючи фізику механікою молекул, хімію – фізикою атомів, а біологію – хімією білків, я хочу цим виразити перехід однієї з наук в іншу,- тобто, як існуючий між ними зв’язок, безперервність, так і їх відмінність, дискретність.” А К.Д. Ушинський про МЗ казав….
Міжпредметні зв’язки шкільних курсів хімії, біології, фізики, географії, природознавства за своєю суттю є відзеркаленням діалектичних взаємозв’язків , що постійно і об’єктивно діють у природі. У процесі навчання МЗ виступають як засіб, що сприяє вирішенню одного з головних завдань природничої освіти – вихованню у школярів цілісного природничо-наукового світогляду.
Учитель має послідовно розкривати учням на уроках МЗ біології та хімії з фізикою, з географією, з математикою, з літературою, а учні – їх сприймати та реалізовувати, засвоюючи нові знання у процесі навчальної, розумової, практичної діяльності, привертаючи раніше засвоєнні і паралельно засвоєнні знання, узагальнюючи, синтезуючи їх у вигляді природничих понять.
Щоб реалізувати в життя МЗ на практиці бажано використовувати різні методи та прийоми навчання: - ігрові прийоми та різні ігри; - технології та методи інтерактивного навчання; - інноваційні технології та методи; - кооперативне навчання; - метод проектів; - мозковий штурм, мікрофон; - робота в малих групах, в ротаційних трійках; - кущ асоціацій, -карусель;- дебати;- акваріум,-коло ідей...
ІСНУЄ ТРИ МОДЕЛІ НАВЧАННЯ: - ПАСИВНА(УЧЕНЬ ОБ’ЄКТ НАВЧАННЯ), - АКТИВНА (УЧЕНЬ СУБ’ЄКТ НАВЧАННЯ, ЩО БАЗУЄТЬСЯ НА ПІЗНАВАЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ, САМОСТІЙНОСТІ УЧНЯ ТА ДІАЛОЗІ), - ІНТЕРАКТИВНА (З АНГЛ.- ВЗАЄМНИЙ, УЧЕНЬ АКТИВНИЙ СУБ’ЄКТ НАВЧАННЯ, ЩО БАЗУЄТЬСЯ НА АКТИВНІЙ ВЗАЄМОДІЇ, НА АКТИВНОМУ ДІАЛОЗІ ТА СПІВПРАЦІ САМОГО УЧНЯ).
- ІНТЕРАКТИВНЕ НАВЧАННЯ, ТЕХНОЛОГІЇ – ЦЕ СПЕЦІАЛЬНА ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ЯКА МАЄ КОНКРЕТНУ , ПЕРЕДБАЧУВАНУ МЕТУ – СТВОРИТИ КОМФОРТНІ УМОВИ НАВЧАННЯ, ЗА ЯКИХ КОЖЕН УЧЕНЬ ВІДЧУВАЄ СВОЮ УСПІШНІСТЬ, ІНТЕЛЕКТУАЛЬНУ СПРОМОЖНІСТЬ. - ІНТЕРАКТИВНЕ НАВЧАННЯ, ТЕХНОЛОГІЇ – ЦЕ СПІВНАВЧАННЯ, ВЗАЄМОНАВЧАННЯ (КОЛЕКТИВНЕ, ГРУПОВЕ, НАВЧАННЯ У СПІВПРАЦІ), ДЕ І УЧНІ, І ВЧИТЕЛЬ Є РІВНОПРАВНИМИ, РІВНОЗНАЧНИМИ СУБ’ЄКТАМИ НАВЧАННЯ, А ДІТИ РОЗУМІЮТЬ, ЩО ВОНИ РОБЛЯТЬ, УЗАГАЛЬНЮЮТЬ, ЗДІЙСНЮЮТЬ, УМІЮТЬ, ЗНАЮТЬ.
ОРГАНІЗАЦІЯ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ, ТЕХНОЛОГІЙ ПЕРЕДБАЧАЄ ВИКОРИСТАННЯ РІЗНОМАНІТНИХ МЕТОДІВ, ПРИЙОМІВ,ТЕХНОЛОГІЙ: МОДЕЛЮВАННЯ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЙ, ВИКОРИСТАННЯ РОЛЬОВИХ ІГОР, інших ігрових технологій, спільне розв’язання проблем, проблемних питань на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, вироблених цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати лідером дитячого колективу.
Пріоритетні методи: - частково - пошукові; - кейс – метод; - порфоліо; - метод проектів; - дослідницькі методи; - проблемні (запитання, досліди,поняття); - метод “ оцінити факти ”; - ігрові технології(навчальні, тренувальні, узагальнюючі,пізнавальні, виховні, розвиваючі, творчі, продуктивні, репродуктивні ); - технології та методи інтегровані, інтерактивні та інформаційні. ** Як можна використовувати різні методи, прийоми, форми для реалізації МЗ біології та хімії?
н-д: проект « Енергетичні напої. Вигадки та реальність.» 9кл Травлення. ( біологія +хімія ); 11кл Теми: Генетика. Екологія - проблемні та дослідницькі прийоми та методи (біологія +математика) ; 9кл та 11кл оргхімія теми: Білки, жири, вуглеводи, вітаміни, спирти- проблемні питання, проекти … – (хімія + біологія); 7кл, 8кл теми: Вода, оксиди (хімія + географія); 7 кл теми: Плоди, родини рослин (біологія + географія); 7 -11кл по різноманітним темам різні види методів, вправ, прийомів - (література + біологія, література + хімія) 8кл тема: Періодична система ХЕ елементи ігор, проблемні питання, проекти – ( хімія + астрономія, хімія + географія, хімія + література, історія); 8 кл тема : Оксиди та фарби (хімія + образотворче мистецтво)….