Модель формувального оцінювання та особливості реалізації ФО в початкових класах. КАТЕРИНА ПЕТРИЧ, вчитель початкових класів Запорізької гімназії № 86
Номер слайду 2
Державний стандарт – це документ, який визначає мету та принципи освітнього процесу в закладах базової середньої освіти, дає загальну характеристику змісту навчання, пояснює вимоги до обов'язкових результатів навчання та орієнтири для їхнього оцінювання.
Номер слайду 3
Що? Для чого?Коли? Як?Ми оцінюємо
Номер слайду 4
ОЦІНЮЄМО НАВЧАЛЬНІ ДОСЯГННЕННЯ УЧНІВ, А НЕ ЇХ САМИХФормувальне оцінювання – це оцінювання під час навчання і “для навчання” (англ. – “assessment for learning“). “Формувальне” (англ. – “formative“) – тому що, на відміну від підсумкового, має на меті формування (або форматування) навчального процесу з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь та ставлень. Водночас, значення слова “оцінювання” не обмежується виставленням оцінки. Це послідовна змістовна взаємодія між учнем, учителем і батьками щодо навчальних досягнень учня на підставі всім зрозумілих цілей і критеріїв.
Номер слайду 5
Для чого ми оцінюємо? Завдання оцінювання: Надавати зворотній зв’язок. Висловлювати підтримку. Визначати наявний рівень компетентностей та навчальних якостей
Номер слайду 6
ЦІННІСНІ ОРІЄНТИРИ ОЦІНЮВАННЯ В НУШ: Оцінювання має бути справедливим, об’єктивним, незалежним, доброчесним.1 Оцінювання є частиною освітнього процесу.2 Оцінювання має здійснюватися на засадах компетентнісного підходу (завдання практикоорієнтовані). 3 Активна участь учнів в оцінюванні, здійснення само- та взаємооцінювання. 4 Кожна школа має право на власну систему оцінювання.5
СУБ’ЄКТИ ОЦІНЮВАННЯ: САМ УЧЕНЬ ЧИ УЧЕНИЦЯ213 УЧИТЕЛЬ АБО УЧИТЕЛЬКАОДНОКЛАСНИКИ АБО ОДНОКЛАСНИЦІ
Номер слайду 9
Оцінювання: Формувальне оцінювання (assessment): Підсумкове оцінювання (evaluation) : Оцінює процес. Завжди є позитивнимІндивідуалізованеЄ ціннісним. Дає зворотній зв’язок. Оцінює результат. Виносить оціночне судження. Застосовується відповідно до стандартів. Показує недоліки. Вимагають критеріїв. Застосовують засоби вимірюванняЄ доказовими
Номер слайду 10
Формувальне оцінювання (assessment) здійснюється під час навчального процесу, а підсумкове (evaluation) – по його завершенні. Формувальне. Перевіряє, як триває навчання. Діагностувальне: ідентифікує сфери, де необхідне покращенняІдентифікує недоліки і покращує навчання. Здійснюється під час навчального процесу. Допомагає учням вчитися один в одного. Підсумкове. Перевіряє, що було вивчено. Оціночне: вимірює досягнення певного рівня. Судить про якість. Відбувається в кінці навчального процесу. Змушує учнів конкурувати між собою
Номер слайду 11
Звісно, формувальне оцінювання передбачає діагностику прогалин чи недосягнутих результатів, але в звіті чи листі, в спілкуванні з дитиною перших класів чи її батьками це має відображатися винятково позитивними характеристиками: замість “не знає” чи “не вміє” потрібно писати “потребує додаткової роботи”, “варто приділити увагу”, “потенціал для зростання полягає в…” тощо.
Номер слайду 12
Підсумовуючи: Робота вчителя в початковій школі – розкрити потенціал кожної дитини, а не перевірити її на відповідність певному стандарту. - Формувальне оцінювання не повинно містити частки НЕ, жодних негативних суджень чи критики. Формувальне оцінювання діагностує сфери, які потребують покращення, і допомагає покращити їх. Влучну аналогію навів експерт з оцінювання Пол Блек: коли кухар готує суп і куштує його, – це формувальне оцінювання. Коли страву пробує клієнт – це підсумкове оцінювання. - Формувальне оцінювання не може складатися з балу, цифри, букви чи лише одного слова. Батькам мають додавати обов’язково пояснення, розширену категорію чи словесну характеристику – написану самим вчителем чи складену із запропонованих варіантів.
Номер слайду 13
- Формувальне оцінювання оцінює не результат, а процес. Відповідно, щоб здійснити формувальне оцінювання, не проводять спеціальні контрольні роботи. На превеликий жаль, протягом нашого дослідження ми знайшли за допомогою пошукових систем небагато докладних сучасних матеріалів, як вчителю здійснювати оцінювання в самому процесі роботи.- Коли говорять, що оцінювання в першому класі не буде, мають на увазі, що не буде традиційного для України оцінювання як вироку – з цифрою чи одним словом, які зовсім не передають суть того, що відбувалося з дитиною протягом року в школі. В Україні має змінитися ставлення до поняття “оцінювання” і як швидко це відбудеться – залежить від вчителів.
Номер слайду 14
Для здійснення формувального оцінювання робоча група МОН розробила Свідоцтво досягнень учня. Воно потрібне для того, щоб дати батькам і учням зрозумілий та стукруторований зворотний зв’язок про те, що відбувалося протягом навчального року чи семестру.