ОЦІНЮЄМО НАВЧАЛЬНІ ДОСЯГННЕННЯ УЧНІВ, А НЕ ЇХ САМИХФормувальне оцінювання – це оцінювання під час навчання і “для навчання” (англ. – “assessment for learning“). “Формувальне” (англ. – “formative“) – тому що, на відміну від підсумкового, має на меті формування (або форматування) навчального процесу з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь та ставлень. Водночас, значення слова “оцінювання” не обмежується виставленням оцінки. Це послідовна змістовна взаємодія між учнем, учителем і батьками щодо навчальних досягнень учня на підставі всім зрозумілих цілей і критеріїв.
ЦІННІСНІ ОРІЄНТИРИ ОЦІНЮВАННЯ В НУШ: Оцінювання має бути справедливим, об’єктивним, незалежним, доброчесним.1 Оцінювання є частиною освітнього процесу.2 Оцінювання має здійснюватися на засадах компетентнісного підходу (завдання практикоорієнтовані). 3 Активна участь учнів в оцінюванні, здійснення само- та взаємооцінювання. 4 Кожна школа має право на власну систему оцінювання.5
Оцінювання: Формувальне оцінювання (assessment): Підсумкове оцінювання (evaluation) : Оцінює процес. Завжди є позитивнимІндивідуалізованеЄ ціннісним. Дає зворотній зв’язок. Оцінює результат. Виносить оціночне судження. Застосовується відповідно до стандартів. Показує недоліки. Вимагають критеріїв. Застосовують засоби вимірюванняЄ доказовими
Формувальне оцінювання (assessment) здійснюється під час навчального процесу, а підсумкове (evaluation) – по його завершенні. Формувальне. Перевіряє, як триває навчання. Діагностувальне: ідентифікує сфери, де необхідне покращенняІдентифікує недоліки і покращує навчання. Здійснюється під час навчального процесу. Допомагає учням вчитися один в одного. Підсумкове. Перевіряє, що було вивчено. Оціночне: вимірює досягнення певного рівня. Судить про якість. Відбувається в кінці навчального процесу. Змушує учнів конкурувати між собою
Звісно, формувальне оцінювання передбачає діагностику прогалин чи недосягнутих результатів, але в звіті чи листі, в спілкуванні з дитиною перших класів чи її батьками це має відображатися винятково позитивними характеристиками: замість “не знає” чи “не вміє” потрібно писати “потребує додаткової роботи”, “варто приділити увагу”, “потенціал для зростання полягає в…” тощо.
Підсумовуючи: Робота вчителя в початковій школі – розкрити потенціал кожної дитини, а не перевірити її на відповідність певному стандарту. - Формувальне оцінювання не повинно містити частки НЕ, жодних негативних суджень чи критики. Формувальне оцінювання діагностує сфери, які потребують покращення, і допомагає покращити їх. Влучну аналогію навів експерт з оцінювання Пол Блек: коли кухар готує суп і куштує його, – це формувальне оцінювання. Коли страву пробує клієнт – це підсумкове оцінювання. - Формувальне оцінювання не може складатися з балу, цифри, букви чи лише одного слова. Батькам мають додавати обов’язково пояснення, розширену категорію чи словесну характеристику – написану самим вчителем чи складену із запропонованих варіантів.
- Формувальне оцінювання оцінює не результат, а процес. Відповідно, щоб здійснити формувальне оцінювання, не проводять спеціальні контрольні роботи. На превеликий жаль, протягом нашого дослідження ми знайшли за допомогою пошукових систем небагато докладних сучасних матеріалів, як вчителю здійснювати оцінювання в самому процесі роботи.- Коли говорять, що оцінювання в першому класі не буде, мають на увазі, що не буде традиційного для України оцінювання як вироку – з цифрою чи одним словом, які зовсім не передають суть того, що відбувалося з дитиною протягом року в школі. В Україні має змінитися ставлення до поняття “оцінювання” і як швидко це відбудеться – залежить від вчителів.